Onko kenelläkään kokemusta että rauhoittavien syönnillä olisi ollut negatiivisia vaikutuksia sosiaalisissa tilanteissa? Itse kärsin pahasta esiintymiskammosta sekä yleisestä sosiaalisten tilanteiden pelosta, jonka johdosta lääkärini määräsi minulle Opamoxia 15 mg eli pienimmällä annostuksella.Lääke poistaa kyllä tehokkaasti jännitystä ja uskallan kommunikoida paremmin toisten kanssa, mutta ongelmana on, että joskus tuo kommunikointi menee liiallisuuksiin ja minusta tulee ylipuhelias ja näin tulen nolanneeksi itseni. Olen esimerkiksi sekaantunut keskusteluihin tajuamatta, että nyt ei ole ehkä paras mahdollinen hetki.Olen opiskelija ja luulen, että luokkatoverini huomaavat, että olen ns. "aineissa." ja käyttäydyn tavanomaisesta poikkeavasti. Opettaja pisti minut koulukuraattorille, koska "on huolisaan jaksamisestani." Syön kerralla 2-3 tablettia, koska yksi ei anna riittävää vaikutusta. Otanko lääkettä siis liikaa ja siksi nolaan itseni, oloni on kuin olisi hieman humalassa. Pelkään, että muut pitävät minua jonain narkkarina jne jos jatkan rauhoittavien syöntiä...Millaisia "sivuvaikutuksia" teille muille tulee rauhoittavista´lääkkeistä ja koetteko että toiset ihmiset huomaavat kun ootte ottanut rauhoittavia?
Nolasin itseni rauhoittavien vaikutuksesta
shithappens
141697
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 14
Vanhimmat
eikö sinulla pitänyt olla pienin annos, miksi nostat sitä. Jo 1/4-osa Opamoxia vaikuttaa rauhoittavasti. Suurennettu annos aiheuttaa juuri epävarmaa käytöstä ja toimii itseään vastaan.
Pienennnä nopeasti annostusta ja pyri eroon kokonaan tai otat vain tietyissä tilanteissa.
Vähennä kofeiinin käyttöä, se lisää jännitystä ja pelkoja y.m.m. Käytä Keijua voileivän päällä siinä on hyvää omega-3 rasvahappoa, se parantaa hermosolujen toimintaa ja lesitiini muistia, mutta sitä on lisätty joka paikkaan. Kuuntele musiikkia niin paljon kuin mahdollista ja varsinkin väh. 10 min. ennen nukahtamista vähentää masennusta, lisää sosiaalisuutta ja parantaa puhetaitoa sekä muistia. Äläkä ole liian pitkään syömättä sillä verensokerin vaihtelut lisäävät jännitystä ja pelkoja sekä masennusta ja ahdistusta.
Aivoja voi rentouttaa laittamalla kädet rinnan päälle oikea käsi vasemmalle ja vasen oikealle siten että, sormet vähän koskettavat olkapäätä. Missä vaan, muttei sellaisissa töissä tai liikenteessä, mikä vaatii tarkkaavaisuutta voi laskea kymmeneen ja aina aloittaa alusta se helpottaa monessa tilanteessa. Xanor olisi hyvä lääke ottaa tarvittaessa ja vain puolikas tablettia, ettei tule riippuvuutta. Sitten pikkuniksi, mikä ainakin peruslääkityksen kanssa auttaa on psykosomaattisiin oireisiin, ennen jotain tilaisuutta on 100 mg aspiriinipilleri, mutta ei niitäkään pidä syödä liikaa. Stressiä tulee vältää ja opetella rentoutumaan, joten istahda silloin tällöin mukvasti nojatuoliin ja tyyny selän taakse ja jalat tuolille m.m. sekin rentouttaa, ahdistukseen/masennus auttaa kaksi kylmää suikua päivässä, sillä se lisää serotoniinia aivoissa, se on välittäjäaine hermosoluissa, mistä voi olla puute. Sinulla varmaan muodostuu myös liikaa stressihormoneja, joten rentoutuminen on tärkeää. Muuten tuosta kylmästä suihkusta, jos ei aina kerkeä tai viitsi, niin kokeile pitää käsivarsia kylmän juoksevan veden allla.
Paljonko sulle/teille maksetaan näistä tarinoista, joiden mukaan kofeiinin nauttimisen lopettaminen on parantanut elämän?!?!
Paljon kahvia ja katso oletko muiden mielestä mukava ihminen iltapäivällä.
Se siitä nimimerkille kyllästynyt.
Mutta ei kahvia pidäkään juoda liikaa
lääkärisi kanssa lääkkeen sopivasta annostuksesta tai jopa lääkkeen vaihtamisesta. Otat aivan liikaa kerralla, yksi pitäisi riittää. Jos ei yksi riitä vaihda lääkitystä. Mutta lääke kanssa ei välttämättä sovi sinulle, toisekseen lääkkeissä kestää pari viikkoa lääkkeen aloituksesta ennenkun alkaa niihin sopeutumaan. Vältä kanssa liiallista tupakointia ja kahvin juomista sillä ne lisäävät ahdistusta. Siksi käyttäydyt sekavasti koska otat liikaa kerralla. Ja mitä kuraattoriin ym. tulee sano reippaasta että olet jännityksen vuoksi lääkärin määrämällä lääkekuurilla. Ei ne siitä sen enempää, varsinkaan jos sinulla resepti on. Ymmärrät varmasti heidän huolen kun he eivät tiedä asian oikeaa laitaa. He tekevät työnsä. Ja hyvä niin. Se että sinulle on määrätty rauhoittavia niin sitä ei tarvitse hävetä, se on yllättävän yleistä nykyään yhteiskunnan tuoman stressin ym. myötä.
Pientä tarkennusta tuosta sopeutumisesta. Mielialalääkkeillä eli SSRI-lääkkeillä hoidettaessa ihminen sopeutuu siinä mielessä 2 - 3 viikossa että sen jälkeen lääkkeen aiheuttamat sivuoireet alkavat helpottamaan. Mielialalääkkeitä syödään myös sosiaalisen kanssakäymisen aiheuttamiin pelkotiloihin, käsittääkseni varsin pienellä annostuksella. Ehkä aloittajan kannattaisi kokeilla niitä lääkkeitä?
Rauhoittaviin lääkkeisiin elimistö sopeutuukin sitten vallan toisella tavalla, nimittäin siten että toleranssi eli sietokyky kasvaa ja lääkettä pitää ottaa aina vain enemmän ja enemmän että saavutettaisiin vastaava vaikutus kuin aivan alussa. En kyllä lähtisi kenellekään määräämäänkään säännöllistä päivittäin otettavaa benzoannosta, vaan mielestäni näiden lääkkeiden pitäisi olla tyyppiä "tarpeen mukaan". Ja missään nimessä ei kannata ottaa korkeintaan kuin 3 tablettia päivässä tuota 15 mg Opamoxia (kuulema).
Itse olen syönyt Opaa nukahtamislääkkeeksi, aika harvoin. Vaikka siis olen ottanut sen tuntia ennen nukkumaan menoa, olen kyllä huomannut sen vaikuttavan vielä seuraavanakin päivänä siten että on jotenkin rento olo. Esim. kaupan kassalla ei mene niin helposti hermot. Puolestaan Diapamista mitä olen pari kertaa kokeillut mm. hammaslääkäripelkoon en ole havainnut juuri mitään vaikutusta, saati apua. Tämä on merkillistä kun sekin kumminkin on benzo. - Aikoinaan silloinen eksäni otti Diapamia päivittäin aina vain enemmän ja enemmän ja lopulta hän söi sitä 12 kpl päivässä... Siinä vaiheessa hän sitten olikin jo mallia zombie.
Uskoisin että SSRI voisi olla parempi ja turvallisempi vaihtoehto aloittajan tapauksessa, koska sitä ei yksinkertaisesti kannata ottaa läjäpäin kerralla koska vaikutus tulee pitkässä juoksussa eli siinä että sitä syödään päivittäin se reseptinmukainen määrä ja useimmat ihmiset ainakin puoli vuotta putkeen (ainakin masentuneet).
Jos jännitykseen liittyy sydämentykytys, voisi myös kysyä lääkäriltä beetasalpaajia...?
Kokeilin tällaista "meditaatiotekniikkaa" mistä tulin tosi rauhalliseksi: Eli tarkoituksena on muodostaa tuijotus. Istu vaikka sohvalle ja ala tuijottamaan tarkoituksella yhtä kohtaa ulkona. Vaikka koivunlehteä tai puun latvaa. Voi olla kaukanakin. Tarkoituksena on siis muodostaa kestävä tuijottamisen tunne. Keho alkaa rentoutua, mieli hidastuu ja saatat jopa kokea jonkinlaisen "satorin" parissa minuutissa!
Jos haluat nukahtaa nopeasti, liikuta esim peukaloa ajattelemalla ensin "ylös" - ja nosta peukku ylös. Sitten ajattele ensin "alas" ja laske peukku alas. Toista tätä ja tarkkaile outoja tuntemuksia mitä tulee. Siinä alkaa torkahdella tosi nopeasti.
Kärsin ahdistuneisuudesta ja jännitän ja stressaan liian helposti esiintymistilanteita. Sanoisin, että omalla kohdallani 10-20mg Diapamia ennen esiintymistilannetta tai ennen jotain muuta merkittävää sosiaalista tilannetta helpottaa merkittävästi oloani. Osaan rentoutua paljon helpommin näissä tilanteissa ja siitä on tähän mennessä ollut vain etua. Tuskinpa kukaan on huomannut, olenko ottanut rauhoittavia vai en.
Itsekin jännitän esiintymistilanteita, mutta tunnen rauhoittavan vaikutuksen jo 4 mg:n Diapam-annostuksella. LIsäksi otan kyllä 20-40 mg Propral-beetasalpaajaa.
Olen huomannut myös tuollaista. Pahimmillaan olen hermostuksissani ottanut niitä liikaa (ehkä 5 tai jotain) jolloin alan käyttäytyä todella lapsellisesti, tosin vain läheisten seurassa sillä en ole mukana yhteiskunnassa.
joudun ottamaan iltaisin nukkumaan mennessä 30 mg ja läheiseni sanovat minun muuttuvan kuin "humalaiseksi" . Pakko ottaa että voisin edes nukkua...
pari oxepamia ei tee sinusta narkomaania,varmasti kirjoitit palstalle ko.lääkken tuella eli et ainakaan vatvo asioita yksin -silloin ei kenenkään ole hyvä olla.
Ota lääke reseptin mukaan ajoissa koska vaikutus kantaa pitkälle muttei heti rauhoita.jos nousee päähän vähän se on lääkkeen vaikutusmekanismi-tiedät itse parhaiten omat rajasi.
mutta benzot aiheuttavat riippuvuutta tosin pitkään jatkuneen päivittäislääkityksen jäljiltä-turhaan ei pidä ottaa lääkettä vaikka resepti sen sallisi.
Todella moni käyttää rauhoittavia mutta vielä useampi juo itsensä hengiltä.hyvää juhannusta !
Joudun itse käyttämään kyseistä lääkettä aamuyöstä ja päivällä johtuvista kohtauksista jolloin tunne on kuin en saisi henkeä ollenkaan.Minun annostus on 30mg/4vrk.Pää pystyyn jos sinä tarvitset lääkettä ja sinä sen kanssa pärjäät normaalissa elämisessä ei sinun tarvitse ajatella mitä toiset ajattelee.Ottaahan diapeetikko insuliinin,verenpaine lääke niitä tarvitsiville ym muihin sairauksiin.Jos ihmiset eivät käsitä näitä asioita ei heillä välttämättä ole myöskään omat asiat täysin kunnossa koska on helpompi mennä sitä naapurin lantakasaa levittämään kun omaa koska se on lähempänä ja saataa haista omaan nokkaan.Kun lääkärisi on tullut siihen tulokseen että sinä tarvitset tämän lääkeen älä lopeta sen käyttöä ennekuin olet jutellut lääkärisi kanssa.PÄÄ PYSTYYN JA KOHTI UUSIA SEIKKAILUJA.VAIKEUDET ON VOITTAMISTA VARTEN JA VAI VIRHEITÄ TEKEMÄLLÄ OPIMME KYLLÄ SINÄ PÄRJÄÄT