Sosiaalityön opiskelun arkipäivä?

Tuleva tantta

Moi!

Olen hakenut tänä keväänä opiskelemaan sosiaalityötä yliopistoon. Koska pääsykoe meni mielestäni hyvin, olen alkanut tosissaan pohtia tulevan opiskelun arkea. Eli haluaisin kysyä jo sosiaalityötä opiskelevilta, kuinka paljon opinnoissa on pakollisia esitelmiä ja muunlaista esiintymistä? Kysyn, koska olen kärsinyt kovasta esiintymispelosta koko ikäni.

Lisäksi, kuinka paljon opinnoissa on pakollista työharjoittelua kuukausina? Saako paikkaa valita itse ollenkaan vai onko aina automaattisesti sosiaalitoimisto?

Ja kolmanneksi, kuinka paljon on valinnanvapautta on kursseissa? Kuinka vapaasti saa koostaa oman tutkintonsa erilaisista kursseista? Ja onko kursseja mahdollista suorittaa vaihtoehtoisesti kirjatentteinä?

Olisi kiva tietää näistä käytännöistä varsinkin Helsingissä opiskelevilta, mutta myös todella mielellään muuallakin tutkintoaan tekeviltä! Kiitos ihan mahdottoman paljon jos joku kiltti viitsisi pelastaa kesäni ja vastailla! :)

4

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva tantta

Kyselin näitä samoja kysymyksiä myös tuossa alemmassa aiheessa, mutta koska sieltä ei löytynyt ketään vastaamaan niin tein kokonaan uuden aiheen.. Jos joku kummastelee..:)

• haggard

Helsingin yliopiston käytäntöihin en valitettavasti osaa ottaa kantaa, vaan puhun kokemuksistani Tampereen yliopistosta.

Ensinnäkin esiintymistä on pienessä mittakaavassa jonkin verran. Perusopinnot koostuvat pitkälti juuri kirjatenteistä, mutta myös seminaarimuotoista opetusta on perus-, aine- ja syventävissä opinnoissa jonkin verran. Seminaariryhmät ovat kuitenkin pääosin pieniä, noin kymmenhenkisiä.

Varsinaista työharjoittelua on 3 kuukautta, mutta toisena vuonna on kahden kuukauden pituinen käytännön opetusjakso, joka suoritetaan itse valitussa kohteessa. Perussosiaalityön yksikköön ei siis automaattisesti lykätä, vaan paikka voi olla esimerkiksi vaikkapa vanhainkoti, sairaala, järjestö tai muu vastaava. Lisäksi ensimmäisenä vuonna on pakollista vapaaehtoistyötä 24 tuntia.

Vapaasti voi valita sivuaineet, ja aivan pientä valinnanvaraa löytyy myös aineopinnoista. Pääosin kuitenkin perus-, aine- ja syventävät opinnot ovat kaikille yhteiset.

• joo-o000

Valmistaudu myös siihen, että opiskelukaverisi ovat rasittavia akkoja, jotka märehtivät kaikkien asioita selän takana ja ulospäin yrittävät näyttää tosi kivoilta ja rakastavilta.

• Tuleva tantta
        joo-o000 kirjoitti:

Valmistaudu myös siihen, että opiskelukaverisi ovat rasittavia akkoja, jotka märehtivät kaikkien asioita selän takana ja ulospäin yrittävät näyttää tosi kivoilta ja rakastavilta.

Kiitos haggard vastauksesta, tuosta oli paljon apua! Löytyykö vielä joltain muulta kokemusta noista kyselemistäni asioista???

Sulle joo-o000, kuulostat aika katkeralta.. Tai kenties tietämättömältä? Mun on vaikea uskoa että kaikki sosiaalityöntekijöiksi haluavat kaikilla paikkakunnilla olisivat rasittavia akkoja.. Itse en ainakaan ole! :P Tuskin minkään alan opiskelijoita voi kategorisoida tietynlaisiksi ihmisiksi vain mielenkiinnon kohteiden perusteella..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      129
      1538
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1441
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1243
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      55
      1190
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      1014
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      991
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      198
      986
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      935
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      840
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      838
    Aihe