(2008 Legacy) välillä oikein kunnon "sinisen" pilven käynnistettäessä. Onko muilla vastaavasta kokemusta. Vastausta huollosta odottaessa.
Diesel pölläyttää
16
5887
Vastaukset
- ole huoleti
Tuo on aika normaalia dieseleissä, saa kenties reilun satsin ainetta käynnistäessä.
- Esko-Juhani
Meidän Outback diesel pölläyttää toisinaan käynnistettäessä.Maantiellä kun kiihdyttää vähän kovemmin niin taustapeilistä kaikki näyttää aika mustalta.Onhan se vähän noloa nykypäivän dieselille.Onko muilla vastaavaa?
- jipii juhuu
Ihan normaalia. Putkeen kertynyt noki se vaan tulee ulos "voimasavuna".
Mitä enemmän harrastaa nylkytystä pienillä kierroksilla, sen enemmän dieseli menee tukkoon, ryntäyttäessä antaa sitten noet ulos. - koettu
Viimeksi eilen lähdin maantien risteyksestä Subaru Legacy dieselin perässä kiihdyttämään liikennevirtaan. Voi kauheata sitä mustan savun määrää minkä Legacy päästi! Musta savu dieseleistä merkitsee yleensä VOIMAA, mutta tuon Legacyn tapauksessa kiihtyminen oli melko hidasta, koska pysyin "puskurissa kiinni" vanhalla TDI-Golfilla ilman vaikeutta.
- forre
sininen savu kertoo siitä että moottorissa on vielä öljyä, ja sitä palaa jostakin syystä käynnistettäessä. Jos savu olisi normaalia dieselin mustaa nokeamista, tilanne olisi vielä normaali. Anna mennä vaan niin kauan kun takuu on voimassa.
- jipii juhuu
Ei sininen pöllähdys dieselissä, kylmänä käynnistettäessä kerro mistään viasta. Aikoinaan kun kylmänä käynnisti Patrolin ja väänsi kylmäkäyntiruuvista, niin sininen savutus oli melkoinen, kun sai reilusti ainetta, kun ei vääntänyt siitä nupista, niin savutuskin oli jokseenkin olematon, pieni pöllähdys.
Tuota tapahtui ihan useammassa Patrolissa, ei pelkästään yhdessä.
Nokivasarat nyt luonnostaan savuuttelee, jopa nykyaikaisetkin. - forre
jipii juhuu kirjoitti:
Ei sininen pöllähdys dieselissä, kylmänä käynnistettäessä kerro mistään viasta. Aikoinaan kun kylmänä käynnisti Patrolin ja väänsi kylmäkäyntiruuvista, niin sininen savutus oli melkoinen, kun sai reilusti ainetta, kun ei vääntänyt siitä nupista, niin savutuskin oli jokseenkin olematon, pieni pöllähdys.
Tuota tapahtui ihan useammassa Patrolissa, ei pelkästään yhdessä.
Nokivasarat nyt luonnostaan savuuttelee, jopa nykyaikaisetkin.juupa juu, patrolin savupilvet on hyvin tuttuja minullekkin. Mutta näiden uusien dieseleiden ei kuulu savuttaa sinistä edes kylmästä käynnistettäessä, eikä nyt ole sen kylmempää kun suomen kesässä keskimäärinkään. Kannattaakin verrata aivan johonkin muuhun kun 80-luvun patrolliin, jos vaikka menisit jonnekkin volkkareita tai vastaavia myyvän autoliikkeen pihalle aamulla katselemaan, kun ottavat huoltohalliin niitä yön yli seisseitä autoja sisään, niin vain kevyt musta pöllähdys tulee jokaisen putkesta. Eikä to aloittajan Subarukaan ole varmasti uutena savutellut, joten kyseessä on vika.
- kumarrus...
forre kirjoitti:
juupa juu, patrolin savupilvet on hyvin tuttuja minullekkin. Mutta näiden uusien dieseleiden ei kuulu savuttaa sinistä edes kylmästä käynnistettäessä, eikä nyt ole sen kylmempää kun suomen kesässä keskimäärinkään. Kannattaakin verrata aivan johonkin muuhun kun 80-luvun patrolliin, jos vaikka menisit jonnekkin volkkareita tai vastaavia myyvän autoliikkeen pihalle aamulla katselemaan, kun ottavat huoltohalliin niitä yön yli seisseitä autoja sisään, niin vain kevyt musta pöllähdys tulee jokaisen putkesta. Eikä to aloittajan Subarukaan ole varmasti uutena savutellut, joten kyseessä on vika.
Kumarran sinulle oi suuruus!!!
Patrolit oli ihan 90-luvun malleja, mutta toki tekniikka paljon vanhempaa kuin mahtavassa subarussa.
Kyllähän noita näkee ihan nykydieseleitä, jotka kylmänä pölläyttävät hieman sinistä, etenkin sellaiset joilla ajettu paljon lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä.
Mutta toki sinun sanasi SUURUUS on se ainoa oikea totuus. - forre
kumarrus... kirjoitti:
Kumarran sinulle oi suuruus!!!
Patrolit oli ihan 90-luvun malleja, mutta toki tekniikka paljon vanhempaa kuin mahtavassa subarussa.
Kyllähän noita näkee ihan nykydieseleitä, jotka kylmänä pölläyttävät hieman sinistä, etenkin sellaiset joilla ajettu paljon lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä.
Mutta toki sinun sanasi SUURUUS on se ainoa oikea totuus.Älä turhia viitsi vittuilla, et tuolla tavalla onnistu provosoimaan. On aivan sama onko patrollisi olleet 80- tai 90-luvulta, samalla savulla toimivia vehkeitä joka tapauksessa. Pelkkä kaupunkiajo tietysti nokeaa moottoria ja putkistoa, mutta ei aiheuta patrollimaista savupilveä enään nykydieseleissä, mutta aivan sama, turha siitäon kinata.
- savutta kaikki josku
Ensiksi asennuttaisin uuden ohjelman jos vielä alkuperäinen meinaan muuttuu koneen luonne paljon.
Sininen voi olla kumpaa vaan dieseliä tai kone öljyä.
Oletko ajanut paljon jo öljyllä? ominaisuudet menneet öljystä tai paljon lyhyttä nykivää ajoa tekee myös nykydieselille hallaa. Joskus voi olla hyvä hiukan antaa koneelle kuormaa niin puhdistaa paikkoja . Itse vedin asuntovaunua huviksen ja jesus miten savutti muutaman kilometrin kun ajon 120Km/h taulussa ja sitten palo paikat puhtaaksi eikä savua tullut enää vaan meno maistui .
Öljy merkki vaihtunut? En jaksa uskoa minkään öljyrenkaan olevan poikki tai päästynyt .- Takuu 3v
Ei pätkä ajoa, työmatka 40km per suunta josta osa moottoritietä.
Käytän myös reilusti moottorin voimavaroja enkä aja taloudellisuusajoa.
Pöllähdykset tapahtuneet vain kesäisin, viime kesänä muutaman kerran ja tänä kesänä tähän mennessä puolen tusinaa kertaa. Öljyn vaihdosta alle 5tkm. Musta savu kiihdytettäessä on eri asia. Autoon ohjelmoitu päivitys n. kuukausi sitten kun valitin että moottori kalistaa pirusti kun lämpimällä ilmalla kylmäkäynnisti, no kalina väheni jonkin verran. Yksi asia minkä huomasin, 30tkm huolto maaliskuussa, olivat laittaneet moottoriöljyä laskun mukaan 5,9l, manuaalin mukaan määrän pitäisi olla 5,5L, ei liene vaikutusta koska ei pölläytä joka käynnistyksellä. - arvailua vaan
Takuu 3v kirjoitti:
Ei pätkä ajoa, työmatka 40km per suunta josta osa moottoritietä.
Käytän myös reilusti moottorin voimavaroja enkä aja taloudellisuusajoa.
Pöllähdykset tapahtuneet vain kesäisin, viime kesänä muutaman kerran ja tänä kesänä tähän mennessä puolen tusinaa kertaa. Öljyn vaihdosta alle 5tkm. Musta savu kiihdytettäessä on eri asia. Autoon ohjelmoitu päivitys n. kuukausi sitten kun valitin että moottori kalistaa pirusti kun lämpimällä ilmalla kylmäkäynnisti, no kalina väheni jonkin verran. Yksi asia minkä huomasin, 30tkm huolto maaliskuussa, olivat laittaneet moottoriöljyä laskun mukaan 5,9l, manuaalin mukaan määrän pitäisi olla 5,5L, ei liene vaikutusta koska ei pölläytä joka käynnistyksellä.Ei se öljymäärä vielä vaikuta. Onko käynti tasaista kylmänä? Mikäli epätasainen käynti hetken aikaa, voisi veikata hehkutulppa vikaa, vaikka ei ne ihan nopeasti normaalisti hajoakaan.
Mikäli yksi pytty ei hehkuta lainkaan/kunnolla, niin silloinhan kone lähtee käyntiin kolmella pytyllä ja se kyllä aiheuttaa savutusta, sekä epätasaisen käynnin.
Tuore auto toki kannattaa käyttää merkkihuollossa. - OB mies
arvailua vaan kirjoitti:
Ei se öljymäärä vielä vaikuta. Onko käynti tasaista kylmänä? Mikäli epätasainen käynti hetken aikaa, voisi veikata hehkutulppa vikaa, vaikka ei ne ihan nopeasti normaalisti hajoakaan.
Mikäli yksi pytty ei hehkuta lainkaan/kunnolla, niin silloinhan kone lähtee käyntiin kolmella pytyllä ja se kyllä aiheuttaa savutusta, sekä epätasaisen käynnin.
Tuore auto toki kannattaa käyttää merkkihuollossa.Mulla on 2008 Outback diesel. Koskaan se ei käynnistettäessä savuttele, joten väitän ettei se kuulu asiaan. Kiihdyttäessä tulee joskus mustat pölläykset, mutta sekin vain silloin kun on pidempään ajeltu nätisti tai on matka-ajoa ilman kiihdytyksiä reilusti alla. Ja tämä on huollon mukaan normaalia näissä malleissa joissa on ensimmäisen sukupolven hiukkas suodatin (avoin malli). Ettei tuo sininen vois olla jopa turbon läpi holvannutta öljyä? Näinhän ne aiemmin bensaturbot ilmoitteli, että alkaa olla ahtimessa väljää. Nimenomaan sinistä ja aina startatessa.
- Takuu 1v jäljellä
OB mies kirjoitti:
Mulla on 2008 Outback diesel. Koskaan se ei käynnistettäessä savuttele, joten väitän ettei se kuulu asiaan. Kiihdyttäessä tulee joskus mustat pölläykset, mutta sekin vain silloin kun on pidempään ajeltu nätisti tai on matka-ajoa ilman kiihdytyksiä reilusti alla. Ja tämä on huollon mukaan normaalia näissä malleissa joissa on ensimmäisen sukupolven hiukkas suodatin (avoin malli). Ettei tuo sininen vois olla jopa turbon läpi holvannutta öljyä? Näinhän ne aiemmin bensaturbot ilmoitteli, että alkaa olla ahtimessa väljää. Nimenomaan sinistä ja aina startatessa.
Huollon ja maahantuojan vastaus pölläytykseen oli että suuttimet jää sellaiseen asentoon että aiheuttaa savua. No jos turbossa olisi vikaa se olisi kyllä jatkuvaa ja aina kaasunnoston/moottorijarrutuksen yhteydessä tapahtuvaa pöllyttelyä, näin ei tapahdu.
Oma teoriani on että jos hehkuttaa pidempään niin tällöin pöllähtää eli sylinteriin jäänyt/ruiskutettu löpö syttyy osittain tai höyrystyy ennen käynnistystä ja tämä savu tulee sinisenä ulos. - forre
Takuu 1v jäljellä kirjoitti:
Huollon ja maahantuojan vastaus pölläytykseen oli että suuttimet jää sellaiseen asentoon että aiheuttaa savua. No jos turbossa olisi vikaa se olisi kyllä jatkuvaa ja aina kaasunnoston/moottorijarrutuksen yhteydessä tapahtuvaa pöllyttelyä, näin ei tapahdu.
Oma teoriani on että jos hehkuttaa pidempään niin tällöin pöllähtää eli sylinteriin jäänyt/ruiskutettu löpö syttyy osittain tai höyrystyy ennen käynnistystä ja tämä savu tulee sinisenä ulos.mitäs aikovat tehdä? Selvä vikahan se on jos suuttimet valskaa.
- Subero
forre kirjoitti:
mitäs aikovat tehdä? Selvä vikahan se on jos suuttimet valskaa.
Kyllä vika on hehkun toiminnassa. Omassa diesel-lekassa olen joskus piruuttani käynnistänyt suoraan ilman sitä muutaman sekunnin hehkutusta ja silloin tupsauttaa sinertävää. Hehkulla ei koskaan. Liikkeeseen ja siellä tämän diagnoosin mukainen toiminta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733