Monta kertaa ammutut hylsyt

uusi lataaja

Monessa kirjassa kuvataan että liian monta kertaa ammuttuun hylsyyn tulee kirkas juova lähelle kantaa. olisin kysynyt millaisesta juovasta on kyse. Itse erotin kerran jälleenladatusta hylsystä tuollaisen hennon juovan. Sitten vertasin uuteen tehdaspatruunaan ja siinäkin oli kirkas juova.

Eli pitääkö tuon juovan olla leveä vai onko se erityisen kirkas? En usko että hylsy meni pilalle yhdellä latauksella saati sitten tehdashylsy ampumatta! Latausoppaan mustavalko kuva ei asiaa oikein selvittänyt :(

Olisiko kenelläkään hyvää kuvaa liian kuluneesta hylsystä? Tai parempia määritelmiä.

Ja kyseessä siis 308 rem ja sakon ja lapuan hylsyt.

4

1242

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä minullakin on kerran ammutuissa .22-250Rem hylsyissä selvä juova lähellä kantaa. Kun latasin miedon latauksen ja hylsy nokeentui, niin sitten sen juovan vasta erottikin selvästi.

• on.,

Kerros tarkemmin tuosta juovan paikasta? Onko se juuri siinä kohtaa jossa pohjaosa loppuu ja varsinainen ruutiosa alkaa? Itselläni oli tuossa kohtaa juova, otin hylsyn tarkkailuun ja latasin ja ammun monta kertaa, kunnes se repesi siitä juuri siitä kohtaa puoliksi poikki. Roiskaisi aika ilkeästä silmille, olen siitä lähtien käyttänyt lasia ammuttaessa itse lataamia.

• uusi lataaja

Se on siinä kohtaa missä kanta vaihtuu hylsynseinäksi. Mietin vaan että jos jo uudesta hylsystä erottaa juovan (tai muokkaustavan eron eli venytttämättömän ja venytetyn messingin välillä) niin miten erottaa onko kyseessä hylsyn heikentymä?

• Hillbergmounting.
        uusi lataaja kirjoitti:

Se on siinä kohtaa missä kanta vaihtuu hylsynseinäksi. Mietin vaan että jos jo uudesta hylsystä erottaa juovan (tai muokkaustavan eron eli venytttämättömän ja venytetyn messingin välillä) niin miten erottaa onko kyseessä hylsyn heikentymä?

Tulee, koska hylsy venyy siitä mistä seinä alkaa. Kokosupistettaessa jää selvä jälki kun kohta supistuu. Tästä kohtaa hylsy myös venyy ja lopulta katkeaa. Reunakantahylsyssä sulku reunasta. Tällöin hylsy venyy herkästi( 7,62x53R). Mauser-kantaisesta (esim .308Win) saattaa nallipesä venyä ensin. Jos nalli menee kevyesti hylsyyn, on se syytä hylätä. Nykyiset väljät patruunapesät edesauttavat hylsyn venymistä ennen aikojaan.
        Paras tapa saada selville onko hylsy katkeamassa po kohdasta, on kokeilla hylsyn sisäpuolelta taivutetulla rautalangalla tai sopivan naulan kannalla, tuntuuko siellä olevan jo lovea kirkkaamman kohdan tienoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      95
      1821
    2. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      487
      1380
    3. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      88
      1193
    4. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      48
      1170
    5. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      75
      1160
    6. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      193
      1130
    7. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      93
      937
    8. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      11
      864
    9. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      65
      715
    10. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      176
      711
    Aihe