Moi!
Olen hakenut tänä keväänä opiskelemaan sosiaalityötä yliopistoon. Koska pääsykoe meni mielestäni hyvin, olen alkanut tosissaan pohtia tulevan opiskelun arkea. Eli haluaisin kysyä jo sosiaalityötä opiskelevilta, kuinka paljon opinnoissa on pakollisia esitelmiä ja muunlaista esiintymistä? Kysyn, koska olen kärsinyt kovasta esiintymispelosta koko ikäni.
Lisäksi, kuinka paljon opinnoissa on pakollista työharjoittelua kuukausina? Saako paikkaa valita itse ollenkaan vai onko aina automaattisesti sosiaalitoimisto?
Ja kolmanneksi, kuinka paljon on valinnanvapautta on kursseissa? Kuinka vapaasti saa koostaa oman tutkintonsa erilaisista kursseista? Ja onko kursseja mahdollista suorittaa vaihtoehtoisesti kirjatentteinä?
Olisi kiva tietää näistä käytännöistä varsinkin Helsingissä opiskelevilta, mutta myös todella mielellään muuallakin tutkintoaan tekeviltä! Kiitos ihan mahdottoman paljon jos joku kiltti viitsisi pelastaa kesäni ja vastailla! :)
Sosiaalityön opiskelun arkipäivä?
4
717
Vastaukset
- Tuleva tantta
Kyselin näitä samoja kysymyksiä myös tuossa alemmassa aiheessa, mutta koska sieltä ei löytynyt ketään vastaamaan niin tein kokonaan uuden aiheen.. Jos joku kummastelee..:)
- haggard
Helsingin yliopiston käytäntöihin en valitettavasti osaa ottaa kantaa, vaan puhun kokemuksistani Tampereen yliopistosta.
Ensinnäkin esiintymistä on pienessä mittakaavassa jonkin verran. Perusopinnot koostuvat pitkälti juuri kirjatenteistä, mutta myös seminaarimuotoista opetusta on perus-, aine- ja syventävissä opinnoissa jonkin verran. Seminaariryhmät ovat kuitenkin pääosin pieniä, noin kymmenhenkisiä.
Varsinaista työharjoittelua on 3 kuukautta, mutta toisena vuonna on kahden kuukauden pituinen käytännön opetusjakso, joka suoritetaan itse valitussa kohteessa. Perussosiaalityön yksikköön ei siis automaattisesti lykätä, vaan paikka voi olla esimerkiksi vaikkapa vanhainkoti, sairaala, järjestö tai muu vastaava. Lisäksi ensimmäisenä vuonna on pakollista vapaaehtoistyötä 24 tuntia.
Vapaasti voi valita sivuaineet, ja aivan pientä valinnanvaraa löytyy myös aineopinnoista. Pääosin kuitenkin perus-, aine- ja syventävät opinnot ovat kaikille yhteiset.- joo-o000
Valmistaudu myös siihen, että opiskelukaverisi ovat rasittavia akkoja, jotka märehtivät kaikkien asioita selän takana ja ulospäin yrittävät näyttää tosi kivoilta ja rakastavilta.
- Tuleva tantta
joo-o000 kirjoitti:
Valmistaudu myös siihen, että opiskelukaverisi ovat rasittavia akkoja, jotka märehtivät kaikkien asioita selän takana ja ulospäin yrittävät näyttää tosi kivoilta ja rakastavilta.
Kiitos haggard vastauksesta, tuosta oli paljon apua! Löytyykö vielä joltain muulta kokemusta noista kyselemistäni asioista???
Sulle joo-o000, kuulostat aika katkeralta.. Tai kenties tietämättömältä? Mun on vaikea uskoa että kaikki sosiaalityöntekijöiksi haluavat kaikilla paikkakunnilla olisivat rasittavia akkoja.. Itse en ainakaan ole! :P Tuskin minkään alan opiskelijoita voi kategorisoida tietynlaisiksi ihmisiksi vain mielenkiinnon kohteiden perusteella..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019