Nopein tie palkanlaskijaksi?

M_______R

Olisin kiinnostunut palkanlaskijan ammattista. Haluasin asap työhön ja palkansyrjään kiinni, joten mikähän olisi nopein tie? Ja minkälaisilla tutkinnoilla/kursseilla olette saanut työpaikan? Taustalla tällä hetkellä on vain lukio. Onko joku käynyt oppisopimuksen kautta? Työssä se työ kuitenkin opitaan, eikä koulun penkillä.

Vaatii varmasti paljon erityisosaamista, mutta se ei ole ongelma, jos vaan kirjat saan käsiini. Suosin paljon itseopiskelua, mutta sen lisäksi esim. pari vuotta kauppaoppilaitoksessa tuntuu ajanhukalta, koska siellä tulisi olemaan niin paljon "turhaa" ja opiskelutahti vähintäänkin hidas.

Tällaisiakin kursseja näköjään järjestetään, mutta ei kai näin suppealla sentään pääse mihinkään työpaikkaan? http://www.tao.tampere.fi/tao/TAOWWWAIKUISET/palkanlaskennan_perusteet.html

Siis: Mikä olisi nopein tie?

Kiitos vastauksista.

4

6232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhun
    • pääse

      Pitää olla jonkinlaista perustietoa aluksi, jos ei tutuilla ole firmaa, jossa voi harjoitella.
      Palkanlaskijoista on ainakin loma-aikoina huutava pula.Kirjanpitotoimistot (tuskin oppisopimuksia) hoitavat yritysten palkanlaskut suurimmaksi osin, vain suuremmissa yrityksissä on palkanlaskijat erikseen. Pienessä yrityksessä, joka ei ole ulkoistanut palkanlaskentaa, hoidetaan usein kirjanpito ja myös laskutus jne. muutaman työntekijän voimin eli täytyy olla monipuoliset tiedot toimistotöistä selvitäkseen.
      Jos yrityksellä, missä olen työssä pientoimistossa, olisi varaa opettaa oppisopimuksella toinen työntekijä työhöni ottaisin mielelläni fiksun ja ahkeran henkilön opastettavakseni kaikkiin töihin ei vaan palkanlaskentaan, sillä kaipaisin apuvoimia. Vahinko vain, että työnantaja ei oppisopimuksesta saa kuin muutaman hassun kympin tai alle kaksisataa e/kk.
      Ei palkanlaskentaa opi koulussa ja kursseilla, koska joka alalla on eri työehtosopimukset, paikalliset sopimukset, työtavat ja atk-ohjelmat jne.
      Tilallani oli poissaollessani muutamia kuukausia sijainen, jota olin opettanut kuukauden ja hän sai kaikki työni sekaisin verotusta myöten, kun ei ymmärtänyt lomarahoja, matalapalkkatukia jne, vaikka oli kirjanpidon ja palkanlaskennan kurssit käynyt ja tradenomi.
      Kyllä työharjoittelua pitää olla jopa tällaisessa 40 työntekijän työpaikassa ainakin 4-5 kk ja perustiedot hankittuna vaikka etäopiskeluna, jotta pärjää yksin palkanlaskennassa.
      Itse aloin aikoinaan kaupallisen koulutuksen jälkeen urakkalaskijana ja tuotantoraportteja tehden ja kolmen vuoden kuluttua hoidin parin sadan työntekijän palkat. Siis ahkeruus,ajattelukyky jne. veivät eteenpäin ja kun kyllästyin vaihdoin nykyiseen monipuolisempaan työhön.
      JA HUOM!
      En tiennyt koulutuksen jälkeen pätkääkään palkanlaskusta ja kauppamatikkakin oli kutonen, siis täysin kykenemätön talousalan töihin ja silti näin kävi.JOS OLISI MAHDOLLISTA, VOISIN OPETTAA MONEN ERI ALAN PALKANLASKENTAA, mutta...kukaan yrittäjä ei palkkaa lukion pohjalta.Tulet kyllä pärjäämään, kun sinulla on edes se alkukiinnostus, mitä minulla ei ollut kun inhosin numeroita.

    • paikka on

      Hakeudu johonkin konttoriin, jossa ei ole niin hirveä työtahti etteivät ehdi muuta kuin käskeä sinut mapittamaan, työharjoittelijaksi. Mieluiten tietenkin sellaiseen, jossa pomona on mies ja toivottavasti olet nätti ja fiksu niin pelkästä silmänilosta haluaa pitää sinut työssä ja laittaa ne vanhat konttorirotat sinua opettamaan.Toivottavasti ovat pian eläkkeelle lähdössä, vielä parempi ja jos eivät pihtaa tietoa niin ei muuta kuin näytä oppimishalukkuutesi.
      Happamia, numeron näköisiä laskukoneita löytyy monesta konttorista.
      ONNEA!

      • alhaalta aloitus

        että kyllä yleensä konttoristin työura alkaa mapittamisesta ja vanhojen repimisestä. Minä olin kauppaopistossa ja sain kesätyötä tuttavani firman konttorista. Ensimmäisenäö jouduin vanhoja lähetysilmoituksia repimään ja mapittamaan vähän uudemmat. Seuraavana kesänä pääsinkin jo laskuttamaan. Kun valmistuin merkonomiksi pääsin samaan paikkaan laskuttajaksi. Sain siis vakituisen työpaikan. Johtajalla oli sitten joku muu bisnes ja sain vapaa-aikanani tehdä sen firman kirjanpitoa ja palkanlaskentaa. Sitten jouduin muuttamaan asuinpaikkakuntaa. Muutin pääkaupunkiseudulle. Sainkin hommia perinnästä sitten ostoreskontrasta ja sen jälkeen olin pitkään palkanlaskijana. Töissä minulle kaikki opetettiin, ei kauppaopistossa silloin opetettu mitään kirjanpito-ohjelmia. Työelämäni kun alkoi jo 1963. Ilmeisesti olin niin hyvä työntekijä, että pääsin aina vain "korkeammalle". Tosin ihan oma-aloitteisesti kävin kaikki mahdolliset kurssit. Oli hyvä työnantaja ja firma maksoi kurssit, vaikka ei olisi tarvinnutkaan, koska itse koulutukseen hakeuduin. Nyt vain taitaa olla niin, että nuoret vaativat "heti kaikki mulle ja nyt"! Kaikki pitäisi olla valmiina, itse ei tarvitsisi tehdä mitään. Työnantajat ovat monasti kuitenkin sen verran vanhoillisia, että haluavat, että työntekijä aloittaa matalalta. Tarkoitan siis ihan juuri koulusta päässeitä. Ikipäivänä ei tule sellaista mahdollisuutta, että koulussa opetettaisiin aivan sellaista mitä missäkin firmassa tehdään. Vaikka kuinka oppii vaikkapa palkanlaskentaa, se toteutetaan joka firmassa pikkuisen erilailla. Ja vasta työssä oikeastaan oppii noudattamaan niitä "tessejä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3514
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2146
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1692
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1577
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1414
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      291
      1297
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1131
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1131
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1117
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      966
    Aihe