En ole ikinä kylvänyt mitään ja tarvisin apua! Mulla olisi puinen laatikko, johon ajattelin tehdä taaperolle pienen kasvimaan, johon kylväisin ainakin porkkanoita. Eipä siihen kai juuri muuta taida mahtua. Laatikkoon mahtuisi noin 250 litraa multaa. Katselin multia marketista ja myyjä ehdotti jotain kukkamultaa kun ei siellä muuta tainnut edes olla. En kuitenkaan vielä ostanut kun olii kiva laittaa kerrasta sellaista multaa, jossa porkkanat hyvin kasvaisivat ja tietysti mahdollisimman luonnonmukaisesti. Voisiko joku antaa vinkkiä?
Mitä multaa porkkanoille?
2
2573
Vastaukset
puutarhamulta kelpaa hyvin, mutta porkkanan kylväminen alkaa olla aika myöhässä. Ei ainakaan suuria ennätä tulla. Meillä kylvetään jo ihan toukokuun alkupäivinä.Itäminen kestää pari viikoa, joten heinäkuun alussa olisi vasta sirkkalehdillä. Laita laatikko valmiiksi, ja kylvä sitten ensikesänä. Että et joudu tekemään turhaa työtä.
- pk-ou
Kovasti on tuo ehtiminenkin suhteellista: täällä Pohjois-Suomessa päästään kylvöpuuhiin normaalistikin vasta kesäkuussa, ja silti joka vuosi porkkanat saadaan :)
Totta on silti, että myöhäistähän nyt jo alkaa olla. On muuten olemassa myös pieneksi jäävää pyöreää porkkanaa, se ei sitä paitsi vaadi niin syvää kasvualustaakaan kun ei syvälle veny. Tai miksi et luopuisi porkkanoista ja kasvattaisi jotain mistä saa satoa helpommin ja nopeammin? Vaikka salaattia, retiisejä tai sitten osta valmiita yrttien tai syötävien kukkien taimia ja kasvata taaperosi kanssa niitä? Ovathan nekin kauniita, eikä haittaa vaikka joku yrtin lehti menisi suuhunkin:) Yksi tai kaksi kesäkurpitsan taintakin laatikkoosi mahtuisi.
Kukkamultaa ei kannata käyttää, vaikkakin jos et muuta helposti saa niin kasvavat ne siinäkin. Osta pihamyymälästä tosiaan tavallista puutarhamultaa tms, myyjät kyllä osaavat neuvoa. Ja satoa parantaa jos vaivautuu vähän lannoittamaankin. En ala luomulannoituksesta neuvomaan kun en asiaa tunne, mutta itse olen ollut ihan tyytyväinen niin kanankakkapohjaisiin lannoitteisiin kuin teollisempiinkin kesäkukka- yms lannoitteisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346