Onkohan kaikissa ensi- ja turvakodeissa vielä tapana se että jos sinne houkuteltu äiti haluaa lähteä lapsensa kanssa kotiin niin lapsen on jäätävä ensi- ja turvakotiin ts. äiti menettää tällöin lapsensa?
ensi-ja turvakoti
4
1460
Vastaukset
- Sossu ammatiltaan
Missään ensi- ja turvakodissa ei ole koskaan ollut tuollaista käytäntöä. Äiti ja lapsi saavat kyllä kotiutua ihan tahtonsa mukaan. Ainoastaan silloin, jos katsotaan, että lapsen turvallisuus olisi vakavasti vaarassa kotona (eli väkivalta on kohdistunut lapsiin), voi turvakoti tehdä lastensuojeluilmoituksen. Tämäkään ei kyllä tarkoita, ettei kotiin voisi mennä, mutta tällöin lastensuojelu aloittaa työskentelyn perheessä. Itse olen työskennellyt vastaavassa tilanteessa olevan perheen kanssa. Tällöin perheelle tarjottiin perhetyötä kotiin. Kun perheen tilanne meni parempaan ja isä haki apua, lastensuojelun asiakkuus lopetettiin.
Mikäli tilanteesi vaatii turvakodin palveluita, mene sinne rohkein mielin! Siellä on kuuntelevia ammattilaisia, joiden tavoitteena on työskennellä sinun ja lapsesi parhaaksi. Päätökset saat tehdä ihan itse sielläkin.- emilydeli
Ensi- ja turvakodissa on siis erikseen ensikoti ja turvakoti. Turvakoti on näistä se, minne ihmiset menevät perheväkivaltaa karkuun, ja sieltä saa lähteä kun tilanne kotona helpottaa. Ensikoti on paikka, mihin otetaan esim. entisiä päihteidenkäyttäjiä (nykyisille on oma ensikotinsa), mielenterveysongelmaisia, sekä alaikäisiä vanhempia. Ensikodista EI saa lähteä silloin kun huvittaa, vaan maksusitoomus on käytettävä loppuun. Riippuu hieman ensikotiin tulon syystä että miten reagoidaan jos kuitenkin tahtoo lähteä aiemmin. Minä, ex-pilleristi olin ollut monta vuotta kuivilla, minut painostettiin silti perheineni ensikotiin vanhemmuuden arviointijaksolle, joka kesti 6kk. ja sanottiin että vauva viedään pois jos lähdemme etuajassa, olimme kuinka hyviä vanhempia tahansa, sillä sen katsotaan olevan viranomaisen vastustamista jos kieltäytyy tästä. Alaikäiset vanhemmat joutuvat usein olemaan tuolla hyvinkin pitkään. Se, että miten hoitaa lapsen, ei vaikuta jakson kestoon mitenkään, vaan ainoastaan tulemisen syy määrittää sen, oli kyse kuinka vanhoista jutuista hyvänsä. Eli, turvakodista voit lähteä milloin huvittaa, ensikodista et.
- mie vua
emilydeli kirjoitti:
Ensi- ja turvakodissa on siis erikseen ensikoti ja turvakoti. Turvakoti on näistä se, minne ihmiset menevät perheväkivaltaa karkuun, ja sieltä saa lähteä kun tilanne kotona helpottaa. Ensikoti on paikka, mihin otetaan esim. entisiä päihteidenkäyttäjiä (nykyisille on oma ensikotinsa), mielenterveysongelmaisia, sekä alaikäisiä vanhempia. Ensikodista EI saa lähteä silloin kun huvittaa, vaan maksusitoomus on käytettävä loppuun. Riippuu hieman ensikotiin tulon syystä että miten reagoidaan jos kuitenkin tahtoo lähteä aiemmin. Minä, ex-pilleristi olin ollut monta vuotta kuivilla, minut painostettiin silti perheineni ensikotiin vanhemmuuden arviointijaksolle, joka kesti 6kk. ja sanottiin että vauva viedään pois jos lähdemme etuajassa, olimme kuinka hyviä vanhempia tahansa, sillä sen katsotaan olevan viranomaisen vastustamista jos kieltäytyy tästä. Alaikäiset vanhemmat joutuvat usein olemaan tuolla hyvinkin pitkään. Se, että miten hoitaa lapsen, ei vaikuta jakson kestoon mitenkään, vaan ainoastaan tulemisen syy määrittää sen, oli kyse kuinka vanhoista jutuista hyvänsä. Eli, turvakodista voit lähteä milloin huvittaa, ensikodista et.
Justiis. Juuri näin. Tätä minä tarkoitin. =(
Meillä oli kaikki ok. Silti meiät houkuteltiin ensikotiin. Jos oisin ton tienny ni en ois menny! Olin todella järkyttynyt kun sain tietää että ollaankin about vankilassa! - emilydeli
mie vua kirjoitti:
Justiis. Juuri näin. Tätä minä tarkoitin. =(
Meillä oli kaikki ok. Silti meiät houkuteltiin ensikotiin. Jos oisin ton tienny ni en ois menny! Olin todella järkyttynyt kun sain tietää että ollaankin about vankilassa!Minä olen lääkeriippuvuuteni jälkeen mm opiskellut ammatin, ja saanut vakituisen työn, mennyt naimisiin... Ja silti piti tutkia puoli vuotta, koska minulle määrätty päihdetyöntekijä (niin, oma työntekijä!! Hassua, kun en ongelman ollessa pahimmillaan saanut mitään apua vaikka miten hain...) tolkutti sitä, että päihteidenkäyttäjä ei voi olla normaalissa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa jne, ja pakotti minut käymään huumeseulassa 2 kertaa viikossa! Viimeisestä pilleristä on nyt siis jo viisi vuotta aikaa, tyttäreni on nyt 11kk, joten silloinkin 4,5. Tarkkailtiin myös siivous, ruuanlaitto ym. taitoja, sillä enhän minä hörhö nyt sellaisia hienouksia voi osata! Ensikodin henkilökunta oli kyllä miellyttävää, mutta sossu määräsi ympärille muita työntekijöitä, ns "tukiverkoston", jotka pitivätkin sitten ihan idioottina... Ja huostaanotolla siis uhattiin jos yrittää lähteä kesken jakson pois! Ensikodin asukas on automaattisesti lastensuojeluasiakas, ja toisin kuin turvakodin puolella, tuolla ei lastensuojelu häviä kuvioista vaikka asiat olisivat hyvin. Ensikodin papereissa luki lähtiessämme, että normaali perhe, ei mitään vaikeuksia, mutta sossu haluaa edelleen jatkaa asiakkuuttamme, vaikka syytä ei heidänkään mukaan ole, niin varmuuden vuoksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203