Musta toi uusi D4 on sikamagee eikä mua rassaa yhtää se et se ei oo maastoauto.
http://www.youtube.com/watch?v=oa_ePERLvK4
D4
7
715
Vastaukset
- E4
so last season! tänä vuonna pitää olla jo D5
- City-maasturi on Pop
http://www.landrover.fi/fi/mallisto.asp?l=fi&malli=discovery&osio=esittely
- MAASTOAUTO
Nykyaikainen maastoauto soveltuu maastoajon lisäksi niin kadulle kuin maantielle. Lisäksi maastoautot tarjoavat vetovoimaa perävaunulle ja kuljettavat parhaimmillaan seitsemää henkilöä.
Todellisen maastoauton tunnus on alennusvaihteisto. Maastossa joudutaan etenemään välillä hyvin hitaasti, kävelyvauhtia, mihin normaaliin ajoon tarkoitetut vaihdevälitykset ovat aivan liian pitkät. Käsivalintaisen vaihteiston tapauksessa kytkin joutuisi tällöin koville ja todennäköisesti palaisi. Automaattivaihteistossa taas momentinmuunnin joutuisi koville luistaessaan koko ajan.
Toinen perinteinen maastoauton tunnus on tasauspyörästön lukot, yleensä keski- ja takatasauspyörästöissä. Katumaastureissa lukkojen virkaa hoitaa luistonestojärjestelmä, joka hillitsee sutivaa tai sutivia pyöriä jarrun avulla, mutta tämä tietysti kuormittaa jarruja. Luistonestoa käytetään tietysti hyväksi maastureissakin kun ajetaan maantiellä, ja hyödyntää sitä maastossakin.
Vertailussa olivat mukana:
• Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD QT Limited Business
• Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut.
• Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic
• Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D Intense A/T
• Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Executive aut.
Vertailun autoja yhdistävät maastoajoon tarkoitettu neliveto, dieselmoottori ja automaattivaihteisto, mutta toteutuksissa on eroja.
Vertailuautojen etujousitus on toteutettu kaikissa päällekkäisillä kolmiotukivarsilla, joihin liittyy kallistuksenvaimennin. Land Roverissa ja Mercedeksessä on ilmajouset, muissa kierrejouset.
Takana kaikissa on kallistuksenvaimennin, mutta muuten takajousitukset eroavat. Toyota ja Jeep luottavat perinteiseen jäykkään akseliin, joka on tuettu ylä- ja alareunasta pitkittäisillä tuilla sekä poikittaistuella. Edestä poiketen Toyotassa on takana ilmajouset, kun taas Jeepissä on kierrejouset.
Levyjarrut kuuluvat tämän painoisiin ja luistonestolla sekä ajonvakautuksella varustettuihin autoihin niin edessä kuin takana. Jarrulevyt ovat kaikissa autoissa edessä jäähdytetyt ja takanakin lukuun ottamatta Jeepiä ja Mercedestä, joissa oli umpinaiset levyt. Toimintavarmuuden takia Mitsubishissä ja Toyotassa on kiinteäsatulaiset etujarrut.
Dieselmoottorin koko on kolme litraa muissa paitsi Mitsubishissa, jossa se on 3,2 litraa. Yllättäen tämä suurin moottori on nelisylinterinen, kuten Toyotankin moottori. Muut valmistajat ovat päätyneet V6-moottoreihin. Jeepin keulalla on myös Mercedeksen moottori, tosin aikaisempana kehitysversiona, mikä johtuu merkkien nyt jo loppuneesta yhteistyöstä.
Toinen poikkeus valtalinjasta on kahden turboahtimen käyttö Land Roverissa. Roverin ahtojärjestelmä on toteutukseltaan muutenkin hieman poikkeava. Sen suurempi, säätyvägeometrinen turbo on käytössä koko ajan, ja pienempää kiinteää turboa käytetään vain apuna ahtopaineen nostamisessa kuormituksella suuremmilla pyörintänopeuksilla.
Vertailu oli jälleen kerran tiukka. Voitto ja häviö olivat monen tekijän summa. Yksi yksittäinen kohta ei ratkaissut koko kisaa, sillä suoritukset menivät monin kohdin ristiin.
Kaikki autot selvisivät yllättävän hyvin maastossa, vaikkakin niiden korea ulkokuori ja näyttävät kevytmetallivanteet helposti kärsivätkin vaurioita rankoissa olosuhteissa. Maastoajo olikin tällä kertaa poikkeus ja lisä tuttuihin arvostelukohtiin nähden.
- Mestarit maastossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991498Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37943Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29879Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38831Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37740Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56738Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720