Savusaunan kiukaan koko

perinnerakentaja

Olen tehnyt savusaunan, jonka sisätilavuus on n. 24 m3. Kuinka iso kiukaan pitäisi olla, ts. paljonko pitäisi olla kiukaan kivien sisätilavuus ? Jostain netistä luin jonkun ohjeen, mutta en sitä nyt löydä.
Kiukaan pohja on sisämitoiltaan 60x70 cm. Riittääkö 100cm: korkeus, jotta kiuaskiviä on tarpeeksi, mutta ei liikaa ?

25

5127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • bb77

Eipä auennu mutta tuolla oli yksi ohje vaikka samasta aiheesta aina löytyy 15 erilaista "oikeaa" tapaa ja jokainen on niistä "se" oikea.

Googlettamalla
        Savusaunan suunnittelu ja rakentaminen/Pentti Tuohimaa

Tulipesän palokorkeus 90cm kivet 50cm.
        Matalempia on tullut joskus tehtyä mutta pääasia että palaminen tapahtuu tulipesässä eikä kivitilassa. Noettaa yms. Kiviä40-50cm.

Tarkempiakin lisäohjeita löytyy rakentamiseen ja varsinkin siihen paloturvallisuuteen mutta en jaksanut kaivella esille. Savusaunojen uudelleen tulemisen myötä myös ne saunapalot luonnollisesti nousi siinä määrin että ohjeistuksesta löytyy ihan kirjallisuutta. Vakuutusmaksut nousi siinä samalla jotain 100%..?

Risto Vuolle-Apialan kirjallisuus, Savusaunakerhon ohjeistukset, Suomen hirsitaito yms. yms.

• Minun 60 / 60 / 70

Ei tuo kiuas riitä . Minulla 13 m 3 ja kiukaana mikä sulla ( mitenkä aijot lämmittää , lämmitätkö ovet auki , en tiedä suuriko kiuas tulee olla )
      Yhden neuon sulle annan , tuo " kultainen " käytä vaan leppäpuuta , ei edes koivun sydänpuuta .
      Tuo on halpaneuvo .

• Apuva..!

No nyt rupes tulemaan "ohjeita"?
        Räppänät naulalla kiinni, savut lattian kautta ja telkän munat orrelle sen lisäksi että savusaunamaisterit on ikäviä ihmisiä?
        Kiuas tietenkin pellistä eikä sauna saa olla hirttä ettei hoosuhde kärsi?

• KotrolliPelaa !!
        Apuva..! kirjoitti:

No nyt rupes tulemaan "ohjeita"?
        Räppänät naulalla kiinni, savut lattian kautta ja telkän munat orrelle sen lisäksi että savusaunamaisterit on ikäviä ihmisiä?
        Kiuas tietenkin pellistä eikä sauna saa olla hirttä ettei hoosuhde kärsi?

Olen kovasti kiinostunut , kummoinen kiuas " maisterilla " itsellään on saunassa ( saattaa olla saunottajarkin )

• Josef Mengele
        KotrolliPelaa !! kirjoitti:

Olen kovasti kiinostunut , kummoinen kiuas " maisterilla " itsellään on saunassa ( saattaa olla saunottajarkin )

Teillä niissä saunoissa oikein on?Itselläni on sauna ehkä vähän pienempi mutta kiviä on toista "mottia".Eikä yhtään mielestäni liikaa enkä ole hyvin pysyy lämpö voi seuraavanakin päivänä krapuloissaan vähän saunoa tosin lämmittäessä menee semmonen 7 tuntia mutta on hyvä.

• Josef Mengele
        Josef Mengele kirjoitti:

Teillä niissä saunoissa oikein on?Itselläni on sauna ehkä vähän pienempi mutta kiviä on toista "mottia".Eikä yhtään mielestäni liikaa enkä ole hyvin pysyy lämpö voi seuraavanakin päivänä krapuloissaan vähän saunoa tosin lämmittäessä menee semmonen 7 tuntia mutta on hyvä.

Savusaunasta.

• KöyhänmiehensaunaOn
        Josef Mengele kirjoitti:

Kertoisitko , mikä on saunasi lämpötila kun aloitat saunomise / ja kun lopeta n 4 h kuluttua.?
        Monastiko saunaasi lämmität / onko sukka 2 sauna ?

• Supi suomalainen sa
      • tuubaa

Ei todellakaan ole ainoa. Tehdasvalmisteisia ns. valmiskiukaita savusaunoihin löytyy useita.

• 1318

• 910

• perinnerakentaja
        910 kirjoitti:

http://wikikko.info/wiki/Savusaunan_suunnittelu

http://wikikko.info/wiki/Savusaunan_kiuas

Tai tuolta..

Eipä noista linkeistä selviä se, mitä kysyin eli jos saunan koko on 24 m3, montako kuutiota kiuaskiviä.
        Valmiskiukaita tietysti löytyy, mutta ovat sikakalliita n. 1000€
        Tuo Tulikiven kiuas on aika pieni 40x60x89 cm, mutta lupaa löylyjä 14-28 m3 saunaan !
        Kiviä pitäisi olla tarpeeksi kunnon löylyihin, mutta ei liikaa, jotta lämmittäminen ei kestäisi tuntikausia.
        Täytynee siis edetä kokeillen, jos 80cm korkeus ei riitä, täytyy lisätä kiukaan korkeutta. Onneksi korkeussuunnassa on varaa, ennenkuin turvaetäisyydet tulevat vastaan.

• gvouvv
        perinnerakentaja kirjoitti:

Eipä noista linkeistä selviä se, mitä kysyin eli jos saunan koko on 24 m3, montako kuutiota kiuaskiviä.
        Valmiskiukaita tietysti löytyy, mutta ovat sikakalliita n. 1000€
        Tuo Tulikiven kiuas on aika pieni 40x60x89 cm, mutta lupaa löylyjä 14-28 m3 saunaan !
        Kiviä pitäisi olla tarpeeksi kunnon löylyihin, mutta ei liikaa, jotta lämmittäminen ei kestäisi tuntikausia.
        Täytynee siis edetä kokeillen, jos 80cm korkeus ei riitä, täytyy lisätä kiukaan korkeutta. Onneksi korkeussuunnassa on varaa, ennenkuin turvaetäisyydet tulevat vastaan.

http://www.oppisop.com/kirjallisuus_oppimateriaalit.html

Savusaunan paloturvallisuusohjeet. Ihan suositeltava opus hankittavaksi.

Valmiskiukaat on todella raskaasti ylihinnoiteltuja mutta työmäärä luonnollisesti pieni verrattuna itse muurattuun. Erikoista kuinka monessa valmiskiukaassa tulipesän korkeus on selvästi liian matala?

Olen jossakin nähnyt ohjeistuksen jossa kiukaan koko ja kivimäärät oli suoraan saunan kuutiotilavuuden/pohjan neliöiden mukaan mutta hukkasin jonnekkin?
        Erikoista ettei saunapalstalla ole tietoa tuon vertaa? Risto-Vuolle Apialan Savusaunakirja olisi tutustumisen arvoinen painos.
        Monessa eri yhtedessä mainitaan että irtokivistä tehdyssä itäsuomalaisessa tyyppiä edustavissa kiukaissa on keskimäärin noin 1100l kiviä, mikä merkitsee noin 60l yhtä saunan kuutiometriä ja noin 150l kutakin kylpijää kohden. Jos kiukaassa on muurattu kehys tai se on kokonaan vaipalla tai luukulla varustettu, muuttuu kivimäärän mitoitusperuste pienemmäksi.

RT-kiuastyyppien kivikerroksien korkeus on 300-400mm mutta tulipesän korkeus on vain 420-480mm? Jossakin kun on esitetty että ehdoton minimi on 700mm tulipesän korkeudelle ettei palaminen tapahdu kivitilassa. Jopa 900mm on tullut vastaan korkeuden suhteen. Kivimäärät jotain 400-500mm vahvasti.
        Olen sitä mieltä että kunnon ohjeistuksetkin jostakin löytyy ettei tarvitse kokeiluja harrastella?

• ÄläAjatteleToiset Aj

• oldshool rules
        ÄläAjatteleToiset Aj kirjoitti:

Kannattaisi vähän harkita , mistä otat oppia . Minua on onnistanut 22 v vitten ei ollut ( tuollaista " tuubaa " )
        Että savuhormi on oltava puuta . Minulla kaksinkertainen metali josta sisinmäinen RS - putki ( savusaunaseura ei voi hyväksyä tuollaista ( rakennusvirhettä )

Savusaunakerho taitaa olla verrattavissa Museovirastoon toimintaperiaatteinsa puolesta? Metalliputket yms. teeseitse viritykset ei oikein vastaa sitä perinteistä tapaa rakentaa savusauna mitä ss-kerho edustaa. Siis savusaunakerho.
        Itse pidän kovasti arvossa Suomalaisen perinnerakentamisen vaalimista muodossa jos toisessa. Minusta on hienoa että savusaunat on saanut suosionsa takaisin sen jälkeen kun koko Suomalaisen saunan kehityskaari kävi "huipussaan" jonka jälkeen huomattiin että ei s..tana, eihän sähkösauna ole sauna ja nykyään palaillaan jo hiukan taaksepäinkin. Siinä mielessä edellä mainittu kerhokin toiminnallaan ylläpitää sitä "oikeaa" Suomalaista perinnerakentamisen tapaa mistä pitäisi jokaisen olla jopa ylpeä. Yksi niistä harvoista todella Suomalaisista asioista, savusauna. Jos edellisen kaltaisia ryhmittymiä tai yksittäisiä henkilöitä ei olisi, savusaunan oikeaa rakennustapaa ei hallittaisi ja se oli jo katoamassa. Joulupukki meni jo coca-cola sektorille, pidetään savusauna vielä Suomalaisena.
        Jotta ei mene liiallisen paatoksen puolelle, olen nähnyt ihan hirveitä virityksiä joille samainen savusaunakerho on kylttinsä ojentanut käden puristuksen myötä. Tai sitten ovat hiukan avarakatseisimpia mitä perinnerakentamiseen tulee ja sen tulkintaan?
        En oikein ymmärrä miksi yleensä kutsuit kerhon edustajat paikalle yleensäkkään? Sama kuin duunaisit vanhan jawan customiksi ja yrittäisit sitten saada sen museorekisteriin??

Tuo on hiukan huolestuttava piirre kun juuri noita "teknologiakiukaita" on jo savusaunoihinkin ollut tarjolla tehdasvalmisteisina. Kohta savusauna(kin) on kohta se puolessa tunnissa valmis sauna. Sama stoori edessä kuin kiukailla yleensäkkin kun kertalämmitteinen korvattiin pienellä peltilaatikolla..Seuraavaksi savusaunan kiukaassa on muutama kymmene kiloa kiviä, lämpeää puolessa tunnissa eikä savuta? Ton takia on hyvä että näitä savusaunakerho-tyyppejä on olemassa. Get it?

• SiinäHerrojenOikeus
        oldshool rules kirjoitti:

Savusaunakerho taitaa olla verrattavissa Museovirastoon toimintaperiaatteinsa puolesta? Metalliputket yms. teeseitse viritykset ei oikein vastaa sitä perinteistä tapaa rakentaa savusauna mitä ss-kerho edustaa. Siis savusaunakerho.
        Itse pidän kovasti arvossa Suomalaisen perinnerakentamisen vaalimista muodossa jos toisessa. Minusta on hienoa että savusaunat on saanut suosionsa takaisin sen jälkeen kun koko Suomalaisen saunan kehityskaari kävi "huipussaan" jonka jälkeen huomattiin että ei s..tana, eihän sähkösauna ole sauna ja nykyään palaillaan jo hiukan taaksepäinkin. Siinä mielessä edellä mainittu kerhokin toiminnallaan ylläpitää sitä "oikeaa" Suomalaista perinnerakentamisen tapaa mistä pitäisi jokaisen olla jopa ylpeä. Yksi niistä harvoista todella Suomalaisista asioista, savusauna. Jos edellisen kaltaisia ryhmittymiä tai yksittäisiä henkilöitä ei olisi, savusaunan oikeaa rakennustapaa ei hallittaisi ja se oli jo katoamassa. Joulupukki meni jo coca-cola sektorille, pidetään savusauna vielä Suomalaisena.
        Jotta ei mene liiallisen paatoksen puolelle, olen nähnyt ihan hirveitä virityksiä joille samainen savusaunakerho on kylttinsä ojentanut käden puristuksen myötä. Tai sitten ovat hiukan avarakatseisimpia mitä perinnerakentamiseen tulee ja sen tulkintaan?
        En oikein ymmärrä miksi yleensä kutsuit kerhon edustajat paikalle yleensäkkään? Sama kuin duunaisit vanhan jawan customiksi ja yrittäisit sitten saada sen museorekisteriin??

Tuo on hiukan huolestuttava piirre kun juuri noita "teknologiakiukaita" on jo savusaunoihinkin ollut tarjolla tehdasvalmisteisina. Kohta savusauna(kin) on kohta se puolessa tunnissa valmis sauna. Sama stoori edessä kuin kiukailla yleensäkkin kun kertalämmitteinen korvattiin pienellä peltilaatikolla..Seuraavaksi savusaunan kiukaassa on muutama kymmene kiloa kiviä, lämpeää puolessa tunnissa eikä savuta? Ton takia on hyvä että näitä savusaunakerho-tyyppejä on olemassa. Get it?

Siinäs kuulitte , päältä täytyy näkyä jos olet käynyt ottamassa löylyt " savusaunassa "
        En sellaiseen enään mene kun olen saanut saunoa " uudessa savusaunassa "
        Syödäänkö myös puulusikalla . ??

• tviiuutviiuu
        SiinäHerrojenOikeus kirjoitti:

Siinäs kuulitte , päältä täytyy näkyä jos olet käynyt ottamassa löylyt " savusaunassa "
        En sellaiseen enään mene kun olen saanut saunoa " uudessa savusaunassa "
        Syödäänkö myös puulusikalla . ??

Työnnä se puulusikka vaikka hanuriis kun nenä on jo herneitä täynnä.

Kukaan ei estä sinua tekemästä saunaa tavalla mikä vastaa sinun mieltymyksiä mutta tyhmähän sinä olet tai kuningasjuntti jos et tajua mitä savusaunakerhon perinnerakentaminen tarkoittaa savusaunan rakentamisessa? Totta h..tissä ne nauraa sut kuutamolle jos esittelet savusaunaa missä on peltilaatikko kiukaana tms.

Siis kutsuitko itse savusaunakerhon edustajat paikalle? Miksi?
        Taidat olla amispoika kun et tiedä ettei perinteisessä savusaunassa ole kiukaana peltilaatikkoa?

• KehitysSaaKehittyy
        tviiuutviiuu kirjoitti:

Kukaan ei estä sinua tekemästä saunaa tavalla mikä vastaa sinun mieltymyksiä mutta tyhmähän sinä olet tai kuningasjuntti jos et tajua mitä savusaunakerhon perinnerakentaminen tarkoittaa savusaunan rakentamisessa? Totta h..tissä ne nauraa sut kuutamolle jos esittelet savusaunaa missä on peltilaatikko kiukaana tms.

Taidat olla amispoika kun et tiedä ettei perinteisessä savusaunassa ole kiukaana peltilaatikkoa?

Puolustan täällä oikeuksia jokaisen tehdä savusauna , mieleisensä . Kylässämme on 3 savusaunaa , vanhin ehkä 1800 luvulta , ( siis perinteinen ) avustin kiukaan remontissa ( omistaja kehui palotarkastajalle " takuuvarma " )
        kun tein omani , ei hän enään halunnut ( sitä perinteistä )
        Kylällä myös Savusaunäseuran ohjeilla tehty oikeen " Ökysavusana " lämmitetty vaan kerran ( valmistui samanakesänä kun omani )
        Parempikin esimerkki löytyy ( kysykää vaan kyllä kirjoittelen )
        ( Minkä kauppakorkeakoulun Proffessori )
        Aion puhua asiaa . Savusauna kuuluu jokaiselle ( Perinnesavusaunat on erikseen )

• JokaMiehenSavusauna
        tviiuutviiuu kirjoitti:

Minulla Savusauna , siis ei perinteistä ( olen sanonut saunaani Köyhänmiehen Savusaunaksi )
        Voin antaa vinkin : Tulipesä ladottu tulikivet , siihen muotoon kun tulipesän haluat ( ilman laastia ) jokainen osaa . Sitten pellität sen 0,6 mm Rs pellillä . Suuluukku ( tosi perinteinen , minulle 2,5 mm cu pellistä , jossa 80 mm sytytysreikä . ( molemman kätinen )
        Tuohon päälle sitten löylykivet ( riittävästi )

• 1113
        KehitysSaaKehittyy kirjoitti:

Puolustan täällä oikeuksia jokaisen tehdä savusauna , mieleisensä . Kylässämme on 3 savusaunaa , vanhin ehkä 1800 luvulta , ( siis perinteinen ) avustin kiukaan remontissa ( omistaja kehui palotarkastajalle " takuuvarma " )
        kun tein omani , ei hän enään halunnut ( sitä perinteistä )
        Kylällä myös Savusaunäseuran ohjeilla tehty oikeen " Ökysavusana " lämmitetty vaan kerran ( valmistui samanakesänä kun omani )
        Parempikin esimerkki löytyy ( kysykää vaan kyllä kirjoittelen )
        ( Minkä kauppakorkeakoulun Proffessori )
        Aion puhua asiaa . Savusauna kuuluu jokaiselle ( Perinnesavusaunat on erikseen )

Olisi noloa jos 1800-luvun savusauna palaisi kiukaan uusimisen jälkeen.

Ökyt nyt on enempi koristeita kuin käyttösaunoja. Mutta johonkinhan se raha täytyy saada menemään jos sitä on kertynyt "liikaa".

Niinhän tuossa jo toistamiseen sanottiinkin. Savusaunan(kin) saa tehdä kuten haluaa mutta perinnesaunat on asia erikseen. Savusaunakerho vastaavasti keskittyy vanhaan rakennustapaan joten eikö asia ole selvä?
        Tosin sorvihirrenkin herrat kerhon edustajat hyväksyvät mikä hämmästyttää kovasti? Senkin olen nähnyt että juurakkolauteiden ja lautakaton rakentamisen lisäksi kaikki oli tavallaan ryssitty viimeistelyllä. Gyproc-ruuveja siellä täällä yms. pientä. Pisti silmään aika pahasti. Se on se ihmeellinen kiire mikä iskee loppumetreillä. Omassakin saunassa väliaikainen saunanovi on jo varmaan pari vuotta odotellut sitä oikeaa ovea. On sitäpaitsi valmis mutta odottaa sepän takomia saranoita.

Miten tulipesän palotilan korkeudelle on noin suuria mittaeroja tarjolla?

• 9+9
        JokaMiehenSavusauna kirjoitti:

Minulla Savusauna , siis ei perinteistä ( olen sanonut saunaani Köyhänmiehen Savusaunaksi )
        Voin antaa vinkin : Tulipesä ladottu tulikivet , siihen muotoon kun tulipesän haluat ( ilman laastia ) jokainen osaa . Sitten pellität sen 0,6 mm Rs pellillä . Suuluukku ( tosi perinteinen , minulle 2,5 mm cu pellistä , jossa 80 mm sytytysreikä . ( molemman kätinen )
        Tuohon päälle sitten löylykivet ( riittävästi )

Eihän se raha ole se oleellinen asia savusaunan rakentamisessa? Suurin osa vanhoista (palamattomista) savusaunoista on todella askeettisia ja yksinkertaisia. Mielenkiintoisin savusaunankiuas on ollut vanhasta öljytynnyristä tehty. Asiansa ajaa ja on sitäpaitsi omalla tavallaan jopa yksi kiukaan kehitysversioita ihan tunnetusti. Lyhytikäinen tosin.

Eihän se kiuas itsessään maksa juurikaan. Holvin voi tehdä palonkestävästä betonista mikä on hintavaa mutta kestää sortumatta senkin edestä. Ulkiovaipan saa aikaiseksi vaikka vanhoista tiilistä ja sopivatkin savusaunaan vallan mainiosti. Turha kikkailu on savusaunassa ihan turhaa mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Jossakin keskustelussa kiukaasi palaminen jäi mieleen. "Savuttomuus" sytyttämisen jälkeen, johtuuko se kiukaasta vai siinä käytetystä polttoaineesta?

• SAVUSAUNASSA ON VALI
        9+9 kirjoitti:

Eihän se raha ole se oleellinen asia savusaunan rakentamisessa? Suurin osa vanhoista (palamattomista) savusaunoista on todella askeettisia ja yksinkertaisia. Mielenkiintoisin savusaunankiuas on ollut vanhasta öljytynnyristä tehty. Asiansa ajaa ja on sitäpaitsi omalla tavallaan jopa yksi kiukaan kehitysversioita ihan tunnetusti. Lyhytikäinen tosin.

Eihän se kiuas itsessään maksa juurikaan. Holvin voi tehdä palonkestävästä betonista mikä on hintavaa mutta kestää sortumatta senkin edestä. Ulkiovaipan saa aikaiseksi vaikka vanhoista tiilistä ja sopivatkin savusaunaan vallan mainiosti. Turha kikkailu on savusaunassa ihan turhaa mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Jossakin keskustelussa kiukaasi palaminen jäi mieleen. "Savuttomuus" sytyttämisen jälkeen, johtuuko se kiukaasta vai siinä käytetystä polttoaineesta?

Olet lukenut , tai ymärtänyt väärin . Eihän kukaan voi polttaa puuta ilman savua .
        Minulla saunastani savulle 2 ulos-ottoa . 1 ylälaipiosta , kun sieltä ei enään tule kovinkaan paljoa savua laitan yläräppänän kiini . Tämän jälkeen savumassat joutuulaskeutumaan " jalkapentin tasalle jossa on toinen räppänä .Samalla savukaasut lämmittää saunan tuohon asti .
        Tuttahan aina jotain piipusta tulee kun palamista tapahtuu.
        Kun sitten hiilos on jäljellä suljen myös tuon räppänän .
        Kaikki tapahtuu saunan ulkopuolejta .
        En halua menne savuiseen saunaan , siksi myös lämmitän ovet kiini.

• OlemmehanIhmisiä
        1113 kirjoitti:

Olisi noloa jos 1800-luvun savusauna palaisi kiukaan uusimisen jälkeen.

Ökyt nyt on enempi koristeita kuin käyttösaunoja. Mutta johonkinhan se raha täytyy saada menemään jos sitä on kertynyt "liikaa".

Niinhän tuossa jo toistamiseen sanottiinkin. Savusaunan(kin) saa tehdä kuten haluaa mutta perinnesaunat on asia erikseen. Savusaunakerho vastaavasti keskittyy vanhaan rakennustapaan joten eikö asia ole selvä?
        Tosin sorvihirrenkin herrat kerhon edustajat hyväksyvät mikä hämmästyttää kovasti? Senkin olen nähnyt että juurakkolauteiden ja lautakaton rakentamisen lisäksi kaikki oli tavallaan ryssitty viimeistelyllä. Gyproc-ruuveja siellä täällä yms. pientä. Pisti silmään aika pahasti. Se on se ihmeellinen kiire mikä iskee loppumetreillä. Omassakin saunassa väliaikainen saunanovi on jo varmaan pari vuotta odotellut sitä oikeaa ovea. On sitäpaitsi valmis mutta odottaa sepän takomia saranoita.

Miten tulipesän palotilan korkeudelle on noin suuria mittaeroja tarjolla?

On tympeetä mennä huonoon " perinne " savusaumaan , jos ei muuta oo , saattoi olla lattia jäässä .
        Ensimmäinen savusauna " maailmalla " jouluna 1939 Salossa , kun olimme jo karjalassa tottuneen kertalämmitteisiin . Paimiossa taas jouduttii menemään " palvisaunaan "
        Keskisuomessa jo parempaa ( vaan se koivun poltto / noki ) olin mustempi kuin mustanmeren uinissa 1966

• PalamisenYkOikoisuus
        9+9 kirjoitti:

Palamisen valvonta muuttaa luonetta kokonaan , kun on kyseessä vaan yhden pesällisen polttaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe