Voinko alkaa kaasoksi?

Tuulikki Heinolasta

Hei!

Ystäväni Seija on menossa naimisiin syksyllä ja nyt hän on esittänyt minulle kysymyksen, voisinko olla hänen kaasonaan? Pyysin Seijalta miettimisaikaa muutaman päivän työkiireisiin vedoten. Totuus on kuitenkin se, että halusin miettiä rauhassa, miten etiketti ja perinteet tässä kohdin oikein menevät.

Olen itse saanut hyvin perinteisen kasvatuksen, ja tuon kasvatuksen mukaisesti kaasoksi pyydetään yleensä jo naimisissa olevaa, morsianta vanhempaa ja rumempaa naista, jottei tämä voisi liehitellä sulhasta (sulhanen ei tosin ole minun tyyppiäni). En tiedä pitäisikö tästä kaasokysymyksestä siis jopa hiukan loukkaantua, sillä eikö kysymyksen esittäminenkin jo tarkoita, että Seija pitää minua itseään rumempana (vaikka hän on itse jopa minua lihavampi)? Voinko siis kieltäytyä tehtävästä, sillä mielestäni nämä edellytykset eivät täyty?

Kiitos asiallisista vastauksista.

5

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hääyön opas

      En ole koskaan kuullut, että kaason pitäisi olla rumempi. Tulee heti mieleen, että tämä on provo.

      1900-luvun alkupuolella kaaso oli pukijanainen. Hän oli naimisissa oleva arvostettu nainen. Hän oli usein varakkaasta perheestä, koska häneltä saatettiin lainata kaikkea pukeutumisessa tarvittavaa. Jos äiti ei ollut kertonut, niin viimeistään kaaso kertoi, miten miehen kanssa ollaan hääyönä.

      Nykyään kaasoja on kahta lajia. Kumpikin on morsiamen ystävä tai läheinen. Mukavampi kaason rooli vastaa pitkälti vanhan ajan pukijanaista. Hän toimii morsiamen tukena koko hääpäivän. Henkistä tukea morsian toki saattaa tarvita jo ennen hääpäivää, kun hän miettii oliko päätös vihkimisestä sittenkään oikea jne.
      Toinen kaason rooli on morsiamen orjana toiminen koko vuoden ennen vihkiäisiä.

      Kannattaa ennen päätöksen tekoa kysyä ystävältä, mitä hän odottaa kaasonsa tekevän ja mahdollisesti neuvotella tehtävistä.

    • ihmeellistä

      nyt tosiaan kysyisit morsiamelta, mitä hän kaasolta odottaa. Kaaso suomalaisessa perinteessä on käsittääkseni jotain aivan muuta kuin nykyisin kaasot tekevät. Tätä palstaa kun lukee, niin tuo ensimmäisen lauseeni sisältö tuntuu entistä tärkeämmältä.
      Tehkää selväksi, mitä sinun pitäisi tehdä, ettet näännyt tehtäviisi ja toisaalta et tee sellaista mistä morsian vetää herneen nenään.

      Tuota ulkonäkö juttua en ole edes koskaan kuullut tai lukenut. Sehän on sinun tulkintasi asiasta, jollaki perusteella. Todennäköisesti kukaan morsian ei ole kuullutkaan asiasta, koska eihän tuolla perusteella kukaan terve järkinen mosian voisi pyytää kaasoa itselleen. Ja kauneushan on katsojan silmässä ...

    • ei Suomessa

      Se ulkonäköjuttuhan on amerikkalaisista C-tason elokuvista, joissa morsian haluaa pukea kaasonsa mahdollisimman kamaliin asuihin. On niistä netissäkin jotain kuvia.

    • Shmee

      Haha ei, tunnen itse nimenomaan suomalaisen perinteen jonka mukaan kaason tulee olla, joskin ei mikaan pikkutytto voidakseen olla morsiamen tukena, myos mahdollisimman hyvannakoinen, koska parin lapsista tulee taikauskon mukaan kaason nakoisia. Tosin vanhastaan kaasona oli usein morsiamen isosisko jos sellainen loytyi, joten sukunakoa sitten varmaan olikin.

      Mutta oman kaasoni ainakin pyysin tehtavaan koska pidan hanta tyynena, taysjarkisena ja arvostelukykyisena, ja siten sopivana pysymaan rauhallisena haapaivan aamuna kun itse varmaan kiivin seinille, ja lisaksi hyvana ystavana joka kannatti suhdettani alusta asti ja kuunteli siita meuhkaamistani, ja jolle siksi haluan haissa roolin. Rooliin kuuluu kuvissa esiintyminen ja morsiamen rauhoittaminen, ei sen kummempi, mutta se tietysti vaihtelee morsiamen mukaan.

    • Olisit ylpeä

      Nykyisin kaaso on morsiammen paras ystävä. Joten unohda tuo vanha ajattelu jo ja päivitä itsesi tälle vuodelle 2011! Moni sanoo tehtävää kunniatehtäväksi.

      Ajattele mieleummin niin, että hyvä ystäväsi haluaa juuri SINUT kaikista ystävistään (jos on monta) kaasokseen.

      Vai kuulutko niihin ihmisiin jotka ensi lupaa vaikka mitä ja päivää tai kahta ennen toisen hääpäivää katoaa kuin pieru saharaan?!? Ja pettää näin lupauksensa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe