Mikä nopeus?

säästöä

Olen ajatellut vaihtaa nykyisen Welhon laajakaistan DNA:n Mokkulaan. Motiivina edullisempi hinta/kk. En tiedä nykyisen liittymän nopeutta, mutta liikkuva kuva ja musiikki välittyvät erinomaisesti vailla häiriöitä, muutenkin toimii (välillä hidastellen). Hinta n. 35 e/kk. Kertoisiko joku, mikä Mokkulan nopeus vastaisi nykyistäni? Hinta/kk?
Entä Mokkulan tietoturva, sisältyykö kk-maksuun? Toimiiko samoin kuin Welho, jossa (atk-tumpelo)käyttäjän ei tarvitse periaatteessa osata mitään, kaikki päivitykset, palomuurit, virukset ym. hoituvat helposti. Uskaltaako Mokkulan käyttäjä käyttää verkkopankkia, maksaa luottokortilla jne?
Kannattaako vaihtaa?

55

5863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mokkulaa

      Mokkula on aina hitaampi kuin kiinteä liittymä. Lisäksi joudut aina käynnistämään mobilepartner-ohjelman ja syöttämään pin-koodin painaa kytke nettiin painiketta. Kun lankanetillä ei tollasia turhia välivaiheita ole.

      Ennemmin tilaat Welholta 10M-netin 24.90€/kk. Se on nopeampi kuin nykyisesi ja halvempi.

      Mokkulalla videot välittyvät häiriöiden kerä ja lataus kestää. Säästä hermojasi, ja käytä lankanettiä.

      • :)

        "Mokkula on aina hitaampi kuin kiinteä liittymä. Lisäksi joudut aina käynnistämään mobilepartner-ohjelman ja syöttämään pin-koodin painaa kytke nettiin painiketta. Kun lankanetillä ei tollasia turhia välivaiheita ole."

        Ei tarvitse käynnistellä Mobilepartner sovellusta, nykyään Nokia CS-15 tikulla Nokia Internet Modem nimellä tuo sovellus, joka asetuksissa merkitään käynnistymään samanaikaisesti käyttöjärjestelmän kanssa, pin-koodin kysely otetaan pois käytöstä, mitään kytke nettiin painiketta ei tarvitse painaa, vaan kaikki tapahtuu automaattisesti, kun PC:n virrat laitetaan päälle.

        Jos mahdollisuus Welhon kiinteään liittymään on olemassa, niin tottakai se päihittää mokkulat mennen-tullen.
        Itsellä mokkula on olosuhteiden pakosta.


      • säästöä

        Kiitos kaikille neljälle, jotka ripeästi ja asiallisesti vastasitte kysymykseeni. Täytyy nyt harkita asiaa uudemman kerran.


      • ei lankaliittymää

        Minä vaihdoin kiinteän 2megaisen(30euroa/kk) lankaliittymän mokkulaan, 14.90 kuussa, ja nopeus pyörii 2-5megan välillä, ennätys tällä hetkellä 6.9megaa.
        Mobilepartneria en ole käynnistänyt kertaakaan eikä mokkula kysy pin-koodia jos kysely on sim-kortista pois päältä.
        Mokkulalla videot välittyvät häiriöttä eikä lataus kestä yleensä puoliakaan siitä mitä lankaliittymälläni kesti.
        Ennen kuin päästelet uusia aivopieruja niin ota asioista selvää. Kiitos.


    • Kateeksi käy

      Kateeksi käy kiinteä laajakaistasi, minä en edes harkitsisi mokkulayhteyteen vaihtamista. Operaatoreiden langaton nettiliikenne on ryöstäytynyt käsistä jo aikapäivää sitten. Tänä päivänä saa olla tyytyväinen jos mokkulalla pääsee nettiin ollenkaan linjojen ruuhkautumisesta johtuen, nopeuksista puhuminen on lähinnä vitsi. Tämä on kaikkien operaattoreiden todellisuus, eikä liikenne ole ainakaan vähentymään päin. Me mokkulakansa joilla ei ole mahdollisuutta kiinteään laajakaista-yhteyteen olemme umpsukkelissa sontakasassa vailla toivoa tulevaisuudesta, älä harkitsekaan mokkulayhteyttä oman mielenrauhasi vuoksi.

      • JukkaPaulin

        Omat kokemukset ovat, että mokkulan kanssa nettiä "voi käyttää", mutta ei se nimenomaan mitenkään varma tai nopea ole. Käytän Elisan 1 mbit/s mokkulaa, joka on Huawein 160 merkkinen. Mokkula on ollut aika hankala ajoittain, erityisesti vaihteleva nopeus, joskus kymmenien sekuntien ajat jolloin ei ole mitään yhteyttä; jne.

        Olettaisin että mokkulan pitäisi pystyä paljon parempaan, kun infrastruktuuria kehitettäisiin eli kunnon tukiasemakapasiteetteihin panostettaisiin. Kysymys on pitkälti siitä, onko operaattoreilla nykyisessä kilpailutilanteessa kannusteita siihen, että joku olisi toisia parempi. Data on edelleen aika hyvä lypsylehmä, josta saadaan rahaa irti paljon, erityisesti ulkomaanyhteyksissä. Sen hinta tulee varmasti laskemaan, vaikka nyt on politiikkana se, että käytöstä ikäänkuin rankaistaan; esim. iPhone on tuonut erilaisen, paljon dataintensiivisemmän käyttökulttuurin, joka amerikoissa romutti AT&T operaattorin kapasiteetin alkuunsa.

        En vaihtaisi, jos perusteena on pelkkä hinta. Jos et tarvitse kovin paljoa tiedonsiirtoa, ja siedät silloin tällöin (esimerkiksi 10-20 kertaa päivässä) hidastuneita yhteyksiä, niin mokkula voi olla silloin ihan hyvä vaihtoehto. Samoin jos liikut paljon, eli olet joko tien päällä, tai käytät useista eri sijainneista nettiä, mutta näissä paikoissa ei ole kiinteätä ethernet-pistoketta tai WLAN-tukiasemaa, niin mokkula voi olla perusteltu.

        Suomen ongelma on se, että täällä operaattorit eivät pidä kovin hyvin maata katettuna. Yksi tukiasema palvelee kaikki käyttäjiä muutamien kilometrien säteellä. Maassa on ilmeisesti noin 1000-2000 varsinaista tukiasemaa, jotka on sijoiteltu siten että ne ovat kustannustehokkaita operaattorille ja maksimoivat kuitenkin palvelualueen ja sijoittelussa pyritään ennakoimaan myös erilaiset käyttöprofiilit eli paljonko on porukkaa aseman alueella. Tukiasemia (varsinaisia) voidaan peesata ns. täyteasemilla, jotka ovat pienempiä radiovastaanotin/lähettimiä, ja niissä ei usein ole mitään tornia. Täyteasemien sijoittelu tulee kyseeseen kaupunkialueilla, ostareilla, metrotunnelissa jne. eli siellä missä normaali signaali ei kuuluisi muuten.

        Operaattorille jokainen asema maksaa luultavasti muutaman satatuhatta euroa pystyttää, ja lisäksi tulee vuosittaiset huoltokustannukset. Tukiasema on kasa radiolinkkejä, ja ohjelmistoa joka pyörii dataa ja puheluita välittävässä reitittimessä. (Korjailkaa ihmeessä, jos parempaa tietoa, seuraan itse asioita kiinnostuneena!)

        Mokkulassa tuo verkon kapasiteetti on myös niin ja näin. Yksittäinen tukiasema, johon sekä mokkulat että kännykät ovat aina yhteydessä, ovat rajallisia kapasiteetiltaan. Jokainen puhelu vastaa noin 0,01 mbit/s yhteyttä; puhelin kompressoi puhelun mahdollisimman tiheäksi, ja välittää vain digitaalista numerosarjaa, joka kuvaa itse asiassa puheen ominaisuuksien muutosta. Jos puhe menisi pakkaamattomana, se kuluttaisi kymmeniä kertoja enemmän kaistaa. Alkuperäinen GSM-standardi määritteli puheelle 9600 bittiä sekunnissa, eli tuon 0.0096 mbit/s. Sitä en tiedä, miten GSM:n puhe tai 3G:n data suhtautuu toisiinsa, "kilpailutilanteessa"; oletan että puhe on aina tärkeämpi, sitten data. Tai ne voivat olla täysin eri kanavoillakin.

        Toivottavasti tästä teknohöpinästä oli jotain apua, yhteyksien laadun hahmottamisessa. Meni vähän sivupoluillekin, mutta toivon ettei ollut ihan hölmöä juttua. :-)


      • Petrus Argentum

        Mä hommasin CS 15 Mokkulan. Se on toiminut niin hyvin, että mä ihmettelen tuollaisia tietoja, joita sen hitaudesta ja toimimattomuudesta puhutaan ja kirjoitetaan. Niin komeasti pelittää.


    • ... jos et ole riskinottohaluinen ja hyvähermoinen. Nettitikulla ("mokkulalla") ei ole mitään selkeää nopeutta vaan se vaihtelee ... minulla rajoissa 0,05...5,5 Mbit/s. Muista että mobiilillaajakaista on "jämä"tuote eli jos tukiasemassa sattuu olemaan äänipuheluiden ja tekstiviestien jälkeen kaistaa vapaana, sitä annetaan dataliikenteelle. Useinkaan ei ole ja/tai sitä jaetaan hirveän monen käyttäjän kesken, vaihtelee sekunnista toiseen, on välillä sekuntikaupalla nollassakin (= "tukiasemien kapasiteetti ylimyyty tukkoon")

      • JukkaPaulin

        Hyvä postaus, pistin nimittäin tuossa aiemmas hieman taustoja teknologiasta, mutta en tiennyt nimenomaan tuota, miten puhe suhtautuu mokkulan dataliikenteeseen. Tämä selvitti priorisointia!

        Ilmeisesti omalla asuinalueella tukiasema on sijoitettu kerrostalon katolle siten, että olemme suurinpiirtein jonkinlaisessa katveessa; asuinalueella ei ole erityisen tiheästi kotitalouksia, se on aika väljään rakennettu
        omakotitaloalue.

        Olen koittanut piruuttaan selvitellä, mihin tukiasemaan mokkula on ankkuroituneena milloinkin, mutta toistaiseksi se on ollut arvailua.

        Mokkula toimii varsin kehnosti ajoittain; saattaa olla kymmenien sekuntien tai joskus minuuttienkin "tyhjää", jolloin data ei liiku lainkaan. Max nopeus 1 mbit/s saavutetaan välillä, mutta usein se on 50-300 kilobitin luokkaa.


    • jarkko79

      älä vaihda laajakaistaa mokkulaan mokkula on aivan perseestä. ei toimi sillälailla miten toimittaja sen väittää, ja sitten kun vaihdat niin olet siinä kiinni 2 vuotta etkä pääse takaisin laajakaistaan. mokkulassa kyllä houkuttelee monia varmaan se hinta mutta minun kavereillani on niin monella ollut ongelmia lähinnä nopeuksien kanssa, joten minä maksan auliisti sen vajaan 10 euroo laajakaistasta jotta pääsee silloin nettiin kun haluaa ja se myös toimii. mökillä taas mokkula on parempi koska siellä on kännykkä liikennette niiin vähän. mokkulahan käyttää kännyköiden verkkoa joten mitä enemmän on matkapuhelimia lähistöllä niin sitä heikommin se toimii.

    • lauro

      Mulla on dna "sotkula" ihan paska, hidas keskellä kaupunkia välillä yhtä sotkua.Hermot menee, joskus saa yrittää auki monta kertaa peräkkäin ennen kuin onnistuu. Olen muuttamassa maaseudulle siellä kun ei dna toimi ja on 24kk sopimus, siinäpä tuli lisää päänsärkyä, nyt oon riidellyt sopimuksen purusta niiden kanssa, piti soitella kuluttaja-asiamiehelle ja läetellä tulikivenkatkuisia viestejä ennenkuin ne rupes ymmärtämään että kuluttajan ei ole pakko maksaa tyhjästä, en ikinä enää ota määräaikaisia sopimuksia se on kyllä varma. Muutan n.75km päähän kaupungista, siellä toimii Elisan tikku tosi hyvin ei mitään ongelmia kaveri kävi kokeilemassa läppärillä.

      • Mikäli liikut paljon, tai matkailet. Mikäli tarvitset netti kun olet jossakin mökillä. Sillon on mokkula hyvä, mutta ei kotikäytösssä!


      • Älä yleistä
        vapunen kirjoitti:

        Mikäli liikut paljon, tai matkailet. Mikäli tarvitset netti kun olet jossakin mökillä. Sillon on mokkula hyvä, mutta ei kotikäytösssä!

        Ei pidä yleistää.

        Mokkula on ihan hyvä kotikäytössä. JOS asuu esim pääkaupunkiseudulla.

        Mökillä taas - pois ruuhkaSuomesta - mokkulalla pääsee nettiin, mutta käyttö on tuskaisen hidasta.

        Itse käytän päivittäin nettiä, mokkulan avulla. Hyvin toimii. Tietoturva on hankittu erikseen.


      • älähän nyt
        Älä yleistä kirjoitti:

        Ei pidä yleistää.

        Mokkula on ihan hyvä kotikäytössä. JOS asuu esim pääkaupunkiseudulla.

        Mökillä taas - pois ruuhkaSuomesta - mokkulalla pääsee nettiin, mutta käyttö on tuskaisen hidasta.

        Itse käytän päivittäin nettiä, mokkulan avulla. Hyvin toimii. Tietoturva on hankittu erikseen.

        Itse asun Vantaalla ja vaihdoin juuri sen takkuamisen takia
        Welhoon.

        Ei mokkula ole paras vaihtoehto pääkäupunkiseudulla, jos
        nopeampiakin on olemassa hiukkasen kalliimpaan hintaan.

        Mokkulaan vaikutti niin paljon se, että olinko asunnossani
        etelän vai pohjoisen puolella, koska pohjoisen puolella oli
        jatkuvaa katkeamista yhteyksissä.


      • Murri1
        Älä yleistä kirjoitti:

        Ei pidä yleistää.

        Mokkula on ihan hyvä kotikäytössä. JOS asuu esim pääkaupunkiseudulla.

        Mökillä taas - pois ruuhkaSuomesta - mokkulalla pääsee nettiin, mutta käyttö on tuskaisen hidasta.

        Itse käytän päivittäin nettiä, mokkulan avulla. Hyvin toimii. Tietoturva on hankittu erikseen.

        Mokkula on kieltämättä hyvä kotikäytössä, jos käyttö rajoittuu satunnaiseen uutisten lukemiseen, verkkopankkiin ja sähköpostiin. Internet radiota ja youtube:a sillä on esimerkiksi ihan turhaa yrittää käyttää.
        Eikä paikalla ole sinänsä väliä, kun tekniseltä näkökannalta katsottuna langaton liittymä nyt vain ei ole yhtä tasalaatuinen kuin kiinteä kaapeli. Kuten aikaisemminkin todettiin, niin langaton yhteys kilpailee kapasiteetista muiden palveluiden (hätäpuhelut, puhelut, tekstiviestit) ja käyttäjien kanssa. Riippuen sen hetkisestä verkkosolusta, yhteys saattaa olla kohtuullisen nopea, tai jäädä muodostumatta kokonaan.
        Kaupungeissa toki soluja on enemmän, mutta toisaalta niin on käyttöäkin.. Maaseudulla taasen yhdessä solussa ei välttämättä ole kuin yksi käyttäjä, mutta pitkän välimatkan vuoksi tiedonsiirtovirheet tekevät latenssin sietämättömäksi.
        Niin ja mokkulaa ostaessa, älkää tosiaankaan katsoko siihen kapasiteettiin (0.5M on jo ihan kohtuullinen langattomalle) vaan siihen latenssiin (tätä kun on mahdotonta saada pieneksi 3G yhteyksissä ja siksi sitä ei kukaan myyjä halua kertoa).


      • eliisa...
        Älä yleistä kirjoitti:

        Ei pidä yleistää.

        Mokkula on ihan hyvä kotikäytössä. JOS asuu esim pääkaupunkiseudulla.

        Mökillä taas - pois ruuhkaSuomesta - mokkulalla pääsee nettiin, mutta käyttö on tuskaisen hidasta.

        Itse käytän päivittäin nettiä, mokkulan avulla. Hyvin toimii. Tietoturva on hankittu erikseen.

        parasta kun hommaa molemmat..mulla pöytäkone elisa kaapelilaajakaista meganen yhteys elisa tietoturva palvelu,kaikki päivitykset tulee automatiikalla ja on tosi halpa kk maksu 21 5e josta 5e tietoturvasta kk,joten ei kannata luopua hyvästä..mokkula läppärin aattelin hommaa kesälomille lähinnä mökkikäyttöön kesät talvet..


      • ....
        Älä yleistä kirjoitti:

        Ei pidä yleistää.

        Mokkula on ihan hyvä kotikäytössä. JOS asuu esim pääkaupunkiseudulla.

        Mökillä taas - pois ruuhkaSuomesta - mokkulalla pääsee nettiin, mutta käyttö on tuskaisen hidasta.

        Itse käytän päivittäin nettiä, mokkulan avulla. Hyvin toimii. Tietoturva on hankittu erikseen.

        Kerroppa minulle miksi ottaisit mokkulan kotikäyttöön pk-seudulla? Ja nykyään on turha edes väittää, että mokkula olisi halvempi, se ei todellakaan ole. Saat 10€/kk 10mbit VALOKAAPELILAAJAKAISTAN, joka todellakin toimii täydellä nopeudella, joka helvetin sekunti.

        Joten perustelkaa ja hyvin, miksi mokkula? Varsinkin pk-seudulla olevat mokkulan käyttäjät.
        Minulle ei riitä perusteluksi ne paskapuheet, mitä se mokkulanmyyjä on teille syöttänyt. :)


    • Älä ota mokkulaa!

      Älä vaihda! Usko puhe!!!

    • Kuparilankaa

      Vaihda jos tämä riittää: Ping hitain 1980ms nopein 420ms Meganen siirsi max 220kb ja tyypillisesti 70kb. Ei toimi pankkiyhteys ja sähköpostin avaamiseen meni 7minuuttia. Väitän että 56kb lankamodeemi oli aikanaan nopeampi koska se ei pätkinyt. Tämä kaikki alueella jossa piti olla max kenttä ja kokeilin myös ulkona josta oli suora näköyhteys provaiderin linkkiin. Susi jo syntyessään ja systeemin markkinointi tulee tod näk nostamaan puhelinten maksuja peittämään mokkulan tappioita.

      • bbnn

        Samat kokemukset kuin edellisellä.

        ÄLÄ VAIHDA!!!! Muutkin mokkulakansat, unohtakaa koko paska ja vaatikaa tilalle sellaista joka toimii! Eihän tuollaisesta sonnasta voi maksaa siitä vaadittua hintaa jos lupaukset eivät pidä. Palveluntarjoajat kusevat teitä linssiin ja keräävät rahanne!

        Meillä on talossa laajakaista joka on tällä hetkellä entisen kahden megan tasosta täysin rajoittamaton, hinnan pysyessä kuitenkin samana.

        Kyllähän tuo 35 euroa on aika tyyris, meillä 32 euroa, mutta saat siihen hintaan tökkimättömän netin ja nuo nettipäivitykset joka on aika hyvät jos ne sisältyvät tuohon hintaan. Jos sen vaihdat nettitikkuun, niin vituiksi menee surffailut esimerkiksi täällä suomi24 sivulla jossa ladattavaa on järjettömät määrät.

        Me hankittiin läppäriin nettitikku rajoittamattomalla nopeudella, mutta surffailu sillä kävi täysin mahdottomaksi vaikka tukipalveuihin soiteltiin ja tehtiin juuri niinkuin ne siellä kertoivat. Hyvä palvelu, ei siinä mitään. Mutta tuo yhteys on luvattu vain ideaalitilanteessa, silloin kun verkossa ei ole muita. No sen tietää että kun noita on kaupattu, niin kaikilla niitä on ja yhteys sen mukainen, eli hitaammaksi menee.

        Nettitikku ei riittänyt edes nettisivujen surffailuun! Modeemi riitti.

        Esimerkiksi tavallinen suomi24 keskustelusivu latautui parissa minuutissa (ja jos keskusteluissa on esimerkiksi kymmenen kommenttia, niin se on tunti kun olet lukenut keskustelun) ja usein latautuminen jäi kesken koska yhteys ei yksinkertaisesti jaksanut käydä loppuun.

        Isket kätesi niin syvälle paskaan jos laajakaistan vaihdat nettitikkuun koska nettitikku meillä ei toiminut edes vanhojen 90 luvun puolivälin modeemien nopeudella!!! Jos haluat nettitikkua välttämättä kokeilla, niin ota selvää että voitko sitä kokeilla niin ettet joudu maksamaan siitä ellei se toimikaan. Sitten kokeilet sitä joka puolella asuntoasi ja siellä missä sitä tarvitset ja päätä vasta sitten että hankkiudutko eroon laajakaistastasi. Me saimme palautettua nettitikun ilman mitään vahinkoja, vaikka sopimus olisikin ollut määräaikainen 24 kuukautta. Mutta kun liittymä ei toiminut, niin se ei toiminut ja asiakaspalvelusta sanoivat että pistäkää tarvikkeet pakettiin ja lähettäkää sinne.

        Niin ja vielä se piti sanoa että me asumme kaupungin keskustassa jossa piti olla erinomainen yhteys. Ei ollut ja muillakin mokuttajilla täällä on ollut vain pahaa sanottavaa tikustaan.


    • koneella istuva

      Turun keskustan alueella työkäytössä vain Elisan 1MGmokkula ja pelittää vallan mainiosti. Luovuin kiinteästä noin kaksi vuotta sitten enkä vaihda takaisin. Pöytäkoneessa kiinni koko ajan ja yhteyksien avaamiseen noin 5 sek aikaa. Viikonloppuisin nappaan sen mökille mukaan. Siellä vähän verkkaisempaa, mutta toimii. Katson elokuvat ja kuuntelen musiikit. Ei ongelmia. Mokkulan saa kokeiltavaksi jos ilmaiset epäilyksesi toimivuudesta liikkeessä sitä hankkiessasi.

      • ... on roskaa. Pari viikkoa voi toimia hyvin ja ehkä siitä eteenpäinkin jonkin aikaa.

        Minulla toimi heinäkuusta 2009 maaliskuuhun 2010 hienosti. Sitten hidastui viides- tai kymmenesosaan, muutamana iltana vieläkin huonommaksi.

        Nyt pari viikkoa taas neljä sessiota viidestä nopeudella n. 250 ktavua/s mutta se viides vain 20...50 ktavua/s

        Äkillinen toimimattomuus maaliskuussa osui aikaan jolloin tuli yksi tukiasema lisää. Hitaita huononnuksia tulee tukiaseman asiakasmäärän kasvaessa


      • Yxs Paavo vaa
        as77 kirjoitti:

        ... on roskaa. Pari viikkoa voi toimia hyvin ja ehkä siitä eteenpäinkin jonkin aikaa.

        Minulla toimi heinäkuusta 2009 maaliskuuhun 2010 hienosti. Sitten hidastui viides- tai kymmenesosaan, muutamana iltana vieläkin huonommaksi.

        Nyt pari viikkoa taas neljä sessiota viidestä nopeudella n. 250 ktavua/s mutta se viides vain 20...50 ktavua/s

        Äkillinen toimimattomuus maaliskuussa osui aikaan jolloin tuli yksi tukiasema lisää. Hitaita huononnuksia tulee tukiaseman asiakasmäärän kasvaessa

        Joo ja ensin toimi, mut sit hidastu? Sun koneessas vois olla vaik virus, joka hidastaaa toimintaa. Saisiks sä jotenki tutkituks, et onks se virus ku hidasta sun konettas? Mul ainaki tule mokkula kans kaikki ja heti. Ja jos mun yhteydet yhtäkki hidastu, ni virust mä ekaks epäile. En mä sitä mokkula epäile.


    • hmhmmhhomhoh

      Mokkulat toimii, kuten toimii. Ne riippuu alueesta missä olet sillä hetkellä. Yleensä toimivat ajoittain. Eli ovat ihan järkyttävän epäluotettavia. Nettiselauksessa (Satunnaisessa) ovat suhteellisen hyviä, mutta...

      Kiinteä netti on paljon parempi, itse päivitin Welho 2M suoraan 10M. Kesti noin 5 minuuttia ja toimi heti. Silti maksan 10 euroa vähemmän tästä netistä.

    • Kahdella kavereistani on (eri operaattorien) mokkulat ja heiltä saan aina kuulla kun nettipelit tökkii, internet katkeilee, kaista loppuu tms.

      Minulla on kiinteä langallinen internet-yhteys ja se on toiminut hyvin varmasti. Ongelmia vain joskus myrskyisinä aikoina, jos puita kaatuu lankojen päälle.

      Eli en ole siirtynyt mokkulaan, koska haluan liittymältäni myös toimintavarmuutta. Ainakaan minulla ei ole lankanetin kaista loppunut, kunhan palvelin vain pystyy lähettämään dataa. Mokkuloilla tuntuu olevan, että jos kaikki töiden jälkeen päivällä/illalla menevät samaan aikaan nettiin, loppuu mastosta radioaallot, eli ei ole tilaa tiedonsiirtoon.

      • "nettitikku"

        Että, netin ruuhka vaikuttaa langattomaan liittymään? - En ole asiantuntija mutta jotain kyllä ymmärrän
        sähkö- ja muustakin tekniikasta. - Tuntuisi pikemminkin, että langallisessa se ruuhka vaikuttaa?!

        Itselläni on Saunalahden puhelinverkkoa käyttävä mokkula (antoivat tosin hitaamman kuin liittymään kuuluu),
        jonka pitäisi olla "lähes rajaton nopeudeltaan" ja kyllä se tuntuukin - ainakin välillä rivakammalta kuin
        Elisan yks meganen piuhallinen, ja on noin 10€ halvempi per kk. Asun hesassa hyvällä 3G-alueella.

        Käytännöllisyydessä on sitten puolensa ja puolensa. Minulla on läppäri ja jouduin vetämään johdot maton
        ali - se ei ollu hyvä yhdistelmä. Huonoa on tikun "viritys" aina kun koneen avaa - sitä ei langallisessa tarvinnu
        tehdä. Ja entäpäs jos on joku keikkamies joka tarvii nettiä mukana silloin mokkula on ainoa oikea netti.


      • acid-rain (ei kirj.)
        "nettitikku" kirjoitti:

        Että, netin ruuhka vaikuttaa langattomaan liittymään? - En ole asiantuntija mutta jotain kyllä ymmärrän
        sähkö- ja muustakin tekniikasta. - Tuntuisi pikemminkin, että langallisessa se ruuhka vaikuttaa?!

        Itselläni on Saunalahden puhelinverkkoa käyttävä mokkula (antoivat tosin hitaamman kuin liittymään kuuluu),
        jonka pitäisi olla "lähes rajaton nopeudeltaan" ja kyllä se tuntuukin - ainakin välillä rivakammalta kuin
        Elisan yks meganen piuhallinen, ja on noin 10€ halvempi per kk. Asun hesassa hyvällä 3G-alueella.

        Käytännöllisyydessä on sitten puolensa ja puolensa. Minulla on läppäri ja jouduin vetämään johdot maton
        ali - se ei ollu hyvä yhdistelmä. Huonoa on tikun "viritys" aina kun koneen avaa - sitä ei langallisessa tarvinnu
        tehdä. Ja entäpäs jos on joku keikkamies joka tarvii nettiä mukana silloin mokkula on ainoa oikea netti.

        Ainakin tuntuu että seinäjoen alueella vaikuttaa. Näin ne kaverini sanovat. Minulla ei lankanettiin tunnu vaikuttavan. Ehkä se on sitten joku ero tietojärjestelmissä? Meneehän kännykätkin tukkoon esim uutenavuotena, kun kaikki lähettävät samaan aikaan uudenvuodentervehdyksiä.


    • että :::O)))25698

      No minulla ei ainakaan ole ollut ongelmaa , minulle kk maksu nyt 23,90 ja ihan ok pelannut . Enkä ole joutunut käynnistämään mobile partneria joka kerta uudestaan varmaan riippuu koneesta. minä ainakin ollut tosi tyytyväinen , toinen juttu olis nyt että saunalahdella on aika edullinen tarjous mutta jos sitoutuu yhteen liittymäänn eiu voi niin vaan enään vaihtaa toiseen . Minulla ainakin toiminut ihan ok

    • ja DNA-mokkulan

      kiinteä laajakaista on kotona pöytäkoneella. Welho 10M ja virusturva ja palomuuri. 24,90e 6,90e=31,80e/kk. Kun Welho-tietosuoja oli mahdollista asentaa useammmalle koneelle asensin sen myös läppärille jossa minulla siis tämä Räikköskampanjan maksiminopeusmokkula 13,90/kk. Kahden vuoden soppari.

      Minulla on siis kaksi nettiyhteyttä ja tietosuojaturva mol.koneissa yhteensä 45,70e/kk.

      Pöytäkone 6GB nopeudella jaksaa pyöritellä mitä vaan kun näytönohjaajassakin on omaa muistia riittävästi.

      Mokkulayhteys 4GB:n läppärillä toimii kotona pohjoishelsingissä n.3-8megan nopeudella joka riittää kaikkeen ja reissussa vaihtelevasti, esim Jämijärvellä n.1megan nopeudella.

      Asensin läppäriin myös digiTV:n joten voin katsoa TV:a (futista) missä vain.

      Olen tyytyväinen sekä Welhoon, että DNA:n.

      • Mataminen

        Ihmisten pitäis ymmärtää, että kiinteästä laajakaista ja liikkuvasta laajakaistasta ei voi edes puhua samana päivänä. En ikinä luopuisi kiinteästä laajakaistasta. Onhan se kallis, mutta se on jaettu langattomasti ja sitä käyttää huushollisamme kolme laitetta.

        Olen töissä matkapuhelinoperaattorin asiakaspalvelussa ja joka ikinen päivä ihmiset valittelevat mokkuloistaa. Ennenkuin hankkii minkään operaattorin mokkulaa, niin kannattaa soittaa aspaan ja pyytää että kuuluvuus tarkastetaan kotiosoitteesta. Ja tämä siis siinä tapauksesssa, jos se Mokkula on ihan pakko hankkia. Monen monta casea olen joutunut käsittelemään jossa määräaikaissopimukset ovat tulleet kovin kovin kalliiksi.


      • Monilla kelpaa kun saavat laajakaistan 24€ siis 10m. Soneralla 8M malksaa 66 € se siitä tulee kun valtio myy langat ulkomaille. Täällä sonera uhkaa kerätä langat pois mihin sittten joudun mulla on mokkulakin soneralla juur pääsi 2G eli 256 kb no maksaa sillä juur pankkkiin. Tää 8M toimii kyllä mainiosti paitsi liikenne jää alle 7M harvit yli. Mut kelpaa mulle videkoin siirtyy. eIKÄ SE OLE TUON PUHELIN LANGAN VIKA SILLÄ SIIRYIS 12m ON MITATTU !! Mokkula on jossai paikoissa hyvä useimmiten ei. Jos on paljon liikennettä hermostuu siihen. Ainoastaan 3G alueella se on tyydyttävä muualla heikkko. Ihmiset uskoo mitä siitä operaattorit sanoo. Suomessa ollaan menty hunoon suuntaan monta vuotta jo. Soneralta pitäis ottaa verkot ja langat valtion haltuun ja heittää koko Sonera suomesta pois.


    • DNA hyvä

      noi kaverit sekoilee että mokkula ei ole nopee tms. Haloo! Minulla ollut DNA-kotimokkula 2.5 vuotta ja olen todella tyytyväinen. Kotona Tre:lla yhteys tosi nopea, mutta mikä tärkeintä, mökillä täällä hevonkuusessa jossa vietän aikaa 5kk / v yhteys aivan uskomattoman nopea. Teen etätöitä joten istun koneella järven rannalla 8t/pv noin pari kertaa viikossa. Kotimokkula möllöttää verannan ikkunalla, 50 m päässä päätteestäni, ja kaikki toimii. Siirrän kuvia, tosi isojá, esim. töihin. Ei mitään ongelmaa. Ja voit olla varma että jos yhteys tökkisis olisin vedättänyt lankaliittymän tänne mökille, se olis tullut maksaan n. 250 eur, ei paha olisis ollut. mutta kun en tarvi.

      • pullukka_paavo

        Oma mokkula antaa aina luvatun 1M sisään ja 0,33M ulos mutta se PING. se on yleensä 256ms vaihtelee kyllä 176-576ms välillä.
        Onko jollain mokkulassa ping alle 100 ms jolla pääsisi kunnolla pelailemaankin.

        Muiden valituksia lukiessa taitaa mokkula toimia niin hyvin kuin pystyy. Mastolle noin 7km matkaa josta varmaan tuo pingi korkeahko.


      • ADSLlll

        Kokeile 24mbit liittymää ja sano sen jälkeen, että mokkula ei töki. :) Se niitten full rate mitä ne lupaa, on todella kaukana luvatusta nopeudesta. Itse tarkistan kaapelini nopeuden lähes päivittäin, ongelmia ei ole, yhteys ei katkea koskaan, eikä pätki. Milläs korjaat mokkulan, kun siihen tulee jtn juntturaa? Siinä ei ole edes vaihtoehtoisia ip-osotteita.

        Joten lopettakaa se mokkulan ylistäminen, teitä on kusetettu, ettekä edes kehtaa myöntää sitä julkisesti.


      • Opiskelija.

        DNA-mokkula elämäni paras hankinta.19.80/kk ja toimii kiitettävästi,myös l-automatkalla porvoosta-helsinkiin.


      • Niille alueille joissa sonera hallitsee et saa laajakaistaa vaikka kuin olisi puhelin linjakin. Ei edes tarvis vetää. Vaikka kaikilla naapureillakin ois laajakaista , et saa koska sonera on aikonut langat sieltä kerätä. Sitten sonera myy sitä 450 verkkos jonka Digita omistaa. sekän on ihan vanhanaikainen mutta sekin loppuu ei kannata >Digita on niin päättänyt. Digitahan vaati tuon digiboksinkin jonka yle ja valtio siunas. Tää tietoliikenne on aivan retuperällä suomessa Ministereitä viedään kuin pässiä narussa. Kaupunkien ihmisten äänillä. Se on niin että jos on hyvällä 3G alueella maksaa sillä pankkiin ja videokin toimii. Mutta jos olet soneran alueella et saa edes 500 m päästä laajakaistaa enää. Näin on sonera päättänyt.tai saa jos se jatketaan kuidulla 3000 € oli viimeksi hinta.


    • Siissi

      ..kiinteän laajakaistan pari kk sitten Soneran mokkulaan. Maksoin kiinteästä laajakaistasta 32e/kk ja vain pelkästä netistä. Soneran mokkulan ostin 24 kk sopimuksella 9,90e/kk Hulluilta päiviltä.

      Kiinteä toimi ehkä jonkinverran nopeammin, mutta hinta on kolminkertainen. Mokkula toimii ainakin omassa asunnossani ihan hyvin Treella, välillä vähän hitaammin, usein melkein yhtä nopeasti kuin kiinteä. Itse olen tyytyväinen 9,90e nettiin/kk. Yhteys mokkulan kautta on ainakin itselleni riittävän nopea, vaikka olenkin tod paljon koneella/päivä.

      Tietoturvat ym hoitaa veljeni, on asentanut ne koneelleni, joten niitä en ole koskaan netin kylkiäisinä hommannut.

      Ainoa ero on se, että kun koneen avaa, täytyy mokkula yhdistää, eli painaa "yhdistä" -painiketta (menee noin 5 sekuntia hommaan). Jokaisella kerralla ei siis pin-koodia tarvitse näppäillä.

      Mokkulan asennus oli helppoa, eli mokkula koneeseen kiinni ja ohjelma asentuu itsestään. Samat toiminnot olen saanut tehtyä mokkulallani kuin kiinteällä laajakaistalla. Lisäksi säästän 20e/kk liittymäni hinnassa.. :) Mokkulan voi ottaa myös mukaan ja käyttää muuallakin, jos haluaa, en tosin vielä ole muualla mokkulaa kokeillut..

      • Mokkula in my ass

        Tuokin vielä mokkuloissa kusee, soitappa niille ja sanot, että haluat katkaista mokkulan kesken kauden, esim. jos vaikka joutuisit muuttamaan ulkomaille. Eipähän muuten onnistu, maksat sitä nettiä sen 2v loppuun. Kaapelin kun katkaiset, se katkeaa heti kun laskutuskausi loppuu, et maksa lisämaksuja sopimusrikkomuksista.

        Ja jos 30€/kk on kallis ihmisten mielestä, niin olette kyllä todellaja saitoja ja naurettavia. Maksatte puhelinliittymästänne 40x hinnan, verrattuna siihen, paljon netissä vietätte aikaa ja paljon puhelimessa puhutte, silti se puh. lasku lähentelee yleensä sitä 30 euroa.


    • Minäminäminähäntäh

      Mokkulan nopeus 2-10m kuukausimaksu tais olla 16,90 ja nettiturvan sai 5e kk.... itel toiminu ainaki tääl varsinais-suomes 6,5- 8,5 megan nopeudel

    • (*=*)

      Itse vaihdoin noin 2,5 vuotta sitten kiinteän yhteyden Elisan nettitikkuun. Vertailn kiinteän ja langattoman yhteyden nopeutta esimerkiksi nettiin meno, sivujen lataus etc. kun tietokoneet oli rinnakkain. Kiinteä oli tietysti nopeampi, mutta ei niin ratkaisevasti ettei minulla olisi sitä 1-3 sekunttia aikaa odottaa.

      Yhden koneen kun puhdistin kaikesta ja asensin käyttikset sun muuta uudelleen niin silloin netit ja kaikki toimi Flash-nopeasti nettitikulla.

      Keravalla toiminut loistavasti, langaton. Autossa liikkeellä kokeiltu monesta pisteestä ja toimii. mökillä Lieksan korvessa olikin sitten nopeudet sitä luokkaa että sähköpostit ja nettailut oli rasittavan hitaita, toisaalta mökille mennään relaamaan eikä tarkoitus ole roikkua 18 tuntia netissä, siis minulla on se periaate toisilla se voi olla toinen.
      Se paikka on kuitenkin niin korvessa ettei mitään rajaa, ettei sinne varmaan koskaan tule mitään supernopeaa kaistaa.

      Ainakin Keravalla tämän 2,5 vuoden aikana on ollut vain kaksi kertaa ongelmia, ensimmäisellä kerralla verkossa oli isompaa ongelmaa ja siitä tiedotettiin tekstitv:ssä, toisella kerralla en tiedä missä vika oli kun ilmeni ongelmia. Youtubet pyörii, ja katson myös livekuvaa esim futista netistä, ei ongelmia, no joskus jos lähettäjän nopeudet on mitä on.

      En sitten tiedä miten Youtubet ja muut pelittää vaikka Juupajoella, mutta täällä ne toimii. En vaihda takaisin kiinteään, minulle nopeudet riittää kaikkeen mihin sitä tarvitsen tyytyväinen olen.

      • Mokkula testissä

        Nyt on kaikilla operaattoreilla Elisa, Sonera ja DNA ainakin kesäkuun loppuun asti 30.6.2010 mahdollisuus 14vrk testata mokkuloita. Käy hakemassa kaikilta mokkula testiin jolloin voit verrata eri operaattoreiden "linjat".
        Kannattaa irtisanoa tämän hetkinen piuhasopimus vasta kun tiedät toimiiko mokkuloista mikään niillä alueilla missä sinä itse sitä tarvitset. Nehän voi siis tietysti olla yhtä aikaa käytössä kuin kupari tai kuitu laajakaista.
        Eri operaattoreilla on puhelinverkot (eli 3G, GPRS, EDGE ja tavallinen GSM) rakennettu erilailla joten koska operaattorit kertoo ainoastaan missä alueella kännyt toimii ei sitä että miten paljon siellä on kapasiteettia niin ainut keino normaali asiakkaalle on ottaa mokkulat testiin ja todeta liikenne itse. Ja kannattaa testata vähintään niinä aikoina kun itse aikoo käyttää. Testihän sitten kertoo tietysti vain sen hetkisen tilanteen, ei sitä että kuinka monta mokkulaa on mahdollisesti tulossa lähitulevaisuudessa? Ja sopparit on yleensä 24kk.

        Niin kuin täällä olleista jutuista jo voi päätellä tilanne vaihtelee eri paikoissa, eri aikoina ja mm. keli vaikuttaa. Mokkulaliikennehän ensinnäkin väistää kaikkea muuta (puhe)liikennettä. Ja kilpailee sitten vielä muun dataliikenteen kanssa kaistasta. Keli vaikuttaa ainakin kahdella tavalla, eli mm. sade ja tuuli haittaa ns. radiokeliä, käytännössä kännykän tai mokkulan saamaa signaalin voimakkuutta. Toinen kelin vaikutus on että paskalla kelillä porukat on himassa räpläämässä kännyä tai vinguttamassa mokkulaa - jolloin loppuu keskuksesta kapasiteetti tai sanotaan että ainakin käytetyn radiosolun (alueen) kanavat. Sen sais tietysti operaattori korjattua rakentamalla radiosolut pienemmäksi tai siis saman kokoiselle alueelle useampia radiosoluja. Mikä tietysti tarkoittaa useampia radiomastoja ja tukiasemia - lisää kustannuksia. No, eihän ne oikein innokkailta näytä ko. remonttiin. Ja aina voi pysähtyä viereen joku bussilastillinen penskoja puhumassa kännykkäänsä ja pudottaa ko. alueen 3G-datalinjat pois päältä kokonaan.

        3G:tähän voi onnistuneesti saada mokkulaan esim. mökillä jos mökki sijaitsee jokun suht. ison tien välittömässä tuntumassa koska niillä yleensä pidetään 3G toiminnassa. Nämä tienvarsi-radiosolut on isoja ja suunta-antennilla ne muotoillaan tielinjauksen mukaisiksi. Tässäkin tapauksessa jos tiellä on ruuhkaa ja mahdollisesti jono pysähtelee niin todennäköisesti kännykät on suurimmalla osalla kuskeja käytössä ja dataliikenne taas väistää.


      • Erittäin tyytyväinen
        Mokkula testissä kirjoitti:

        Nyt on kaikilla operaattoreilla Elisa, Sonera ja DNA ainakin kesäkuun loppuun asti 30.6.2010 mahdollisuus 14vrk testata mokkuloita. Käy hakemassa kaikilta mokkula testiin jolloin voit verrata eri operaattoreiden "linjat".
        Kannattaa irtisanoa tämän hetkinen piuhasopimus vasta kun tiedät toimiiko mokkuloista mikään niillä alueilla missä sinä itse sitä tarvitset. Nehän voi siis tietysti olla yhtä aikaa käytössä kuin kupari tai kuitu laajakaista.
        Eri operaattoreilla on puhelinverkot (eli 3G, GPRS, EDGE ja tavallinen GSM) rakennettu erilailla joten koska operaattorit kertoo ainoastaan missä alueella kännyt toimii ei sitä että miten paljon siellä on kapasiteettia niin ainut keino normaali asiakkaalle on ottaa mokkulat testiin ja todeta liikenne itse. Ja kannattaa testata vähintään niinä aikoina kun itse aikoo käyttää. Testihän sitten kertoo tietysti vain sen hetkisen tilanteen, ei sitä että kuinka monta mokkulaa on mahdollisesti tulossa lähitulevaisuudessa? Ja sopparit on yleensä 24kk.

        Niin kuin täällä olleista jutuista jo voi päätellä tilanne vaihtelee eri paikoissa, eri aikoina ja mm. keli vaikuttaa. Mokkulaliikennehän ensinnäkin väistää kaikkea muuta (puhe)liikennettä. Ja kilpailee sitten vielä muun dataliikenteen kanssa kaistasta. Keli vaikuttaa ainakin kahdella tavalla, eli mm. sade ja tuuli haittaa ns. radiokeliä, käytännössä kännykän tai mokkulan saamaa signaalin voimakkuutta. Toinen kelin vaikutus on että paskalla kelillä porukat on himassa räpläämässä kännyä tai vinguttamassa mokkulaa - jolloin loppuu keskuksesta kapasiteetti tai sanotaan että ainakin käytetyn radiosolun (alueen) kanavat. Sen sais tietysti operaattori korjattua rakentamalla radiosolut pienemmäksi tai siis saman kokoiselle alueelle useampia radiosoluja. Mikä tietysti tarkoittaa useampia radiomastoja ja tukiasemia - lisää kustannuksia. No, eihän ne oikein innokkailta näytä ko. remonttiin. Ja aina voi pysähtyä viereen joku bussilastillinen penskoja puhumassa kännykkäänsä ja pudottaa ko. alueen 3G-datalinjat pois päältä kokonaan.

        3G:tähän voi onnistuneesti saada mokkulaan esim. mökillä jos mökki sijaitsee jokun suht. ison tien välittömässä tuntumassa koska niillä yleensä pidetään 3G toiminnassa. Nämä tienvarsi-radiosolut on isoja ja suunta-antennilla ne muotoillaan tielinjauksen mukaisiksi. Tässäkin tapauksessa jos tiellä on ruuhkaa ja mahdollisesti jono pysähtelee niin todennäköisesti kännykät on suurimmalla osalla kuskeja käytössä ja dataliikenne taas väistää.

        Meillä Pohjanmaalla pelittää Saunalahden Nopsa erinomaisesti. Kustannukset putosivat alle puoleen, kun vaihdettiin kiinteä yhteys nettitikkuun eli 39 e -> 13,95/kk. Elävää kuvaa voi katsella aivan yhtä hyvin kuin kiinteällä ja tässä harmittaa vain se, ettei olla vaihdettu pois kiinteästä paljon aikaisemmin..


      • 16+6
        Erittäin tyytyväinen kirjoitti:

        Meillä Pohjanmaalla pelittää Saunalahden Nopsa erinomaisesti. Kustannukset putosivat alle puoleen, kun vaihdettiin kiinteä yhteys nettitikkuun eli 39 e -> 13,95/kk. Elävää kuvaa voi katsella aivan yhtä hyvin kuin kiinteällä ja tässä harmittaa vain se, ettei olla vaihdettu pois kiinteästä paljon aikaisemmin..

        Saunalahden Nopsa on parhaillaan koekäytössä täällä espoossa. Tänään latausnopeudet ovat olleet tasaisesti siinä 2,5-3 Mbit/s. Olisihan se 10 euroa halvempi kuin 8 megan laajakaista, mutta kahden vuoden määräaikainen sopimus vähän arveluttaa. Ja joo, täysin ummikkona ei näköjään kannata myymälään sännätä, kun minullekin yrittivät myydä sitä mitä sattui olemaan jäljellä...


    • KokeillutOlen
      • Jukka ja Jore

        Ihan täyttä paskan puhetta!

        Terv. Varhaisnuori Jukka Suutari ja Jore
        (kumpikin haluisi vetää pohjaan asti. Nahalla.)


    • Kun liikun paikasta toiseen, haluaisin mokkulan ja aloitin Elisan 1 mb:n kanssa. Sen sai sanoa irtikin, kun läksin taas epämmäräiseksi ajaksi muihin maihiin. Se toimii juuri niin kuin oli luvattu,eikä katkoksia ollut.

      Siten tuli tämä Soneran tarjous 9,90 € "maksiminopeudella". No, ei se toiminnut ollenkaan, nopeudet olivat siinä 0,5 alapuolella. Minä kirjoitin kirjen Soneralle tilastoineen ja ilmoitin sanovani sen 24 KK:n sopimuksen kesken kaiken irti, koska eivät pystynyt tarjoamaan käyttökelpoista yhteyttä. Sieltä siten soitetiin ja niin siitä pääsin. Paikallinen myyjä oli kyllä kovaana , etten pääsisi sopimuksesta. Sanoin sille, että sepä nähdään ja nähtiinkin.

      Samantien tein sopimuksen Elisan kanssa : 24 kk a 13,90 rajattomalla nopeudella, tai mitä siten verkko antaa. Sitä oli pari viikoa kokeiltavana ja toimii melko hyvin.

      Vertailun vuoksi otin vielä DNA:han ja se nyt oli aivan viimeistä p....aa. Sen nopeudet olisvat vielä alle Soneran ja pätkii jatkuvasti. Myyjän kanssa oli kyllä tarkistettu kattavuus ja sen piti olla siinä likelle 10 mb. Eli sen sopimuksen sanoin irti vielä sen kahden viikon sisällä.

      Nyt on siis se Elisan sopimus 24 kk ja sen noepudet ovat siinä 2-3 mb:n tienoilla download ja 0,35 mb upload. Se minulle sopii. Tänään toki oli huono päivä, mutta tiedän kyllä syynkin.

      Pitää tietysti mainitaa, että asun kaupungin keskustassa,joten voisi odottaa, että operaattoreilla olisi kiinnostus tarjoamaan kunnollista tehoa verkkoon, mutta ei. Joten on Elisa nyt mun ystävä, toistaiseksi.

      • Grossmutter

        Otimme kokeiluun täällä Pietarsaaressa Saunalahden mobiililaajakaistan 5M. Asumme täällä kesäisin. Aiomme sulkea lankapuhelimen ja tarvitsisimme sujuvaa skype-toimintaa ulkomailla asuvien lastemme kanssa käytävään viestittelyyn. Yhteys pätkii tai ei toimi ollenkaan. Onko yhteys operaattorissa vai mobiiliverkon huonoudessa?


    • karjalanmies1

      mokkula paras -ja se paranee kuukausi kuukauelta-ei tartte istua nurkassa-vaan ottaa matkaan --kokemusta on kummastakin ja sille paras joka ei asu koko ajan netillä -saat latata ja ei liittymijä -mulla ittellä on ---turbo mokkula ja teen silläsen mitä muutt nurkassaan--

    • .

      Kannattaa ehdottomasti.

      • Maakunnissa

        Että sekin seikka huomijoitava jos reissaa enemmälti maassa. Väkisellä ottasin elisan jos pääsis valihtemaan.


      • Hitek1

        Riittääkö pokerin peluuseen - vaatii suht katkeamatonta yhteyttä ja 15 sek reagoimista (call raise)


      • lohityyne
        Hitek1 kirjoitti:

        Riittääkö pokerin peluuseen - vaatii suht katkeamatonta yhteyttä ja 15 sek reagoimista (call raise)

        mokkulaa saati vielä sellaiseen tarkoitukseen missä yhteys ei saa katketa. Nettipeleissä ainakin ihan surkea viritelmä.

        Jossain nettisurffailussa varmaan ajaa asiansa.


      • Jore ja Jukka S.
        lohityyne kirjoitti:

        mokkulaa saati vielä sellaiseen tarkoitukseen missä yhteys ei saa katketa. Nettipeleissä ainakin ihan surkea viritelmä.

        Jossain nettisurffailussa varmaan ajaa asiansa.

        Lohityyne ja Hitek1 sekä muut pitäkää turpanne kiinni tai Jore tulee työntämään kyrpänsä
        niin syvälle että turpa pysyy väkisinkin äänettömänä.
        Tärkeä huomio: esinahka ihan takana ja haju on aivan mieletön !!
        Samoin kävi Reiskalle kun Jamppa pakotti esinahalla kerrostalon katolla. Koko lähiseutu haiseili ihan helvetilliselle nahalle!


    • säästöä

      Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille. Päädyin enemmistön(?) vastausten perusteella vielä kiinteän laajakaistan käyttäjäksi, ainakin seuraavien 12 kk:n ajaksi. Sitten katsotaan tilanne uudestaan...

    • Mokkularulees

      Pakko oli vastata vaikka päätöksen jo teit. Asun Savonlinnan seudulla ja mulla on dn mokkula. Nopeudet on ollu siinä 5-8 megan luokkaa koko ajan ja nettiradiot ja youtube pyörii hyvin. Käytän mokkulaa joskun kuusikin tuntia ja en ole vielä kertaakaan huomannut mitään takkuamista. Latailen myös ja yleensä lataus nopeus on siinä 800kt/S-900kt/S. Kyllä mokkula on täällä ainakin pirun hyvä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe