perenna kivetys

putarha-noviisi

Olen miettinyt kohotetun kukkapenkin perustamista ja ajatellut luonnonkivi reunusta siihen. Voisiko joku neuvoa tällaista puutarha hommien aloittelijaa ihan alusta pitäen miten tuollaisen penkin perustaa ja miten tuollainen kivireunus (esim 2-3 kerrosta) rakennetaan? Millaisia kiviä? Miten pysyvät päällekkäin jne? Tarviiko penkin alle ensin jonkin suojan rikkaruohoilta? Kuinka paljon kohotettu (maan pinasta) tulisi olla? Miten reuna pysyy kasassa, niin ettei maa ala valumaan esim. sateen ansiosta?

2

1139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pihapupu

      velipoika teki sellaisen kivi reunaisen latoen kolmeen krokseen ne kivet, ja sanon että on KAMALA kumpu. Älä niinajattele tekeväsi, keksi jotain muuta.

    • Lystiä puuhaa

      Jos perustat penkin nurmikon päälle, niin irrota nurmikko 10 sentin paksuisina paakkuina ja käännä paakut paikoilleen nurinpäin. Näin nurmikasvit eivät kasva läpi, vaan jäävät lannotteeksi maahan.
      Mullan paksuus riippuu siitä, mitä aiot penkissä kasvattaa. Yksivuotiset kesäkukat ja maanpeiteperennat selviää 20- 30 senttisessä multakerroksessa. Syväjuuriset, suuret perennat tarvii vähintään 40 senttiä. Jos penkin alla on suht hyvää maata ja särjet maanpinnan ennen multakeon kasaamista, niin 25 senttiä riittää mille hyvänsä. Multa painuu ja sitä pitää joka vuosi vähän lisätä, hyvä aika on keväällä kun lumi on juuri sulanut.

      Luonnonkivillä tarkoitat vissiin tavallisia kivenmurikoita? Niiden alle laita vaikka multasäkkien muovia, rikkakasvien kitkentä kivien välistä ei onnistu purkamatta koko systeemiä ja sieltä ne hiipivät penkkiin riesaksi.
      Jos kiviä on isoja ja pieniä, voit latoa niitä isot alle, pienet päälle päällekkäin ja lomittain hiukan nojalleen penkin multaa vasten. Rankalla sateella raoista karkaa ens alkuun multaa, joten tiiviisti pitäs latoa.

      Muurauslaastilla saa raot umpeen. Rautakaupasta saatavaan valmislaastiin sekotetaan vaan vettä ja laastia kauhotaan latoessa kivien väliin. Pursuamat voi jättää tai siistiä pois, miten tykkää. Käsipelillä onnistuu ihan hyvin, hanskat pitää olla. Laasti kuivaa itekseen ja kestää vuosia, rapautuessa irtoavat kivet voi muurata uudestaan paikoilleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe