Epilepsian vaikutukset?

HELP!

Poikaystäväni sai toissa yönä kohtauksen, joka oli luultavasti epilepsiakohtaus. Hän on saanut kohtauksen joskus pari vuotta sitten, mutta ei ole lääkityksellä ja nyt hänen olisi mielestäni pakko mennä lääkäriin, mutta hän ei halua, pelkää kai että hänet "leimataan" epileptikoksi. Minä olen hirveä huolissani, koska hän ajaa jonkin verran autolla, ja olen myös kuullut, että epilepsiakohtaukset voivat jotenkin vahingoittaa aivoja. Mitä jos en saa häntä lääkäriin? Onko kohtauksissa jotain muuta vaarallista kuin se ilmeinen tajunnanmenetys?

14

4087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epilepsia

tietenkin siitä pitää mennä tutkimuksiin kohtaukset huonontaa aina ihmisen terveyttä ja ovat kokialleen itselleen kauheita . itselläni niitä on ollut monia 25v aikana, välillä ollut pitkiä aikoja ilman kohtauksia . olen myös ollut siinä tilassa että jos apua ei olisi aikanaan saatu kuolema olisi ollut edessä. niitäkin tapauksia on etttä kohtauksiin on kuollut monia.eli sairaus pitäisi tietenkin tutkia onko se epilepsiaa vai mitä.

• marilyn

käsitin että poikaystäväsi ei ole aikaisemmin käynyt siitä lääkärissä.
      Itselläni on epilepsia, ja ennen kuin se todettiin sain kaksi kohtausta. joilla oli n.vuosi väliä. Jokainen ihminenhän voi elämänsä aikana saada yhden tai useamman epileptisen kohtauksen, mikä ei aina kuitenkaan tarkoita että sairastaisi epilepsiaa. Suosittelen silti että veisit vaikka väkisin poikaystäväsi lääkäriin, koska sillä voi olla pahoja seurauksia jos sitä ei tutkita. jos poikaystäväsi pelkää epileptikoksi "leimaamista" niin rohkaise häntä että siinä ei ole mitään kamalaa. Itse en joskus uskaltanut kertoa edes kavereilleni asiasta, koska pelkäsin heidän reaktiotaan, mutta nykyään kuitenkin lähes kaikki tutut ja tuntemattomat tietää ja kukaan ei ole sanonut mitään mikä olisi loukannut minua. ja jos hänellä todettaisiin epilepsia hän saisi lääkityksen, millä kohtaukset yleensä saadaan pysymään poissa. Minullakaan ei ole ollut kohatusta kohta vuoteen lääkityksen ansiosta. hoitamattomana Epilepsia voi aiheuttaa pysyviä vahinkoja. Ja kohtauksissa vaarana on aina että koloo itsensä pahasti menettäessään tajunnan. Itselläni ei ole ollut paahempaa kuin tikkejä leuassa olen säästynyt pahemmilta kolhuilta.
      Mutta ei muuta kuin rohkaiset poikaystäväsi lääkäriin. Koska asia kannattaa tarkistuttaa.

• Sick

Kysy kumpi on pahempaa: että 'leimautuu' epileptikoksi, vai lapsen tappajaksi, kun ajaessa saa sairakohtauksen ja ajaa vahingossa pikkulapsen yli. Luulis herättävän todellisuuteen ja ajattelemaan muitakin.

Eikä saa leimautua! Epileptikkoja ei pidä syrjiä! Pitäkäämme puolemme parhaamme mukaan!

• Epileptikko

Mulla itsellä on ollut lääkitys jotain puolisen vuotta ja oon lähinnä kai uteliaisuudesta kiinnostunut tietämään, että mitä vaikutusta kohtauksilla voi aivoihin olla. Itellä oli hetken aikaa väsymystä ja sekavuutta, mutta joissain keskusteluissa on "vihjailtu", että niillä vois olla aivoihin pysyviäkin vaikutuksia. Voiko epilepsiakohtaus aiheuttaa aivoihin jotain pysyvää haittaa?

• tietää
        Epileptikko kirjoitti:

Mulla itsellä on ollut lääkitys jotain puolisen vuotta ja oon lähinnä kai uteliaisuudesta kiinnostunut tietämään, että mitä vaikutusta kohtauksilla voi aivoihin olla. Itellä oli hetken aikaa väsymystä ja sekavuutta, mutta joissain keskusteluissa on "vihjailtu", että niillä vois olla aivoihin pysyviäkin vaikutuksia. Voiko epilepsiakohtaus aiheuttaa aivoihin jotain pysyvää haittaa?

kohtaukset tuhoavat aina aivosoluja mitkä eivät uudistu ,ja ne myös voivat aiheuttaa jos ovat tarpeeksi rajuja vammoja fyysisestikkin. itseltäni on olkapää tuhoutunut leikattu 2 kertaa enään ei käsi kestä nostaa mitään, nyt on jalka kipsissä ollut 6 viikkoo kohtausten seurauksena ym. epilepsia tuhoaa pikkuhiljaa aina jostain päin, minulla on ollu noin 25v epilepsia ja alan olla suunnilleen moskana. joillain tietysti menee paremmin mikään terveyttä ylläpitävä sairaus se ei ole .

• epileptikko
        tietää kirjoitti:

kohtaukset tuhoavat aina aivosoluja mitkä eivät uudistu ,ja ne myös voivat aiheuttaa jos ovat tarpeeksi rajuja vammoja fyysisestikkin. itseltäni on olkapää tuhoutunut leikattu 2 kertaa enään ei käsi kestä nostaa mitään, nyt on jalka kipsissä ollut 6 viikkoo kohtausten seurauksena ym. epilepsia tuhoaa pikkuhiljaa aina jostain päin, minulla on ollu noin 25v epilepsia ja alan olla suunnilleen moskana. joillain tietysti menee paremmin mikään terveyttä ylläpitävä sairaus se ei ole .

epilepsia vaikuttaa aivosoluihin varsinkin,jos kohtaukset ovat hyvin rajuja. Tiedän tämän kokemuksestani. Mulla on pienestä pitäen ollut vaikea epilepsia,joka on vammauttanut minut pysyvästi. En pysty elämään täysin itsenäisesti,vaan tarvitsen toisten ihmisten apua joissain asioissa. Kohtaukset veivät kehitystäni taaksepäin ja siten vammauttivat minut pysyvästi. Sitten on muitakin vaikeuksia,on kömpelyyttä,muisti (visuaalinen) on heikko ja hahmottaminen vaikeeta...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle,mutta en nyt mainitse tän enempää. Kuitenkin mulla rajoituksia on. En saa pyöräillä,mennä yksin uimaan enkä ajaa ajokorttia. On käyty kuntoutuksessa,josta on jotain apua ollut,mutta ei kovin paljon,koska taas joudun kuntoutukseen. Näistä rajoituksista huolimatta yritän elää täyttä elämää,vaikka en kaikkea pysty tekemään!

• Asiantuntija

olen ollut epileptikko jo aika kauan ja haluan auttaa ihmisiä. Siis 96-04 tähänasti lääkäriin ehdotomasti poikaystäväsi on pakko mennä kaverileni on sattunut pohoja vammoja autan toisia ihmisiä sen takia että ystäväni kuoli onnetomuudessa en voi antaa itselleni anteeksi juuri tuon takia hän ei käynyt lääkärissä

p.s. työnnä se rakkaasi nyt lääkäriin.

T:Asinantuntia

• Epi ja PT

Tuttavani on käynyt neurologilla, joka ei suostu millään uskomaan, kun tuttava itse tunnisti saamansa kohtaukset epilepsiakohtauksiksi pari viikkoa sitten. Aikaisemmin hän on saanut petit mal-kohtauksia.

Neurologi väitti viime viikolla, että parkinsonin taudissa on täysin samanlaiset kohtaukset. Kysyn nyt Asiantuntijalta, että pitääkö tämä paikkansa? Ovatko siis parkinsonin taudin kohtaukset samanlaisia kuin epilepsian GM-kohtaukset?

• --op--
        Epi ja PT kirjoitti:

Tuttavani on käynyt neurologilla, joka ei suostu millään uskomaan, kun tuttava itse tunnisti saamansa kohtaukset epilepsiakohtauksiksi pari viikkoa sitten. Aikaisemmin hän on saanut petit mal-kohtauksia.

Neurologi väitti viime viikolla, että parkinsonin taudissa on täysin samanlaiset kohtaukset. Kysyn nyt Asiantuntijalta, että pitääkö tämä paikkansa? Ovatko siis parkinsonin taudin kohtaukset samanlaisia kuin epilepsian GM-kohtaukset?

En ole kyseinen asiantuntija, mutta pakon edessä olen epilepsiaan joutunut tutustumaan.
        Ihmeellinen väite, että parkinsonissa ja epilepsiassa kohtaukset olisivat samanlaiset. Itseasiassa, en ole koskaan edes kuullut parkinsonin aiheuttavan tajunnanmenettämis-kouristuskohtauksia. Tietysti aina, jos aivoissa on pahasti viottuneita paikkoja, epileptisiä kohtauksia voi tulla, mutta silti.. aika vieras asia minulle.
        Voisin jopa väittää, ettei tuo pidä edes paikkaansa. Korjatkoon ken paremmin tietää.

• Hugo

Muistan hyvin ajan, jolloin itse sairastuin. Ensimmäisestä kohtauksesta ei tarvitse vielä tehdä suuri johtopäätksiä, mutta jos kohtaus tulee toisen kerran on jo melko varmasti epilepsia. Poikaystävälläsi on hyvä tilanne, jos kohtauksia on vain kerran kahdessa vuodessa. Mielestäni on hänen oma päätöksensä, että hakeeko hoitoa vai ei, itse ainakin pelkää, jos saan kohtauksen. Mielestäni kuitenkin Sinun tulee kunnioittaa poikaystäväsi kantaa ja jos hän ei ole valmis menemään lääkäriin, niin et voi asialle mitään. Totuushan on, että kohtaukset kahden vuoden välein on aika vähän ja vaikka ne todellakin vaurioittavat enemmän tai vähemmän aivoja niin tuo on niin harvakseltaan ja ihmisellä on aivosoluja tuhottavaksi. Anna poikaystäväsi miettiä itse mitä tekee ja olen varma, jos alat uhkailemaan tai painostamaan häntä lääkäriin, on suhteenne finaalissa. Ei ole miehelle helppo koskaan myöntää olevansa heikko ja jos auto on ystävällesi tärkeä, ei sekään ole helppo kysymys. Ainakaan vielä ei lääkärit saa kertoa edes eteenpäin, joten lääkärin kanssa voi keskustella luottamuksellisesti, ilman että menettää korttia. Lakiin on kyllä suunnitteilla muutosta. En tiedä onko mitää hyötyä neuvoistani, mutta sen voin sanoa, että ainakaan silloin kun sairastuin, niin en uskaltanut kirveelläkään kertoa kenellekään juuri leimautumisen pelossa. Nykyisin suhtautuminen epilepsiaan on muuttunut onneksi! Vanhat ihmiset luulevat varmaan vieläkin, että epilepsia on avioeste, mutta nuoret ovat todella "kaiken" nähneitä. JOHTOPÄÄTÖS: "Olisi järkevää tarkistuttaa ja tutkia, mutta kokemuksesta voin sen sanoa, että ei aina lääkärikään voi auttaa ja lääkityskin on mitä on". Terveyskeskuslääkärit eivät osaa sanoa varmaan mitään ja sairaanhoitajat ovat aivan pihalla, joten siinä on sitten hommaa, kun alatte tutkimuksiin ja muista, että sairauden "uhri" on poikaystäväsi etkä Sinä. Lohdutus: Kaksi kohtausta kahdessa vuodessa ei ole "paha".

• joonas-

Terve, olen kanssa ollut huolissani itestäni. Olen alottanu epilepsian lääkkeiden syönnin kun olin 4 luokalla koulussa elikkä siis olen tällä hetkellä 21. olin kohtauksitta monta vuotta ja tein jonkilaisen virheen että lopetin lääkkeiden syönnin ihan yks kaks vain koska ajattelin olevani jo parantunut koska niin kauan niitä syönnyt. no noin 2kk minulla ei ollut mitään ja sen jälkeen lähti taas välillä tulemaan. kohtaukseni on hyvin lieviä eivät oikeastaan haittaa mitään ja ihmiset edes huomaa kun semmonen tulee.. tämän jälkee alotin lääkkeiden syönnin uudelleen nostamalla viikottain annosta ja tällä hetkellä syön puol toosaa liian vähäsen ja kohtauksia tulee välillä ja itseäni ei niin haittaa. pelkään kokeilla ruveta syömään niitä kuuluvalla annoksella koska tiedän silloin että on asia vain pahentunut.. tässä on ollut tämmöstä 2 vuotta mutta ei minulle oo käynyt kyllä yhtään mitään vaikka niitä on joka toinen päivä tullut. lääkärin puheille en uskalla mennä koska vievät minulta ajokortin.. mitenhän tässä nyt sit pitäs oikein tehdä :/

• Ennustanut

Ennustan käy sillein olet jossain vaiheessa tiputuksessa sairaalassa isomman kohtauksen vuoksi ja autolla kolarissa kohtauksen vuoksi myös.

• --op--

aivan niin.. eikä tuossa kovin kummonen ennustaja edes tarvi olla. Yleensä nuo pään sähköhäiriöt, etenkin, jos alkavat uudelleen, tai lääkkeitten kanssa puljaamisesta, tuppaavat kostautumaan ajokortin menettämistäkin ilkeämmillä tavoin. Mitenhän tässä sit pitäisi oikein tehdä.. voisitko tulla kertomaan, miten kävi, kun vastauksesi on huhtikuulta.

• Joo tää korttihomma

Itellä kans tullu kohtaus kun lääkkeiden otto unohtu viikoks. Enpä tästä tietenkään voi kertoa lääkärille koska veisivät kortin joksikin aikaa ja auto = elämä. Paska homma. Inttiinkään ei päässyt kun on epilepsia ja idioottina menin kertomaan siitä. Jos on lievä epilepsia niin tosiaan enemmän tuntuu harmia olevan siitä että kertoo kun hyötyä. Ei kait siinä jos jotenkin muuten hoidettasiin nämä kuljetushommat sun muut...

Noh terveelliset elämän tavat, säännöllinen uni ja sun muut perusbalbal jutut niin eiköhän se siitä. Ihmisen aivot on kuitenkin vielä sen verran mysteeri, ja epilepsia varsinkin sellainen sairaus, ettei sitä edes tiedetä tarkalleen miten se käyttäytyy. Joten voi olla että iän myötä aivot kehittyy suuntaan jonka seurauksena kohtaukset katoavat, näin olen ainakin itse ymmärtänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4896
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2709
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1752
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe