Uusi nurmikkomme on täyttynyt yhtäkkiä ratamosta. Viime kesänä oli hieno nurmi ja nyt täynnä ratamon lehteä. Katoaako ajan kanssa vai mitä tehdä?? En ala mielelläni myrkkyjä käyttämään.
Kertooko kalkin tms puutteesta?
Ratamoa piha täysi
3
1272
Vastaukset 3
- pirjopikkarainen
Minun vanha nurmikkoni oli ratamoa täynnä. Myrkytettiin viisi vuotta sitten syyskuussa kahteen kertaan koko piha puutarhurin toimesta. Keväällä käännettiin nurmi, siis multa. Päälle ostettiin vielä täysin puhdasta nurmikkomultaa, siis rikkaruohonsiemen vapaata.
Kylvettiin nurmi ja sen jälkeen vielä itämisen alettua muutamaan kertaan kesän aikana kitkin yksitellen rikkakasvit (lentäneitä siemeniä?) pois. Sekin oli ihan kivaa hommaa, kun näki kuitenkin tulosta, ei mitenkään siinä vaiheessa toivotonta. Tuon kesän jälkeen teen "rikkaruoho ratsioita" jatkuvasti pihalla ja heti kiskaisen ylimääräiset jutut pois, niin eipä leviä enää. Tuo ratamo on kyllä erittäin kova siementämään ja leviämään. Siihen ei taida odottelu ja luonnonmenetelmät auttaa, valitettavasti. - tipitii..
minun mielestäni perinteiseen suomalaiseen nurmikkoon kuuluu nimenomaan yhtenä osana tämä piharatamo. minkälaista nurmea nykyajan ihmiset sitten haluavat? sellaista hienoa "rairuohoa"? eihän sellainen nurmi edes kestä mitään..?
"ratamonurmi" kestää ainakin kulutusta, isänki kotipaikalla ratamoa on nurmikon seassa ollut jo kymmeniä ja kymmeniä vuosia ja edelleen nurmi on komea ja tuuheakasvuinen :D- yksiplusyksi
Niin, mieltä ja mieltymystä on nurmikon suhteen lähes yhtä monta kuin nurmikkoa.
Joku haluaa oikean nurmikon, mihin ei todellakaan kuulu rikkakasvit. Nykyaikaiset nurmikkoseokset ovat laadukkaita ja moneen käyttöön, myös kulutukseen sopivia löytyy.
Toiselle kelpaa "nurmikko" ratamoinen ja voikukkinen helppohoitoisuutensa vuoksi. Yksi mikä tuossa rassaa, on rikkakasvit , jotka leviävät myös naapureiden tontille!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu611630- 281245
- 851098
- 42907
- 67845
- 92814
Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.15789Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131735Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19735- 116701
Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �151649- 4632
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31625Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t76603- 43601
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45580- 19566
- 46558
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä25551Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke19512