Musta toi uusi D4 on sikamagee eikä mua rassaa yhtää se et se ei oo maastoauto.
http://www.youtube.com/watch?v=oa_ePERLvK4
D4
7
729
Vastaukset
- E4
so last season! tänä vuonna pitää olla jo D5
- City-maasturi on Pop
http://www.landrover.fi/fi/mallisto.asp?l=fi&malli=discovery&osio=esittely
- MAASTOAUTO
Nykyaikainen maastoauto soveltuu maastoajon lisäksi niin kadulle kuin maantielle. Lisäksi maastoautot tarjoavat vetovoimaa perävaunulle ja kuljettavat parhaimmillaan seitsemää henkilöä.
Todellisen maastoauton tunnus on alennusvaihteisto. Maastossa joudutaan etenemään välillä hyvin hitaasti, kävelyvauhtia, mihin normaaliin ajoon tarkoitetut vaihdevälitykset ovat aivan liian pitkät. Käsivalintaisen vaihteiston tapauksessa kytkin joutuisi tällöin koville ja todennäköisesti palaisi. Automaattivaihteistossa taas momentinmuunnin joutuisi koville luistaessaan koko ajan.
Toinen perinteinen maastoauton tunnus on tasauspyörästön lukot, yleensä keski- ja takatasauspyörästöissä. Katumaastureissa lukkojen virkaa hoitaa luistonestojärjestelmä, joka hillitsee sutivaa tai sutivia pyöriä jarrun avulla, mutta tämä tietysti kuormittaa jarruja. Luistonestoa käytetään tietysti hyväksi maastureissakin kun ajetaan maantiellä, ja hyödyntää sitä maastossakin.
Vertailussa olivat mukana:
• Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD QT Limited Business
• Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut.
• Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic
• Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D Intense A/T
• Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Executive aut.
Vertailun autoja yhdistävät maastoajoon tarkoitettu neliveto, dieselmoottori ja automaattivaihteisto, mutta toteutuksissa on eroja.
Vertailuautojen etujousitus on toteutettu kaikissa päällekkäisillä kolmiotukivarsilla, joihin liittyy kallistuksenvaimennin. Land Roverissa ja Mercedeksessä on ilmajouset, muissa kierrejouset.
Takana kaikissa on kallistuksenvaimennin, mutta muuten takajousitukset eroavat. Toyota ja Jeep luottavat perinteiseen jäykkään akseliin, joka on tuettu ylä- ja alareunasta pitkittäisillä tuilla sekä poikittaistuella. Edestä poiketen Toyotassa on takana ilmajouset, kun taas Jeepissä on kierrejouset.
Levyjarrut kuuluvat tämän painoisiin ja luistonestolla sekä ajonvakautuksella varustettuihin autoihin niin edessä kuin takana. Jarrulevyt ovat kaikissa autoissa edessä jäähdytetyt ja takanakin lukuun ottamatta Jeepiä ja Mercedestä, joissa oli umpinaiset levyt. Toimintavarmuuden takia Mitsubishissä ja Toyotassa on kiinteäsatulaiset etujarrut.
Dieselmoottorin koko on kolme litraa muissa paitsi Mitsubishissa, jossa se on 3,2 litraa. Yllättäen tämä suurin moottori on nelisylinterinen, kuten Toyotankin moottori. Muut valmistajat ovat päätyneet V6-moottoreihin. Jeepin keulalla on myös Mercedeksen moottori, tosin aikaisempana kehitysversiona, mikä johtuu merkkien nyt jo loppuneesta yhteistyöstä.
Toinen poikkeus valtalinjasta on kahden turboahtimen käyttö Land Roverissa. Roverin ahtojärjestelmä on toteutukseltaan muutenkin hieman poikkeava. Sen suurempi, säätyvägeometrinen turbo on käytössä koko ajan, ja pienempää kiinteää turboa käytetään vain apuna ahtopaineen nostamisessa kuormituksella suuremmilla pyörintänopeuksilla.
Vertailu oli jälleen kerran tiukka. Voitto ja häviö olivat monen tekijän summa. Yksi yksittäinen kohta ei ratkaissut koko kisaa, sillä suoritukset menivät monin kohdin ristiin.
Kaikki autot selvisivät yllättävän hyvin maastossa, vaikkakin niiden korea ulkokuori ja näyttävät kevytmetallivanteet helposti kärsivätkin vaurioita rankoissa olosuhteissa. Maastoajo olikin tällä kertaa poikkeus ja lisä tuttuihin arvostelukohtiin nähden.
- Mestarit maastossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"1119531Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1686062Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1595387Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El305358Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään484299Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m873531Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta783499En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102921Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1212902Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä492822