Musta täppä näkökentässä

sibberiini

Moi, olen 42v nainen. Mulla on diagnosoitu vaikea kuivasilmäisyys v. 2008, jolloin vasempaan silmään ilmestyi tämä outo täppä. Olen käyttänyt keinokyyneliä ja antihistamiini tippoja siitä lähtien, mut täppä hämärsi vasemman silmän näön. Kävin 10/09 silmäpolilla ja samat lääkkeet annettiin käyttöön. No, nyt viime sunnuntai iltana ilmestyi oikeaan silmään samanlainen täppä ja työterveyslääkäri oil tosi huolissaan......... No, huomenna 17.6.10 on aika erikoissilmälääkärille. Mikä tää oikein on? Ei kipua, ei tapaturmaa..... Onks kellään tällaisia oireita, olisin tosi kiitollinen kommenteista.

16

6960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avira

Nyt olet käynyt silmälääkärillä, mitä tutkimuksessa ilmeni?

Pysyykö täpläsi aina samassa kohdassa, kun siirrät katsettasi? Onko täplä tarkan näön alueella? Itselläni on tarkan näön alueella pieni täplä, joka on tummalla pohjalla vaalea ja vaalealla pohjalla (esim.paperia katsottaessa) harmaa. Kyseessä on ilmeisesti aukko näkökentässä (skotooma). Myös, jos katson esim. savupiippua, joka on jossain kaukana, se näyttää mutkittelevan. Yksityinen silmälääkäri totesi uhkaavan repeämän tarkan näön alueella (makulassa). Jäin seurantaan eli jos näkö tästä vielä huononee, yhteys silmälääkäriin, muuten uusi käynti puolen vuoden kuluttua.

• sibberiini

Kävin erikoissilmälääkärillä ja minulla todettiin turvotuskupla, tosin en tiedä tarkasti mitä se oikein tarkoittaa. Sain lähetteen KYS:iin jossa otetaan kerroskuvat silmästä. Mulla se täppä on tarkan näön yläreunassa, mutta häiritsee lukemista ja tarkan työn tekoa. Kyllä se pysyy kokoajan samassa kohdassa, inhottavaa tunne ku se ei lähde millään pois. Toivottavasti ei näkö lähde! Lääkäri ei osannut sanoa mikä sen aiheuttaa. Silmänpaineet on normaalit, eikä mitään merkkejä rappeumasta, onneksi!
        T: Sibberiini

• Avira
        sibberiini kirjoitti:

Kävin erikoissilmälääkärillä ja minulla todettiin turvotuskupla, tosin en tiedä tarkasti mitä se oikein tarkoittaa. Sain lähetteen KYS:iin jossa otetaan kerroskuvat silmästä. Mulla se täppä on tarkan näön yläreunassa, mutta häiritsee lukemista ja tarkan työn tekoa. Kyllä se pysyy kokoajan samassa kohdassa, inhottavaa tunne ku se ei lähde millään pois. Toivottavasti ei näkö lähde! Lääkäri ei osannut sanoa mikä sen aiheuttaa. Silmänpaineet on normaalit, eikä mitään merkkejä rappeumasta, onneksi!
        T: Sibberiini

Tarkoitat kai kerroskuvilla nk. OCT-kuvausta? Huomasiko tämä lääkäri, jolla kävit, tuon turvotuskuplan pelkästään katsomalla oftalmoskoopilla?

Minulla diagnoosi on vielä vähän epäselvä, tai ainakin minun mielestäni. Viimeisin lääkäri (olen käynyt kolmella eri silmälääkärillä) siis sanoi, että minulla on lasiainen osittain vielä kiinni makulassa (tarkan nän alueella) ja lasiainen aiheuttaa vetoa verkkokalvoon siinä kohdassa, ja siitä tuo aukko tai täplä näkökentässä. Verkkokalvo uhkaa revetä, ja pelottaa ajatella, mitä sitten tapahtuu, kun lasiainen irtoaa kokonaan. Varmaan päivystykseen sitten, ja silmäpolilla tekevät mitä osaavat.Ymmärsin kuitenkin, että lasiainen voi irrota myös ilman pahempia seuraamuksia, ehkä..

Kerrohan lisää kuulumisia sitten, kun olet käynyt KYS:illä.

• läikkä
        Avira kirjoitti:

Tarkoitat kai kerroskuvilla nk. OCT-kuvausta? Huomasiko tämä lääkäri, jolla kävit, tuon turvotuskuplan pelkästään katsomalla oftalmoskoopilla?

Minulla diagnoosi on vielä vähän epäselvä, tai ainakin minun mielestäni. Viimeisin lääkäri (olen käynyt kolmella eri silmälääkärillä) siis sanoi, että minulla on lasiainen osittain vielä kiinni makulassa (tarkan nän alueella) ja lasiainen aiheuttaa vetoa verkkokalvoon siinä kohdassa, ja siitä tuo aukko tai täplä näkökentässä. Verkkokalvo uhkaa revetä, ja pelottaa ajatella, mitä sitten tapahtuu, kun lasiainen irtoaa kokonaan. Varmaan päivystykseen sitten, ja silmäpolilla tekevät mitä osaavat.Ymmärsin kuitenkin, että lasiainen voi irrota myös ilman pahempia seuraamuksia, ehkä..

Minullakin on Alviran kuvaaman tapainen läikkä näkökentässä. Se on vaaleaa taustaa vasten tumma ja jotain taustaa vasten se näyttää valoisalta ja välkehtivältä. Kun olen räpyttämättä silmää jonkin aikaa, se hiljalleen häviää, mutta tulee taas takaisin kun räpäytän seuraavan kerran. Läikkä on ollut näkökentässäni jo useamman vuoden.

Silmääni on tutkittu ja yksi syy tälle voi olla minullakin irtautumassa oleva lasiaiskalvo, joka aiheuttaa vetoa. Silmälääkärini mukaan voimakkaasti likinäköisillä se melkein kaikilla irtoaa jossakin vaiheessa, minulla on jo toisesta silmästä irronnut, ihan huomaamattani, ja useimmiten verkkokalvo ei repeydy samalla! Vain ihan pienelle murto-osalle aiheutuu ongelmia.

• Avira
        läikkä kirjoitti:

Minullakin on Alviran kuvaaman tapainen läikkä näkökentässä. Se on vaaleaa taustaa vasten tumma ja jotain taustaa vasten se näyttää valoisalta ja välkehtivältä. Kun olen räpyttämättä silmää jonkin aikaa, se hiljalleen häviää, mutta tulee taas takaisin kun räpäytän seuraavan kerran. Läikkä on ollut näkökentässäni jo useamman vuoden.

Silmääni on tutkittu ja yksi syy tälle voi olla minullakin irtautumassa oleva lasiaiskalvo, joka aiheuttaa vetoa. Silmälääkärini mukaan voimakkaasti likinäköisillä se melkein kaikilla irtoaa jossakin vaiheessa, minulla on jo toisesta silmästä irronnut, ihan huomaamattani, ja useimmiten verkkokalvo ei repeydy samalla! Vain ihan pienelle murto-osalle aiheutuu ongelmia.

Ihmeellistä, että löytyy joku, jolla on samantapainen ongelma! Esitettiinkö sinulle mitään muuta mahdollista syytä tuohon läikkään kuin irtoamassa oleva lasiainen? Onko sovittu, että menet vielä uudestaan seurantakäynnille?

Huomasin tuon oman täpläni siinä huhtikuun puolivälissä, kun rupesin katsomaan, miten näen vasemmalla silmälläni, kun peitän oikean. Se on ollut siinä varmaan kauemminkin. Läikkä on ehkä noin kolmen millin läpimittainen, jos katson puolen metrin päähän. Lukiessa tekstistä häviää kirjain tai pari, tai paremmassa valaistuksessa ne näyttävät epäselviltä. Jos katselen esim. E-taulua, jonka leikkasin lehdestä, kolmen metrin päästä, pienemmät E-kirjaimet häviävät kokonaan ja suuremmista näkyy vain reunat. Läikkä ei ole hirveästi muuttunut tänä aikana, ehkä vähän kasvanut. Muutosta on aika vaikea huomata, kun tulee tarkkailtua läikkää joka päivä.

Ensimmäinen lääkäri, jolla kävin, arveli, että kyseessä on joko alkava verkkokalvon (makulan) reikä tai alkava silmänpohjan rappeuma. Tehtiin OCT-kuvaus, jonka mukaan varsinaista reikää tai repeämää ei vielä ollut. Sain Amslerin kartan kotiin, jotta voisin tarkkailla, jos näkö huononee.

Toinen lääkäri arveli, että kyseessä on "jokin lasiaisongelma". Arvelin hänen tarkoittavan lasiaissamentumaa, vaikka, kun hän kysyi asiaa, sanoin, että läikkä seuraa katsetta eikä liiku ja heilu sinne tänne kuten tavanomaiset lasiaisroskat (joista tiedän, että ne eivät ole vaarallisia). Tehtiin uusi OCT-kuvaus paremmalla laitteella. Tämän lääkärin mukaan kuvaus osoitti, että vasemman silmän lasiainen oli selkeästi irronnut ( ! vrt. kolmannen lääkärin mielipide) ja oikean silmän lasiainen nippa nappa kiinni. Taas kehotus tulla seurantakäynnille puolen vuoden kuluttua, ellei ennen sitä mitään erikoista näön suhteen tapahdu.

Kolmas lääkäri katseli nuo otetut OCT-kuvat, jotka toin mukanani, ja hänen mielestään siis vasemman silmän lasiainen oli osittain kiinni verkkokalvossa makulassa ja aiheuttaa vetoa verkkokalvoon, ja ongelma johtuu siitä. Hän sanoi, että Amerikassa tehdään lasiaisen poistoja enemmänkin, mutta meillä resurssien puute on esteenä, ja sitä paitsi lasiaisen poistosta aiheutuu kaihi, ja näistä syistä hän jätti lasiaisen poiston pois laskuista. Ymmärsin, että lasiaisen poisto olisi tällaisessa tapauksessa ainoa toimenpide , jota edes teoriassa voisi ajatella tehtävän. En sitten tiedä, onko resurssien puute edelleen esteenä, jos niin huonosti käy, että verkkokalvo repeää...

Tämä lääkäri muuten kuvaili vasemman silmän makulaani "napamaiseksi", kun pyysin häntä kertomaan, mitä hän (oftalmoskoopilla) silmänpohjassani oikeastaan näkee.

• läikkä
        Avira kirjoitti:

Ihmeellistä, että löytyy joku, jolla on samantapainen ongelma! Esitettiinkö sinulle mitään muuta mahdollista syytä tuohon läikkään kuin irtoamassa oleva lasiainen? Onko sovittu, että menet vielä uudestaan seurantakäynnille?

Huomasin tuon oman täpläni siinä huhtikuun puolivälissä, kun rupesin katsomaan, miten näen vasemmalla silmälläni, kun peitän oikean. Se on ollut siinä varmaan kauemminkin. Läikkä on ehkä noin kolmen millin läpimittainen, jos katson puolen metrin päähän. Lukiessa tekstistä häviää kirjain tai pari, tai paremmassa valaistuksessa ne näyttävät epäselviltä. Jos katselen esim. E-taulua, jonka leikkasin lehdestä, kolmen metrin päästä, pienemmät E-kirjaimet häviävät kokonaan ja suuremmista näkyy vain reunat. Läikkä ei ole hirveästi muuttunut tänä aikana, ehkä vähän kasvanut. Muutosta on aika vaikea huomata, kun tulee tarkkailtua läikkää joka päivä.

Ensimmäinen lääkäri, jolla kävin, arveli, että kyseessä on joko alkava verkkokalvon (makulan) reikä tai alkava silmänpohjan rappeuma. Tehtiin OCT-kuvaus, jonka mukaan varsinaista reikää tai repeämää ei vielä ollut. Sain Amslerin kartan kotiin, jotta voisin tarkkailla, jos näkö huononee.

Toinen lääkäri arveli, että kyseessä on "jokin lasiaisongelma". Arvelin hänen tarkoittavan lasiaissamentumaa, vaikka, kun hän kysyi asiaa, sanoin, että läikkä seuraa katsetta eikä liiku ja heilu sinne tänne kuten tavanomaiset lasiaisroskat (joista tiedän, että ne eivät ole vaarallisia). Tehtiin uusi OCT-kuvaus paremmalla laitteella. Tämän lääkärin mukaan kuvaus osoitti, että vasemman silmän lasiainen oli selkeästi irronnut ( ! vrt. kolmannen lääkärin mielipide) ja oikean silmän lasiainen nippa nappa kiinni. Taas kehotus tulla seurantakäynnille puolen vuoden kuluttua, ellei ennen sitä mitään erikoista näön suhteen tapahdu.

Kolmas lääkäri katseli nuo otetut OCT-kuvat, jotka toin mukanani, ja hänen mielestään siis vasemman silmän lasiainen oli osittain kiinni verkkokalvossa makulassa ja aiheuttaa vetoa verkkokalvoon, ja ongelma johtuu siitä. Hän sanoi, että Amerikassa tehdään lasiaisen poistoja enemmänkin, mutta meillä resurssien puute on esteenä, ja sitä paitsi lasiaisen poistosta aiheutuu kaihi, ja näistä syistä hän jätti lasiaisen poiston pois laskuista. Ymmärsin, että lasiaisen poisto olisi tällaisessa tapauksessa ainoa toimenpide , jota edes teoriassa voisi ajatella tehtävän. En sitten tiedä, onko resurssien puute edelleen esteenä, jos niin huonosti käy, että verkkokalvo repeää...

Tämä lääkäri muuten kuvaili vasemman silmän makulaani "napamaiseksi", kun pyysin häntä kertomaan, mitä hän (oftalmoskoopilla) silmänpohjassani oikeastaan näkee.

Minun läikkäni on noin kahden euron kolikon kokoinen, kun katson n. 30 cm päähän, mutta se häviää hiljalleen, kun tuijotan samaa kohtaa räpäyttämättä puolisen minuuttia. Lasiaiskalvoon kohdistuva veto oli silmälääkärin ykkösarvaus, ja toisena hän epäili, että se voisi johtua alkavasta kaihista, jonka hän löysi tutkiessaan silmiäni. Muita syitä ei keksitty, vaikka kävin näköhermotutkimuksissakin. Läikkä on siis näköhermon pään kohdalla, sokean pisteen alueella. Muitakin tutkimuksia tehtiin, mielestäni tosi perusteellisesti, mutta varsinaista syytä tälle ei löytynyt. Sanottiin vaan, että jos näkö huononee tms., otan taas yhteyttä. Minullakin näkyi jossain kuvauksessa näköhermon pään kohdalla turvotusta tai joku kuoppa tms., ja seuraavalla kerralla sitä ei tainnut olla.

Luin silloin todella paljon tutkimuksia tämäntapaisesta näköhäiriöstä. Juuri saamaani rokotustakin epäiltiin aiheuttajaksi, mutta tuskin se oli sekään, kun ei löytynyt näköhermotulehdusta. Silloin kun ensi kertaa huomasin tämän silmässäni, oli tosi pelottavaa, kun en tiennyt, kasvaako läikkä, sokeudunko ja kuinka kauan tätä kestää, mutta nyt olen jotenkin oppinut elämään sen kanssa ja onneksi se ei ole mennyt pahemmaksi. Olen toiveikas, että se joskus häviää tai jos ei, niin yritän ajatella sitä muistutuksena siitä, kuinka ihanaa on, että joka tapauksessa edelleen näen! Sokeutumisen pelko oli niin kamalaa, että sen jälkeen näkökykyä on alkanut arvostaa ihan eri tavalla.

Sinulla on ilmeisesti se lasiaiskalvo erityisen tiukassa, koska se ei ole irronnut. Verkkokalvo saadaan kai usein hyvin nätisti takaisin kiinni irtoamisen jälkeen, jos sen huomaa ajoissa ja hakeutuu lääkäriin. Sinulla on tuollainen tieto, että se voi irrota lasiaiskalvon kanssa ja tarkkailet näköäsi, joten uskon ja toivon, että osaat hakeutua hoitoon ajoissa, jos huomaat näössäsi jotain kummallista! Ja hyvin todennäköistä on, että se irtoaa siististi, eikä tapahdu mitään ikävää. Olisi kyllä mukava tietää, onko meillä sama vaiva, ja löytyykö muitakin kohtalotovereita.

• jukra et on vaikeeta
        Avira kirjoitti:

Nyt sain kutusun KYS:iin, menen 22.7 ja sit tiedetään enemmän! Kyllähän se pelottaa, mut vastaan otettava mitä tuleekin.........
        Ei silmälääkäri tutki silmät sillä lampulla mikä hänellä on siinä huoneessa. Olen niin tyhmä, että en ymmärrä kaikkia termejä. Lääkäri tutki silmät sillä lampulla ja pyysi kääntämään silmiä puolelta toiselle. Sit lopuks sano et se on turvotuskupla. No parin viikon päästä tiedetään, muuten näköarvot oli aivan normaalit (laseja ei tartte uusia)

• sibberiini
        Avira kirjoitti:

Nyt sain kutusun KYS:iin, menen 22.7 ja sit tiedetään enemmän! Kyllähän se pelottaa, mut vastaan otettava mitä tuleekin.........
        Ei silmälääkäri tutki silmät sillä lampulla mikä hänellä on siinä huoneessa. Olen niin tyhmä, että en ymmärrä kaikkia termejä. Lääkäri tutki silmät sillä lampulla ja pyysi kääntämään silmiä puolelta toiselle. Sit lopuks sano et se on turvotuskupla. No parin viikon päästä tiedetään, muuten näköarvot oli aivan normaalit (laseja ei tartte uusia)

• avira
        sibberiini kirjoitti:

Siis sinulla on se täplä sokean pisteen kohdalla. Minulla on tarkan näön kohdalla. On paljon parempi, että se on sivussa, silloin se ei häiritse näöntarkkuutta. Minulla on näöntarkkuus alentunut. Taitaa olla myös aivan eri asiasta kyse.

Olisiko sinulla jotain samantapaista kuin aikaisemmin noista turvotusjutuista keskusteltu:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1124394

Sen mukaan sinulla olisi siis toivoa, että tuo turvotuskupla häviää itsestään ajan myötä. Toki voi olla jotain muutakin.

• sibberiini
        Avira kirjoitti:

Kävin kys:llä to 22.7. ja diagnoosi on silmänpohjanturvotus. 3.8. otetaan sit varjoainekuvat ja jos mahdollista yritetään laserilla polttaa vuotokohdat. Todennäköisesti vasenta silmää ei enää voi pelastaa, joka ottaa päähän. Kaks vuotta hoidettu kuivasilmäisyytenä! ihan väärä diagnoosi, onneks oikeen silmän kohdalla on vielä toivoa!

• sibberiini
        sibberiini kirjoitti:

Kävin kys:llä to 22.7. ja diagnoosi on silmänpohjanturvotus. 3.8. otetaan sit varjoainekuvat ja jos mahdollista yritetään laserilla polttaa vuotokohdat. Todennäköisesti vasenta silmää ei enää voi pelastaa, joka ottaa päähän. Kaks vuotta hoidettu kuivasilmäisyytenä! ihan väärä diagnoosi, onneks oikeen silmän kohdalla on vielä toivoa!

Lisään vielä edelliseen viesiin, ole nyt sairaslomalla 15.8. saakka. Työ on vain tietokoneen ääressä olemista ja asiakkaita pitäis palvella. Poliisin lupapalveluissa, hankala tehdä passihakemustakaan kun en näe kunnolla henkilötunnusata. Toinen juttu on sit passivalokuvan skannaus, et se on suorassa ku näkö vääristää..............
        -Sibberiini-

• silmäsairas
        sibberiini kirjoitti:

Sitä hoidetaan lähes kaikkia silmävaivoja-tutkimatta.Ja maallikko uskoo,tottakait.
        Minunkin silmäni vuotivat vettä ja ei kun kuivasilmäisyyttä tk:ssa tarjottiin.
        Miksei passiteta silmäpolille?-Ilmeisesti säästösyistä.

• avira
        sibberiini kirjoitti:

Lisään vielä edelliseen viesiin, ole nyt sairaslomalla 15.8. saakka. Työ on vain tietokoneen ääressä olemista ja asiakkaita pitäis palvella. Poliisin lupapalveluissa, hankala tehdä passihakemustakaan kun en näe kunnolla henkilötunnusata. Toinen juttu on sit passivalokuvan skannaus, et se on suorassa ku näkö vääristää..............
        -Sibberiini-

Oletko Sibberiini sama henkilö kuin tuo, joka on kirjoittanut otsikolla 'läikkä'? Läikkä kertoo, että se täplä on sokean pisteen kohdalla, sellaisenhan ei pitäisi haitata näkemistä tuolla tavalla kuin kerrot.

• sibberiini
        avira kirjoitti:

Oletko Sibberiini sama henkilö kuin tuo, joka on kirjoittanut otsikolla 'läikkä'? Läikkä kertoo, että se täplä on sokean pisteen kohdalla, sellaisenhan ei pitäisi haitata näkemistä tuolla tavalla kuin kerrot.

En ole sama henkilö kuin läikkä!

• avira
        sibberiini kirjoitti:

En ole sama henkilö kuin läikkä!

Anteeksi, Sibberiini. Täällä on joskus vähän epäselvää, kuka kirjoittaa. Joskus itsekin kirjoitan ilman nimimerkkiä, jos en ole kirjautunut.

Tuo vaivasi vaikuttaa tosi ikävältä, varsinkin kun työsi vaatii ilmeisestikin hyvää näköä. Onkohan tuo silmänpohjan turvotus ihan virallinen diagnoosi? Voi olla, että he yksinkertaistavat potilaalle asioita. Asiahan selviää kyllä viimeistään, kun saat sairaskertomuksen kirjallisesti. Toivottavasti ne pystyvät hoitamaan tuota vuotoa.

• sibberiini
        avira kirjoitti:

Siis sinulla on se täplä sokean pisteen kohdalla. Minulla on tarkan näön kohdalla. On paljon parempi, että se on sivussa, silloin se ei häiritse näöntarkkuutta. Minulla on näöntarkkuus alentunut. Taitaa olla myös aivan eri asiasta kyse.

Olisiko sinulla jotain samantapaista kuin aikaisemmin noista turvotusjutuista keskusteltu:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1124394

Sen mukaan sinulla olisi siis toivoa, että tuo turvotuskupla häviää itsestään ajan myötä. Toki voi olla jotain muutakin.

Kävin silmien varjoainekuvauksessa 3.8.10, turvotuskuplia on aktiivisena 12 joille ei voi tehdä mitään. Ne kaikki on keskittynyeet tarkannäön alueelle, tarkkailu jatkuu. Laseria ei voitu käyttää, säästettiin silläkin näkö edes oikeassa silmässä. Se kuivasilmäisyys on haistapaska diagnoosi, jolla tuhottiin vasemman silmä näkökyky. Kävin Kysillä 10/08 saman vaivan takia ja hoidettiin kuivasilmäisyytenä, kaikki se neste mitä laitoin silmiini on valunu silmien pohjiin!! Luojan kiitos menin työterveyslääkärille valittamaan asiasta oikean silmän takia ja pääsin oikeaan hoitoon. Olis kuulema mahdollisuu tehdä tästä Kysin kandista hoitovirhe vaatimus. no näköä se ei tuo takaisin.......... Helvetti!!!!!!!!!!!!
        Sairasloma jatkuu............ seuraava käynti 4.10.10

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82