Heippa kaikki kaksisuuntaiset ja miksei muutkin!
Halusinpas tiedustella muiden kokemuksia Seroquelista, Ketipinorista tai muista Ketiapiinilääkkeistä. Itselle määrättiin aikaisemmin Ketipinoria manian hoitoon. Minulle ko. lääke ei sopinut yhtään. Sain paniikkikohtauksia sekä fyysisinä oireina näönhämärtymistä sekä huimausta.
Tässä välissä minulla oli erittäin toimiva pitkään Cipralex & Absenor- kombo, mutta jouduin lopettamaan valproaatinkäytön ehkäisypillerien vuoksi. (laskee ehkäisytehoa mm.) Nyt minulle määrättiin Seroquel Prolong 50mg debot- tabletteja tilalle, joissa vaikuttavana aineena jälleen Ketipinorin tavoin ketiapiini. Ihmettelen vain lääkärin päätöstä ottaa periaatteessa sama lääke kuin Ketipinor, vakuutteli tosin että debottablettien pitäisi vaikuttaa/antaa lääkettä tasaisemmin.
Noh, olen syönyt ko, lääkettä nyt viikon. Ja sellaiset liskokarkelot on koettu ettei pahemmasta väliä. Olen myös kokenut samoja oireita kuin Ketipinoriakin syödessä, mutta nyt vain 1000x vahvempana. Nukun kaiken aikaa, lähimuistini pätkii ja pahasti, näkö hämärtyy ja voin kaikin tavoin pahoin.
Huomenna päivitystykseen, pelkään että kohta katoaa loppukin todellisuudentaju.
Onko muilla ollut näin voimakkaita aloitusongelmia/ovatko menneet ohi?
Vai vaihdoitteko kokonaan pois Ketipinorista/Seroquelista?
Ketiapiini & lääkkeet
14
1109
Vastaukset
- kyllä hajottaa
Minulla on ollut nyt 600mg ketipinoria iltaisin 3 kuukautta ja se tuntuu aiheuttavan hengitysvaikeuksia ja paniikkia. Yleensä se tuntuu menevän ohi tunnin parin sisään mutta se on alkanut olemaan sietämätöntä. Samoin nukun 12-14 tuntia helposti ja olo on kuin haudasta heränneellä. Olen miettinyt myös jos saisi sen vaihdettua johonkin muuhun.
- srtyhghiklö
Ketipinor pilas mun elämän. Helvetillinen "lääke".
- momtoo
aloitettiin jokin aika sitten Ketipinor, koska lasteni mielestä äidillä "meni lujaa". Yöt olivat kauheita painajaisineen, kaikenlaiset demonit kannoillani ja sänky hiestä märkänä ja tukka liisterissä aamuisin! Valitteln lääkärilleni asiasta ja käyttöön otettiin Absenor. Joka lääkärikäynnillä valittelin painonnousua, ja lääkäri kertoi sen kuuluvan asiaan...Mihin asiaan? Minkälaista minusta yritetään muokata? Ymmärtääkö joku, mikä näitten lääkkeiden syvin tarkoitus mahtaa olla? Eivät lapsenikaan minulle tällaista toivoneet.(Hankin mm. 200-300 eurolla kivoja kesävaatteita ja nyt ne ovat makkarankuoria, koska painoa tulee n. 1 kg/vko)!!! Tänään olen yhteydessä lääkäriini puhelimitse ja haluan kerta kaikkiaan selventää, mitä tällä kaikella ajetaan takaa. Olen oirehtinut kaksisuuntaista koko elämäni, mutta tällainen johtaa kyllä SYVÄÄN depressioon. Kuka kantaa vastuun, jos hätäpäisssäni ja onnettomana teen jotain peruuttamatonta itselleni.
Olen vuosia käyttänyt Seronilia eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Lääkärini lupasi terapiahoitoa, kunhan "päästään siihen vaiheeseen".. Mikä "se vaihe"on? Tietääkö kukaan - Help me please! momtoo kirjoitti:
aloitettiin jokin aika sitten Ketipinor, koska lasteni mielestä äidillä "meni lujaa". Yöt olivat kauheita painajaisineen, kaikenlaiset demonit kannoillani ja sänky hiestä märkänä ja tukka liisterissä aamuisin! Valitteln lääkärilleni asiasta ja käyttöön otettiin Absenor. Joka lääkärikäynnillä valittelin painonnousua, ja lääkäri kertoi sen kuuluvan asiaan...Mihin asiaan? Minkälaista minusta yritetään muokata? Ymmärtääkö joku, mikä näitten lääkkeiden syvin tarkoitus mahtaa olla? Eivät lapsenikaan minulle tällaista toivoneet.(Hankin mm. 200-300 eurolla kivoja kesävaatteita ja nyt ne ovat makkarankuoria, koska painoa tulee n. 1 kg/vko)!!! Tänään olen yhteydessä lääkäriini puhelimitse ja haluan kerta kaikkiaan selventää, mitä tällä kaikella ajetaan takaa. Olen oirehtinut kaksisuuntaista koko elämäni, mutta tällainen johtaa kyllä SYVÄÄN depressioon. Kuka kantaa vastuun, jos hätäpäisssäni ja onnettomana teen jotain peruuttamatonta itselleni.
Olen vuosia käyttänyt Seronilia eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Lääkärini lupasi terapiahoitoa, kunhan "päästään siihen vaiheeseen".. Mikä "se vaihe"on? Tietääkö kukaan - Help me please!Depressio johtaa liikkumattomuuteen ja liikkumattomuus lihoamiseen. Lihoaminen johtaa depressioon. Tärkeintä olisi liikkua, jos se vain onnistuu. Itse aion laihduttaa lihottavista lääkkeistä huolimatta. Aloitin laihduttamisen vasta neljä viikkoa sitten ja hyvin olen tähän mennessä tavoitteessani pysynyt.
http://koti.welho.com/pkeckman/painot01.gifpkeckman kirjoitti:
Depressio johtaa liikkumattomuuteen ja liikkumattomuus lihoamiseen. Lihoaminen johtaa depressioon. Tärkeintä olisi liikkua, jos se vain onnistuu. Itse aion laihduttaa lihottavista lääkkeistä huolimatta. Aloitin laihduttamisen vasta neljä viikkoa sitten ja hyvin olen tähän mennessä tavoitteessani pysynyt.
http://koti.welho.com/pkeckman/painot01.gifMoi
Toi on hyvin johdateltu. Noinhan se leikki ja laulu toimii. Ja sitten kun paino pakenee kartalta niin syytetään jotain pientä pilleriä. Jota asennetta en hyväksy enkä tule hyväksymään.
Itse olen käyttänyt ketiapiiniä 8 vuotta 400-800 mg/vrk. Paino pudonnut n.15 kg.
Et missä se lihominen kilo viikossa viipyy :O.
Tsemppiä vaan painon hallintaan. Millanen lääkitys sulla on ?aratus kirjoitti:
Moi
Toi on hyvin johdateltu. Noinhan se leikki ja laulu toimii. Ja sitten kun paino pakenee kartalta niin syytetään jotain pientä pilleriä. Jota asennetta en hyväksy enkä tule hyväksymään.
Itse olen käyttänyt ketiapiiniä 8 vuotta 400-800 mg/vrk. Paino pudonnut n.15 kg.
Et missä se lihominen kilo viikossa viipyy :O.
Tsemppiä vaan painon hallintaan. Millanen lääkitys sulla on ?Nykyisin syön Deprakineä, Lamotriginiä ja Citalopramia, ja Abilify kohta lopetetaan. Aiemmin söin Litoa ja Zyprexaa. Zyprexan sanotaan lisäävän ruokahalua, mutta tiedä sitten.
pkeckman kirjoitti:
Nykyisin syön Deprakineä, Lamotriginiä ja Citalopramia, ja Abilify kohta lopetetaan. Aiemmin söin Litoa ja Zyprexaa. Zyprexan sanotaan lisäävän ruokahalua, mutta tiedä sitten.
Huh huh
Onhan sulla koktaili :) Aikoinaan kun pääsin osastolta niin mullakin meni sen seitsämää sorttia, kourallinen aamuin illoin. Muutaman vuoden sitä kesti kunnes pääsi jonkunlaiseen palanssiin. Sitten kun eläkepäätös tuli niin pikkuhiljaa vähentelemään.
Aika hyvin homma onnistu kun kokonaisuus oli hallinnassa. Sai järjestää elämän niinkuin hyvältä tuntuu eikä minkään 8-16 aikataulun mukaan.
Nyt menee Ketipinor 400-600mg, säätelyä vähän tarpeen mukaan. Läkitys lähinnä unen takaamiseksi ja toissijaisesti mania peikon pois pitämiseksi. Uni on mulle tärkeä. Jos en nuku niin kellään ei ole kivaa.
Aika monet mielialan säätelyyn käytettävät lääkkeet vaikuttaa enempi/vähempi ruokahaluun tai kylläisyyden tunteeseen. Sitten tuleekin se vaikea osuus, hallita itsensä.
- FAXYYYYYYYYYYYYYYYYY
JUUU
- jpassu
Hei,
mulla meni vuosi sitten tosi lujaa, lääkärin mukaan kaksisuuntaisen sekamuotoinen jakso. Paino putosi 15 kiloo, hirveesti liikaa ei ollut painoa ja laihduin melkein luurangoksi. Ketipinoria määrättiin ja sitten seroquel pro long 200mg alkuun 2 2. Nukuin koko kesän ja syksyllä olin joten kuten jaloillani. Syksyllä kun menin töihin, huomasin etten pysty seroquelin kanssa töitä tekemään, kun se nukuttaa niin, että olen ihan nukuksisa joskus puoleen päivään asti, ja tärkeimmät hommat työssäni on silloin jo melkein tehty. Toinen haittapuoli oli se että oli koko ajan tunne että mitä sitten söisin. Ajattelin koko ajan sitä mitä syön tai mitä en syö. Ruuan kanssa on vähän kuin kaikissa muissakin asioissa, se on joko tai. Syön koko ajan tai en syö juuri lainkaan.. Lisäksi Seroquel tuntui laskevan mielialaani siinä määrin että olin usein ärsyyntynyt.
Jätin lääkkeet pikku hiljaa pois ja mieliala kohosi joka kerta kun annos väheni, mieletön ruokahalu väheni myös. Kierroksia ja univaikeuksia tuli tilalle, mutta olen niiden kanssa joten kuten pärjännyt. Mulla kaksisuuntaiseen liittyvät vaikeudet ovat lieviä, mutta tunnistan kyllä sen että jos elämääni tulee joku rankka pettymys, niin sitten taas mennään ja lujaa. En osaa olla siitä kyllä huolissani. Tulkoon mitä tulee, ja kierroksissahan on kivaa, on aina hyvä mieli, saan töissä paljon aikaan eikä huominen pelota... Silloin tietysti pelottaa kun makaan debiksessä ja itsetuhoisissa ajatuksissa, hmm
Mulla näin, lääkkeet taitavat vaikuttaa kaikkiin aika eri tavalla, jokaiselle pitäis kai olla ihan omat lääkkeet.
Tiistaina menen psykiatrille, haukkuu varmaan lyttyyn, kun olen jättänyt lääkkeet ilamn lupaa pois, mutta tällä hetkellä tuntuu että seroquelin haitat ovat hyötyjä suuremmat omalla kohdallani.Eihän lääkkeitä ole pakko syödä, vaikka lääkäri määräisi. Et ole enää pakkohoidossa. Itse en kyllä uskaltaisi jättää manian esto lääkkeitä (minulla Deprakine) syömättä, sillä tiedän että vastassa olisi taas mania ja sairaalahoito. Niin kävi kun vuonna 2003 jätin litot syömättä. Tosin sairaalaan jouduin vasta syksyllä 2004, mutta maniassa olin pidempään.
Tuntemuksesi siitä, että saat työssäsi paljon aikaan kun kierroksia tulee lisää voi olla harhaa. Sitä kuvittelee vaan olevansa tehokas vaikka sählää sitä sun tätä.
- don_keith
Mulla kanssa Qetiapin aiheutti kyllä alkuun painonnousua ja turvotusta, koko ajan tuntu et on nälkä, etenki tietty sillon ku oli depis päällä eikä muuta tehny ku löhös kotona. Se sitten tietenki lisäs masennusta, etenkin ku oon elämässäni jo kerran tiputtanu painoo puolessa vuodessa 50kg, en todellakaan halunnu ajautuu siihen kurimukseen toista kertaa. Sitte vaan tein sen päätöksen etten anna sille ruoan himolle valtaa ja mielialan kohottua painelin salille. Ja luojan kiitos oon kaikkiruokanen ni oli hyvä ostaa jääkaappi täyteen vihanneksii ja mutustaa sitten niitä jos oli pakko ylenpalttisesti jotain suuhunsa työntää. Tsemppiä kaikille, yritetään nauttia keväästä ja imeä pitenevistä päivistä positiivista energiaa!
- malmqvis
Kyllä Qetiapin on mullekin ollut hankala lääke. Perusongelma on tämä ns. avohoito. Akuuttivaiheessa lääke katkaisee pahimmat oireet melko hyvin, mutta on minusta täysin vastuutonta jättää ihmiset yksin päättämään mitä lääkkeitä syövät ja kuinka paljon. Itse olen syönyt tätä lääkettä noin 8 vuotta. Toinen lääke on se perinteinen lito.
Tosin kun uskaltaa lähteä asiasta keskustelemaan, niin asiat alkavat usein selvitä. Vertaiskeskustelu on parasta. Tämä on minun lähes ensimmäinen yritykseni käydä vertaiskeskustelua.
Joulukuussa todella pitkästä aikaa ensimmäisen kerran keskustelin lääkärin kanssa lääkityksestä. Päätettiin kokeilla Qetiapinin vähennystä, 400mg puolet pois. Se taisikin toimia melko hyvin, ainakin parisen kuukautta.
Mutta sitten aloin pikkuhiljaa jättää kaikki lääkkeet pois. Tästä seurasi melko rankka maniavaihe, joka kuitenkin jollain tapaa pysyi käsissä siinä mielessä, etten alkanut julkisesti huutamaan tai kirkumaan tai olemaan väkivaltainen. Mutta sisäinen fantasiamaailma oli rankasti ylikierroksilla. Fantasioissakin säilyi kyllä jonkinlainen tarinarakenne, mutta oli ne kyllä melko villejä.
Nyt maanantaina tajusin, että lääkkeet on pakko laittaa takaisin päälle, tai katoan kokonaan avaruuksiin. Siitä seurasi ikävähkö paniikkikohtaus nukkumaan mennessä. Mutta nyt alkaa tuntua aikalailla paremmalta kyllä.
Mulla on nyt tänä aamuna aika työterveyslääkärille. Saa nähdä millainen tyyppi osuu kohdalle. Se on tietenkin ja luonnollisesti taas ERI tyyppi kuin se, jonka kanssa joulukuussa keskustelin, kervele...
Yksin näitä asioita on tosi hankala ratkoa, jää pyörimään päänsä sisään. Kannattaa keskustella niiden kanssa, jotka ovat samoja lääkkeitä käyttäneet.
Ja sitähän tällä foorumilla juuri tehdään, ja se on hienoa se! - Apua?
Moi!
Liittyen Seroquell Prolongiin ja raskauteen.
Kerron ekana taustojani. 19-vuotiaana sairastuin maniaan burn outin yhteydessä. Nyt 25-vuotiaana olen joutunut kolmesti kokemaan mielisairaalan, kahdesti psykoosin takia (eka kerta kun sairastuin biboon, toka kerran kun kokeiltiin lopettaa lääkityksiä), kerran menin sairaalaan hyvissä ajoin, sillä olen jo alkanut oppimaan tuntemaan oman kehoni merkit siitä milloin maniakohtaus on tuloillaan. Kuitenkaan sitähän ei koskaan voi ennustaa toden teolla milloin se tulee..?
Lääkitykseni on alusta alkaen ollut Deprakine. Sitä vahvistavana aineena olen lisäksi syönyt ensimmäisenä risperdaalia, sitten xyprexaa. Kuitenkin lopulta sain Abilifyn, sillä valitin juuri painon noususta, jota minun kohdallani oli. En syytä tässä asiassa kuitenkaan pelkästään lääkkeitä.. ei se voi olla pienen pillerin vika kaikki että lihon toistakymmentä kiloa.. siinä on jo kyse muustakin elämänasenteesta sun muusta. Mutta väsymys, jonka lääkkeet alussa tuovat voivat masentaa ja viedä huonoon (myös lihomiseen) päin.
Naisena biologinen kelloni on alkanut tikittää ja lääkärin mukaan ennen kuin yrittää lasta minun tulisi vaihtaa lääkkeet Deprakine Abilify yhdistelmästä pelkkään Seroquell Prolongiin. Minua rehellisesti sanoen näiden puheiden jälkeen, sekä pakkausselosteen jälkeen pelottaa ko. vaihto. Ja toisekseen, miksi minulle määrätään sellainen lääke, joka aiheuttaa aivovauriota yms sydämen liikatykytyksiä yms. Totta kai kun olen maanisdepressiivinen, mutta raskaana ollessa, eikö olisi lievempiä lääkkeitä tarjolla?!
Tiedän, minun on keskusteltava lääkärini kanssa ko aiheesta, mutta haluaisin yleisen mielipiteen: kysyn suoraan, olenko mielestänne edes lisääntymiskelpoinen ihminen kun sairastan bibolaarihäiriötä? Monet tuomitsee sairaudenkuvan tänä päivänä todella helposti myöskin tietämättään, toiset tietoisesti. Toisekseen Seroquell Prolong ja raskausaika yhdistettynä varmaan uskoisin olevan aikamoista helvettiä?
Entäs ne maanisdepressiiviset jotka ovat pärjänneet raskausajan ilman lääkkeitä? Kokemuksia?
Adoptioasiaakin selvitin. Maanisdepressiivisillä naisilla se on tilannekohtaista, saako lapsen adoptoida.
Nämä asiat ovat elämäni vaikeimpia. Täysin ymmärrettävästi.
Kiittäen jo etukäteen nim. kerran sairastunut, loppuelämä tuomittuna lapsettomuuteen? - ampis
Minulle kans on määrätty Ketipinoria. En voi niitä käyttää kun nukahdan rattiin, ja autolla ajo olis hengenvaarallista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838