Työpaikka

Työttömänä

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

Millä tavalla hankit työpaikan 50 v täyttäneenä?

Ottaako työnantajat enää tämän ikäisiä töihin?

Jos ottaa, niin minkälaisiin töihin?

Täytyykö käydä kouluja tai kursseja, onko kokemuksia?

Työntekoon halua ja kykyä olisi, ikäkö vain esteenä.

12

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesäkissa(^_ ^)

kovin herkästi irtoa ainakaan toimistotöistä. Kesätöitä kyllä sain ja olen pian 59v. Mä olen kyllä niin nuorekas että mietin monesti että mitähän sitä isona tekis:))) Kai mä teen kesäkeikkoja vielä 7-kymppisenäkin että sais edes vähän eläkettä kertymään:((

• TissiPetteri.

Hoivapuolella hommia riittää. Monikin viiskymppinen on työttömäksi jäätyään käynyt jonkun lähihoitajakoulutuksen ja tekee nyt töitä taas. Ja onhan niitä muitakin hommia, siivousta, kaupankassaa jne. HOX, siis näitä normaaleja suorittavantyön hommia, joihin nuorisolla ei ole niin kiinnostusta. Ja joissain työpaikoista arvostetaan keski-ikäistä duunaria. Nöyrä ja ahkera työntekijä, on kiitollinen siitä, että yleensä saa töitä.

Ja tietenkin voi koittaa tehdä melkein mitä tahansa. Kaikista fyysisimpiin hommiin ei kannata alkaa, voipi käydä liian raskaaksi muutamassa vuodessa. Ja jonain kiinteistövälittäjänä tms kaupanhommassa, iästä on suoranaista hyötyä, kredibiliteettiä olemuksessa enenpi kuin vastavalmistuneella. Ja monet tekee korkeakoulututkintoja jne, että kaikki on aina mahdollista ja mikään ei sinällään ole myöhäistä.

Kandee muuten hokata, että Ranskassa jo korotettiin eläkeikää parilla vuodella, sama edessä täälläkin joka tapauksessa.

Nykyään hyvin vaikea päästä yhtään minnekään töihin ilman koulutusta, ihan iästä riippumatta. Yleensäkään harvoja hommia edes saa tehdä laillisesti ilman mitään todistusnippua. Ja laittomia töitähän taas ei tietenkään edes saa tehdä.

Ala vaan tutkailemaan, mitä vois vielä sen viistoista vuotta hommailla töikseen. Jotain koulua joutuu kyllä käymään, mutta se ei ole joutumista, opiskelu on oikeesti kivaa. Ja vähän niinkuin osa työuraa nykyaikana, pakko pitää ammattitaitoa yllä ja kouluttautua vaatimusten, siis työn vaatimusten takia. Ammattitaidottomana ei takuulla saa työtä.

Ikä on lähinnä hidaste. Ainahan puhutaan nuorisotyöttömyydestä, selvähän se on. Pitää saada nuoria töihin makselemaan veroja jne. Jää eläkkeetkin muuten maksamatta ja maantiet päällystämättä ja sairaalat korjaamatta jne. Vaan työtöminä monia muitakin ryhmiä Esim. akateeminen työttömyys on joillain aloilla erittäinkin suurta. Työttömiä tohtoreitakin maassa. Eli ei se koulutuskaan kaikkea ratkaise, jos se on kehnosti työllistävälle alalle tätänykyä.

Et kertonut kummenmin, kauanko ollut työttömänä jne. Mutta ei sillä väliäkään. Nyt menet ja hommaat ittesi työkkärin ammatinvalintatesteihin. Niistä on hyötyä. Tuollaisissa testeissä kukaan siis ei sano, miksi sun pitää alkaa isona. Niissä saa vain hyvin selvennettyä omia ajatuksiaan työuransa suhteen. Ja kun se selkiytyy, sitten tarvittavaan koulutukseen. Suosittelen kyllä oikeita kouluja, niissä on paljon nykyään aikuisopiskelijoita ja aikuisille tarkoitettuja koulutuksia, ei tarvi mennä pentujen kans amikseen :) Työkkäri järjestää kursseja jne ja kaikista nyt yleensä saa jonkin tutkinnon tehtyä. Ite suhtaudun lievästi sanottuna skeptisesti työkkärin työttömyys kursseihin. Käynyt liian monta ja kaikki olleet mun mielestä niin perseestä kuin perseestä nyt mikään yleensäkään voi olla. Mutta sitkeä huhu on liikeellä, että niitä olisi ihan asiallisiakin, mene ja tiedä sitten.

Jeojep, liian nuori ja terve eläkeläiseksi, liian vanha ja sairas töihin. No ei todellakaan tuo jälkimmäin pidä kaikkien kohdalla paikkansa. Monikin sairiseläkkeellä oleva, pystyisi tekemään kaikenlaista, jos olisi aikoinaan selvitellyt, mitä hommaa nimenomaan ei olisi kannattanut ammatikseen valita.

• jo eilusti yli 50 v.

Minä jouduin miettimään tulevaisuuteni uusiksi ja ammattia kävin miettimässä ammatinvalinnaohjauksessa. Varasin työkkärin ammatinvalintapsykologilta ajan, koska halusin etsiä uraa, jossa tulisin viihtymään, kun ajattelin, että en enää halua kokeilla. Tuollaisen pikkuasian kuin iän en ole antanut häiritä itseäni. Minua onnisti ja pääsin myös opiskelemaan. 2/3 hakijoista ei päässyt. Ei se koulutuspaikka itsestäänselvyys ollut. Ainakin kesätyö löytyi ihan itse henkilökohtaisesti itsellä kiinnostavista työpaikoista kyselemällä ja haastattelun perusteella.
      Minä vaihdoin työn aivan erilaiseen, mitä koskaan olen tehnyt eikä minulla ole opiskelemani alan työkokemusta lainkaan.

• Jos ei ole suhteiden verkostoa, voi olla vaikeaa.

Yksi tuttu lähti pariksi vuodeksi kouluun oppimaan täysin uuden ammatin ja sitä kautta sai hommia. Ehkä se osoittaa työnantajalle ettei ole vielä ihan umpiluutunut.

• RIMMIR

Aika lamaannutavaa kun vuosikymmenien jälkeen joutuu työttömäksi. Ensimmäisinä kolmena työttömyyskuukautena ei paljon kannata, oman itsensä takia etsiäkään töitä, koska mieli on kuohunnassa.
      Silloin ei uudet työhakemukset onnistu millään tavalla positiivisessa mielessä.

Ei täydy käydä kursseja ja kouluja,vaan SAA käydä, kuitenkin pitää ottaa huomioon lait ja asetukset. Ei ole itsestään selvää, ainakaan tässä maassa jossa asun, mitä työttömänä saat tehdä, menettämättä työttömyyskorvausta. Eikä ole enää itsestään selvyys että 50 pääset niille jatkokoulutuksille tai kursseille joihin itse haluat.

Internet on aivan verraton apuväline työpaikkojen/kurssien etsinnässä. Ja kuinka helppoa onkaan laittaa CV eri yksityisillekin työhakija firmoille. Niillä sivustoilla vaan täytyy käydä usein, vaikka korjaamassa CV:stä pilkun merkki. Näin pääset taas ylimäiseksi listalle jonka mahd. työnantaja näkee.

Itse olin n. puoli vuotta työttömänä, sinä aikana kävin etäiskurssin, hain työpaikkoja 100 km alueelta asuinpaikastani, sain kesätöitä omalla hakemuksellani, siis en työkkärin kautta. Koko sen kesätyön ajan lähetin myös hakemuksia internetin kautta vapaisiin työpaikkoihin. 2 viikkoa kesätyön loputtua sain tämän työn jossa nyt olen vakituisessa työsuhteessa.
      Enkä varmastikaan saanut tätä työpaikkaa suhteilla, koska ketään firman väestä en entuudestaan tuntenut.

Täysin vapaana ihmisenä, ilman kouluikäisiä lapsia tai aviopuolisoa minulle tuli myös mahdollisuus muuttaa tälle uudelle paikkakunnalle.

Nyt sitten onkin jo aika lähteä antamaan omaa osaamistaan ..

• yg iyh puih pui

Uusi työpaikka on löydettävä mahdollisimman nopeasti. Kun tulee tieto mahdollisista potkuista tai lomautuksista, pitää töitä alkaa hakemaan välittömästi, ei vasta sitten kun on lappu kourassa ja menossa työkkäriin. Työssä oleva on vahvemmalla pohjalla ai na töitä hakiessaan kuin työtön. Ja mitä pitemoään on työttömänä, sen epätodennäköisemmäksi töihin pääseminen tulee.

Jakun muutamankin vuoden on työttömänä, tietää kyllä itsekin, että töissä pärjääminen ja siihen tottuminen on jo todella hankalaa. Ja sen tietää jokainen työnantaja.

Työn saaminen on eniten kiinni alasta. Aikanaan mun hommissa, jos oli paikka auki, saattoi olla vain kymmenkunta hakijaa. Jokunen vuosi sitten oli yli sata hakemusta yhteen paikkaan. Ja yksi duuni oli, missä oli ollut yksi paikka. Hakijoita 38. Ketään ei oltu valittu, koska sopivaa ja pätevää ei siinä määrässä ollut ketään. Valintakriteerit on nousseet joka alalla. Puoliso sai hyvän duunipaikan taannoin. Muutaman päivän valintakokeet, psykologiset testit ja haastattelut. Johtohomma, yksi paikka, hakijoita 46.

Lähihoitajaksi tai bussikuskiksi pääsee taas melkein kuka tahansa. Kaikista vaan ei ole niihin hommiin.

Alan valinta kaikista tärkeintä. Pitää olla ala, mikä sopii itselle ja mistä löytää töitä. Töitten perässä muuttaminen on aina ollut arkipäivää. Paitse tsadilaisille. Ne ei suostu edes kulkemaan töissä eri kaupunginosassa. Hullua sinällään, paljon ihmisiä käy tsadissa töissä Lahdesta, Porvoosta, Tampereelta, jopa Turusta. Vaan Hertsikasta ei voi käydä Haagassa töissä kun on niin pitkä matka :)

• liyg pih ui pui

Työkkäristä kukaan ei ole mitään töitä saanut ikinä. Aikoinaan oli näitä hatätöitä, maantientekoa, metsäsavotoita jne. Työkkäri vain pitää tilastoja ja tietokantoja yllä, sekä pyörittää byrokratiaa nykyään. Työkkri laittaa lappuja ilmoitettuun paikkaan jopa muutamia kymmeniä. Työnantaja tekee valinnan, ei työkkäri. Työkkärille hyötyä "osoittaa" mahdollinen työpaikka mahdollisimman monelle. Se on hyvä keino jaella karensseja, jos työnataja antaa vaikkapa palautetta, että paikan saaminen oli työntekijän käyttäytymisestä kiinni. Näin tilastot tulevat siistimmiksi, koska karenssissa olijat eivät saa työttömyyskorvauksia ja työkkärin laskelmat ovat siistimmät. Työhakija on vain väline, mitä käytetään työkkärissä tilastoimiseen. Työkkäristä ei saa kukaan töitä. Sitäpaitsi lähes kaikki työkkärin paikat ovat netissä näkymässä, kuka tahasa voi niitä hakea.

Mainittakoon, että Neuvostoliitossa työttömyysprosentti oli tasan 0. Ei ihme että maa kaatui, enenpi töitä kuin tekijöitä. Meillä hyvin asiat. Työt tulee tehdyksi ja hätätilanteita varten on 500 000 ihmistä työttämänä reservissä.

• ...

muuta koulutusta.
      Työkkäristä kai tietoa saisi.

• pikku myy

hyviä kysymyksiä nuo kaikki.. Itse jouduin työttömäksi vajaa kaksi vuotta sitten yrityksen jossa silloin olin tehtyä konkurssin.. sen jälkeen tuli kuukauden pätkä yhdessä toisessa yrityksessä, vaan sekin lopetti koko yksikön tuolla missä töissä kävin ja taas jouduin työttömäksi.. Meni reilu puoli vuotta.. sain töitä muutaman tunnin viikossa määräaikaisen.. tuosta ei työssä oloehtoa ole juurikaan kertynyt.. Työttömänä olo aika lasketaan tuosta viimeksi olleesta työstä jossa olin kokoaikaisesti..

Kysynpä nyt, kun samaa pohdin minäkin millä keinoin töihin pääsisin, että millähän sitä elää jatkossa.. töitä minäkin olen vapaaehtoisesti tosin tässä rinnalla tehnyt koko ajan.. kotitöitä.. joita jokainen omassa huushollissaan saa tehdä nii paljon kun haluaa ja jaksaa.. Kasvimaan ja puutarhanhoidosta lähtien.. oman huushollinsa puhtaana pitoon saakka.. vaan tuolla oman huushollin ylläpidolla ei elä.. toimeentulo pitää saada muualta.. Kysyn siis samaa kuin tuo yllä oleva.. miten päästä töihin? Itsellä tilanne myös se että aviopuoliso vakavasti sairas.. joten paikkakunnan vaihto ei kovin helposti tule kysymykseen jo siitä syystä..

Hakenut kyllä olen ja hakemuksia tehnyt viimeisen kahden vuoden aikana ties kuinka paljon.. siitä se ei ole kiinni.. jostain muusta sen täytyy olla.. kun ennen tätä ns. lamaa.. mullekkin soittivat monesti vielä perään ehkä jopa vuodenkin päästä.. että tuletko uudestaan takaisin töihin kun jossain olin ollut.. niin tykättynä he minua pitivät..

• viivi-amaldiina

tiukassa saada työtä kun on nuo eletyt vuodet takana, mutta ei mahdottomuus kuitenkaan.
      Sellainen ihminen joka pitää itseä ammatissaan ajantasalla ( kurssit ja koulut) on varmasti parempi mahdollisuus päästä töihin.
      Kovaa yrittämistä ja esille tuomista erilaisiin paikkoihin, siis omaa halua, kyselyä, nuoremmillakin vaikea saada itsensä johonki oven-väliin et hän tarvii työtä. Se ei ole iso sana tuo työ mutta niin kaukana kuitenki.
      Onnea toivon kohdallesi et jotain työtä löytys sinulle.

• Minulla on olettamus, että työnantajat palkkaavat mielellään tutun tai ainakin jossain suotuisissa merkeissä aimmin tavanneen henkilön, kun on kyse viiskymppisestä.

Itselläni ainakin on ollut suhtita joiden avuilla olen löytänyt työpaikkani viimeisen kymmenen vuoden aikana. Itseasiassa työnantajani ovat tunteneet toisensa. Siksi vedän sen johtopäätöksen, että verkostoituminen ja hyvät ja ystävälliset suhteet aina työkavereihin ja työnantajiin samoin kuin myös asiakkaisiin voivat poikia työtä.

Jokin kurssi voi olla myös ponnahduslauta, esim miehelläni työpaikkaohjaajakurssi auttoi ajautumaan ammattikoululaisten työnopettajaksi ja siten hän löytää rakennusalan töitä opettajan avulla, omien kontaktien lisäksi.

Miten on ne vanhat parikymmentäkin vuotta vanhat työpaikat ja sen suhteet? Oiskos mitään tuttua hyvää kontaktia menneisyydessä? Itse olen kerran palannut samalle työnantajalla viiden vuoden päästä kun välissä on ollut muita työantajia ja koulutusta. Itse olen hankkinut kolme koulutusta ja niitä vaihdellen ja yhdistellen olen tullut toimeen.

Viimeistä työpaikkaa hain sähköpostilla ja edellisen työpaikkani sain puhuttua itselleni bussissa, lapsenlapseni Puuhamaaretkellä. Olen toiminut sosiaalipuolella lastenkodeissa, nuorisojärjestössä ja seurakunnalla erilaisissa ohjaajan töissä nyt yksityisellä. Harrastustoiminnastani on ollut apua työpaikkojen saannissa myös.

Tsemppiä sinulle työnhakuun, uskon että löydät töitä kun sinulla on noin selkeät ajatukset asiasta. Ihan vainnoista johdonmukaisista kysymyksistäsi päätellen olet järkevä tyyppi.

• Työttömänä

Hyviä vinkkejä olitte laittaneet. Kun yksinään miettii ja pähkäilee asioitaan, niin ei nää mahdollisuuksiaan. Tuo ammatinvalintatesti nousi ensimmäisenä ajankohtaiseksi. Koska haluan työskennellä vielä mahdollisimman pitkään, niin on tässä iässä hyvä ajatella myös sitäkin mihin fyysisesti jaksaa. Ja sitä kautta hyvä miettiä kouluttautumistaan.

Ja en pitäisi aivan hölmönä sellaistakaan ajatusta, että työantajat saisivat työllistämiseen tukea myös yli 50 vuotialle, kuten heillä on mahdollisuus saada palkatessaa alle 25 vuotiaan ( Sanssi-kortti). Korkeimmillaan tuo palkkatuki on jopa 550 e/kk. (tuen aika 10kk enimmillään). Mutta tuo nyt on tällä hetkellä toiveajattelua.

Aikuiskoulutus, se on suuntana nyt itselläni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      146
      1100
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1092
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1055
    4. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      44
      807
    5. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      788
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      69
      785
    7. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      735
    8. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      720
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      701
    10. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      652
    Aihe