Ohjeita venettä ulkomailta ostaville

uusille vesille

Koska Suomen markkinat ovat varsin pienet on usein houkuttelevaa ostaa vene esim. Keski-Euroopasta mistä voi saada A. haluamansa veneeen ja B. jopa samalla rahalla uudempana ja C. varustellumpana kuin Suomesta. Valikoima on paljon, mutta myös riskejä, jotka on hyvä tiedostaa.

Tässä omakohtaisia kokemuksia (toin 40 jalkaisen purjeveneen viime kesänä)

- Tee itsellesi budjetti ja lista veneen kriteereistä ja tärkesjärjestyksestä - älä tingi oleellisista asioista.
- Tarjontaa ja valikoimaa on paljon. Googlaa mahdollisimmanpaljon esimerkkejä ja tee lista tarjokkaista
- Esimerkiksi pohjoismaissa 3 makuukajuuttaa on standardi ja lisää jälleenmyyntiarvoa kun taas
Keski-Euroopassa 3. kajuutan tilalla on usien varasto tai suihku.
- Osta mielellään vain tunnetun välittäjän myynnissä oleva vene.
- Muista, että vuokravene on aina 10 - 100x käytetympi kuin perhevene.
- Mitä etelämpänä vene on - sitä kuluneempi se yleensä on
- Elektroniikka vanhenee nopeasti - mieti millä on arvoa ja millä ei.
- Älä lähetä euroakaan nettikeskusteluiden, puheluiden tai kuvien perusteella.
- Jos vähääkään epäilyttää, älä tee - älä osta - älä maksa. Veneitä kyllä riittää mutta rahoja et saa
takaisin ikinä. Älä tinki periaatteistasi vaikka vene tai tarjous olisi kuinka hyvä!
- Älä piittaa myyntipuheista, vaadi faktoja ja papereita. Jos vene on liian halpa ja tarjous vaikuttaa
liian hyvältä ollakseen totta - se ei yleensä ole silloin totta! Älä lankea nyyhkytarinoihin!
- Harkitse myös Suomalaisen välittäjän tai konsultin käyttöä. Kun ammattilaiset asioivat keskenään on
lopputulos yleeensä turvallisempi ja parempi. Heillä on myös luotettavat tarkastajat ja siirtomiehistöt.
- Välittäjä vastaa lähtökohtaisesti myytävän veneen tiedoista ja omistajatiedoista
- Käyt itse katsomassa veneen ja maksat kohtuullisen käsirahan (MEKLARILLE) tyyliin muutama tuhat
euroa. Tarkastat samalla veneen omistajatiedot ja vaadit alkuperäiset VAT eli ALV todistukset.
- Järjestä riittävästi aikaa veneen läpi käyntiin ja koepurjehdukseen jos mahdollista, vaikka kahtena eri
päivänä, jotta alkuhuuma ehtii laantua : )
- Vaadi kuitit ja huoltotodistukset nähtäväksi ja niistä kopiot. Jos ei ole - ei ole tehty!
- Teet kauppasopimukset jossa "subject to survey and sea trial" eli kaupan ehtona tarkastus ja
koepurjehdus. Eri maksuehdot, maksuajat ja aika tarkastusta varten on määriteltävä tarkasti ja niitä
on myös noudatettava. Huomaa, että esimerkiksi moottorin öljytutkimus voi kestää pari viikkoa
ennen tuloksen saamista.
- Vaadi selkeä lista veneeseen ja kauppaan kuuluvista varusteista myyjän allekirjoituksella.
- Hanki itse riippumaton tarkastaja ja nostata vene ylös tarkastusta varten. Meklari auttaa
järjestelyissä. Tarkastus maksaa 500- 1.000 €, mutta kannattaa tehdä.
- Kun ole tehnyt esisopimuksen ja maksanut käsirahan, ota veneelle Suomessa vakuutus, esim.
Alandiasta. Muista huomioida mahdollinen voimassa-oloalueen laajennus jos vene ei ole itämerellä.
- Jos tarkastusraportti on ok niin maksat MEKLARIN SULKUTILILLE loppusumman. Muista noudattaa
sopimuksen maksuaikoja ja huomioi pankin viiveet. Jos maksu myöhästyy voi myyjä perua kaupan ja
pitää käsirahan. Voit myös sopia pienestä takuuurahasta, joka maksetaan vasta kun vene luovutetaan
sovittuine varusteineen.
- Rekisteröit kauppakirjan kanssa veneen Suomeen maistraatissa ja toimitat tiedot vakuutusyhtiölle.
Vakuutusyhtiö voi vaatia tarkistusraporttia sekä tarkempaa aikataulua purjehdukselle suomeen.
- Huollata moottori ennen lähtöä, jos tehdystä huollosta ei ole kuittia tai todistetta.
- Voit myös hankkia siirtomiehistön tuomaan veneen tai ammatti kipparin mukaan. Kulu Keski-Euroopasta
noin 3.-4.000 €.
- Hanki jo siirtpurjehdukselle riittävä varustus työkaluineen ja vara-osinee,

Näitä noudattamalla voit hyvinkin tehdä turvallisen ja onnistuneen kaupan ja saada paremman ja uudemman ja varustellumman veneen kuin omilta pikku markkinoiltamme. Tärkeää on pitää pää kylmänä!

13

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öljynvaihtaja

      moottoriöljy pitää tutkia? On senverran kallista lystiä etteivät edes öljyyhtiöt tee öljytutkimuksia omiin koneisiin vaan öljyt vaihdetaan ajoissa varmuuden vuoksi, tulee paljon halvemmaksi vaihtaa vaikka 1000l öljyä kuin tutkia sitä. Öljytutkimuksen hinnalla saa parikin koko veneen tutkimista, jos tuo 1000€ pitää paikkaansa.

      • Mittauksia tehnyt

        saadaan tietoa mm. öljyssä olevien laakerimetalli hiukkasten määrästä ja se taas kuvaa laakerien kuluneisuutta, ja tietysti muidenkin epäpuhtauksien määrä kertoo mitä on kulunut ja kuluu kuinka paljon.

        Eräs hyvä tutkimus on moottorin sylinterien vuotomittaus jolla saadaan aika hyvä tieto sylinterien/mäntien kuluneisuudesta sekä lisäksi tieto venttiilien mahdollisesta vuodosta ja kannentiivistevuodon pystyy myös päättelemään tällä menetelmällä.

        Öljyn painemittaus myös antaa tietoa laakereiden kuluneisuudesta.


      • Koneen korjaaja
        Mittauksia tehnyt kirjoitti:

        saadaan tietoa mm. öljyssä olevien laakerimetalli hiukkasten määrästä ja se taas kuvaa laakerien kuluneisuutta, ja tietysti muidenkin epäpuhtauksien määrä kertoo mitä on kulunut ja kuluu kuinka paljon.

        Eräs hyvä tutkimus on moottorin sylinterien vuotomittaus jolla saadaan aika hyvä tieto sylinterien/mäntien kuluneisuudesta sekä lisäksi tieto venttiilien mahdollisesta vuodosta ja kannentiivistevuodon pystyy myös päättelemään tällä menetelmällä.

        Öljyn painemittaus myös antaa tietoa laakereiden kuluneisuudesta.

        Kai se öljy on joskus vaihdettu? Miten siitä mitään näkee jos on puhtaat öljyt koneessa. Ja on parempiakin tapoja tehdä koneen tarkastuksia kuin pelkästään öljytestin perusteella.


      • dieselkonemies
        Mittauksia tehnyt kirjoitti:

        saadaan tietoa mm. öljyssä olevien laakerimetalli hiukkasten määrästä ja se taas kuvaa laakerien kuluneisuutta, ja tietysti muidenkin epäpuhtauksien määrä kertoo mitä on kulunut ja kuluu kuinka paljon.

        Eräs hyvä tutkimus on moottorin sylinterien vuotomittaus jolla saadaan aika hyvä tieto sylinterien/mäntien kuluneisuudesta sekä lisäksi tieto venttiilien mahdollisesta vuodosta ja kannentiivistevuodon pystyy myös päättelemään tällä menetelmällä.

        Öljyn painemittaus myös antaa tietoa laakereiden kuluneisuudesta.

        Näin on. Öljyn tutkimalla saadaan helposti selville laakereiden kunto. Myös öljyn polttoaine ja jäähdytysnestemääristä saa selvyyden, kuinka kuluneet polttoainesuuttimet ja jäähdytysjärjestelmä on. Öljyn laadusta pääsee myös tekemään alustavan johtopäätöksen vetolaitteen kunnosta. Kannattaa ehdottomasti satsata ammattitaitoiseen öljyanalyysiin.


      • 24
        dieselkonemies kirjoitti:

        Näin on. Öljyn tutkimalla saadaan helposti selville laakereiden kunto. Myös öljyn polttoaine ja jäähdytysnestemääristä saa selvyyden, kuinka kuluneet polttoainesuuttimet ja jäähdytysjärjestelmä on. Öljyn laadusta pääsee myös tekemään alustavan johtopäätöksen vetolaitteen kunnosta. Kannattaa ehdottomasti satsata ammattitaitoiseen öljyanalyysiin.

        miten puhdas uusi oljy nuo tiedot antaa? Ennen eläkkeelle jäämistä tein koko ikäni työtä Dieselmoottorien korjaus ym töitä. Jos halusi saada oikea kuvan moottorin kunnosta niin kyllä kone purettiin ja välykset mitattiin samoin sylinterit ja männät. Ruiskutusventtiilien kunto selviää testipenkissä. Ei kannata liikaa luottaa noihin öljytesteihin. Jos koneeseen on juuri vaihdettu öljyt ei öljytesti kerro mitään koneen kunnosta. Jos on likainen öljy se voi johtua myös siitä ettei öljyä / suodattimia ole vaihdettu oikeaan aikaan. Jos olet ostamassa venettä niin mistä tiedät koska öljyt on vaihdettu, luotat myyjän sanaan?


      • vccdf56
        dieselkonemies kirjoitti:

        Näin on. Öljyn tutkimalla saadaan helposti selville laakereiden kunto. Myös öljyn polttoaine ja jäähdytysnestemääristä saa selvyyden, kuinka kuluneet polttoainesuuttimet ja jäähdytysjärjestelmä on. Öljyn laadusta pääsee myös tekemään alustavan johtopäätöksen vetolaitteen kunnosta. Kannattaa ehdottomasti satsata ammattitaitoiseen öljyanalyysiin.

        ennen myntiä, mites sitten selvität öljystä koneen kunnon, et mitenkään. Mutta kukin hassatkoon rahansa mihin huvittaa, minusta järkevintä on kuitenkin pistää rahat veneen osiin, eikä tarkastajiin, koska tosiaan uusissa veneissä on monasti kaikenlaisia puutteita ja vikoja.


      • hljihknöoi
        24 kirjoitti:

        miten puhdas uusi oljy nuo tiedot antaa? Ennen eläkkeelle jäämistä tein koko ikäni työtä Dieselmoottorien korjaus ym töitä. Jos halusi saada oikea kuvan moottorin kunnosta niin kyllä kone purettiin ja välykset mitattiin samoin sylinterit ja männät. Ruiskutusventtiilien kunto selviää testipenkissä. Ei kannata liikaa luottaa noihin öljytesteihin. Jos koneeseen on juuri vaihdettu öljyt ei öljytesti kerro mitään koneen kunnosta. Jos on likainen öljy se voi johtua myös siitä ettei öljyä / suodattimia ole vaihdettu oikeaan aikaan. Jos olet ostamassa venettä niin mistä tiedät koska öljyt on vaihdettu, luotat myyjän sanaan?

        Kyllä vaan öljyyn aina sen verran jäämiä jää, että tarkka analyysi paljastaa ko. seikat. Olen tehnyt spektrianalyysejä muutaman vuoden.


      • 21
        hljihknöoi kirjoitti:

        Kyllä vaan öljyyn aina sen verran jäämiä jää, että tarkka analyysi paljastaa ko. seikat. Olen tehnyt spektrianalyysejä muutaman vuoden.

        Jos tiedät käyttötunnit. Uskotko kaiken mitä sinulle kerrotaan? Mistä tiedät käyttötunnit jos myyjä ne sulle valehtelee? Kysyn vieläkin, miten näet puhtaasta juuri vaihdetusta öljystä kaiken tuon edellä kerrotun?? Et millään.


    • huiyytf

      paikanpäällä käymättä hoitui ranskasta vene meille rekalla ja välittäjän avulla. Vene oli siinä kunnossa kuin kerrottiin ja kuvista näkyi. Kantsii ostaa käytetty kilpapurjevene, jonka purjeet ja riki ovat kunnossa, muu on halvempaa fiksata. Tarkistumatkan hinnalla ostaa kummasti hilpettä veneeseen ja on loppujen lopuksi aivan turhaa, aivan uusissakin on kaikenlaista korjattavaa ja parannettavaa monasti.

      Jotain matkapursia onkin sitten syytäkin tutkia suurennuslasin kanssa, yleensä purjeet ovat vuosikymmeniä vanhat tai alunperin surkeat.

      • uusille vesille

        Tarkennuksena aiempaan, 40 jalkaisen veneen tarkistus englannissa maksoi oli 650€ ja moottoriöljyn tutkimus 75€ ja tarkastajalle tuli matkakuluja 150€. Tarkastuksesta tuli 40-sivuinen raportti kuvineen.


    • sdfg

      Tässähän ollaan nyt siis ostamassa venettä?
      Ei kai veneen osto nyt ihmeitä vaadi, mikä ihmeen avuttomuus nykyihmisissä on.
      Maalaisjärjellä veneen tarkastaa itse, ei siihen mitään tarkastajaa tarvi.

      Jessus sentään, talojakaan ei tutkita noin läpikotaisin.

      • veneen ostoon

        Toisekseen, jos myyntihinta on kovin halpa, niin veneessä varmasti on paljon korjattavaa ja laitettavaa, mutta kaikki eivät välttämättä haluakaan ostaa ihan heti vesille valmista venettä., Silloin ei haittaa, jos täytyy esim. vaihtaa kone, riki tai purjeet ja sisätilat uusiksi. Pääasia, että runko on kunnossa (ellei halua rakentaa kokonaan uutta venettä). Sitten voi laskea, onko myyntihinta oikeasti niin halpa, että kannattaa ostaa - ottaen huomioon kaikkien tulevien korjausten ja muutosten kulut. Saattaa tuo kannattaakin, ja sittenpähän saa mielensä mukaiset muutokset. Olen kuullut suomalaispariskunnasta, joka osti aivan hyväkuntoisen kelpo veneen, mutta halusivat kuitenkin tehdä omia muutoksia (veneestään mieleisensä) niin paljon, että käytännössä koko vene runkoa ja rikiä lukuunottamatta meni uusiksi. Hirveän työläs, aikaavievä ja kallis homma, ja tulivat maksaneeksi kuitenkin täyden hinnan kun vene oli ihan kunnossa niiltäkin osin, mitä nyt on muuteltu. Eli jos on kovin tarkat visiot, millaisen veneen haluaa eikä sellaista markkinoilta löydy, niin ehkä paree ostaa halvalla sellainen, johon pitäisi muutoksia tehdä joka tapauksessa.


      • 28
        veneen ostoon kirjoitti:

        Toisekseen, jos myyntihinta on kovin halpa, niin veneessä varmasti on paljon korjattavaa ja laitettavaa, mutta kaikki eivät välttämättä haluakaan ostaa ihan heti vesille valmista venettä., Silloin ei haittaa, jos täytyy esim. vaihtaa kone, riki tai purjeet ja sisätilat uusiksi. Pääasia, että runko on kunnossa (ellei halua rakentaa kokonaan uutta venettä). Sitten voi laskea, onko myyntihinta oikeasti niin halpa, että kannattaa ostaa - ottaen huomioon kaikkien tulevien korjausten ja muutosten kulut. Saattaa tuo kannattaakin, ja sittenpähän saa mielensä mukaiset muutokset. Olen kuullut suomalaispariskunnasta, joka osti aivan hyväkuntoisen kelpo veneen, mutta halusivat kuitenkin tehdä omia muutoksia (veneestään mieleisensä) niin paljon, että käytännössä koko vene runkoa ja rikiä lukuunottamatta meni uusiksi. Hirveän työläs, aikaavievä ja kallis homma, ja tulivat maksaneeksi kuitenkin täyden hinnan kun vene oli ihan kunnossa niiltäkin osin, mitä nyt on muuteltu. Eli jos on kovin tarkat visiot, millaisen veneen haluaa eikä sellaista markkinoilta löydy, niin ehkä paree ostaa halvalla sellainen, johon pitäisi muutoksia tehdä joka tapauksessa.

        joskus veneen hinta voi olla halpa myös siksi että myyjä on kyllästynyt kaupitteluun ja haluaa veneestä nopeasti eroon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe