Sosiaalityön opiskelun arkipäivä?

Tuleva tantta

Moi!

Olen hakenut tänä keväänä opiskelemaan sosiaalityötä yliopistoon. Koska pääsykoe meni mielestäni hyvin, olen alkanut tosissaan pohtia tulevan opiskelun arkea. Eli haluaisin kysyä jo sosiaalityötä opiskelevilta, kuinka paljon opinnoissa on pakollisia esitelmiä ja muunlaista esiintymistä? Kysyn, koska olen kärsinyt kovasta esiintymispelosta koko ikäni.

Lisäksi, kuinka paljon opinnoissa on pakollista työharjoittelua kuukausina? Saako paikkaa valita itse ollenkaan vai onko aina automaattisesti sosiaalitoimisto?

Ja kolmanneksi, kuinka paljon on valinnanvapautta on kursseissa? Kuinka vapaasti saa koostaa oman tutkintonsa erilaisista kursseista? Ja onko kursseja mahdollista suorittaa vaihtoehtoisesti kirjatentteinä?

Olisi kiva tietää näistä käytännöistä varsinkin Helsingissä opiskelevilta, mutta myös todella mielellään muuallakin tutkintoaan tekeviltä! Kiitos ihan mahdottoman paljon jos joku kiltti viitsisi pelastaa kesäni ja vastailla! :)

4

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva tantta

      Kyselin näitä samoja kysymyksiä myös tuossa alemmassa aiheessa, mutta koska sieltä ei löytynyt ketään vastaamaan niin tein kokonaan uuden aiheen.. Jos joku kummastelee..:)

    • haggard

      Helsingin yliopiston käytäntöihin en valitettavasti osaa ottaa kantaa, vaan puhun kokemuksistani Tampereen yliopistosta.

      Ensinnäkin esiintymistä on pienessä mittakaavassa jonkin verran. Perusopinnot koostuvat pitkälti juuri kirjatenteistä, mutta myös seminaarimuotoista opetusta on perus-, aine- ja syventävissä opinnoissa jonkin verran. Seminaariryhmät ovat kuitenkin pääosin pieniä, noin kymmenhenkisiä.

      Varsinaista työharjoittelua on 3 kuukautta, mutta toisena vuonna on kahden kuukauden pituinen käytännön opetusjakso, joka suoritetaan itse valitussa kohteessa. Perussosiaalityön yksikköön ei siis automaattisesti lykätä, vaan paikka voi olla esimerkiksi vaikkapa vanhainkoti, sairaala, järjestö tai muu vastaava. Lisäksi ensimmäisenä vuonna on pakollista vapaaehtoistyötä 24 tuntia.

      Vapaasti voi valita sivuaineet, ja aivan pientä valinnanvaraa löytyy myös aineopinnoista. Pääosin kuitenkin perus-, aine- ja syventävät opinnot ovat kaikille yhteiset.

      • joo-o000

        Valmistaudu myös siihen, että opiskelukaverisi ovat rasittavia akkoja, jotka märehtivät kaikkien asioita selän takana ja ulospäin yrittävät näyttää tosi kivoilta ja rakastavilta.


      • Tuleva tantta
        joo-o000 kirjoitti:

        Valmistaudu myös siihen, että opiskelukaverisi ovat rasittavia akkoja, jotka märehtivät kaikkien asioita selän takana ja ulospäin yrittävät näyttää tosi kivoilta ja rakastavilta.

        Kiitos haggard vastauksesta, tuosta oli paljon apua! Löytyykö vielä joltain muulta kokemusta noista kyselemistäni asioista???

        Sulle joo-o000, kuulostat aika katkeralta.. Tai kenties tietämättömältä? Mun on vaikea uskoa että kaikki sosiaalityöntekijöiksi haluavat kaikilla paikkakunnilla olisivat rasittavia akkoja.. Itse en ainakaan ole! :P Tuskin minkään alan opiskelijoita voi kategorisoida tietynlaisiksi ihmisiksi vain mielenkiinnon kohteiden perusteella..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe