Genitaaliherpes

Mies

Naisystävälläni on aiemmalta poikaystävältä
saatu sukuelinherpes. Aluksi luulin (luulimme)
ettei se tartu oireettoman jakson aikana. Mutta
internetistä löytyi monestakin lähteestä
tietoa, että virusta on naisen limakalvoilla
myös oireettomana jaksona. Tässä on lainaus
eräästä netistä löytyneestä artikkelista:

"Oireisessa vaiheessa tulee välttää seksikontakteja, koska tällöin tartuntariski on suurentunut. Kuitenkin myös oireettomassa vaiheessa herpes voi tarttua. Noin kaksi kolmasosaa tartunnoista tapahtuukin oireettoman partnerin välityksellä.
On vaikea arvioida todennäköisyyttä, jolla yksittäisessä yhdynnässä oireeton HSV2 voi tarttua. Juuri ilmestyneessä tutkimuksessa saatiin kuitenkin näyttö siitä, että useammin kondomia yhdynnässä käyttävillä naisilla oli pienempi riski saada HSV2. Koska nainen tartuttaa virusta ilmeisesti laajemmalta alueelta genitaaleissa kondomin käyttö ei näyttänyt antavan suojaa miehille tartunnan saamiselta naiselta."

Tämä tieto ei mitenkään lohduta minua.
Tuntuu siltä, että seksi hänen kanssaan on
hiukan kuin venäläisen ruletin peluuta.

83

68977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typy

      Nykyinen poikaystäväni seurusteli 8 vuotta naisen kanssa jolla oli genitaaliherpes. Eivät käyttäneet kortsua, eikä hän koskaan oirehtinut. Minun kanssa nyt sama juttu, jo 2 vuotta ilman oireita. Todennäköisesti se hänellä on (vaikkakin miehen se on vaikeampaa naiseltaan saada), mutta hän ei oireile, eikä asiasta stressaa. Ei stressannut exän, eikä nyt mun kanssa. Rakkaus on tärkeämpää.

      Ja sehän tartuu siis ilman oireita/rakkuloita. Vaikka sinulla olisi se alhaalla ja vain oireettomana suutelet naista, se voi tarttua silloinkin (jos huonosti käy) limakalvolta limakalvolle.

      Kärjistettynä: Jos et sitä koskaan halua (todennäköisesti se sinulla on oireettomana jos olet seksiä harrastanut jonkin verran), älä suutele, älä harrasta suuseksiä, älä koskettele naisen sukuelimiä, äläkä rakastele koskaan ilman kortsua.

      Voihan sen "lupaavasta" seurustelukumppanista verikokeilla selvittää onko hän (tai sinä)oireeton kantaja...

      Itse sen olen saanut todennäköisesti suuseksistä (ei rakastelua ilman kortsua), tai joskus hurjassa nuoruudessani ja kantanut sitä oireettomana yli 10 vuotta.

      • miss-E

        Itse sain herpeksen reilu vuosi sitten, luultavasti edelliseltä poikaystävältäni joka itse oli oireeton. Nyt olen sitten syönyt estolääkitystä koko vuoden ajan, tuledus uusii aina kuukautisten aikaan ja naisellahan vaivat on ikävämmät kuin miehillä, joilla tauti voi tosiaan olla koko elämän täysin oireeton.
        Verikokeista ei varmuudella saa tietoa, kantaako tautia, vaan näyte otetaan rakkulasta. Muistaakseni verikokeestä näkyy vain onko vasta-ainetta tms, en ole ihan varma.
        Kannattaisi varmaan käydä juttelemassa ihotautilääkärin kanssa, kysellä heiltä neuvoa. pidättäytyä yhdynnästä ku on selviä oireita yms.
        Onko sun puolisolla sitten usein oireita? Voi olla, ettei hänelläkään oireet uusi ollenkaan.


      • mies
        miss-E kirjoitti:

        Itse sain herpeksen reilu vuosi sitten, luultavasti edelliseltä poikaystävältäni joka itse oli oireeton. Nyt olen sitten syönyt estolääkitystä koko vuoden ajan, tuledus uusii aina kuukautisten aikaan ja naisellahan vaivat on ikävämmät kuin miehillä, joilla tauti voi tosiaan olla koko elämän täysin oireeton.
        Verikokeista ei varmuudella saa tietoa, kantaako tautia, vaan näyte otetaan rakkulasta. Muistaakseni verikokeestä näkyy vain onko vasta-ainetta tms, en ole ihan varma.
        Kannattaisi varmaan käydä juttelemassa ihotautilääkärin kanssa, kysellä heiltä neuvoa. pidättäytyä yhdynnästä ku on selviä oireita yms.
        Onko sun puolisolla sitten usein oireita? Voi olla, ettei hänelläkään oireet uusi ollenkaan.

        Naisystävälläni on ollut herpestulehdus
        vain sen yhden kerran. Mutta hänen
        ex-poikaystävällään se oli ollut heidän
        parivuotisen seurustelun aikana useamman
        kerran. Hänen ex-poikaystävä oli saanut
        sen jo ennen heidän seurustelun alkua
        joltain aiemmalta naisystävältään. Minulla
        ei onnekseni ole ainakaan vielä mitään
        oireita. Viimeisimpien tietojen mukaan
        mies saattaa saada tartunnan oireettomaltakin
        naiselta vaikka käyttäisikin kondomia.
        Kun taas miehen kondominkäyttö riittäisi
        estämään tartunnan mieheltä naiseen.


      • misukka_vm75

        ... että mies on voinut kantaa herpes-virusta oireettomana vuosikausia edes tietämättä asiasta ja sitten yhtäkkiä, tauti iskeekin päälle?


      • herb
        miss-E kirjoitti:

        Itse sain herpeksen reilu vuosi sitten, luultavasti edelliseltä poikaystävältäni joka itse oli oireeton. Nyt olen sitten syönyt estolääkitystä koko vuoden ajan, tuledus uusii aina kuukautisten aikaan ja naisellahan vaivat on ikävämmät kuin miehillä, joilla tauti voi tosiaan olla koko elämän täysin oireeton.
        Verikokeista ei varmuudella saa tietoa, kantaako tautia, vaan näyte otetaan rakkulasta. Muistaakseni verikokeestä näkyy vain onko vasta-ainetta tms, en ole ihan varma.
        Kannattaisi varmaan käydä juttelemassa ihotautilääkärin kanssa, kysellä heiltä neuvoa. pidättäytyä yhdynnästä ku on selviä oireita yms.
        Onko sun puolisolla sitten usein oireita? Voi olla, ettei hänelläkään oireet uusi ollenkaan.

        minulla on tulehdus parhaillaan ja uusii aina kuukautisten yhteydessä. TOSI PASKAMAISTA!!! Puhuit estolääkityksestä auttaako se! Pelkään myös että lapset saavat sen vaikka wc istuimesta. Yritän olla oikein varovainen, mutta silti.


      • tyttö 19w.

        Sain tänään tietää että mulla on herpes. pamahti oikein kunnon oireilla meinaa.. ihminen jolta sen sain niin hänellä mitään oireita ollut ikinä.. lääkkeet on.. näillä mennää loppu elämä...


      • tabula77
        herb kirjoitti:

        minulla on tulehdus parhaillaan ja uusii aina kuukautisten yhteydessä. TOSI PASKAMAISTA!!! Puhuit estolääkityksestä auttaako se! Pelkään myös että lapset saavat sen vaikka wc istuimesta. Yritän olla oikein varovainen, mutta silti.

        sama joka vitun kerta kuukautisten jäläkee ja on kipeä


      • Anonyymi

        Tai älä rakastele kortsullakaan, sillä siitä huolimatta voi tarttua. Epätodennäköistä, mutta mahdollista, koska virus voi tarttua myös alueilta, joita kondomi ei suojaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        herb kirjoitti:

        minulla on tulehdus parhaillaan ja uusii aina kuukautisten yhteydessä. TOSI PASKAMAISTA!!! Puhuit estolääkityksestä auttaako se! Pelkään myös että lapset saavat sen vaikka wc istuimesta. Yritän olla oikein varovainen, mutta silti.

        Voi harmi!


    • pansu

      Mitä oireita tällä herpeksellä on silloin kun se on siinä "aktiivi" vaiheessaan..?

      • Mies

        Herpestulehdus on krooninen eli virukset jäävät ensitartunnan jälkeen hermosoluihin ja voivat aika ajoin aktivoitua aiheuttaen uudelleen oireita (ns. uusintainfektio). Herpesvirusta vastaan ei ole parantavaa hoitoa, mutta oireita hillitsemään on kehitetty lääkkeitä.
        Oireet ilmaantuvat tavallisesti noin 2-7 päivää altistuksesta, mutta saattaa kulua kolmekin viikkoa ennen ensimmäisiä oireita. Herpestulehduksessa oireena on kutinaa, kirvelyä, kipua, punoitusta ja rakkuloita. Oireiden voimakkuus vaihtelee tulehduksesta ja ihmisestä riippuen. Alun nk. rakkulavaihe on yleensä nopea ja kestää 4-6 päivää. Tämän jälkeen rakkula-alueet haavautuvat ja muuttuvat kivuliaiksi, kunnes noin 4-6 päivän kuluttua alkaa haavaumien umpeutuminen ja alueille muodostuu rupia. Ilman hoitoa ruvet parantuvat arpia aiheuttamatta noin kolmessa viikossa.
        Ensitartunnan yhteydessä ilmenee iho-oireiden lisäksi yleensä yleisoireita kuten kuumetta, pahoinvointia, imusolmukkeiden suurentumista ja arkuutta. Sukuelinherpekseen liittyy lisäksi kirvely virtsatessa noin 60 %:lla sairastuneista. Ensitartunnassa virusta erittyy noin kahden viikon ajan. Eritysaikana tauti voi tarttua eteenpäin, huuliherpes esim. sylkitartuntana suudellessa ja sukuelinherpes yhdynnässä. Virusta erittyy myös ensitartuntaa seuraavien uusintainfektioiden yhteydessä. Iholle ja limakalvoille voi erittyä jonkin verran virusta myös oireettomien kausien aikana, ja siksi esimerkiksi sukuelinherpeksen kohdalla suositellaan kondomisuojausta käytettäväksi myös uusintainfektioiden väliaikoina.
        Mahdollisten uusintainfektioiden esiintymistiheys vaihtelee, jotkin tekijät saattavat toimia uusiutumista laukaisevina (stressi, aurinko, matka, jne.).


    • bambino

      Kylläpäs on dramaattisesti otettu tuo herpes! Sitä kantaa kyllä varmasti tosi moni tietäen tai tietämättään. Ei siihen kuitenkaan varmasti aikuinen ihminen kuole! Ainoa asia missä se täytyy huomioda on jos synnyttävällä naisella on herpesinfektio päällä sukuelimissään.
      Silloin se SAATTAA olla kohtalokas syntyvälle lapselle, mutta lääkärin asia on päättää tehdäänkö siinä tapauksessa keisarinleikkaaus.

      • moonman

        että virus kulkeutuu selkäytimeen ja sitä kautta aivoihin aiheuttaen herpesenkefaliitin joka on äärimmäisen vakava paikka, selviämisprosentti on kuitenkin nykyään muistaakseni 80% jos suonensisäinen, massiivinen asikloviirilääkitys aloitetaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.

        Viruksen kulkeutuessa silmään, voi seurauksena olla näönmenetys.

        Sukuelinherpeksestä puhuttaessa on hyvä muistaa että se voi olla joissakin tapauksissa elämän keskeiseksi seikaksi nouseva elinikäinen helvetti.

        Esim naisilla vesikulaarit voivat levitä huomattavan laajalle alueelle ulkosynnyttimiin ja lähiympäristöön.

        Naisilla vesikulaarien kesto on usein pidempi kuin miehillä, tiedän tapauksia joissa koko nivusseutu on ollut vereslihalla kuukausia, jopa vuosia siten että uusi kohtaus on alkanut heti kun edellinen on alkanut parantua.

        Vaikeissa tapauksissa nainen saattaa joutua virtsaamaan vesikulaarien aikana veden alla kylpyammeessa.

        Naisilla on useammin myös laaja-alaisia sisäisiä kipuja emätintä ympäröivässä kudoksessa, ristiselässä ja lantionseudussa.

        Ymmärrän varsin hyvin herpekseen liittyvän "dramatiikan" koska tunnen paljon tapauksia joiden taudinkuvat edustavat aika kattavasti herpeksen oirehtimisskaalaa.


      • minä vaan
        moonman kirjoitti:

        että virus kulkeutuu selkäytimeen ja sitä kautta aivoihin aiheuttaen herpesenkefaliitin joka on äärimmäisen vakava paikka, selviämisprosentti on kuitenkin nykyään muistaakseni 80% jos suonensisäinen, massiivinen asikloviirilääkitys aloitetaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.

        Viruksen kulkeutuessa silmään, voi seurauksena olla näönmenetys.

        Sukuelinherpeksestä puhuttaessa on hyvä muistaa että se voi olla joissakin tapauksissa elämän keskeiseksi seikaksi nouseva elinikäinen helvetti.

        Esim naisilla vesikulaarit voivat levitä huomattavan laajalle alueelle ulkosynnyttimiin ja lähiympäristöön.

        Naisilla vesikulaarien kesto on usein pidempi kuin miehillä, tiedän tapauksia joissa koko nivusseutu on ollut vereslihalla kuukausia, jopa vuosia siten että uusi kohtaus on alkanut heti kun edellinen on alkanut parantua.

        Vaikeissa tapauksissa nainen saattaa joutua virtsaamaan vesikulaarien aikana veden alla kylpyammeessa.

        Naisilla on useammin myös laaja-alaisia sisäisiä kipuja emätintä ympäröivässä kudoksessa, ristiselässä ja lantionseudussa.

        Ymmärrän varsin hyvin herpekseen liittyvän "dramatiikan" koska tunnen paljon tapauksia joiden taudinkuvat edustavat aika kattavasti herpeksen oirehtimisskaalaa.

        Niinpä. Tiedän tapauksen, jossa työikäinen ihminen sairastui aivoenkefaliittiin. Hän on kehitysvammaisen tasolla. Sairauden alku ja eteneminen oli todella nopeaa.


      • kestän elämää..

        Joo se on vaan sillä lailla että sen kanssa on tultava toimeen. KIpu kasvattaa luonnetta. Pitää yrittää elää stressittömästi ja välttää "mekaanista" ärsykettä. Tottakai tämä on hirveää mutta eiköhän tähänki keksitä lääke muutamien vuosien päästä...:) uskon että tämä tulee kaikille shokkina, mutta ei auta ei auta.


      • kaarina

        kaksi kertaa vuoden sisällä olen sairastanut aivokalvontulehduksen. Joka on ollut genitaaliherpeksen aiheuttama. Tämä tyttö tietää mitä on ankara päänsärky. Ennen zovirax lääkkeen keksimistä siihen tautiin menehtyi suuri osa ihmisistä, Ja vielä tänä päivänäkin on niin,kaikki eivät selviä vaikka on suonen sisäinen lääkitys.


      • ifjeilashfklwh
        minä vaan kirjoitti:

        Niinpä. Tiedän tapauksen, jossa työikäinen ihminen sairastui aivoenkefaliittiin. Hän on kehitysvammaisen tasolla. Sairauden alku ja eteneminen oli todella nopeaa.

        "että virus kulkeutuu selkäytimeen ja sitä kautta aivoihin aiheuttaen herpesenkefaliitin joka on äärimmäisen vakava paikka, selviämisprosentti on kuitenkin nykyään muistaakseni 80% jos suonensisäinen, massiivinen asikloviirilääkitys aloitetaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa."

        Sama virus se on huuliherpes eli riskin ottaa pussailessaankin. Suurimmalla osalla suomalaisista on herpesvirus huulien alueella, tietämättään tai tietäen siitä. Aloituksessa puhuttiin väärin vain hsv-2:sesta. Virustyyppejä on kahta (hsv-1 ja hsv-2)ja ne molemmat voivat olla niin ylä- kuin alapäässä.


      • Anonyymi
        moonman kirjoitti:

        että virus kulkeutuu selkäytimeen ja sitä kautta aivoihin aiheuttaen herpesenkefaliitin joka on äärimmäisen vakava paikka, selviämisprosentti on kuitenkin nykyään muistaakseni 80% jos suonensisäinen, massiivinen asikloviirilääkitys aloitetaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.

        Viruksen kulkeutuessa silmään, voi seurauksena olla näönmenetys.

        Sukuelinherpeksestä puhuttaessa on hyvä muistaa että se voi olla joissakin tapauksissa elämän keskeiseksi seikaksi nouseva elinikäinen helvetti.

        Esim naisilla vesikulaarit voivat levitä huomattavan laajalle alueelle ulkosynnyttimiin ja lähiympäristöön.

        Naisilla vesikulaarien kesto on usein pidempi kuin miehillä, tiedän tapauksia joissa koko nivusseutu on ollut vereslihalla kuukausia, jopa vuosia siten että uusi kohtaus on alkanut heti kun edellinen on alkanut parantua.

        Vaikeissa tapauksissa nainen saattaa joutua virtsaamaan vesikulaarien aikana veden alla kylpyammeessa.

        Naisilla on useammin myös laaja-alaisia sisäisiä kipuja emätintä ympäröivässä kudoksessa, ristiselässä ja lantionseudussa.

        Ymmärrän varsin hyvin herpekseen liittyvän "dramatiikan" koska tunnen paljon tapauksia joiden taudinkuvat edustavat aika kattavasti herpeksen oirehtimisskaalaa.

        Minunkaan mielestä tartuntatauteja ei pidä väheksyä.
        Suomeen otetuille matuille pitää maahantuojien antaa valistusta tartuntataudeista. Yksikin luuli että herpes ole normaalia! Valistusta eikä tietoa niillä ole, tuskin myöskään vastuuta tai toisen huomioon ottamista. Parasta olisi ennaltaehkäistä tautivaarat kokonaan.
        Myös lakia pitäisi muuttaa kireämmäksi tartuntatautien suhteen.


      • Anonyymi
        kaarina kirjoitti:

        kaksi kertaa vuoden sisällä olen sairastanut aivokalvontulehduksen. Joka on ollut genitaaliherpeksen aiheuttama. Tämä tyttö tietää mitä on ankara päänsärky. Ennen zovirax lääkkeen keksimistä siihen tautiin menehtyi suuri osa ihmisistä, Ja vielä tänä päivänäkin on niin,kaikki eivät selviä vaikka on suonen sisäinen lääkitys.

        Voimia sinulle! Ja muille saman kokeneille.


    • kutina

      Tuli täysin shokkina, että tää on herpes.

      En oo ollu kenenkään kanssa yhdynnässä, mutta kolmen miehen kanssa oon ollu kosketuksissa genitaalialueella ja suudeltu on. Eka lääkäri määräs antibiootit virtsatietulehdukseen. Kivut vaan lisäänty ja sain viimein gynekologisen tutkimuksen -> herpes

      Kutiaa ja polttelee, vaikka lääkitys päällä. Puudute auttaa hetken.

    • Catzy

      Moi, Genitaali ja muun herpeksen estoon auttaa:
      -terveellinen ruokavalio ja elämä
      -lopeta/vähennä dokaaminen
      -nuku hyvin
      -syö vitamiineja
      -älä stressaa
      -hae luontaistuotekaupasta S-alkaven merkin vahvaa L-Lysiiniä, auttaa todella hyvin ennaltaehkäisemään vaikka kuntoilisit kovaa tai eläisit stressaavaa vaihetta elämässä
      Itselle tuo Lysiini on todella tuonut avun, ennen herpes iski ennen kuukautisia tai jos olin treenannut liian kovaa tai syönyt huonosti
      -ex-poikaystäväni kanssa olen harrastanut sexiä ilman kondomia 3 vuotta, ei saanut tartuntaa
      Ei herpes tapa, normaali terveellinen elämä pitää sen loitolla!

      • hsv2

        S-alkaven merkkistä ei löytynyt paikallisesta... Mitä tarkoitat vahvalla? Tarkoitatko 500 mg vai onko käyttämäsi tätäkin vahvempaa?


      • Rikki

        Täälläkin yksi tuore herpestä sairastava. Reilu viikko sitten alkoi todella pahat virtsatietulehduksen oireet, kahta erilaista antibioottia kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Rakkuloita ei ollut silloin vielä näkyvällä paikalla, joten niitä en osannut edes etsiä. Vihdoin saatiin virtsaviljelyn tulokset, ja kun ne oli negatiiviset niin kumppani joutui tilille siitä mikä mua vaivaa.

        Kovan kyselyn jälkeen vihdoin tunnusti, että hänellä on genitaaliherpes. Ei sitten ollut mulle siitä vaivautunut kertomaan, vaikka olin monta kertaa kysynyt onko hän terve. Ja siis kondomia ei alun jälkeen oltu käytetty.

        Yli viikon olen joutunut kipujen takia olemaan poissa töissä, en ole päässyt treenaamaan (mikä mulle on tosi tärkeää), en ole edes pystynyt kävelemään tai istumaan kunnolla. Päivystyksessä ja sairaalassa olen juossut koska en ole vessassa pystynyt käymään, lämpimät suihkuttelut ei auta.

        Lääkkeet on nyt päällä, mutta aika huonosti ne tuntuu vielä auttavan, kolmas pivä kuuria menossa. Puudutegeelit on myös, mutta ei nekään kipua vie kokonaan pois. Iho on alapäässä niin rikki, että mä tihkun verta koko ajan. Kuumeilua on ollut koko ajan, ruoka ei maistu, lihakset ja nivelet särkee, ristiselkään sattuu niin että välillä tuntuu että taju lähtee. Kahden päivän kuluttua loppuu sairasloma ja pitäisi töihin mennä.

        Onko kenelläkään tietoa kuinka treenaaminen vaikuttaa oireiden uusiutumiseen/ viruksen aktivoitumiseen? Olen ammatiltani liikunnanohjaaja, ja kroppa on siis koko ajan pienessä stressitilassa. Päivän aikana tulee vedetty 2-5h erilaisa jumppatunteja, 5-6 päivää viikossa, jotka eivät mistään kevyimmästä päästä ole. Ohjaan myös spinning-tunteja, joten mekaanista rasitusta kohdistuu alaäähän päivittäin. Onko tietoa vaikuttaako nämä oireiden uusiutumiseen? Entä hikoilu? Jos virus on erittävässä vaiheessa, niin eikö ole mahdollista että se levittyy laajemmalle alueelle? Diagnoosin kun sain, niin olin niin shokissa etten tajunnut lääkäriltä asiaa kysyä.

        Mä olen niin sekaisin, niin järkyttynyt ja niin masenutunut. Tuntuu kuin koko elämä olisi tässä. Lopun ikääni joudun tämän kanssa elämään, ja kohtaaman sen jokaisessa suhteessa. Mä en tätä helvettiä toivoisi kenellekään, enkä halua ottaa sitä riskiä että sen jollekin toiselle siirrän.

        Miten te, joilla on herpes, ja olete aloittaneet uuden suhteen, kuinka kumppani on asiaan suhtautunut? Onko pettynyt, onko syyllistänyt, kuinka ja missä vaiheessa olette asian ilmaisseet? Voiko seksistä enää nauttia, kun on koko ajan pelko persiissä että tartuttaa toisenkin?

        Voi kun mulle oltaisiin oltu rehellisiä, voi kun mä olisin saanut mahdollisuuden valita, otanko sitä riskiä että tämän saan. Itkenyt olen niin paljon että kyyneleitä ei enää tule. Terveys on menetetty loppu elämäksi.


      • Jo vuodesta -96
        Rikki kirjoitti:

        Täälläkin yksi tuore herpestä sairastava. Reilu viikko sitten alkoi todella pahat virtsatietulehduksen oireet, kahta erilaista antibioottia kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Rakkuloita ei ollut silloin vielä näkyvällä paikalla, joten niitä en osannut edes etsiä. Vihdoin saatiin virtsaviljelyn tulokset, ja kun ne oli negatiiviset niin kumppani joutui tilille siitä mikä mua vaivaa.

        Kovan kyselyn jälkeen vihdoin tunnusti, että hänellä on genitaaliherpes. Ei sitten ollut mulle siitä vaivautunut kertomaan, vaikka olin monta kertaa kysynyt onko hän terve. Ja siis kondomia ei alun jälkeen oltu käytetty.

        Yli viikon olen joutunut kipujen takia olemaan poissa töissä, en ole päässyt treenaamaan (mikä mulle on tosi tärkeää), en ole edes pystynyt kävelemään tai istumaan kunnolla. Päivystyksessä ja sairaalassa olen juossut koska en ole vessassa pystynyt käymään, lämpimät suihkuttelut ei auta.

        Lääkkeet on nyt päällä, mutta aika huonosti ne tuntuu vielä auttavan, kolmas pivä kuuria menossa. Puudutegeelit on myös, mutta ei nekään kipua vie kokonaan pois. Iho on alapäässä niin rikki, että mä tihkun verta koko ajan. Kuumeilua on ollut koko ajan, ruoka ei maistu, lihakset ja nivelet särkee, ristiselkään sattuu niin että välillä tuntuu että taju lähtee. Kahden päivän kuluttua loppuu sairasloma ja pitäisi töihin mennä.

        Onko kenelläkään tietoa kuinka treenaaminen vaikuttaa oireiden uusiutumiseen/ viruksen aktivoitumiseen? Olen ammatiltani liikunnanohjaaja, ja kroppa on siis koko ajan pienessä stressitilassa. Päivän aikana tulee vedetty 2-5h erilaisa jumppatunteja, 5-6 päivää viikossa, jotka eivät mistään kevyimmästä päästä ole. Ohjaan myös spinning-tunteja, joten mekaanista rasitusta kohdistuu alaäähän päivittäin. Onko tietoa vaikuttaako nämä oireiden uusiutumiseen? Entä hikoilu? Jos virus on erittävässä vaiheessa, niin eikö ole mahdollista että se levittyy laajemmalle alueelle? Diagnoosin kun sain, niin olin niin shokissa etten tajunnut lääkäriltä asiaa kysyä.

        Mä olen niin sekaisin, niin järkyttynyt ja niin masenutunut. Tuntuu kuin koko elämä olisi tässä. Lopun ikääni joudun tämän kanssa elämään, ja kohtaaman sen jokaisessa suhteessa. Mä en tätä helvettiä toivoisi kenellekään, enkä halua ottaa sitä riskiä että sen jollekin toiselle siirrän.

        Miten te, joilla on herpes, ja olete aloittaneet uuden suhteen, kuinka kumppani on asiaan suhtautunut? Onko pettynyt, onko syyllistänyt, kuinka ja missä vaiheessa olette asian ilmaisseet? Voiko seksistä enää nauttia, kun on koko ajan pelko persiissä että tartuttaa toisenkin?

        Voi kun mulle oltaisiin oltu rehellisiä, voi kun mä olisin saanut mahdollisuuden valita, otanko sitä riskiä että tämän saan. Itkenyt olen niin paljon että kyyneleitä ei enää tule. Terveys on menetetty loppu elämäksi.

        Sain itse aikoinaan herpeksen alapäähäni (olen mies) senaikaisen tyttöystäväni kädessä olleesta herpespohjaisesta ihottumasta. Paska säkä.. Alkuun tuntui, että en voi enää ikinä koskaan milloinkaan nauttia kenenkään kanssa seksistä ja kun tykkään siitä yli kaiken. Rakkulat uusiutuivat alkuvuosina 4-6 vkon välein ja olivat kipeitä. Joskus esinahan alla, mutta useimmin päällä kärkiosassa. Terskaan ei tullut koskaan patteja. Muutaman vuoden aikana esiintymistiheys harveni ja vuonna 2002 minulla oli ehkä 3-4 krt vuodessa oireita. Ed mainittuna vuonna eräs lääkäri suositteli ottamaan betolvex- sekä gammaglobuliiniruiskeet lihakseen, hänellä nuo olivat auttaneet ruusuun, eli herpespohjaiseen uusivaan ihottumaan. Minulle tuli näistä mahtava apu. Saattoi mennä vuosikin, että ei oireita, mutta jossakin vaiheessa oireet uusivat. Nyt viime talvena sain reseptin sellaiseen lääkkeeseen, kuin valtrex 500mg ja oireet ovat pysyneet poissa. Järkyttävän kallista, mutta mikään ei maksa liikaa, kun on terveydestä kyse.

        Itke rauhassa asia pois sisältäsi ja keskustele lääkärisi kanssa tuosta valtrexista, se saattaa auttaa sinuakin.

        Tsesmppiä, ei tähän kuole. Minulla on ollut 6 seksikumppania kahdentoista vuoden aikana (pisin suhde 8 vuotta) ja ei tartuntoja naisilla.

        Kylä viksut päriää! :) thumbs up!


      • nancy22
        Rikki kirjoitti:

        Täälläkin yksi tuore herpestä sairastava. Reilu viikko sitten alkoi todella pahat virtsatietulehduksen oireet, kahta erilaista antibioottia kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Rakkuloita ei ollut silloin vielä näkyvällä paikalla, joten niitä en osannut edes etsiä. Vihdoin saatiin virtsaviljelyn tulokset, ja kun ne oli negatiiviset niin kumppani joutui tilille siitä mikä mua vaivaa.

        Kovan kyselyn jälkeen vihdoin tunnusti, että hänellä on genitaaliherpes. Ei sitten ollut mulle siitä vaivautunut kertomaan, vaikka olin monta kertaa kysynyt onko hän terve. Ja siis kondomia ei alun jälkeen oltu käytetty.

        Yli viikon olen joutunut kipujen takia olemaan poissa töissä, en ole päässyt treenaamaan (mikä mulle on tosi tärkeää), en ole edes pystynyt kävelemään tai istumaan kunnolla. Päivystyksessä ja sairaalassa olen juossut koska en ole vessassa pystynyt käymään, lämpimät suihkuttelut ei auta.

        Lääkkeet on nyt päällä, mutta aika huonosti ne tuntuu vielä auttavan, kolmas pivä kuuria menossa. Puudutegeelit on myös, mutta ei nekään kipua vie kokonaan pois. Iho on alapäässä niin rikki, että mä tihkun verta koko ajan. Kuumeilua on ollut koko ajan, ruoka ei maistu, lihakset ja nivelet särkee, ristiselkään sattuu niin että välillä tuntuu että taju lähtee. Kahden päivän kuluttua loppuu sairasloma ja pitäisi töihin mennä.

        Onko kenelläkään tietoa kuinka treenaaminen vaikuttaa oireiden uusiutumiseen/ viruksen aktivoitumiseen? Olen ammatiltani liikunnanohjaaja, ja kroppa on siis koko ajan pienessä stressitilassa. Päivän aikana tulee vedetty 2-5h erilaisa jumppatunteja, 5-6 päivää viikossa, jotka eivät mistään kevyimmästä päästä ole. Ohjaan myös spinning-tunteja, joten mekaanista rasitusta kohdistuu alaäähän päivittäin. Onko tietoa vaikuttaako nämä oireiden uusiutumiseen? Entä hikoilu? Jos virus on erittävässä vaiheessa, niin eikö ole mahdollista että se levittyy laajemmalle alueelle? Diagnoosin kun sain, niin olin niin shokissa etten tajunnut lääkäriltä asiaa kysyä.

        Mä olen niin sekaisin, niin järkyttynyt ja niin masenutunut. Tuntuu kuin koko elämä olisi tässä. Lopun ikääni joudun tämän kanssa elämään, ja kohtaaman sen jokaisessa suhteessa. Mä en tätä helvettiä toivoisi kenellekään, enkä halua ottaa sitä riskiä että sen jollekin toiselle siirrän.

        Miten te, joilla on herpes, ja olete aloittaneet uuden suhteen, kuinka kumppani on asiaan suhtautunut? Onko pettynyt, onko syyllistänyt, kuinka ja missä vaiheessa olette asian ilmaisseet? Voiko seksistä enää nauttia, kun on koko ajan pelko persiissä että tartuttaa toisenkin?

        Voi kun mulle oltaisiin oltu rehellisiä, voi kun mä olisin saanut mahdollisuuden valita, otanko sitä riskiä että tämän saan. Itkenyt olen niin paljon että kyyneleitä ei enää tule. Terveys on menetetty loppu elämäksi.

        Ajattelin itse ihan samalla tavalla kun mulla todettiin 4kk sitten tuo kamala riesa. Kirosin silloisen poikaystäväni helvettiin ja mietin jo etten koskaan enää voi harrastaa seksiä ilman kortsua. Ja silloinen olokin oli kuin suoraan helvetistä.
        Nyt on olo jo vähän rauhottunut, koska herpes ei ole uusiutunut kuin kerran. Syön säännöllisesti (joka päivä) sinkkitabletteja ja c-vitamiinia, ja ne ovat MAHTAVA apu herpekseen!! turhaa alkaa syömään estolääkitystä, koska mulla ainakin vitamiinit tehoavat siihen täysin.
        Nyt on ainoa ongelma se, kuinka kertoa uudelle kumppanille tästä..masentaa. Mutta ehkä kaikki järjestyy :)


      • itku
        Rikki kirjoitti:

        Täälläkin yksi tuore herpestä sairastava. Reilu viikko sitten alkoi todella pahat virtsatietulehduksen oireet, kahta erilaista antibioottia kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Rakkuloita ei ollut silloin vielä näkyvällä paikalla, joten niitä en osannut edes etsiä. Vihdoin saatiin virtsaviljelyn tulokset, ja kun ne oli negatiiviset niin kumppani joutui tilille siitä mikä mua vaivaa.

        Kovan kyselyn jälkeen vihdoin tunnusti, että hänellä on genitaaliherpes. Ei sitten ollut mulle siitä vaivautunut kertomaan, vaikka olin monta kertaa kysynyt onko hän terve. Ja siis kondomia ei alun jälkeen oltu käytetty.

        Yli viikon olen joutunut kipujen takia olemaan poissa töissä, en ole päässyt treenaamaan (mikä mulle on tosi tärkeää), en ole edes pystynyt kävelemään tai istumaan kunnolla. Päivystyksessä ja sairaalassa olen juossut koska en ole vessassa pystynyt käymään, lämpimät suihkuttelut ei auta.

        Lääkkeet on nyt päällä, mutta aika huonosti ne tuntuu vielä auttavan, kolmas pivä kuuria menossa. Puudutegeelit on myös, mutta ei nekään kipua vie kokonaan pois. Iho on alapäässä niin rikki, että mä tihkun verta koko ajan. Kuumeilua on ollut koko ajan, ruoka ei maistu, lihakset ja nivelet särkee, ristiselkään sattuu niin että välillä tuntuu että taju lähtee. Kahden päivän kuluttua loppuu sairasloma ja pitäisi töihin mennä.

        Onko kenelläkään tietoa kuinka treenaaminen vaikuttaa oireiden uusiutumiseen/ viruksen aktivoitumiseen? Olen ammatiltani liikunnanohjaaja, ja kroppa on siis koko ajan pienessä stressitilassa. Päivän aikana tulee vedetty 2-5h erilaisa jumppatunteja, 5-6 päivää viikossa, jotka eivät mistään kevyimmästä päästä ole. Ohjaan myös spinning-tunteja, joten mekaanista rasitusta kohdistuu alaäähän päivittäin. Onko tietoa vaikuttaako nämä oireiden uusiutumiseen? Entä hikoilu? Jos virus on erittävässä vaiheessa, niin eikö ole mahdollista että se levittyy laajemmalle alueelle? Diagnoosin kun sain, niin olin niin shokissa etten tajunnut lääkäriltä asiaa kysyä.

        Mä olen niin sekaisin, niin järkyttynyt ja niin masenutunut. Tuntuu kuin koko elämä olisi tässä. Lopun ikääni joudun tämän kanssa elämään, ja kohtaaman sen jokaisessa suhteessa. Mä en tätä helvettiä toivoisi kenellekään, enkä halua ottaa sitä riskiä että sen jollekin toiselle siirrän.

        Miten te, joilla on herpes, ja olete aloittaneet uuden suhteen, kuinka kumppani on asiaan suhtautunut? Onko pettynyt, onko syyllistänyt, kuinka ja missä vaiheessa olette asian ilmaisseet? Voiko seksistä enää nauttia, kun on koko ajan pelko persiissä että tartuttaa toisenkin?

        Voi kun mulle oltaisiin oltu rehellisiä, voi kun mä olisin saanut mahdollisuuden valita, otanko sitä riskiä että tämän saan. Itkenyt olen niin paljon että kyyneleitä ei enää tule. Terveys on menetetty loppu elämäksi.

        Samat fiilikset täällä, itkua ja epätoivoa,jos tää uusii useinkin miten tätä jaksaa, tällä hetkellä kivut lähes sietämättömät, kusella täytyy käydä suihkussa ja etukäteen tulee itku-paniikkikohtaus siitä kivusta??

        Mitäs tollaset puudutegeelit on, ei minulle sellasista puhuttu mitään, vaikka lääkärillä itkin apuja ja kysyin onko mitään voidetta alapäähän, koska se on niin tulessa ja kipeä, perus nappilääkitys vaan? Onko muuten eroja lääkityksillä, mitä syöt ja kuinka paljon?

        Jos löytäisin mielenkiintoisen ihanan ihmisen niin pitääkö heti tutustumisen ensivaiheessa ilmoittaa, by the way mulla tämmönen tauti, haluutko myös....(en usko että ite tai kukaan mies haluaa lopun elämää kortsun kanssa plärätä vakisuhteessa...)

        Ei tässä auta ketään syyttää mutta silti haluaisin tietää, olenko itse kantanut tautia ja se nyt vaan puhkesi, vai olenko saanut sen nykyseltä uudelta tuttavuudelta??

        Onko tässä taudissa naiset enempi kärsivä osapuoli kun ei ole tullut vastaan juurikaan miesten mietteitä/valituksia kovista tuskista ja kärsimyksistä??


      • Rikki
        itku kirjoitti:

        Samat fiilikset täällä, itkua ja epätoivoa,jos tää uusii useinkin miten tätä jaksaa, tällä hetkellä kivut lähes sietämättömät, kusella täytyy käydä suihkussa ja etukäteen tulee itku-paniikkikohtaus siitä kivusta??

        Mitäs tollaset puudutegeelit on, ei minulle sellasista puhuttu mitään, vaikka lääkärillä itkin apuja ja kysyin onko mitään voidetta alapäähän, koska se on niin tulessa ja kipeä, perus nappilääkitys vaan? Onko muuten eroja lääkityksillä, mitä syöt ja kuinka paljon?

        Jos löytäisin mielenkiintoisen ihanan ihmisen niin pitääkö heti tutustumisen ensivaiheessa ilmoittaa, by the way mulla tämmönen tauti, haluutko myös....(en usko että ite tai kukaan mies haluaa lopun elämää kortsun kanssa plärätä vakisuhteessa...)

        Ei tässä auta ketään syyttää mutta silti haluaisin tietää, olenko itse kantanut tautia ja se nyt vaan puhkesi, vai olenko saanut sen nykyseltä uudelta tuttavuudelta??

        Onko tässä taudissa naiset enempi kärsivä osapuoli kun ei ole tullut vastaan juurikaan miesten mietteitä/valituksia kovista tuskista ja kärsimyksistä??

        Tuossa aikaisemmin kesällä kirjoittelin omasta kokemuksesta herpeksen kanssa. Silloin tuntui että elämä suunnilleen loppuu siihen paikkaan.

        Nyt mun tartunnasta on kulunut 6kk, aika tarkalleen. Sinä aikana erpes on uusiutunut n. 5-6 kertaa, eli aika usein puolen vuoden sisään... Aina kuukautisten aikana ja aina kun stressaan. Eli henkinen stressi vaikuttaa ainakin mulla tuon puhkeamiseen, fyysisellä rasituksella ei näytä olevan vaikutusta, onneksi, koska sillä saan purettua sitä muuta pahaa oloa.

        Nyttemmin herpeksen uusiutuessa oireet on paljon lievemmät kuin aluksi. Ensimmäiset pari uusiutumista olivat aika kivuliaita, ja nytkin sen uusiutuessa olo on vähintäänkin epämukava, mutta onneksi tuo menee jo ohi muutamassa päivässä ja sen kanssa pystyy jotenkin elämään. Toivon, että tästä vielä helpottaa ja uusiutuminenkin harventuu.

        Noista puudutegeeleistä. Apteekista sain reseptillä, Xylocain oli geelin nimi. En väitä että kipua olisi kokonaan vienyt pois, mutta hieman kuitenkin helpotti. Kysy ihmeessä lääkäriltä jos voisit tuota saada. Tosin mä sain tuon reseptin sp-tautien polilta, eli en tiedä jos olet käynyt "tavis"lääkärillä, eikö hän sitten tajunnut tuota neuvoa.

        Muuten söin ensivaiheessa kipulääkettä ja viruslääkettä, jota jouduinkin napsimaan kolme kuuria putkeen koska oireet ei lähteneet ensimmäisellä eikä toisellakaan kuurilla. Tuon jälkeen en ole viruslääkkeitä syönyt, nyt käytän vain sinkkiä ja e-epaa, ihan yleisestikin vastustuskyvyn parantumiseen (flunssa ym. näyttäisi myöskin laukaisevan tuon herpeksen uusiutumisen ainakin minulla).

        Mitä tulee uuteen suhteeseen....
        Kesäkuun alussa sain tartunnan, heinäkuun puolivälissä tapasin aivan ihanan miehen. Siis tutustuttiin mahdollisimman huonoon aikaan. Sama mies on nyt pyörinyt kuvioissa tuon 5kk, ja täytyy myöntää että paljon on joutnut kestämään ja kärsimään exän tekosista ja tapahtuneesta. Silti jaksaa tuossa pyöriä, kumma kyllä. Ja hyvä niin, koska paljon olen vomia häneltä saanut ja paljon tukea ja ymmärrystä.

        Mä kerroin tälle uudelle miehelle muistaakseni jo viikon-parin tuttavuden jälkeen tartunnasta. KÄyttäydyin ilmeisesti niin omituisesti että hän itse kysyi onko jotain vialla tai oliko exän kanssa sattunut jotain pahempaa, mikä teki kertomisen hieman luontevammaksi. Eikä säikähtänyt uutista!

        Seksiä en ole harrastanut tuon tartunnan jälkeen. Pelko toisen tartuttamisesta on niin valtava. Siihen en osaa antaa neuvoja miten tuosta pääsee yli. Itsellä ehkä vaikuttaa se että aina olen ollut terve, ja terveys on mulle aina ollut tärkeintä. Nyt se on multa pilattu, ja mä en kenenkään toisen terveyttä halua tuhota. Toisaalta, itse en saanut valintaa tehdä enkä ottaa riskiä tartunnan saamisesta, joten sekin voi vaikuttaa mun asennoitumiseen. Tilanne ja suhtautuminen tähän olisi ehkä erilainen, jos mulle olisi annettu mahdollisuus päättää otanko riskin vai en.

        Hmm.. muuta en voi sanoa kuin että voimia, voimia ja paljon voimia. Oireet kyllä helpottaa, vaikka tuska nyt olisikin ihan sietämätön. Mulla se henkinen puoli ja taudin hyväksyminen on ollut vaikeinta, ja tuo prosessi on itselläni ainakin pahasti kesken. Ja vaikka kuinka vaikealta ja pahalta tuntuisi, ole rehellinen sille uudelle kumppanille, ei se sua hylkää jos oikeasti välittää.

        Voimia ja jaksamista!


      • lyyli
        Rikki kirjoitti:

        Tuossa aikaisemmin kesällä kirjoittelin omasta kokemuksesta herpeksen kanssa. Silloin tuntui että elämä suunnilleen loppuu siihen paikkaan.

        Nyt mun tartunnasta on kulunut 6kk, aika tarkalleen. Sinä aikana erpes on uusiutunut n. 5-6 kertaa, eli aika usein puolen vuoden sisään... Aina kuukautisten aikana ja aina kun stressaan. Eli henkinen stressi vaikuttaa ainakin mulla tuon puhkeamiseen, fyysisellä rasituksella ei näytä olevan vaikutusta, onneksi, koska sillä saan purettua sitä muuta pahaa oloa.

        Nyttemmin herpeksen uusiutuessa oireet on paljon lievemmät kuin aluksi. Ensimmäiset pari uusiutumista olivat aika kivuliaita, ja nytkin sen uusiutuessa olo on vähintäänkin epämukava, mutta onneksi tuo menee jo ohi muutamassa päivässä ja sen kanssa pystyy jotenkin elämään. Toivon, että tästä vielä helpottaa ja uusiutuminenkin harventuu.

        Noista puudutegeeleistä. Apteekista sain reseptillä, Xylocain oli geelin nimi. En väitä että kipua olisi kokonaan vienyt pois, mutta hieman kuitenkin helpotti. Kysy ihmeessä lääkäriltä jos voisit tuota saada. Tosin mä sain tuon reseptin sp-tautien polilta, eli en tiedä jos olet käynyt "tavis"lääkärillä, eikö hän sitten tajunnut tuota neuvoa.

        Muuten söin ensivaiheessa kipulääkettä ja viruslääkettä, jota jouduinkin napsimaan kolme kuuria putkeen koska oireet ei lähteneet ensimmäisellä eikä toisellakaan kuurilla. Tuon jälkeen en ole viruslääkkeitä syönyt, nyt käytän vain sinkkiä ja e-epaa, ihan yleisestikin vastustuskyvyn parantumiseen (flunssa ym. näyttäisi myöskin laukaisevan tuon herpeksen uusiutumisen ainakin minulla).

        Mitä tulee uuteen suhteeseen....
        Kesäkuun alussa sain tartunnan, heinäkuun puolivälissä tapasin aivan ihanan miehen. Siis tutustuttiin mahdollisimman huonoon aikaan. Sama mies on nyt pyörinyt kuvioissa tuon 5kk, ja täytyy myöntää että paljon on joutnut kestämään ja kärsimään exän tekosista ja tapahtuneesta. Silti jaksaa tuossa pyöriä, kumma kyllä. Ja hyvä niin, koska paljon olen vomia häneltä saanut ja paljon tukea ja ymmärrystä.

        Mä kerroin tälle uudelle miehelle muistaakseni jo viikon-parin tuttavuden jälkeen tartunnasta. KÄyttäydyin ilmeisesti niin omituisesti että hän itse kysyi onko jotain vialla tai oliko exän kanssa sattunut jotain pahempaa, mikä teki kertomisen hieman luontevammaksi. Eikä säikähtänyt uutista!

        Seksiä en ole harrastanut tuon tartunnan jälkeen. Pelko toisen tartuttamisesta on niin valtava. Siihen en osaa antaa neuvoja miten tuosta pääsee yli. Itsellä ehkä vaikuttaa se että aina olen ollut terve, ja terveys on mulle aina ollut tärkeintä. Nyt se on multa pilattu, ja mä en kenenkään toisen terveyttä halua tuhota. Toisaalta, itse en saanut valintaa tehdä enkä ottaa riskiä tartunnan saamisesta, joten sekin voi vaikuttaa mun asennoitumiseen. Tilanne ja suhtautuminen tähän olisi ehkä erilainen, jos mulle olisi annettu mahdollisuus päättää otanko riskin vai en.

        Hmm.. muuta en voi sanoa kuin että voimia, voimia ja paljon voimia. Oireet kyllä helpottaa, vaikka tuska nyt olisikin ihan sietämätön. Mulla se henkinen puoli ja taudin hyväksyminen on ollut vaikeinta, ja tuo prosessi on itselläni ainakin pahasti kesken. Ja vaikka kuinka vaikealta ja pahalta tuntuisi, ole rehellinen sille uudelle kumppanille, ei se sua hylkää jos oikeasti välittää.

        Voimia ja jaksamista!

        Kiitos hoitovinkeistä. Itse olen allerginen asiklovirille, joten se siitä hoitokeinosta. Täytyypä kokeilla noita muita.

        Ensimmäiset oireet tulivat juuri kun olin alkanut seurustella nykyisen aviomieheni kanssa. Kerroin hänelle asiasta heti lääkäristä päästyäni. Hän on ollut erittäin ymmärtäväinen asian suhteen. Tartuntaakaan ei ole saanut näinä neljänä vuonna. Huolehdin erittäin tarkasti käsihygieniasta. Käsidesipullo mukana, jota voin käyttää vessassa ja suihkussa käynnin jälkeen kun tauti on aktiivisena. Pyydän myös miestäni käyttämään käsidesiä, sillä en halua että tauti tarttuu kummankaan silmiin. Vältän oireellisena aikana muutenkin silmien hieromista.

        Olen käyttänyt hunajaa lievittämään kirvelyä ja tuntuu, että se nopeuttaisi paranemistakin. Lievittää kirvelyä todella nopeasti.

        Yritetään jaksaa. Eihän se maailma onneksi tähän lopu..


      • nuori tyttö
        lyyli kirjoitti:

        Kiitos hoitovinkeistä. Itse olen allerginen asiklovirille, joten se siitä hoitokeinosta. Täytyypä kokeilla noita muita.

        Ensimmäiset oireet tulivat juuri kun olin alkanut seurustella nykyisen aviomieheni kanssa. Kerroin hänelle asiasta heti lääkäristä päästyäni. Hän on ollut erittäin ymmärtäväinen asian suhteen. Tartuntaakaan ei ole saanut näinä neljänä vuonna. Huolehdin erittäin tarkasti käsihygieniasta. Käsidesipullo mukana, jota voin käyttää vessassa ja suihkussa käynnin jälkeen kun tauti on aktiivisena. Pyydän myös miestäni käyttämään käsidesiä, sillä en halua että tauti tarttuu kummankaan silmiin. Vältän oireellisena aikana muutenkin silmien hieromista.

        Olen käyttänyt hunajaa lievittämään kirvelyä ja tuntuu, että se nopeuttaisi paranemistakin. Lievittää kirvelyä todella nopeasti.

        Yritetään jaksaa. Eihän se maailma onneksi tähän lopu..

        Viikko sitten harrastin seksiä ekan kerran miehen kanssa, jolla on herpes, josta hän ei kertonu mulle, koska Luuli ettei se tartu kun tauti ei ole aktiivinen!
        muutaman päivän päästä (jouluna) alkoi tuntuun vähän kivuliaalta alapäässä. ihmettelin mut ajattelin että se menee ohi. sama jatkui seuraavana päivänä. vasta 26.päivä huomasin että kirveltää ja on rakkuloita ilmestynyt. Sillonkin vielä mietin ettei tää voi olla mitään vakavaa. Koskaan tyyliin kuullutkaan herpeksestä. meninkin heti kattoon netistä mikä on, ja sielä oli vaikka mitä vaihtoehtoja näihin vaivoihin: klamydia, kondylooma, HeRpEs ja jotai tulehduksia. seuraavana päivänä menin sille miehelle. Sanoin heti etten pysty kunnolla käveleen, koska sattuu.. Mies oli vähän kumman näkönen mut sano sitten että saattaa olla herpes ja kertoi omistavansa sen....

        En ottanu kauheen vakavasti aluks sitä juttua, vaikka mies sanoikin ettei se lähe koskaan pois. vasta kotona kun oikeesti aloin lukeen tietoo herpeksestä, tajusin että mies on tehny tosi paskamaisesti mulle!! hän kuulemma on VäHäN lukenu tietoo. vähän ei riitä jos ei tienny että aina pitää käyttää kortsua. Nyt vituttaa!!! tää on hirveetä.

        Huomena lääkäriin pitäs päästä :(


      • muistanut
        Jo vuodesta -96 kirjoitti:

        Sain itse aikoinaan herpeksen alapäähäni (olen mies) senaikaisen tyttöystäväni kädessä olleesta herpespohjaisesta ihottumasta. Paska säkä.. Alkuun tuntui, että en voi enää ikinä koskaan milloinkaan nauttia kenenkään kanssa seksistä ja kun tykkään siitä yli kaiken. Rakkulat uusiutuivat alkuvuosina 4-6 vkon välein ja olivat kipeitä. Joskus esinahan alla, mutta useimmin päällä kärkiosassa. Terskaan ei tullut koskaan patteja. Muutaman vuoden aikana esiintymistiheys harveni ja vuonna 2002 minulla oli ehkä 3-4 krt vuodessa oireita. Ed mainittuna vuonna eräs lääkäri suositteli ottamaan betolvex- sekä gammaglobuliiniruiskeet lihakseen, hänellä nuo olivat auttaneet ruusuun, eli herpespohjaiseen uusivaan ihottumaan. Minulle tuli näistä mahtava apu. Saattoi mennä vuosikin, että ei oireita, mutta jossakin vaiheessa oireet uusivat. Nyt viime talvena sain reseptin sellaiseen lääkkeeseen, kuin valtrex 500mg ja oireet ovat pysyneet poissa. Järkyttävän kallista, mutta mikään ei maksa liikaa, kun on terveydestä kyse.

        Itke rauhassa asia pois sisältäsi ja keskustele lääkärisi kanssa tuosta valtrexista, se saattaa auttaa sinuakin.

        Tsesmppiä, ei tähän kuole. Minulla on ollut 6 seksikumppania kahdentoista vuoden aikana (pisin suhde 8 vuotta) ja ei tartuntoja naisilla.

        Kylä viksut päriää! :) thumbs up!

        kertoa kumppaneillesi riskeistä sun kanssa?


      • Rpmmm
        Rikki kirjoitti:

        Täälläkin yksi tuore herpestä sairastava. Reilu viikko sitten alkoi todella pahat virtsatietulehduksen oireet, kahta erilaista antibioottia kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Rakkuloita ei ollut silloin vielä näkyvällä paikalla, joten niitä en osannut edes etsiä. Vihdoin saatiin virtsaviljelyn tulokset, ja kun ne oli negatiiviset niin kumppani joutui tilille siitä mikä mua vaivaa.

        Kovan kyselyn jälkeen vihdoin tunnusti, että hänellä on genitaaliherpes. Ei sitten ollut mulle siitä vaivautunut kertomaan, vaikka olin monta kertaa kysynyt onko hän terve. Ja siis kondomia ei alun jälkeen oltu käytetty.

        Yli viikon olen joutunut kipujen takia olemaan poissa töissä, en ole päässyt treenaamaan (mikä mulle on tosi tärkeää), en ole edes pystynyt kävelemään tai istumaan kunnolla. Päivystyksessä ja sairaalassa olen juossut koska en ole vessassa pystynyt käymään, lämpimät suihkuttelut ei auta.

        Lääkkeet on nyt päällä, mutta aika huonosti ne tuntuu vielä auttavan, kolmas pivä kuuria menossa. Puudutegeelit on myös, mutta ei nekään kipua vie kokonaan pois. Iho on alapäässä niin rikki, että mä tihkun verta koko ajan. Kuumeilua on ollut koko ajan, ruoka ei maistu, lihakset ja nivelet särkee, ristiselkään sattuu niin että välillä tuntuu että taju lähtee. Kahden päivän kuluttua loppuu sairasloma ja pitäisi töihin mennä.

        Onko kenelläkään tietoa kuinka treenaaminen vaikuttaa oireiden uusiutumiseen/ viruksen aktivoitumiseen? Olen ammatiltani liikunnanohjaaja, ja kroppa on siis koko ajan pienessä stressitilassa. Päivän aikana tulee vedetty 2-5h erilaisa jumppatunteja, 5-6 päivää viikossa, jotka eivät mistään kevyimmästä päästä ole. Ohjaan myös spinning-tunteja, joten mekaanista rasitusta kohdistuu alaäähän päivittäin. Onko tietoa vaikuttaako nämä oireiden uusiutumiseen? Entä hikoilu? Jos virus on erittävässä vaiheessa, niin eikö ole mahdollista että se levittyy laajemmalle alueelle? Diagnoosin kun sain, niin olin niin shokissa etten tajunnut lääkäriltä asiaa kysyä.

        Mä olen niin sekaisin, niin järkyttynyt ja niin masenutunut. Tuntuu kuin koko elämä olisi tässä. Lopun ikääni joudun tämän kanssa elämään, ja kohtaaman sen jokaisessa suhteessa. Mä en tätä helvettiä toivoisi kenellekään, enkä halua ottaa sitä riskiä että sen jollekin toiselle siirrän.

        Miten te, joilla on herpes, ja olete aloittaneet uuden suhteen, kuinka kumppani on asiaan suhtautunut? Onko pettynyt, onko syyllistänyt, kuinka ja missä vaiheessa olette asian ilmaisseet? Voiko seksistä enää nauttia, kun on koko ajan pelko persiissä että tartuttaa toisenkin?

        Voi kun mulle oltaisiin oltu rehellisiä, voi kun mä olisin saanut mahdollisuuden valita, otanko sitä riskiä että tämän saan. Itkenyt olen niin paljon että kyyneleitä ei enää tule. Terveys on menetetty loppu elämäksi.

        Rikoslaki 21:5 - Pahoinpitely

        "Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
        Yritys on rangaistava."


        HE 94/1993 vp (5 §:n perustelut):

        "Pahoinpitelyyn kuuluisi toisen terveyden vahingoittaminen tai kivun aiheuttaminen toiselle muuten kuin ruumiillista väkivaltaa tekemällä. Vamman tai sairauden aiheuttaminen on yleisemmin ilmaistuna terveyden vahingoittamista. Vamma ja sairaus käsitetään yleensä pelkästään ruumiillisiksi vammoiksi tai sairauksiksi.Kivun aiheuttaminen mainittaisiin pahoinpitelyn tunnusmerkistössä terveyden vahingoittamisen rinnalla. Pahoinpitelyä olisi siten ruumiillista väkivaltaa tekemättä toiselle aiheutettu kipu. Useimmiten kipu liittyy terveyden vahingoittamiseen, mutta joissakin tapauksissa se voi ilmetä myös ainoana seurauksena. Terveyttä voidaan tahallisesti vahingoittaa tai kipua aiheuttaa muutenkin kuin nyrkein tai puukoin ja että tällaiset teot rinnastetaan perinteisesti käsitettyyn väkivaltaan."

        ---> Taudin tahallinen tartuttaminen näyttäisi täyttävän pahoinpitelyn tunnusmerkistön. En tiedä onko aiheesta oikeuskäytäntöä...


        Tahallisuudesta

        Tekijä on ollut seurauksesta tietoinen taikka pitänyt sitä tekonsa varsin todennäköisenä seurauksena (todennäköisyystahallisuus). Jos tekijä ei ole toiminut tahallisesti kyseessä voi olla vammantuottamus. Loukatun suostumus koostuu ennakkoon vapaaehtoisesti annetusta suostumuksesta, joka on tehty teon todellisen luonteen ja riskien ymmärtämisen pohjalta. Loukatun suostumus VOI poistaa teon rangaistavuuden (tiettyihin asioihin ei kuitenkaan voi antaa pätevästi suostumusta, esim. eutanasia). Kyseessä ei ole tämän perusteella yhteinen riskinotto, koska asianomistaja ei ole tiennyt tartunnasta.


        Vahingonkorvauksista (VahL 5 luku)

        Korvattavia varsinaisia henkilövahinkoja ovat tyypillisimmin sairauden ja vamman hoitokulut ja vahingosta aiheutuneet muut kulut, tulojen ja elatuksen vähentyminen sekä eräät aineettomat vahingot. Tältä osin asianomistajan korvausvaatimukset ovat perusteltuja.


        Vahingonkärsijän oma toiminta

        On ilmeistä, että huolellisuusvelvoitetta ei ole noudatettu kaikilta osin koska on oltu suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä, ts. ei ole tehty kohtuudella edellytettäviä toimenpiteitä mahdollisen vahingon minimoiseksi. Se voi vaikuttaa korvausten kompensointiin tekijän hyväksi. Mutta pitää huomioida, että teko on toteutettu yhdessä, joten riskin minimointi on ollut molempien vastuulla. Tartunnan kantajalla on tässä suhteessa ollut suurempi velvollisuus huolehtia riskin minimoinnista, jota hän ei ole tehnyt, koska hän ollut tietoinen kantamastaan taudista. Asianomistaja olisi tuskin ryhtynyt suojaamattomaan sukupuoliyhteyteen tekijän kanssa, jos olisi tiennyt tekijän tartunnasta.


        Syyllisyydestä

        Koska kyseinen tartuntatauti on helposti tarttuva, olisi näytettävä toteen että tauti on saatu juuri tekijältä ja nimenomaisella tavalla. Lisäksi on osoitettava, että tekijä on ollut tietoinen kantamastaan taudista ja siihen liittyvästä tartuntavaarasta, ja suhtautunut siihen liittyviin riskeihin välinpitämättömästi ryhtyessään suojaamattomaan sukupuoliyhteyteen asianomistajan kanssa.


      • lfjom
        Rpmmm kirjoitti:

        Rikoslaki 21:5 - Pahoinpitely

        "Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
        Yritys on rangaistava."


        HE 94/1993 vp (5 §:n perustelut):

        "Pahoinpitelyyn kuuluisi toisen terveyden vahingoittaminen tai kivun aiheuttaminen toiselle muuten kuin ruumiillista väkivaltaa tekemällä. Vamman tai sairauden aiheuttaminen on yleisemmin ilmaistuna terveyden vahingoittamista. Vamma ja sairaus käsitetään yleensä pelkästään ruumiillisiksi vammoiksi tai sairauksiksi.Kivun aiheuttaminen mainittaisiin pahoinpitelyn tunnusmerkistössä terveyden vahingoittamisen rinnalla. Pahoinpitelyä olisi siten ruumiillista väkivaltaa tekemättä toiselle aiheutettu kipu. Useimmiten kipu liittyy terveyden vahingoittamiseen, mutta joissakin tapauksissa se voi ilmetä myös ainoana seurauksena. Terveyttä voidaan tahallisesti vahingoittaa tai kipua aiheuttaa muutenkin kuin nyrkein tai puukoin ja että tällaiset teot rinnastetaan perinteisesti käsitettyyn väkivaltaan."

        ---> Taudin tahallinen tartuttaminen näyttäisi täyttävän pahoinpitelyn tunnusmerkistön. En tiedä onko aiheesta oikeuskäytäntöä...


        Tahallisuudesta

        Tekijä on ollut seurauksesta tietoinen taikka pitänyt sitä tekonsa varsin todennäköisenä seurauksena (todennäköisyystahallisuus). Jos tekijä ei ole toiminut tahallisesti kyseessä voi olla vammantuottamus. Loukatun suostumus koostuu ennakkoon vapaaehtoisesti annetusta suostumuksesta, joka on tehty teon todellisen luonteen ja riskien ymmärtämisen pohjalta. Loukatun suostumus VOI poistaa teon rangaistavuuden (tiettyihin asioihin ei kuitenkaan voi antaa pätevästi suostumusta, esim. eutanasia). Kyseessä ei ole tämän perusteella yhteinen riskinotto, koska asianomistaja ei ole tiennyt tartunnasta.


        Vahingonkorvauksista (VahL 5 luku)

        Korvattavia varsinaisia henkilövahinkoja ovat tyypillisimmin sairauden ja vamman hoitokulut ja vahingosta aiheutuneet muut kulut, tulojen ja elatuksen vähentyminen sekä eräät aineettomat vahingot. Tältä osin asianomistajan korvausvaatimukset ovat perusteltuja.


        Vahingonkärsijän oma toiminta

        On ilmeistä, että huolellisuusvelvoitetta ei ole noudatettu kaikilta osin koska on oltu suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä, ts. ei ole tehty kohtuudella edellytettäviä toimenpiteitä mahdollisen vahingon minimoiseksi. Se voi vaikuttaa korvausten kompensointiin tekijän hyväksi. Mutta pitää huomioida, että teko on toteutettu yhdessä, joten riskin minimointi on ollut molempien vastuulla. Tartunnan kantajalla on tässä suhteessa ollut suurempi velvollisuus huolehtia riskin minimoinnista, jota hän ei ole tehnyt, koska hän ollut tietoinen kantamastaan taudista. Asianomistaja olisi tuskin ryhtynyt suojaamattomaan sukupuoliyhteyteen tekijän kanssa, jos olisi tiennyt tekijän tartunnasta.


        Syyllisyydestä

        Koska kyseinen tartuntatauti on helposti tarttuva, olisi näytettävä toteen että tauti on saatu juuri tekijältä ja nimenomaisella tavalla. Lisäksi on osoitettava, että tekijä on ollut tietoinen kantamastaan taudista ja siihen liittyvästä tartuntavaarasta, ja suhtautunut siihen liittyviin riskeihin välinpitämättömästi ryhtyessään suojaamattomaan sukupuoliyhteyteen asianomistajan kanssa.

        Hyvät on perusteet juu vahingonkorbaus vaateille, mutta mitäs siihen sanot, jos itse sairauden kantava kumppani ei tiedä itse edes sairastavansa tai kantavansa sukuelinherpestä ja tartuttaa sen "tietämättään" kumppanille????? Tiesitkö, että yli puolella omaavista ja herpesvirusksen kantavista ei todellakaan tiedä edes kantavansa mokomaa virusta, koska oireitakaan ei välttämättä ole.


      • sulla
        lfjom kirjoitti:

        Hyvät on perusteet juu vahingonkorbaus vaateille, mutta mitäs siihen sanot, jos itse sairauden kantava kumppani ei tiedä itse edes sairastavansa tai kantavansa sukuelinherpestä ja tartuttaa sen "tietämättään" kumppanille????? Tiesitkö, että yli puolella omaavista ja herpesvirusksen kantavista ei todellakaan tiedä edes kantavansa mokomaa virusta, koska oireitakaan ei välttämättä ole.

        tais tulla paskat housuun ku pelkäät saavas linnaa. ootko tartuttanut toisen kertomatta sairastavas tautia? varo vaa ettet jää kii


      • Anonyymi
        Jo vuodesta -96 kirjoitti:

        Sain itse aikoinaan herpeksen alapäähäni (olen mies) senaikaisen tyttöystäväni kädessä olleesta herpespohjaisesta ihottumasta. Paska säkä.. Alkuun tuntui, että en voi enää ikinä koskaan milloinkaan nauttia kenenkään kanssa seksistä ja kun tykkään siitä yli kaiken. Rakkulat uusiutuivat alkuvuosina 4-6 vkon välein ja olivat kipeitä. Joskus esinahan alla, mutta useimmin päällä kärkiosassa. Terskaan ei tullut koskaan patteja. Muutaman vuoden aikana esiintymistiheys harveni ja vuonna 2002 minulla oli ehkä 3-4 krt vuodessa oireita. Ed mainittuna vuonna eräs lääkäri suositteli ottamaan betolvex- sekä gammaglobuliiniruiskeet lihakseen, hänellä nuo olivat auttaneet ruusuun, eli herpespohjaiseen uusivaan ihottumaan. Minulle tuli näistä mahtava apu. Saattoi mennä vuosikin, että ei oireita, mutta jossakin vaiheessa oireet uusivat. Nyt viime talvena sain reseptin sellaiseen lääkkeeseen, kuin valtrex 500mg ja oireet ovat pysyneet poissa. Järkyttävän kallista, mutta mikään ei maksa liikaa, kun on terveydestä kyse.

        Itke rauhassa asia pois sisältäsi ja keskustele lääkärisi kanssa tuosta valtrexista, se saattaa auttaa sinuakin.

        Tsesmppiä, ei tähän kuole. Minulla on ollut 6 seksikumppania kahdentoista vuoden aikana (pisin suhde 8 vuotta) ja ei tartuntoja naisilla.

        Kylä viksut päriää! :) thumbs up!

        Osta Valtrex - http://ibright.lv/valtrexfi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.


      • Anonyymi
        nuori tyttö kirjoitti:

        Viikko sitten harrastin seksiä ekan kerran miehen kanssa, jolla on herpes, josta hän ei kertonu mulle, koska Luuli ettei se tartu kun tauti ei ole aktiivinen!
        muutaman päivän päästä (jouluna) alkoi tuntuun vähän kivuliaalta alapäässä. ihmettelin mut ajattelin että se menee ohi. sama jatkui seuraavana päivänä. vasta 26.päivä huomasin että kirveltää ja on rakkuloita ilmestynyt. Sillonkin vielä mietin ettei tää voi olla mitään vakavaa. Koskaan tyyliin kuullutkaan herpeksestä. meninkin heti kattoon netistä mikä on, ja sielä oli vaikka mitä vaihtoehtoja näihin vaivoihin: klamydia, kondylooma, HeRpEs ja jotai tulehduksia. seuraavana päivänä menin sille miehelle. Sanoin heti etten pysty kunnolla käveleen, koska sattuu.. Mies oli vähän kumman näkönen mut sano sitten että saattaa olla herpes ja kertoi omistavansa sen....

        En ottanu kauheen vakavasti aluks sitä juttua, vaikka mies sanoikin ettei se lähe koskaan pois. vasta kotona kun oikeesti aloin lukeen tietoo herpeksestä, tajusin että mies on tehny tosi paskamaisesti mulle!! hän kuulemma on VäHäN lukenu tietoo. vähän ei riitä jos ei tienny että aina pitää käyttää kortsua. Nyt vituttaa!!! tää on hirveetä.

        Huomena lääkäriin pitäs päästä :(

        Joo ei tämän taudin leviämistä tunnuta edes yritettävän ehkäistä. Itse pitäisi etsiä tietoa asiasta, kun ei lääkärit ainakaan minulle paljoa mitään kertoneet sen jälkeen kun virus todettiin. Ja jos ei etsi, niin sitten saattaa ihan tietämättään levittää eteen päin.


      • Anonyymi
        Rikki kirjoitti:

        Täälläkin yksi tuore herpestä sairastava. Reilu viikko sitten alkoi todella pahat virtsatietulehduksen oireet, kahta erilaista antibioottia kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Rakkuloita ei ollut silloin vielä näkyvällä paikalla, joten niitä en osannut edes etsiä. Vihdoin saatiin virtsaviljelyn tulokset, ja kun ne oli negatiiviset niin kumppani joutui tilille siitä mikä mua vaivaa.

        Kovan kyselyn jälkeen vihdoin tunnusti, että hänellä on genitaaliherpes. Ei sitten ollut mulle siitä vaivautunut kertomaan, vaikka olin monta kertaa kysynyt onko hän terve. Ja siis kondomia ei alun jälkeen oltu käytetty.

        Yli viikon olen joutunut kipujen takia olemaan poissa töissä, en ole päässyt treenaamaan (mikä mulle on tosi tärkeää), en ole edes pystynyt kävelemään tai istumaan kunnolla. Päivystyksessä ja sairaalassa olen juossut koska en ole vessassa pystynyt käymään, lämpimät suihkuttelut ei auta.

        Lääkkeet on nyt päällä, mutta aika huonosti ne tuntuu vielä auttavan, kolmas pivä kuuria menossa. Puudutegeelit on myös, mutta ei nekään kipua vie kokonaan pois. Iho on alapäässä niin rikki, että mä tihkun verta koko ajan. Kuumeilua on ollut koko ajan, ruoka ei maistu, lihakset ja nivelet särkee, ristiselkään sattuu niin että välillä tuntuu että taju lähtee. Kahden päivän kuluttua loppuu sairasloma ja pitäisi töihin mennä.

        Onko kenelläkään tietoa kuinka treenaaminen vaikuttaa oireiden uusiutumiseen/ viruksen aktivoitumiseen? Olen ammatiltani liikunnanohjaaja, ja kroppa on siis koko ajan pienessä stressitilassa. Päivän aikana tulee vedetty 2-5h erilaisa jumppatunteja, 5-6 päivää viikossa, jotka eivät mistään kevyimmästä päästä ole. Ohjaan myös spinning-tunteja, joten mekaanista rasitusta kohdistuu alaäähän päivittäin. Onko tietoa vaikuttaako nämä oireiden uusiutumiseen? Entä hikoilu? Jos virus on erittävässä vaiheessa, niin eikö ole mahdollista että se levittyy laajemmalle alueelle? Diagnoosin kun sain, niin olin niin shokissa etten tajunnut lääkäriltä asiaa kysyä.

        Mä olen niin sekaisin, niin järkyttynyt ja niin masenutunut. Tuntuu kuin koko elämä olisi tässä. Lopun ikääni joudun tämän kanssa elämään, ja kohtaaman sen jokaisessa suhteessa. Mä en tätä helvettiä toivoisi kenellekään, enkä halua ottaa sitä riskiä että sen jollekin toiselle siirrän.

        Miten te, joilla on herpes, ja olete aloittaneet uuden suhteen, kuinka kumppani on asiaan suhtautunut? Onko pettynyt, onko syyllistänyt, kuinka ja missä vaiheessa olette asian ilmaisseet? Voiko seksistä enää nauttia, kun on koko ajan pelko persiissä että tartuttaa toisenkin?

        Voi kun mulle oltaisiin oltu rehellisiä, voi kun mä olisin saanut mahdollisuuden valita, otanko sitä riskiä että tämän saan. Itkenyt olen niin paljon että kyyneleitä ei enää tule. Terveys on menetetty loppu elämäksi.

        Sääli että jouduit/joudut kärsimään petollisen tyypin takia.
        Toivottavasti sen koommin et ole enää ollut asian takia kipeänä.


      • Anonyymi
        Rikki kirjoitti:

        Tuossa aikaisemmin kesällä kirjoittelin omasta kokemuksesta herpeksen kanssa. Silloin tuntui että elämä suunnilleen loppuu siihen paikkaan.

        Nyt mun tartunnasta on kulunut 6kk, aika tarkalleen. Sinä aikana erpes on uusiutunut n. 5-6 kertaa, eli aika usein puolen vuoden sisään... Aina kuukautisten aikana ja aina kun stressaan. Eli henkinen stressi vaikuttaa ainakin mulla tuon puhkeamiseen, fyysisellä rasituksella ei näytä olevan vaikutusta, onneksi, koska sillä saan purettua sitä muuta pahaa oloa.

        Nyttemmin herpeksen uusiutuessa oireet on paljon lievemmät kuin aluksi. Ensimmäiset pari uusiutumista olivat aika kivuliaita, ja nytkin sen uusiutuessa olo on vähintäänkin epämukava, mutta onneksi tuo menee jo ohi muutamassa päivässä ja sen kanssa pystyy jotenkin elämään. Toivon, että tästä vielä helpottaa ja uusiutuminenkin harventuu.

        Noista puudutegeeleistä. Apteekista sain reseptillä, Xylocain oli geelin nimi. En väitä että kipua olisi kokonaan vienyt pois, mutta hieman kuitenkin helpotti. Kysy ihmeessä lääkäriltä jos voisit tuota saada. Tosin mä sain tuon reseptin sp-tautien polilta, eli en tiedä jos olet käynyt "tavis"lääkärillä, eikö hän sitten tajunnut tuota neuvoa.

        Muuten söin ensivaiheessa kipulääkettä ja viruslääkettä, jota jouduinkin napsimaan kolme kuuria putkeen koska oireet ei lähteneet ensimmäisellä eikä toisellakaan kuurilla. Tuon jälkeen en ole viruslääkkeitä syönyt, nyt käytän vain sinkkiä ja e-epaa, ihan yleisestikin vastustuskyvyn parantumiseen (flunssa ym. näyttäisi myöskin laukaisevan tuon herpeksen uusiutumisen ainakin minulla).

        Mitä tulee uuteen suhteeseen....
        Kesäkuun alussa sain tartunnan, heinäkuun puolivälissä tapasin aivan ihanan miehen. Siis tutustuttiin mahdollisimman huonoon aikaan. Sama mies on nyt pyörinyt kuvioissa tuon 5kk, ja täytyy myöntää että paljon on joutnut kestämään ja kärsimään exän tekosista ja tapahtuneesta. Silti jaksaa tuossa pyöriä, kumma kyllä. Ja hyvä niin, koska paljon olen vomia häneltä saanut ja paljon tukea ja ymmärrystä.

        Mä kerroin tälle uudelle miehelle muistaakseni jo viikon-parin tuttavuden jälkeen tartunnasta. KÄyttäydyin ilmeisesti niin omituisesti että hän itse kysyi onko jotain vialla tai oliko exän kanssa sattunut jotain pahempaa, mikä teki kertomisen hieman luontevammaksi. Eikä säikähtänyt uutista!

        Seksiä en ole harrastanut tuon tartunnan jälkeen. Pelko toisen tartuttamisesta on niin valtava. Siihen en osaa antaa neuvoja miten tuosta pääsee yli. Itsellä ehkä vaikuttaa se että aina olen ollut terve, ja terveys on mulle aina ollut tärkeintä. Nyt se on multa pilattu, ja mä en kenenkään toisen terveyttä halua tuhota. Toisaalta, itse en saanut valintaa tehdä enkä ottaa riskiä tartunnan saamisesta, joten sekin voi vaikuttaa mun asennoitumiseen. Tilanne ja suhtautuminen tähän olisi ehkä erilainen, jos mulle olisi annettu mahdollisuus päättää otanko riskin vai en.

        Hmm.. muuta en voi sanoa kuin että voimia, voimia ja paljon voimia. Oireet kyllä helpottaa, vaikka tuska nyt olisikin ihan sietämätön. Mulla se henkinen puoli ja taudin hyväksyminen on ollut vaikeinta, ja tuo prosessi on itselläni ainakin pahasti kesken. Ja vaikka kuinka vaikealta ja pahalta tuntuisi, ole rehellinen sille uudelle kumppanille, ei se sua hylkää jos oikeasti välittää.

        Voimia ja jaksamista!

        Onneksi sait hyvän kumppanin elämää huonontaneen petturin tilalle.


      • Anonyymi
        nuori tyttö kirjoitti:

        Viikko sitten harrastin seksiä ekan kerran miehen kanssa, jolla on herpes, josta hän ei kertonu mulle, koska Luuli ettei se tartu kun tauti ei ole aktiivinen!
        muutaman päivän päästä (jouluna) alkoi tuntuun vähän kivuliaalta alapäässä. ihmettelin mut ajattelin että se menee ohi. sama jatkui seuraavana päivänä. vasta 26.päivä huomasin että kirveltää ja on rakkuloita ilmestynyt. Sillonkin vielä mietin ettei tää voi olla mitään vakavaa. Koskaan tyyliin kuullutkaan herpeksestä. meninkin heti kattoon netistä mikä on, ja sielä oli vaikka mitä vaihtoehtoja näihin vaivoihin: klamydia, kondylooma, HeRpEs ja jotai tulehduksia. seuraavana päivänä menin sille miehelle. Sanoin heti etten pysty kunnolla käveleen, koska sattuu.. Mies oli vähän kumman näkönen mut sano sitten että saattaa olla herpes ja kertoi omistavansa sen....

        En ottanu kauheen vakavasti aluks sitä juttua, vaikka mies sanoikin ettei se lähe koskaan pois. vasta kotona kun oikeesti aloin lukeen tietoo herpeksestä, tajusin että mies on tehny tosi paskamaisesti mulle!! hän kuulemma on VäHäN lukenu tietoo. vähän ei riitä jos ei tienny että aina pitää käyttää kortsua. Nyt vituttaa!!! tää on hirveetä.

        Huomena lääkäriin pitäs päästä :(

        Inhottava ukko!


    • fbb

      Nostanpa ylös tätä ketjua, kun tuli esiin googlettelemalla. Eli eli eli. Lokakuussa tapahtui asioita, joista sain herpeksen. Alkuoireet eivät olleet rakkuloiden osalta mitenkään voimakkaat, mutta yleisoireet (kuumetta, nivusten imusolmukkeet tuskaiset) olivat aika voimakkaat. En päässyt näyttämään rakkulapolitiikkaa lääkäriin, vaan myöhemmin kävin ottamassa ne vasta-aine systeemit, jotka olivat vähän koholla.. unohdin kuitenkin vähän ihan kuin kokonaan koko asian, enkä stressannut siitä, sillä aina helmikuuhun asti homma pysyi poissa. Nyt kuitenkin helmikuun jälkeen tämä helvetti uusii tyyliin parin viikon välein, eikä rajoitu edes kuukautisten tuloon. Kutisee ja kirvelee. Rakkulaa ei tule mitenkään järjettömästi, eikä ne ole se kivulias juttu , mutta olo on muuten kamala. Flunssan oireet tulee aina tämän yhteydessä, kurkkukipua etenkin, sekä nivusissa että kainaloissa imusolmukkeet turpoavat ja ovat tuskaiset, silmiä kutiaa!! eli kokonaisvaltaisesti on todella TULEHDUSOLO. Kävin asian kanssa uudelleen lääkärillä kolme viikkoa sitten, joka käski pitää oireista päiväkirjaa, jonka jälkeen sitten katsotaan, onko järkeä estolääkitykseen. Pari kysymystä siis.. Olen lukenut, että jos estolääkitystä pupeltaa kauemmin, sen teho vähenee. Onko kellään käynyt näin? Itsestäni tuntuu, että oireet eivät ole yhtään lievemmät kuin ekan kerran tullessaan.Lukiessa näitä stooreja tulee esiin kuitenkin, että yleensä kaikilla sekä uusimisväli että voimakkuus helpottavat vuosien edetessä. Onko ketään, jolla näin ei olisi käynyt? Tuo silmien kutina. Lääkäri ei siihen kohtaan sanonut oikeastaan mitään. Nyt vasta olen itse alkanut lukea yhä enemmän, ja tajusin, että se helvettihän voi olla silmässäkin. Oireet on kuitenkin aika voimakkaita näin netti-infon perusteella..eikä itselläni ole oikeastaan voimakas, muutakun vähän kutisee ja ehkä hieman karhaisee.. voiko tuo silmienkutina muuten liittyä asiaan, vai onko se merkki siitä, että se pirulainen on silmässäkin? Ja nyt tietenkin kihelmöi huulissakin, vaikkei huulessa sitä ole ollut ainakaan vielä. Olen ihan törkytarkka ollut hygieniasta, ettei se levieisi paikasta toiseen, mutta tuntuu, että olen koko nainen yhtä herpestä. Onko kenelläkään levinnyt paikasta toiseen noin vain? Siis mun loppuu niin hermot tämän asian kanssa. Kaikki parisuhdeviritelmätkin loppuu aika tehokkaasti heti, kun kertoo, että saa yhden hinnalla kaksi..nainen & herpes samassa paketissa. Perfect. En oikein tiedä, miten asiaa muuten voisi helpottaa. Syön tarkasti todella "oikealla" ruokavaliolla, treenaan salilla KOVAA, enkä muutenkaan juo tms. ja uniasiatkin ovat hoidossa. Joku kirjoitti jossain, että kova treeni voi itseasiassa lisätä uusimisia, mutta treenaan kilpaurheilullisin tavoittein, joista en todellakaan haluaisi luopua yhden pirulaisen takia. Kai se on lopetettava kokonaan parisuhdeyritykset, ja keskittyä treeniin, ja antaa sitten tuon tyypin elellä minussa aivan rauhassa. Rautaa kai kun ei voi tartuttaa :)

      • Gol-e Mohammadi

        Teempä saman kuin edellinen kirjoittaja ja nostan tätä topicia...

        Näitä tarinoita saa lukea vaikka millä mitalla, mutta oma tarinani alkoi siitä kun 3 miestä raiskasi minut
        neitsyenä juuri 17-vuotta täyttäneenä... Olin sitä ennen hyvin tarkka kaikesta, edes en miehiä suudellut sitä ennen, en deittaillut, seurustellut en mitään, ei sillä ettei vientiä olisi ollut, halusin vain olla puhdas ja hyvä ihminen ja elin jossain prinsessa satu tarinoissa enkä suostunut edes treffeille lähteä.
        Nooh.. Tämän seurauksena sitten kirosivat ne miehet minut ikuisesti, ei vain henkisesti, vaan vielä fyysisesti. Loppu elämä menee siis näköjään selibaatissa vanhana piikana elellen, juuri rakastuin toivottomasti mieheen joka hänkin halusi minut, jopa sen jälkeen kun asiasta kerroin, mutta kun varmistus tuli ettei siitä koskaan eroon pääse jätti siltä istumalta... Ollaan edelleen todella läheisiä, mutta silti tuo oli todella kova paikka minulle. Raiskaus=Herpes=Särkynyt sydän? Tätäkö se tulee olemaan? Aikaisemmin kun sain tuosta tietää(tartunnan saannista päälle puolisen vuotta) päätin etten koskaan edes miehiin päin katso, en anna itseni edes ihastua ja miten sitten pääsi käymään. En voi edes suudella toista ihmistä ilman että kiroan hänet loppu iäksi? Helvettiinhän siitä joutaa. Tällä hetkellä kaikki muutkin asiani ovat menneet päin helvettiä, koko elämäni tämän lisäksi käännetty ylös alaisin kaikilta tahoilta, hemmetin kova masennus/ahdistus lääkitys päällä, olen menettemässä koulun, työn ja jopa katon pään päältä ihmisistä puhumattakaan. Sitten vielä tuo perhanan herpes. Vatsahaavahan tästä tressistä tulee. Hyvässä kunnossa pysyminenkin on minulle todella tärkeää ja sekin aiheuttaa vain kipua siellä missä aurinko ei paista.
        Onneksi ei ole oireita pahemmin ollut alkuaikojen jälkeen kun aloin syömään estolääkitystä joka on kyllä aika tehokas, silti jos yhdenkin pillerin unohdan heti iskee päälle ainakin parilla rakkulalla. Muutenkin minusta on tullut niin skeptinen että koko ajan tuntuu että ainakin yksi rakkula on..
        Lääkäreistäkään ei ole mitään apua, jokainen kertoo omaa tarinaansa koulutuksesta ja kokemuksesta puhumattakaan, saati kirjoista ja netistä lyötyvä ristiriitainen tieto, joka maassakin tuntuu olevan omat tiedon lähteensä. Miten päin tässä nyt pitäisi olla? Ikäähän tuli tuossa vähän aikaa sitten vasta 17 mittariin,
        elämä vasta alussa mutta jo nyt toivon menettäneenä?


      • ei-enää-suuseksiä?
        Gol-e Mohammadi kirjoitti:

        Teempä saman kuin edellinen kirjoittaja ja nostan tätä topicia...

        Näitä tarinoita saa lukea vaikka millä mitalla, mutta oma tarinani alkoi siitä kun 3 miestä raiskasi minut
        neitsyenä juuri 17-vuotta täyttäneenä... Olin sitä ennen hyvin tarkka kaikesta, edes en miehiä suudellut sitä ennen, en deittaillut, seurustellut en mitään, ei sillä ettei vientiä olisi ollut, halusin vain olla puhdas ja hyvä ihminen ja elin jossain prinsessa satu tarinoissa enkä suostunut edes treffeille lähteä.
        Nooh.. Tämän seurauksena sitten kirosivat ne miehet minut ikuisesti, ei vain henkisesti, vaan vielä fyysisesti. Loppu elämä menee siis näköjään selibaatissa vanhana piikana elellen, juuri rakastuin toivottomasti mieheen joka hänkin halusi minut, jopa sen jälkeen kun asiasta kerroin, mutta kun varmistus tuli ettei siitä koskaan eroon pääse jätti siltä istumalta... Ollaan edelleen todella läheisiä, mutta silti tuo oli todella kova paikka minulle. Raiskaus=Herpes=Särkynyt sydän? Tätäkö se tulee olemaan? Aikaisemmin kun sain tuosta tietää(tartunnan saannista päälle puolisen vuotta) päätin etten koskaan edes miehiin päin katso, en anna itseni edes ihastua ja miten sitten pääsi käymään. En voi edes suudella toista ihmistä ilman että kiroan hänet loppu iäksi? Helvettiinhän siitä joutaa. Tällä hetkellä kaikki muutkin asiani ovat menneet päin helvettiä, koko elämäni tämän lisäksi käännetty ylös alaisin kaikilta tahoilta, hemmetin kova masennus/ahdistus lääkitys päällä, olen menettemässä koulun, työn ja jopa katon pään päältä ihmisistä puhumattakaan. Sitten vielä tuo perhanan herpes. Vatsahaavahan tästä tressistä tulee. Hyvässä kunnossa pysyminenkin on minulle todella tärkeää ja sekin aiheuttaa vain kipua siellä missä aurinko ei paista.
        Onneksi ei ole oireita pahemmin ollut alkuaikojen jälkeen kun aloin syömään estolääkitystä joka on kyllä aika tehokas, silti jos yhdenkin pillerin unohdan heti iskee päälle ainakin parilla rakkulalla. Muutenkin minusta on tullut niin skeptinen että koko ajan tuntuu että ainakin yksi rakkula on..
        Lääkäreistäkään ei ole mitään apua, jokainen kertoo omaa tarinaansa koulutuksesta ja kokemuksesta puhumattakaan, saati kirjoista ja netistä lyötyvä ristiriitainen tieto, joka maassakin tuntuu olevan omat tiedon lähteensä. Miten päin tässä nyt pitäisi olla? Ikäähän tuli tuossa vähän aikaa sitten vasta 17 mittariin,
        elämä vasta alussa mutta jo nyt toivon menettäneenä?

        Gol-e Mohammadi...olen todella pahoillani siitä mitä sinulle on tehty. toivottavasti osaat hakea ja saat hyvää ja osaavaa apua vaikeaan traumaasi, ja että ajan myötä herpes rauhoittuu. (näin olen käsittänyt että herpes infektion alkuvaiheessa vaiva on ankarampi.)

        sain itse tänään tietää että minulla on herpes, ilmeisesti genitaaliherpes. olen saanut sen raiskaajalta, jo seitsemän vuotta sitten. silloin gynekologi tulkitsi oireeni (kova, lähes sietämätön kirvely virtsatessa ja alavatsan kipu, vaikeudet kävellä, pienet valkoiset pilkut joista mainitsin, mutta jotka eivät enää tutkimuksessa näkyneet yli viikon kuluttua) - ei miksikään. antoi kuitenkin pyynnöstäni lähetteen klamydia-näytteeseen, joka paljastui sitten negatiiviseksi. miesgynekologi vaan hiukan virnuili valituksilleni valitukselleni. kirvely ja aristelu ei kadonnut puoleen vuoteen, mutta muuten oireet helpottivat. myöhemmin aloin seurustella. nyt elän stressaavaa ja vähäunista vaihetta elämässäni. kuukautiseni myöhästyivät ja niiden jälkeen sisempiin ulkosynnyttimiin tuli kipeä piste, joka paljastui rakkulaksi. tänään sitten tosiaan sain tietää että todennäköisimmin kyseessä on herpes. sain lääkäriltä monisteen genitaaliherpeksestä ja kysyessäni voinko harrastaa suuseksiä sain hyvin epämääräisiä, kierteleviä vastauksia. olen järkyttynyt ja ymmälläni. mihin uskoa?


      • marqueza
        ei-enää-suuseksiä? kirjoitti:

        Gol-e Mohammadi...olen todella pahoillani siitä mitä sinulle on tehty. toivottavasti osaat hakea ja saat hyvää ja osaavaa apua vaikeaan traumaasi, ja että ajan myötä herpes rauhoittuu. (näin olen käsittänyt että herpes infektion alkuvaiheessa vaiva on ankarampi.)

        sain itse tänään tietää että minulla on herpes, ilmeisesti genitaaliherpes. olen saanut sen raiskaajalta, jo seitsemän vuotta sitten. silloin gynekologi tulkitsi oireeni (kova, lähes sietämätön kirvely virtsatessa ja alavatsan kipu, vaikeudet kävellä, pienet valkoiset pilkut joista mainitsin, mutta jotka eivät enää tutkimuksessa näkyneet yli viikon kuluttua) - ei miksikään. antoi kuitenkin pyynnöstäni lähetteen klamydia-näytteeseen, joka paljastui sitten negatiiviseksi. miesgynekologi vaan hiukan virnuili valituksilleni valitukselleni. kirvely ja aristelu ei kadonnut puoleen vuoteen, mutta muuten oireet helpottivat. myöhemmin aloin seurustella. nyt elän stressaavaa ja vähäunista vaihetta elämässäni. kuukautiseni myöhästyivät ja niiden jälkeen sisempiin ulkosynnyttimiin tuli kipeä piste, joka paljastui rakkulaksi. tänään sitten tosiaan sain tietää että todennäköisimmin kyseessä on herpes. sain lääkäriltä monisteen genitaaliherpeksestä ja kysyessäni voinko harrastaa suuseksiä sain hyvin epämääräisiä, kierteleviä vastauksia. olen järkyttynyt ja ymmälläni. mihin uskoa?

        Sain herpeksen 80-luvun alussa ja se vaivasi alkuvuosina usein. Kutinaa ja rakkuloita alkoi ilmaantua kuukautisten aikoihin ja stressaantuneena. Sitten se alkoi rauhoittua ja ilmaantua vain muutaman kerran vuosittain. Vaihdevuosien aikoihin se lähestulkoon katosi, oireita ei ollut vuosikausiin. Nyt ne ilmaantuvat satunnaisesti, ehkä kerran vuodessa.
        Mieheni ei tartuntaa minulta koskaan saanut, vaikka emme käyttäneet kondomia. Nyt, miehen kuoltua, eivät uudetkaan partnerit ole ainakaan minulle kertoneet saaneensa tartuntaa. En pidä tartuntavaaraa kovin isona oireettomana aikana, enkä ole siitä silloin partnerille myöskään maininnut. Ehkä olisi pitänyt kuitenkin tehdä niin, kun se kuitenkin mahdollisesti tarttuu oireettomaltakin.

        Siis, tahdoin vain antaa toivoa, kyllä tauti voi rauhoittua vuosien mittaan.


      • --???--
        marqueza kirjoitti:

        Sain herpeksen 80-luvun alussa ja se vaivasi alkuvuosina usein. Kutinaa ja rakkuloita alkoi ilmaantua kuukautisten aikoihin ja stressaantuneena. Sitten se alkoi rauhoittua ja ilmaantua vain muutaman kerran vuosittain. Vaihdevuosien aikoihin se lähestulkoon katosi, oireita ei ollut vuosikausiin. Nyt ne ilmaantuvat satunnaisesti, ehkä kerran vuodessa.
        Mieheni ei tartuntaa minulta koskaan saanut, vaikka emme käyttäneet kondomia. Nyt, miehen kuoltua, eivät uudetkaan partnerit ole ainakaan minulle kertoneet saaneensa tartuntaa. En pidä tartuntavaaraa kovin isona oireettomana aikana, enkä ole siitä silloin partnerille myöskään maininnut. Ehkä olisi pitänyt kuitenkin tehdä niin, kun se kuitenkin mahdollisesti tarttuu oireettomaltakin.

        Siis, tahdoin vain antaa toivoa, kyllä tauti voi rauhoittua vuosien mittaan.

        Huuliherpes ja sukuelinherpes...Kannattaa muistaa,että suurinosa meistä ihmisistä kantaa herpesvirusta.Yleisempi on tuo hsv1.Monilla se menee oireettomana koko elämän ajan.Mutta myös huuliherpestä kantava voi tartuttaa hsv1 tyypin partnerin sukuelimiin.Siksi olisikin tärkeää mennä oireaikana testaamaan itsensä,jotta saisi varmistuksen siitä,onko kyseessä hsv1 vai hsv2.


      • TIETOISKU
        --???-- kirjoitti:

        Huuliherpes ja sukuelinherpes...Kannattaa muistaa,että suurinosa meistä ihmisistä kantaa herpesvirusta.Yleisempi on tuo hsv1.Monilla se menee oireettomana koko elämän ajan.Mutta myös huuliherpestä kantava voi tartuttaa hsv1 tyypin partnerin sukuelimiin.Siksi olisikin tärkeää mennä oireaikana testaamaan itsensä,jotta saisi varmistuksen siitä,onko kyseessä hsv1 vai hsv2.

        Vuonna 2010 on testattu uutta sukupuoliherpesrokotetta terveillä ihmisillä (faasin 1 tutkimus, http://www.uta.fi/rokotetutkimuskeskus/rokotetutkimuksen_vaiheet.html). Näitä' uusien rokotteiden tutkimuksia on 3 faasia, ennen kuin me tavalliset kansalaiset voimme sen rokotuksen hakea. Tämä uusi rokote on tarkoitettu niille, joilla ei vielä ole sukupuoliherpestä, ja se ehkäisee taudin tarttumisen. Jos tämä rokote osoittautuu tehokkaaksi ja vaarattomaksi, herpestartunnan saaneen uudet kumppanit voivat tulevaisuudessa suojautua taudilta rokottautumalla.

        Sitä ei vielä tiedetä, auttaako rokote taudin saaneita, mutta ajatellaan, että taudin kantajaa rokottamalla tauti ei ehkä olisikaan niin tarttuva.

        Joka tapauksessa noin 5 vuotta näyttää, kuinka tässä käy.

        Mitä tulee taudin tarttuvuuteen, se tarttuu miehestä naiseen noin 4 kertaa helopmmin. Naisissa on siis enemmän herpestä sairastavia. Tämä näkyy myös naisten kirjotuksina tässä viestiketjussa. Vuosien mittaisessa suhteessa tartunnan saa herpes-mieheltä yli 75% naisista. Tauti on siis mieheltä naiselle erittäin helopsti tarttuva. Tämä perustuu siihen, että naisella on sukupuolielimisssä paljon limakalvoja ja miehellä taas ei.

        Jos on saanut oireilevan sukupuoliherpeksen, täytyy varoa muita sukupuolitauteja entistä tarkemmin. Ne tarttuvat helpommin hepeshaavaumien kautta, HIV mukaan lukien. Herpeksellä on monia ikäviä seurauksia, jotka onneksi ovat harvinaisia.

        Mielestäni jokaisen velvollisuus on kertoa herpeksestä uudelle kumppanille ennen suojaamatonta seksiä. Jos joku on saanut herpeksen tahallisen tartuttajan kautta, sitä ei pidä jättää rankaisematta. Ainakin estolääkitys kuuluu tartuttajalle maksettavaksi. Sitä pitää vaatia vaikka oikeusteitse. Tahallisella tartuttajalla tarkoitan henkilöä, jolla on oireita antanut, todettu herpes ja hän ryhtyy suojaamattomaan seksiin siitä kertomatta. Jos ette pysty näyttämään toteen, että tauti tuli häneltä, varoittakaa ainakin kaikkia muita.

        Jos näette sellaisen mihen tai naisen uuden kumppanin kanssa, kysykää siltä viipymättä, onko riskistä kerrottu?

        MEILLÄ KAIKILLA ON YHTEINEN VASTUU TÄMÄN PARANTUMATTOMAN TAUDIN LEVIÄMISEN EHKÄISYSSÄ JA JOKAISELLA IHMISELLÄ PITÄÄ OLLA OIKEUS TIETOISEEN VALINTAAN, MILLAISIA RISKEJÄ HALUAA OTTAA.


      • Anonyymi
        marqueza kirjoitti:

        Sain herpeksen 80-luvun alussa ja se vaivasi alkuvuosina usein. Kutinaa ja rakkuloita alkoi ilmaantua kuukautisten aikoihin ja stressaantuneena. Sitten se alkoi rauhoittua ja ilmaantua vain muutaman kerran vuosittain. Vaihdevuosien aikoihin se lähestulkoon katosi, oireita ei ollut vuosikausiin. Nyt ne ilmaantuvat satunnaisesti, ehkä kerran vuodessa.
        Mieheni ei tartuntaa minulta koskaan saanut, vaikka emme käyttäneet kondomia. Nyt, miehen kuoltua, eivät uudetkaan partnerit ole ainakaan minulle kertoneet saaneensa tartuntaa. En pidä tartuntavaaraa kovin isona oireettomana aikana, enkä ole siitä silloin partnerille myöskään maininnut. Ehkä olisi pitänyt kuitenkin tehdä niin, kun se kuitenkin mahdollisesti tarttuu oireettomaltakin.

        Siis, tahdoin vain antaa toivoa, kyllä tauti voi rauhoittua vuosien mittaan.

        Menopaussin jälkeen minulla Herpes ei ole oireillut enää koskaan. Aikaisempina vuosinakin vain satunnaisesti ja aina kuukautisten aikana. Eli helpotusta tulee vuosien mittaan. Olen ollut 40 vuotta parisuhteessa eikä miehelläni ole koskaan ollut oireita. Ei ole kondomia käytetty ja 2 tervettä lasta.


    • Valonpilkku

      Valoa näkyvissä!
      Luin monta epätoivoista tarinaa siitä miten monet taistelevat viruksen oireiden kanssa vuosikausia. Itse sairastuin viime syksynä ja jatkuvat oireet olivat kestäneet vaihtelevina n. puoli vuotta. Estolääkkeet, Lysiinit, sinkit ja b-vitamiinit kokeilin. Näistä ei ollut merkittävää apua. Kunnes viimein päätin kokeilla homeopatiaa. Ja aivan kuin ihme olisi tapahtunut. Se toimii. Aluksi oireet pahenivat pariksi päiväksi lääkkeen jälkeen, mutta lievenivät nopeasti. Lääkitys aloitettiin Juhannuksen aikaan ja nyt syyskuussa kaikki oireet ovat olleet poissa jo useita viikkoja. Mikä valtava helpotus. Suosittelen muillekin.

      • Anonyymi

        Homeopatialla on vain placebo-vaikutuksia. Se on huuhaata


    • Briljantti

      Hei! Herpes puhkesi minulla menneenä syksynä. Alkujärkytyksen ja hirvittävien primäärioireiden jälkeen olin terveenä 3 kk, kunnes muutama päivä sitten huomasin sen iskeneen jälleen (todennäköisesti varsin stressaavan ajanjakson takia). Otin saman tien gynekologiin yhteyttä ja pyysin kirjoittamaan minulle Valtrex-reseptin (luin, että se voisi toimia tehokkaammin kuin asikloviirilääkitys). Otin apteekista rinnakkaislääkkeen, joka maksoi n. 35% Valtrexin hinnasta. Jo vuorokauden kuluttua oireet helpottivat. Suosittelen Valtrexia/sen rinnakkaislääkettä lämpimästi, sillä asikloviiriin verrattuna sen imeytymisteho on 3,5-5,5-kertainen, vaikka loppujen lopuksi vaikuttava aine on sama. Samoin suosittelen sinkin ja B-vitamiinin syömistä ja muutenkin vastustuskykyä parantavien valmisteiden popsimista ympäri vuoden. Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa painiskeleville! Ps. Meitä onkin Suomessa pari miljoonaa..

      • Briljantti

        Sellainen juttu vielä, oirejaksoina kannattaa ehdottomasti käyttää sinkkivoidetta rakkula-/haava-alueella. Pätee myös huuliherpeksen hoitoon. On todettu, että sinkkivoiteella on paljon suurempi parantumista nopeuttava vaikutus kuin esim. Zovirax-voiteella.


    • Päkä70

      Valonpilkku mainitsi homeopatian. Mutta tarkalleen ottaen mitä tuotteita? Minulle aikanaan sanottiin ettei homeopatialla voi sukupuolitauteja parantaa, joten sen vaihtoehdon olen kokonaan jättänyt huomioimatta, kunnes nyt luin kirjoituksesi ja toivo heräsi taas! :)

      • Anonyymi

        Kunhan et kuvittele, ettet homeopatian avulla voisi tartuttaa herpestä muille. Homeopatia nimittäin on täyttä huuhaata, ja jos sillä jotakin vaikutusta on, niin ne ovat vain placebo-vaikutuksia


    • NaisenTaakka

      Sain syksyllä herpeksen primäärioireet, en tiedä mistä tartunta. Olen naimisissa ja uskollinen ainakin itse ollut. Mistä lie oven kahvasta saatu.

      Yhden ACICLOVIR-kuurin söin eikä auttanut.
      Labratulosten mukaan syysnäyte oli negatiivinen,sanoi lekuri puhelimessa. Toinen lekuri nyt keväällä ihmetteli, että hänestä se on kyllä positiivinen. Ota lääkäreistäkin selvää! Onko se nyt vai ei. Minusta on, ei se muukaan voi olla prhana. Ensimmäinen lääkäri oli vanha huuhkaja, teki gynetutkimuksenkin melkein väkivalloin. Synnyttänytkin nainen voi olla herkkä ja ahdas.

      Pahenevat, nyt rakkuloita tulee 2 - 4 vk välein ja ehdin hädintuskin edellisistä parantua. Leesioita kasvaa kerrallaan herneen kokoiselle alueelle 1-4 eli vähän, mutta ne puhkeavat itsekseen tosi herkästi ja sitten olen vereslihalla 2 viikkoa.

      Pakaroiden ja reisien ihoa aristaa/tuntuu aavemaista polttelua, ennen kuin rakkula ilmestyy häpyhuuleen ja häpyluuta särkee siltä alueelta, johon rakkula on ilmestymässä. Nyt imusolmukkeetkin ovat turvonneet. Toisinaan tuntuu jopa, että reisiluita kolottaisi.

      Teen istumatyötä 11h päivässä ja kipu on helvetillinen, olen itkuherkkä ja töissä pitäisi kestää vaikka on luottamustehtävä ja vaikea saada ketään tilalle. Ajattelen vaan että palkka palkka palkka, lainalyhennykset maksettava ja niin edelleen, kun velkaa on kerta otettu.
      Mikään ei auta. Tahtoisin vain tämän tuskan pois.
      Miesparka...olen yrittänyt selitellä tilannettani hänelle. En usko että se olisi häneltä. Surullista, että voimme rakastella vain 2-3 vk välein, koska vaginaani ei kestä työntää mitään raastavan kivun vuoksi.

      Tunnen itseni rumaksi ja saastaiseksi, en voisi kuvitellakaan enää olevani puoleensävetävä, tai että rakkaani huolisi mua herpeksen kanssa. Kunpa voisinkin jäädä vain sairaslomalle loppuiäksi, tai kunnes tämä virus hilliintyy.
      Ymmärrän hyvin, jos mieheni tahtoo eron, vaikka se satuttaisi ja raivostuttaisi.

      • valtrex

        Valtrexia ostamaan mars mars! on paljon parempi tuote kuin muut tabletti hoidot. Pysyvä estolääkitys päälle 500mg aamuin illoin. Itse olen syönyt jo 4vuotta. Älä turhaan kiusaa itseäsi kärsimällä oireista. Valo alkaa näkymään tunnelin päässä kun saat oireet haltuun. Tuote ei ole enää niin kallis kun patentti loppui ja se kuuluu kelan korvattaviin. Eli jos menee yli 700e vuodessa lääkkeisiin niin loppuvuoden lääkkeet on ilmaisia.


      • Epäilevä Tuomas

        Umm, ei se kai kuitenkaan oven kahvasta tule. Kävikö miehesi koskaan testeissä?


      • wave
        valtrex kirjoitti:

        Valtrexia ostamaan mars mars! on paljon parempi tuote kuin muut tabletti hoidot. Pysyvä estolääkitys päälle 500mg aamuin illoin. Itse olen syönyt jo 4vuotta. Älä turhaan kiusaa itseäsi kärsimällä oireista. Valo alkaa näkymään tunnelin päässä kun saat oireet haltuun. Tuote ei ole enää niin kallis kun patentti loppui ja se kuuluu kelan korvattaviin. Eli jos menee yli 700e vuodessa lääkkeisiin niin loppuvuoden lääkkeet on ilmaisia.

        mulle lääkäri sanoi että estolääkkeenä toimii myös zovirax ja mulla 2 pakettii maksoi 7E :)


    • wave

      Sainpas sitten minäkin herpes tuomion viime maanataina. Tiesin kyllä jo etukäteen lääkärille mennessäni mikä ongelmani on. Miehelläni puhekesi huuliherpes juuri sen jälkeen kun olimme harrastaneet suuseksiä, sekä minulla oli haava alapäässä.
      Vaivani alkoivat noin 3-4 päivää suuseksin jälkeen. Ihmettelin että miksi oloni on ihan flunssainen vaikkei flunssaa ole ja alapääni kutisi myös reilusti. Öisin kutina oli pahinta, laitoin vaan kortisonia joka helpottikin kutinaa kivasti. Ajattelin kyseessä olevan alkava hiivatulehdus, flunssaa ajattelin allergiaksi… tyhmä!! noh, lauantaina kutina sitten paheni ihan oleellisesti ja oli pakko kurkata peilin kanssa miltä siellä alakerrassa oikein näyttää, näky oli karmaiseva. KOKO alapää TÄYNNÄ isoja punaisia PAISEITA sekä se oli niin turvonnut ettei sitä pimpiksi tunnistanut?? siinä vaiheessa aloin miettimään herpeksen vaihtoehtoa… sunnuntaina paiseet alkoivatkin olemaan jo kipeitä ja kävely teki kipeää, maanantaina oli piruirti! Kävellä ei pystynyt, pissalla käyminen lähestulkoon mahdotonta. Koko alapää ihan täynnä rakkuloita ja lisää vain tuli.
      Sain onneksi samalle päivälle lääkäriajan, joka vain vilkaisi alapäätäni ja sanoi että hyvin raju genitaaliherpes. Lääkkeeksi sain zovirax 200mg, 5tbl päivässä 10päivän ajan. Lääkekuuri kävi auttamaan vasta kolmantena päivänä, siihen asti oloni oli niin tuskainen ettei tosikaan. Jokainen liike teki niin kipeää, housuja mahdoton pitää päällä, pissalle meneminen oli pahinta. Vettä ei voinut laittaa lähellekään alapäätä. Aluksi pesinkin paikkoja vauvan puhdistuspyyhkeillä sekä topseilla laitoin puhdistusainetta. Joku joskus sanoin että vauvan sinkki voide auttaisi, voi tsiisus mikä kipu siitä tuli!!! ja kun sitä ei saanut pestyä pois!! Pissaamaan pystyin loppupeleissä niin, että kastelin ison tupon vessapaperia kylmällä vedellä ja laitoin sen virtsaputken ympärille niin, ettei pissa päässyt osumaan rakkuloihin. Sitten kun lääkekuuri kävi puremaan aloin suihkuttamaan vettä hyvin pienellä teholla että pissaaminen onnistuisi. Olen synnyttänyt 6kk sitten ja voin sanoa että se oli ihan leikkii tähän kipuun verrattuna!!!
      Nyt lääkekuurista on mennyt reilupuolet ja olo on alapäässä normaali, yläpäässä ei :D eli siis sivuvaikutukset alkoivat heti kun kipu loppui :D lähinnä aina noin tunti lääkkeen ottamisen jälkeen tulee todella huono ja heikko olo, pääni on kipeä ja väsyttää aika kovin. Väsymys saattaa kyllä johtua ihan siitä että tuli valvottua yöt lähes kokonaan sen kivun takia  siis kaikin puolin ihan järkyttävä ensitartunta! onneksi jatkossa toivottavasti pääsee helpommalla. Niin ja mainitsen vielä, että tänään on viikko siitä kun kurkkasin ensimmäistä kertaa alapäähäni joka oli todella karun näköinen, nyt se alkaa olemaan jo ihan normaalin näköinen eli loppupeleissä aika nopeasti sitten hävisi kaikki näpyt
      huh, ei tätä b´vaivaa kelleen toivoisi!!

    • tulipää

      Hei! Mulla puhkesi myös herpes kovan stressin ja hormonihoitojen myötä. Ei ole ollut ikinä huuliherpestä tai muutakaan sukupuolitautia, mutta ilm. jollakin toisella on ollut ja nyt kiroan hänet alimpaan helvettiin. Kävin läpi kanssa karmeat kivut ja suosittelen Voltaren rapid 50mg kipulääkettä, vaikuttaa 8tuntia ja voi ottaa 3xpvässä. Voi sitä euforiaa kun 5 yötä kärvistelleenä sain vihdoin kivut pois ja nukkua yön. Valtrex lääkitys auttaa hitaasti mutta varmasti. Mieheni ei kauhistunut asiaa vaan ymmärtää että virusta kantaa 70% suomalaisista eli ihan tuurista kenelle puhkeaa ja missä vaiheessa elämää. Pyytäkää suosiolla primaarivaiheessa väh 5 pvä saikkua ja kunnon tulehduskipulääkkeet. Märkä pyyhe hauteet ja antiseptiset sidetaitokset nopeuttavat haavojen paranemista.

    • Pemsku

      Ei kyllä käsitä kuinka joku voi sanoa että tämänkö kanssa sitten pitää elää?? WOoot?? Mikä helvetti, eihän tässä ole elämästä enää kyse ollenkaan... EI suuseksiä, EI seksiä, Ei käsin sinne, varo silmää, varo ettei tartu sinne tai tonne! Ja joku vie voi väittää että kyllähän tän asian kanssa elää voi normaalia elämää! Hoppaheijaa kyllä on normaalit kaukana!

      Itsellä oireita oli jopa reilun vuoden, lääkärit pyöritti silmiä, joo.o oot raapassu, testeissä kävin monissa ja monta kertaa vuodessa, kaikki aina negatiivisia.. Kunnes sanoin että jo nyt on mä haluan tietää mistä on kyse, sain lähetteen naistentautien polille, siellä sanottiin että testi on posiitivinen ollut jossakin vaiheessa, jahas ja mulle aina sanottiin että negatiivisia kaikki!

      Tämä pilaa täysin sun loppuelämäs! Kuka haluaa naisen tai miehen jolla herppes on, ehei kukaan.. miettikääs nyt löydätte uuden partnerin ja kerrotte sille niin kyllä se näin on et tuhoon tuomittu on sekin juttu sitten! Että ei muutakun helvetin hyvää loppuelämää tänkin asian kanssa vaan!

    • Rauhassa

      .... Tiedän ettei herpes kasvojen alueella ole yhtä kivulias ja epämiellyttävä kuin genitaali alueella, mutta ei sun elämän ole pilattu.

      Itsella ollut kasvojen alueella herpes koko elämäni ja se on vaihtelevan aktiivinen(välillä ollut kuukausia putkeen..). Ihan samanlailla minun on aina pitänyt olla varovainen etten sitä siirrä silmääni, omiin genitaalialueisiin tai jonkun muun genitaaleihin. Mutta ei se tarkoita että pitäisi elää selibaatissa, kyllä se vaikeuttaa ja pitää olla todella varovainen.

      Ja kyllä se oikea joka sua rakastaa oikeasti, sun kanssas on vaikka sulla olis mikä herppes. Sellanen ihminen joka sen kanssa ei voi elää tai se on deal breaker, ei sua ansaitse :) Tosi rakkaus menee kaiken tälläsen yli.

      • Anonyymi

        Mutta jos kerrot herpeksestä jo tapailun alkuvaiheessa, niin kuin sopivaa olisi, niin miten tämä rakkaus ehtisi ennen sitä kehittyä?


    • Naikkonen25

      Totta, ei todellakaan ole mikään loppu elämälle tämä vaiva. Itse en asiaa juuri ajattele. Kiinnittää vaan huomiota hygieniaan enemmän oireisina aikoina. Mieheni kanssa olen ollut muutaman vuoden eikä herpes haittaa häntä, muttei olekaan itse saanut oireita. Käsittääkseni tämä vaiva oireilee helpommin naisilla kuin miehillä.

      Ja kuka sen sulle ikinä onkin tartuttanut, ei välttämättä tosiaan ole tiennyt tartunnastaan, koska tätä ei voi diagnosoida varmasti muuten kuin tuoreesta rakkulasta, ja niitähän ei tule jos on oireeton kantaja :) Eli todennäköisesti olen tämän saanut joltain mieheltä joka ei tiennyt sairastavansa. Ja siitä oon ihan samaa mieltä, että jos toinen ihminen on susta oikeesti kiinnostunut, ei se herpes sitä estä.

      Itselläni herpes puhkesi n. 4 vuotta sitten. Primäärioireet olivat aivan järkyttävät, minäkään en pystyny lopulta istumaan ja kävellessä vaapuin kuin ankka kun alapää oli niin turvonnut. Oireet etenivät nopeasti ja kuume nousi melkein neljään kymppiin. Kun rakkulat erään tuskallisen yön jälkeen puhkesivat, kipu helpotti välittömästi. Vuosin jotain järkyttävää visvaa ja verta pyyhkeelle. Sitten terveyskeskuksen lääkäri totesi herpeksen silmämääräisesti ja antoi antibiootit kouraan, niillä sitten parani tuo eka tulehdus. En ole kyllä koskaan pahempaa kipua kokenut kuin tuon primääriherpeksen aikana, huh!

      Sen jälkeen herpestulehdus uusi pari kertaa seuraavan vuoden aikana lievemmillä oireilla ja miedolla kuumeella. Antibiooteilla ohi. Parin kuumeiden ja kipeän jakson jälkeen on herpes ilmennyt aika ajoin vain pieninä haavaumina/arkuutena alapäässä, ei mitään mikä haittaisi suuremmin. Nyt ensimmäisen kerran neljään vuoteen jälleen sellainen jakso, että on kutinaa ja kirvelyä alapäässä! Ei kovin inhat oireet muttei tietysti mukavatkaan. Hyvä tietää että menee ohi todennäköisesti itsestään. Tän kertainen tulehduksen uusiminen kohtuu todennäköisesti stressistä ja ehkä normaalia hieman huonommasta syömisestä/nukkumisesta/juomisesta.

      Itsestäni sanon sen, etten ole syönyt estolääklitystä, en syö vitamiineja tms ravintolisiä ja syönkin suht epäterveellisesti ja herpes on silti harvoin. Ei tää tauti välttämättä tarkoita sitä, että elämää täytyisi välttämättä elää täydellisessä herran kurissa ja nuhteessa :D

      • äiti vm-61

        Aikamoisen yllätyksen koin kun selvisi, että genitaaliherpes tartunnan saattaa saada myös sikiö. Tämän jos olisin tiennyt en olisi koskaan hankkinut lapsia. Tyttöni on nyt 20v. ja sairastaa herpestä vaikka ei ole ollut sukupuolisessa kanssakäymisessä.
        Nettiä tutkiessani on selvinnyt, että tauti saattaa tarttua sikiöön jos äiti saa ensimmäisen tartuntansa raskauden aikana. Tuo on höpö höpöä. Minulla sairaus oli jo monta vuotta aiemmin. Raskausaikana en edes oirehtinut. Eli tosi ikävä sairaus on kyseessä. Itse olisin sairauden kanssa pärjännyt. Olen tullut sinuiksi sen kanssa mutta se, että tauti tarttuu sikiölle on kohtuutonta. Mieheni ei ole oirehtinut ollenkaan 30 yhteisen vuotemme aikana. Tietää tartunnastani eikä ole koskaan syyllistänyt minua. Mistä sitä tietää vaikka olisin itsekin saanut taudin äidiltäni. Tauti kun aktivoituu tytöillä yleensä siinä 20-25 vuoden tienoilla.


      • toinen äiti
        äiti vm-61 kirjoitti:

        Aikamoisen yllätyksen koin kun selvisi, että genitaaliherpes tartunnan saattaa saada myös sikiö. Tämän jos olisin tiennyt en olisi koskaan hankkinut lapsia. Tyttöni on nyt 20v. ja sairastaa herpestä vaikka ei ole ollut sukupuolisessa kanssakäymisessä.
        Nettiä tutkiessani on selvinnyt, että tauti saattaa tarttua sikiöön jos äiti saa ensimmäisen tartuntansa raskauden aikana. Tuo on höpö höpöä. Minulla sairaus oli jo monta vuotta aiemmin. Raskausaikana en edes oirehtinut. Eli tosi ikävä sairaus on kyseessä. Itse olisin sairauden kanssa pärjännyt. Olen tullut sinuiksi sen kanssa mutta se, että tauti tarttuu sikiölle on kohtuutonta. Mieheni ei ole oirehtinut ollenkaan 30 yhteisen vuotemme aikana. Tietää tartunnastani eikä ole koskaan syyllistänyt minua. Mistä sitä tietää vaikka olisin itsekin saanut taudin äidiltäni. Tauti kun aktivoituu tytöillä yleensä siinä 20-25 vuoden tienoilla.

        Nyt kyllä kirjoitit ihan höpö höpöä, mitään aktivoidu yleensä tytöillä 20-25 vuoden iässä.

        Ei todellakaan herpeksen vuoksi lapsentekoa kannata jättää. Ei välttämättä tartu lapseen synnytyksessä. Lapset voivat saada herpeksen ihan muutenkin, on ihmisiä, jotka ovat itse tartuttaneet esim. huulessa olevan herpeksen alapäähänsä, tartuntaan ei siis tarvita sukupuolista kanssakäymistä. Joskus on mysteeri mistä herpeksen on saanut.


      • äiti vm.-61
        toinen äiti kirjoitti:

        Nyt kyllä kirjoitit ihan höpö höpöä, mitään aktivoidu yleensä tytöillä 20-25 vuoden iässä.

        Ei todellakaan herpeksen vuoksi lapsentekoa kannata jättää. Ei välttämättä tartu lapseen synnytyksessä. Lapset voivat saada herpeksen ihan muutenkin, on ihmisiä, jotka ovat itse tartuttaneet esim. huulessa olevan herpeksen alapäähänsä, tartuntaan ei siis tarvita sukupuolista kanssakäymistä. Joskus on mysteeri mistä herpeksen on saanut.

        Voi kun puhuisinkin. En vain keksi mitään syytä mistä tyttäreni on herpeksen saanut. Silloin tällöin on myös nettikeskusteluissa ollut hycvin nuoria tyttöjä jotka ovat herpeksen saaneet eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin oma äiti. Lääkärit kyllä myöntävät sen, että jos äiti saa herpestartunnan raskauden aikana silloin on muutaman prosentin mahdollisuus, että vauvakin saa istukan kautta tartunnan. Mutta itselläni tilanne on eri koska olin saanut tartunnan jo vuosia ennen raskautta. Kyllä herpes virus on todella hankala sairaus niin eläimillä kuin ihnisillä. Julma suorastaan. Suosittelen todella tutustumaan sairauteen vaikka netin kautta.


      • äiti vm.-61
        toinen äiti kirjoitti:

        Nyt kyllä kirjoitit ihan höpö höpöä, mitään aktivoidu yleensä tytöillä 20-25 vuoden iässä.

        Ei todellakaan herpeksen vuoksi lapsentekoa kannata jättää. Ei välttämättä tartu lapseen synnytyksessä. Lapset voivat saada herpeksen ihan muutenkin, on ihmisiä, jotka ovat itse tartuttaneet esim. huulessa olevan herpeksen alapäähänsä, tartuntaan ei siis tarvita sukupuolista kanssakäymistä. Joskus on mysteeri mistä herpeksen on saanut.

        Voi kun puhuisinkin. En vain keksi mitään syytä mistä tyttäreni on herpeksen saanut. Silloin tällöin on myös nettikeskusteluissa ollut hycvin nuoria tyttöjä jotka ovat herpeksen saaneet eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin oma äiti. Lääkärit kyllä myöntävät sen, että jos äiti saa herpestartunnan raskauden aikana silloin on muutaman prosentin mahdollisuus, että vauvakin saa istukan kautta tartunnan. Mutta itselläni tilanne on eri koska olin saanut tartunnan jo vuosia ennen raskautta. Kyllä herpes virus on todella hankala sairaus niin eläimillä kuin ihnisillä. Julma suorastaan. Suosittelen todella tutustumaan sairauteen vaikka netin kautta.


      • näinkö meinaat
        äiti vm.-61 kirjoitti:

        Voi kun puhuisinkin. En vain keksi mitään syytä mistä tyttäreni on herpeksen saanut. Silloin tällöin on myös nettikeskusteluissa ollut hycvin nuoria tyttöjä jotka ovat herpeksen saaneet eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin oma äiti. Lääkärit kyllä myöntävät sen, että jos äiti saa herpestartunnan raskauden aikana silloin on muutaman prosentin mahdollisuus, että vauvakin saa istukan kautta tartunnan. Mutta itselläni tilanne on eri koska olin saanut tartunnan jo vuosia ennen raskautta. Kyllä herpes virus on todella hankala sairaus niin eläimillä kuin ihnisillä. Julma suorastaan. Suosittelen todella tutustumaan sairauteen vaikka netin kautta.

        Niin, koska 20-vuotias tyttäresihän aivan varmasti on puhunut sinulle totta....


    • kyllä se siitä!

      Tänne tulee kaikki juuri herpeksen saaneet itkemään että elämä pilalla, mutta ennemmin kannattaa lukea noiden jo vuosia sairastaneiden kirjoituksia jotka kertoo että ei se elämä pilalle ole mennyt.
      Itse olen saanut herpeksen reilu vuosi sitten myös hyvin epäoikeutetusti yhden illan reissulta kaverilta joka ei kertonut. Olisin tahtonut mahdollisuuden valita, mutta sinne meni. Ekaks tuntuu siltä että olen nyt saastainen enkä ikinä löydä ketään kuka minut huolisi, mutta kyllä se siitä paranee. Herpes on tosiaan hyvin hyvin yleinen ja niin moni ihminen sitä kantaa tietämättään, etenkin miehet. Ja todellakin pitää paikkansa että se tarttuu naisille huomattavasti helpommin kuin miehille, joilla se myös on paljon useammin oireeton. Joten siitä kantilta katsottaessa me naiset ollaan paremmassa asemassa miestä etsiessä kuin herpes mies tervettä naista etsiessä.
      Kyllähän se vähän hankaloittaa elämää ja pitää olla tarkempi kaiken kanssa, mutta ei mun ainakaan ole tarvinnut mistään maallisista nautinnoista kieltäytyä tai muuttaa elämäntapojani sen suuremmin.
      Shokkinahan se tulee mutta ei se paha mieli netistä kauhutarinoita lukemalla parane, ihmiset hyvät! jutelkaa vaan sen lääkärin kanssa ja miettikää asiaa hiljaa pienessä mielessänne ilman että viette itseltänne yöunet lukemalla näitä juttuja täällä

      • plä

        Kiitos sanoistasi ^ ehkä tästä hengissä selvitään :)


      • Anonyymi

        Minulla kävi niin hyvin, että miehen kanssa sairastuttiin samaan aikaan suhteen alussa, mutta mies on osoittautunut niin ihanaksi, että olemme yhdessä edelleen. Ei siis ainakaan vielä ole tarvinnut etsiä uutta kumppania. Toivon, että tämä suhde jatkuisi elämäni loppuun saakka myös herpeksen kannalta. Ja jos ei, niin sen päätyttyä oltaisi jo kehitetty tähän parantava rokote.


    • Pahemminkin.voisi.olla

      Itse sain tartunnan noin 6 vuotta sitten mieheltä joka omien sanojensa mukaan ei tiennyt kantavansa moista tautia. Ensi oireet olivat yhtä helvettiä ja kestivät monta viikkoa. Sen jälkeen olen oirehtinut useamman kerran vuodessa, tällä hetkellä menossa sellainen kausi että jokaisten kuukautisten jälkeen alkaa oireilu. Apteekista ilman reseptiä saatava zovirax voide on lyhentänyt oireilu aikaa ja helpottanut kirvelyä ja kutinaa.
      Nykyiselle avokilleni kerroin heti tutustumisemme alkuvaiheessa vaivastani ja hän otti asian todella hyvin, ensimmäiset vuodet käytimme kondomia ja nyt hänen päätöksellään ottaa riski tartunnasta olemme olleet ilman pari vuotta. Oireita hänelle ei ole tullut, mutta toki voi olla kantaja ilman oireitakin. Kyllä tämän kanssa pärjää, ei ole maailmanloppu. :)

    • näppylöitä-täälläkin

      Olen sairastanut genitaaliherpestä nyt kuusi vuotta. Ei ole elämä pilalla ja satunnaisesti ilmaantuvat näppylät eivät maata kaada. Mieskin löytyi rinnalle ja kerroin taudista. Hän sai vuoden yhdessäolon jälkeen minulta tartunnan, mutta ei ole hänenkään elämänsä siitä mennyt pilalle! Käytössä zovirax-voide, kun on rakkuloita; kaipa se hiukan lyhentää sitä rakkula-aikaa.

    • raskastaakka

      Henkisestihän tuo herpes onkin pahin, vaikka fyysiset oireet olisi hyvin vähäiset, huomaamattomat, mutta se tietoisuus elää viruksen kantajana on äärimmäisen raskasta.

    • Hyh_huor

      Olisi kannattanut valita nainen paremmin. Todennäköisesti olet jo itsekin saastunut ja jos haluat varmuuden asiasta, kannattaa käydä tutkimuksissa. Jos olet vielä puhdas tuon taudin osalta, hanki toinen nainen.

      • Anonyymi

        Voi olla mahdotonta "valita paremmin". Tautia voi tartuttaa toiselle, vaikka itse ei sitä tietäisi kantavansa. Ja testeilläkään sen kantajuutta ei voi varmasti poissulkea, jos ei ole oireita. Lisäksi viruksen on voinut saada omalta äidiltään, eli ei ole tarvinnut olla edes sukupuoliyhteydessä kenenkään kanssa


    • Herpes10

      Niinpä niin!! Itse sain tuon Herkun kannettavaksi yli 20vuotta sitten yhdeltä naikkoselta, jonka kanssa tuli jopa seurusteltua!! Mutta ne oireet alkuun ihan helvetilliset kyllin nuppi yksi iso rakkula peseminen mahdotonta kivun takia!! Nykyään ihan inhimillinen, ja olen kyllä kertonut nykyiselle puolisolle asian, kumiton yhdyntä jo yli 15 vuotta, enkä ole tartuttanu!!

    • Anonyymi

      Te, joilla herpes on uusiutunut useamman kerran: oletteko joka kerta käyttäneet viruslääkitystä, vai paraneeko se itsestään?

      • Anonyymi

        Lääkäri sanoi, että joka kerta käytettäisiin, mutta luin että ei kannata käyttää, jos oireet ovat lievät. Onko muilla (naisilla) esiintynyt alapään kuivuutta ja yhdyntäkipuja herpeksen saamisen jälkeen? Siis sillon kun ei ole aktiivisessa vaiheessa.


      • Anonyymi

        DDT ja 44 käytettiin ennen. Leviäähän se itsestään, ellei torjuta-aineita käytetä, nuo edellä minititut rotanmyrkkyjä.
        En tiedä mitä käytetään, sanoi venäläinen.
        Coronan torjunnassa kassalta kerrottiin, ettei viruksen leviämistä voida estää, eikä ole tarkoituskaan estää.
        En tiedä sitten, että jos ne laittaisivat rokottamalla jotakin tököttejä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikä sitten tilanne mahtaa olla nykyään.
      Herkästi tarttuvasta viruksestahan tässäkin on kysymys. Muuntuukos se, vai onko kysymys kestävän kehityksen viruksseta.

    • Anonyymi

      Mä en ole vielä lääkärissä käynyt, mutta aika varma olen siitä että minulla on sukuelinherpes. Viikon tästä kärsinyt ja tämä on aivan kamalaa!!! Vuorokauteen en ole voinut pissalla käydä, sattuu niin kauheasti! Milloin tämä helpottaa? 3 päivää olen syönyt acyrax lääkettä mitä apteekista hain, mutta tuntuu ettei siitä ole mitään apua ollut.

      • Anonyymi

        Voi harmi. Ota aika lääkärille jotta vaivan syy selviää. Pikaista toipumista!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe