Syreeniaidasta

Standertskjöld

Hei!
Meillä on ollut talomme ympäri noin 10 vuotta syreeniaita. Emme ole leikanneet sitä vielä kertaakaan. Nyt ajattelin leikata koko aidan alas, sillä lumiauran talvella pukkaamat lumet ovat vaurioittaneet aitaa pahasti, joten aita on todella hajanainen ja ruma. Mieheni YRITTI yllättää minut positiivisesti trimmaamalla syreeniaitaamme, mutta hänhän oli vain leikannut alimmat oksat pois niin, että kadulle päin ei näy muuta kuin syreenin varsi. Eli aita on oikeastaan kaksinverroin ruma... Ei siis pienintäkään lehteä tai kukkasta kadun puolella (asumme pohjoisessa, täällä muissakaan syreeneissä ei tosin ole vielä kukkia). Minulla on muutama kysymys koskien syreeniaidan leikkausta!

-1. Olisiko nyt hyvä aika leikata kadunpuoleinen aita kokonaan pois?
2. Kasvaako se kuitenkin takaisin ja kuinka nopeasti? Nyt aitamme vähän yli kaksimetrinen.
3. Mikä on se oikea "malli", millä syreeniaidat leikataan? Leikataanko ne ihan tasaisiksi latvoista ja sivuilta?

Kiitos jos vastaatte kaikkiin kysymyksiin!

1

573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjelppijä

Syreenejä leikataan joko keväällä ennen silmujen puhkeamista (jolloin menetetään myös osa kukinnasta) tai sitten kukinnan jälkeen. Syreenihän kukkii vanhoilla versoilla, minkä vuoksi en suosittelisi alasleikkausta. Vuosittain pitäisi leikata kuivaneet ja vaurioituneet oksat sekä muutama vanhin oksa pois. Kauneimmillaan syreeni on luonnollisen näköisenä pensaana. Voit olla melko varma siitä, että aita on nysä vähintään seuraavat 5 vuotta ja puskee piiskamaista vesiversoa, jos leikkaat sen kokonaan alas.

Teidän tilanteessanne tekisin itse niin, että nyt kukinnan jälkeen leikkaisin ensin pahimmin vaurioituneet oksat pois ja katsoisin tilanteen uudelleen ensi keväänä. Jos silloin aita tuntuu liian harvalta, niin lykkäisin vielä loppujen vaurioituneiden oksien leikkausta siihen asti, että syreenit ehtivät kasvattaa uutta versoa paikkaamaan poistettuja. Näin menetellen aita on entisellään parisssa-kolmessa vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3195
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1254
    3. 66
      1183
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      988
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      886
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      856
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      819
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      750
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      731
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      698
    Aihe