Gerbiilien peseminen?

Tietoa kaipaava.

Siis on ollut paljon varmaan kiistaa siitä, että saako gerbiilit pestä vai ei. Osa on sitämieltä että niitä ei saisi pestä ja osa sanoo että saa kunhan päätä ei kastele.
Eli siis saako vaiko eikö saa pestä?
Onko joku pessyt?

22

2358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiihoh

      Lemmikkigerbiilejä ei kannata pestä, mutta näyttelygerbiilejä jotkut pesee ennen näyttelyjä. Itse en ole ikinä pessyt gerbiiliä, enkä tule pesemään, koska en harrasta näyttelyjä, mutta minusta gerbiilin kyllä voi pestä, jos se oikeasti on _likainen_ tai juuri sinne näyttelyyn menossa. Ja päätähän ei luonnollisestikaan saa kastella. Gerbiiliä ei myöskään saa pestä liian kuumalla tai kylmällä vedellä, kädenlämpöinen on hyvä lämpö. Gerbiili täytyy muistaa kuivata rauhassa ja lämpimässä pyyhkeellä, ettei se vilustu.

      • Jiihoh

        Lisään vielä, että useimmiten gerbiili kyllä huolehtii itse pesemisestään ja harvemmin, jos ollenkaan, se tarvitsee todella pesua.


      • tieoa kaipaava.

        Eli voin pestä valkoisen gerbiilini, kun sen maha alkaa kelertää, mutta pitää kattoa että vesi on tarpaaksi lämmintä ja pääätä en kastele. Ja kuivaaminen pitää tehdä tarkkaan.
        Siitä valkoisesta gerbiilstä, se ei siis ole mitenkään nätin näköinen keltaisella mehalla. :)


      • Gerbbumamma
        tieoa kaipaava. kirjoitti:

        Eli voin pestä valkoisen gerbiilini, kun sen maha alkaa kelertää, mutta pitää kattoa että vesi on tarpaaksi lämmintä ja pääätä en kastele. Ja kuivaaminen pitää tehdä tarkkaan.
        Siitä valkoisesta gerbiilstä, se ei siis ole mitenkään nätin näköinen keltaisella mehalla. :)

        Gerbiilit tykkäävät kylpeä hiekassa. Eläinkaupassa myydään chincillanhiekan nimellä. Laita laidalliseen kippoon ja kippo terraan. Vettä en suosittele.


      • Jiihoh
        tieoa kaipaava. kirjoitti:

        Eli voin pestä valkoisen gerbiilini, kun sen maha alkaa kelertää, mutta pitää kattoa että vesi on tarpaaksi lämmintä ja pääätä en kastele. Ja kuivaaminen pitää tehdä tarkkaan.
        Siitä valkoisesta gerbiilstä, se ei siis ole mitenkään nätin näköinen keltaisella mehalla. :)

        Voisin sanoa, että voit pestä noudattamalla ohjeita. :)

        Gerbbumamma: Hiekkakylpy ei poista kellertävää väriä, mutta muuten gerbiilit siinä tykkäävät kyllä kieriskellä ja puhdistautua. :)


    • Tsiu dau

      Jiihoh on oikeassa.

      • Gerbu rakastava

        Mun mielestä gerbut tarvii vaan HIEKKAKYLVYN!!!!!!!!!!!!!!!


      • ellulaaa
        Gerbu rakastava kirjoitti:

        Mun mielestä gerbut tarvii vaan HIEKKAKYLVYN!!!!!!!!!!!!!!!

        kovin usein sitä gerbiiliä ei kannata pestä sen omat hyvät rasvat ihosta katoaa.. siirry enemmin siihen päivittäiseen kylvettämiseen hiekassa. Ja ota peitä kaikki tasot mitä gerbiili pitää vessanaan niin puruilla jolloin ei mahan pitäisy likaantua kun pissa imeytyy puruihin.. itsellä on valkoisia gerbiilejä eikä keltaisuudesta ongelmaa ole.. purua pitää olla yli 20senttiä terrassa.


      • gerbils
        ellulaaa kirjoitti:

        kovin usein sitä gerbiiliä ei kannata pestä sen omat hyvät rasvat ihosta katoaa.. siirry enemmin siihen päivittäiseen kylvettämiseen hiekassa. Ja ota peitä kaikki tasot mitä gerbiili pitää vessanaan niin puruilla jolloin ei mahan pitäisy likaantua kun pissa imeytyy puruihin.. itsellä on valkoisia gerbiilejä eikä keltaisuudesta ongelmaa ole.. purua pitää olla yli 20senttiä terrassa.

        Osaako gerbiili uida?


      • 14+11
        gerbils kirjoitti:

        Osaako gerbiili uida?

        En ole koskaan koittanut gerbiilin uittamista,mutta en suosittele sillä gerbiili on kotoisin kuivilta aroilta.


      • Jiihoh
        gerbils kirjoitti:

        Osaako gerbiili uida?

        Gerbiili osaa uida, mutta se inhoaa sitä eikä ole oikein tottunut uimaan edes.


      • Jep!!
        gerbils kirjoitti:

        Osaako gerbiili uida?

        osaa gerbiili uida ;)
        Oon kokeillu uittaa ja ui hyvin!


      • ghhj
        Jep!! kirjoitti:

        osaa gerbiili uida ;)
        Oon kokeillu uittaa ja ui hyvin!

        ite oon pessy vaan mun gerbun jalat koska ne oli sellasessa liassa jota ei saanu muuten pois, mutta ei päässyt häkkiin ennenku oli jalat kokonaan kuivat ;) Mutta toki se vesi oli tyyliin alle sentin korkuista että ei se siellä henkihievereissä uinu


      • Ger-bii-li
        Jiihoh kirjoitti:

        Gerbiili osaa uida, mutta se inhoaa sitä eikä ole oikein tottunut uimaan edes.

        Ei kaikki gerbiilit inhoa vettä. Laitoin meiän gerbujen terraan kerran matalalle lautaselle vettä (alle 2 cm syvää). Gerbiileitä kiinnosti vesi kovasti. Kaksi gerbiileistä vain koitti vettä varovasti tassulla ja yritti haistella sitä. Kolmas gerbiili yllätykseksi meni sinne kahlailemaan useamman kerran.

        Vaikka yksi gerbuista tykkäsi vedestä, en kuitenkaan suosittele pesemään niitä ellei ole pakko.


      • Vipeltäjä.
        ellulaaa kirjoitti:

        kovin usein sitä gerbiiliä ei kannata pestä sen omat hyvät rasvat ihosta katoaa.. siirry enemmin siihen päivittäiseen kylvettämiseen hiekassa. Ja ota peitä kaikki tasot mitä gerbiili pitää vessanaan niin puruilla jolloin ei mahan pitäisy likaantua kun pissa imeytyy puruihin.. itsellä on valkoisia gerbiilejä eikä keltaisuudesta ongelmaa ole.. purua pitää olla yli 20senttiä terrassa.

        "Gerbiilejä 10vuotta"

        Ihan sama vaikka olisi ollut 1200000000000000000vuotta, kun se ei yhtään vaikuta asiaan(Huvikseni ilmoitin)


      • Sirbbu
        Vipeltäjä. kirjoitti:

        "Gerbiilejä 10vuotta"

        Ihan sama vaikka olisi ollut 1200000000000000000vuotta, kun se ei yhtään vaikuta asiaan(Huvikseni ilmoitin)

        Gerbiilit pesevät itse itsensä Chincillan hiekalla!!!


      • jonsku......a
        Sirbbu kirjoitti:

        Gerbiilit pesevät itse itsensä Chincillan hiekalla!!!

        mun gerbiili hyppäs mun pöydältä akvaarioon ja sit se piti pestä ja kuivata hyvin


    • AUTTAKAA

      hei, eli siis gerbiilejä voi pestä varovaisesti..? Yksi gerbuistani on valkonen ja maha tietysti pissasta keltainen.. Voisinko yrittää pestä sen vatsaa pehmeällä kastellulla pienellä hammasharjalla? Yksi ongelmista on se et tämä valkoinen gerbu näykkii helpost.. Miten saisin pestyä sen helpoiten..? Kiitos ja p.s vaikka laitankin chinchilla hiekkaa kuppiin ei ne peseydy siin.. _kiitos_ ja auttakaa

    • GerbujenPuolesta

      Itselläni on nykyään vaan 3gerbua toinen valkoinen lähti taivaaseen ;( Mutta se toinen valkoinen gerbuli on ihan kunnossa ja elossa nyt 3wee.. Itse e ole valkoistakaan gerbiiliä joutunut pesemään. Valkoisen gerbiilini Mindyn turkki on helposti rasvoittuva ja likaantuva mutta hän ja kaksi viipottajaa pesevät sen taas alta aika yksikön! En välitä yhtään vaikka gerbiilini vatsa olisi keltainen luonne on tärkein mutta tietenkin Mindyllä on kivempi olla puhtaana. Itse olen vain pessyt vatsan tops-pukolla tietysti keitin ensin vettä, odotin sen jäähtymistä, kastoin puikon pään veteen ja sitten putsasin.. Hiekkakylpy tekee loput!

    • mert1

      gerbiiliä ei kannata pestä vedellä. voi harmi että sun gerbu on kuollut. meidän gerbut on vasta muutaman kuukauden :3

    • JIPPII!

      Mä en oo ite pessy gerbuani. Ja yksi gerbu jouduttiin lopettaan D,:
      . Mä saan uuden gerbun tänään!

    • gertsu

      kyllä sen voi varovasti pestä haalealla vedellä jos gerbiili on hirveän likainen ja päätä ei mielellään saa kastella,muuten pelkkä hiekkakylpy riittää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe