Mitä multaa porkkanoille?

aloitteleva viherpeu

En ole ikinä kylvänyt mitään ja tarvisin apua! Mulla olisi puinen laatikko, johon ajattelin tehdä taaperolle pienen kasvimaan, johon kylväisin ainakin porkkanoita. Eipä siihen kai juuri muuta taida mahtua. Laatikkoon mahtuisi noin 250 litraa multaa. Katselin multia marketista ja myyjä ehdotti jotain kukkamultaa kun ei siellä muuta tainnut edes olla. En kuitenkaan vielä ostanut kun olii kiva laittaa kerrasta sellaista multaa, jossa porkkanat hyvin kasvaisivat ja tietysti mahdollisimman luonnonmukaisesti. Voisiko joku antaa vinkkiä?

2

2701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhamulta kelpaa hyvin, mutta porkkanan kylväminen alkaa olla aika myöhässä. Ei ainakaan suuria ennätä tulla. Meillä kylvetään jo ihan toukokuun alkupäivinä.Itäminen kestää pari viikoa, joten heinäkuun alussa olisi vasta sirkkalehdillä. Laita laatikko valmiiksi, ja kylvä sitten ensikesänä. Että et joudu tekemään turhaa työtä.

• pk-ou

Kovasti on tuo ehtiminenkin suhteellista: täällä Pohjois-Suomessa päästään kylvöpuuhiin normaalistikin vasta kesäkuussa, ja silti joka vuosi porkkanat saadaan :)

Totta on silti, että myöhäistähän nyt jo alkaa olla. On muuten olemassa myös pieneksi jäävää pyöreää porkkanaa, se ei sitä paitsi vaadi niin syvää kasvualustaakaan kun ei syvälle veny. Tai miksi et luopuisi porkkanoista ja kasvattaisi jotain mistä saa satoa helpommin ja nopeammin? Vaikka salaattia, retiisejä tai sitten osta valmiita yrttien tai syötävien kukkien taimia ja kasvata taaperosi kanssa niitä? Ovathan nekin kauniita, eikä haittaa vaikka joku yrtin lehti menisi suuhunkin:) Yksi tai kaksi kesäkurpitsan taintakin laatikkoosi mahtuisi.

Kukkamultaa ei kannata käyttää, vaikkakin jos et muuta helposti saa niin kasvavat ne siinäkin. Osta pihamyymälästä tosiaan tavallista puutarhamultaa tms, myyjät kyllä osaavat neuvoa. Ja satoa parantaa jos vaivautuu vähän lannoittamaankin. En ala luomulannoituksesta neuvomaan kun en asiaa tunne, mutta itse olen ollut ihan tyytyväinen niin kanankakkapohjaisiin lannoitteisiin kuin teollisempiinkin kesäkukka- yms lannoitteisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      80
      2897
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1676
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      77
      1501
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1408
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      132
      1377
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1256
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1220
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      96
      1163
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      82
      1158
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      80
      1145
    Aihe