Juhannus herkkuja

en jaksa..

29

749

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasso-Q

Ei ole pakko jos ei tahdo. Minäkään en avannut linkkiä koska en tahdo. Enkä vietä juhannusta koska en tahdo. Eikä minun tännekään ole pakko kirjoittaa mielipiteitä, mutta tahdoin.

• samilja

kaikkea jaksaa, jos haluaa. Eihän siihen mene, kuin yhden työpäivän aika, ja hyvää tulee.
      En minä ole kuullut, että oikeaan juhannusjuustoon, punaseen heraan kananmunia laitetaan.
      Kaupasta saa näin juhannuksen aikaan ruskeaa maitoa, kuulema voi keittää punaisestakin. Kahdeksisen litraa maitoa, juustonjuoksutinta ja hippu suolaa. Ei minulla ole ainakaan kymmenien litrojen kattiloita, 5-litrainen riittää.
      7 tuntia kun keittelee, suurinpiirtein, niin hyvää tulee. Vie kielenkin mennessään.

http://www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/1710

• kotoisin ja siellä äitini keitti aina juhannusjuuston. Siitä tuli väriltään hennon vaaleanpunaista ja todella maukasta. Valitettavasti se vaatii pitkän kypsennysajan. Juhannus ei vaan tullut ilman sitä. Toinen juusto oli uunissa laitettu juuri poikineen lemän maidosta tehty, kuin pannukakku mutta jauhoja ei tarvinnut.

Kaikkea kivaa on painunut unholaan josta edes lapseni eivät tiedä mitään.

• samilja
        firefox58 kirjoitti:

kotoisin ja siellä äitini keitti aina juhannusjuuston. Siitä tuli väriltään hennon vaaleanpunaista ja todella maukasta. Valitettavasti se vaatii pitkän kypsennysajan. Juhannus ei vaan tullut ilman sitä. Toinen juusto oli uunissa laitettu juuri poikineen lemän maidosta tehty, kuin pannukakku mutta jauhoja ei tarvinnut.

Kaikkea kivaa on painunut unholaan josta edes lapseni eivät tiedä mitään.

hyydytetty uunijuusto on tosi hyvää, samoin pannari. Ei vain ternimaitoa nykyisin monestikaan kävele vastaan. Joskus täällä joku kertoi tekevänsä siitä pullaakin. Luulisin senkin maistuvan, on ainakin vankkaa maitoa. Luulisi, ettei paljon tarvi rasvaa lisäillä?

• kerbilero

nimessä kananmunia juustoheraan. toi kokoon keittäminen on vaan niin pitkällinen prosessi, että mieluummin ostan sen litran valmista heraa torilta näin jussin alla. lähes joka vuosi sitä kuitenkin on tullut maistettua ja hyväähän se on kieltämättä. taitaa vaan olla aika pienellä alueella tunnettu juhannusruoka oikea punainen juustohera. sieviläisten valmistamaan heraa mä oon viime vuosina syönyt :)

• samilja
        kerbilero kirjoitti:

nimessä kananmunia juustoheraan. toi kokoon keittäminen on vaan niin pitkällinen prosessi, että mieluummin ostan sen litran valmista heraa torilta näin jussin alla. lähes joka vuosi sitä kuitenkin on tullut maistettua ja hyväähän se on kieltämättä. taitaa vaan olla aika pienellä alueella tunnettu juhannusruoka oikea punainen juustohera. sieviläisten valmistamaan heraa mä oon viime vuosina syönyt :)

syödäänkin muttia ja punasta herraa. Ylivieskassa taas pepua. Sitähän sanotaankin, että epäonnistunut pepu on muttia, hieman liian paljon lorautettu vettä. :))

• kerbilero
        samilja kirjoitti:

syödäänkin muttia ja punasta herraa. Ylivieskassa taas pepua. Sitähän sanotaankin, että epäonnistunut pepu on muttia, hieman liian paljon lorautettu vettä. :))

oon kuullut noista paikallisten yhteenotoista, että kumpi onpi parempaa pepu vai mutti :)) no muttimarkkinoilla on tullut käytyä joskus, kun ovat yleensä festifaaliajojen kanssa samaan aikaan, niin joskus tullessa on tullut tutustuttua sieviläiseenkin yöelämään. toki maasydänjärven lavalla on tullut joskus käytyä :))

• kerbilero kirjoitti:

oon kuullut noista paikallisten yhteenotoista, että kumpi onpi parempaa pepu vai mutti :)) no muttimarkkinoilla on tullut käytyä joskus, kun ovat yleensä festifaaliajojen kanssa samaan aikaan, niin joskus tullessa on tullut tutustuttua sieviläiseenkin yöelämään. toki maasydänjärven lavalla on tullut joskus käytyä :))

Pohjois-Pohjanmaa on jotain ihan muuta sinne ei kuulu mutti eikä pepu. Jos noin huonosti Suomea tunnette, menkää uudestaan kouluun ja opetelkaa vanhat lääninrajat.

• samilja
        firefox58 kirjoitti:

Pohjois-Pohjanmaa on jotain ihan muuta sinne ei kuulu mutti eikä pepu. Jos noin huonosti Suomea tunnette, menkää uudestaan kouluun ja opetelkaa vanhat lääninrajat.

vai Raamatun lause? Äitini on kotoisin Keski-Pohjanmaalta, ja yritäpä väittää, ettei hänen kotipitäjässään syödä pepua! Sievissä on vieläpä kesäisin Muttimarkkinat.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mutti

• sa

• kerbilero
        firefox58 kirjoitti:

mä vanhat läänirajat täältä tunnen ja jopa maakuntien rajat. Aika laaja käsitehän tää P-Pohjanmaa on ja näkyy ne hiukan Keski-Pohjanmaallakin Juhannusheraa keittelevän. Oisko net sitten Pulkkislaiset Ranttiset tai Paavolan pakanat tai nykyiset Siikalatvaset sit niitä oikeit Pohjois-Pohjanmaalaisia :))

• samilja
        kerbilero kirjoitti:

mä vanhat läänirajat täältä tunnen ja jopa maakuntien rajat. Aika laaja käsitehän tää P-Pohjanmaa on ja näkyy ne hiukan Keski-Pohjanmaallakin Juhannusheraa keittelevän. Oisko net sitten Pulkkislaiset Ranttiset tai Paavolan pakanat tai nykyiset Siikalatvaset sit niitä oikeit Pohjois-Pohjanmaalaisia :))

Paavolan pakanoita tai Luohuan luppakorvia tai ehkä Ruukin rupinokkia? :))

• kerbilero
        samilja kirjoitti:

vanha loru meni, kun ennen nuoppareilla kiersi, niin tuokin sanonta tuli tutuksi. Nyt nuokin idylliset pikkukylät on yhtä Siikajokea :(( Kuulostaa hassulta "Siikajoen kunnan Paavolan kylä" , mutta se on sitä nykysuuntausta :)

• k/k
        samilja kirjoitti:

kauhee määrä uusia sanoja ,ennen kuulemattomia,olispa joskus tilaisuus istuu iltaa niin saisit kertoo noitten sanojen alkuperät.
        Syötäs juustoo siin samalla.

• samilja kirjoitti:

vai Raamatun lause? Äitini on kotoisin Keski-Pohjanmaalta, ja yritäpä väittää, ettei hänen kotipitäjässään syödä pepua! Sievissä on vieläpä kesäisin Muttimarkkinat.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mutti

On ihan eri asia kuin Pohjois-Pohjanmaa, olen asunut myös siellä 18 v. Ensimmäinen mieheni oli Alajärveltäeli Etelä-Pohjanmaalta. Ei ole vitsi vaan totta.

• samilja
        k/k kirjoitti:

kauhee määrä uusia sanoja ,ennen kuulemattomia,olispa joskus tilaisuus istuu iltaa niin saisit kertoo noitten sanojen alkuperät.
        Syötäs juustoo siin samalla.

joskus on aikaa, ja kiinnostusta, niin lukaisepa tuolta, siellä on monta mukavaa juttua.

http://www.kirjastovirma.net/

• k/k
        samilja kirjoitti:

joskus on aikaa, ja kiinnostusta, niin lukaisepa tuolta, siellä on monta mukavaa juttua.

http://www.kirjastovirma.net/

ja kiinostaa aina vanhat sanonnat ja ammattinimikkeet,esim rättäri on ollut hämärän peitossa nyt selvis.

• HTZA
        k/k kirjoitti:

ja kiinostaa aina vanhat sanonnat ja ammattinimikkeet,esim rättäri on ollut hämärän peitossa nyt selvis.

1735 vuoteen, minin olen kerinyt tutkimaan, , ovat sukuni esi-isät olleet "karvareita", Ruotsiksi: Garfvare.

Saas nähdä, kerkiänkö lomalla hakemaan vanhempaa porukkaa, onneksi sukunimeni on outo.
        Ei tarvitse hakea maijanpoikaa eikä jussintytärtä.

Maj'sdotter..Jon's, Johansson...
        Jne.

• HTZA kirjoitti:

1735 vuoteen, minin olen kerinyt tutkimaan, , ovat sukuni esi-isät olleet "karvareita", Ruotsiksi: Garfvare.

Saas nähdä, kerkiänkö lomalla hakemaan vanhempaa porukkaa, onneksi sukunimeni on outo.

Jne.

kerto jo sukunimensäkin täällä!!

:D

• k/k
        HTZA kirjoitti:

Jne.

saavat aina jakamattoman huomioni.

• Anjaniina.

versio on ternimaidosta, tunnin pari kokoonkeitetty juusto ;)
      Hyvää kummatkin.
      Mutta joo, minä luulen, että juhannusherkkuihin kuuluu tänä vuonna uudet potut, voi, silli ja muurikallapaistetut tuoreet muikut.

• ,.,,,

Hyvää tulee ternimaidostakin, mutta se on ihan eri asia kuin juhannusjuusto.
        Siitä tulee sen punaisempaa, mitä kauemmin sitä keitetään, kun maitosokeri erottuu, ja hera haihtuu.

• Anjaniina.
        ,.,,, kirjoitti:

Hyvää tulee ternimaidostakin, mutta se on ihan eri asia kuin juhannusjuusto.
        Siitä tulee sen punaisempaa, mitä kauemmin sitä keitetään, kun maitosokeri erottuu, ja hera haihtuu.

sen huomasin kuin luin noita reseptejä.
        Ilmeisesti en ole koskaan maistanu juhannusjuustoa.

• kawe

on minulle uusi *perinneruoka, ilmeisesti sijoittuu joko joidenkin perinteisiin tai on jossain päin Suomea tapana valmistaa Juhannuksena.
      Tutumpi on ternimaidosta tehty uunijuusto ja tietysti se huikean hyvä pannari.
      Tänä vuonna vien Juhannusjuhliin tikkupaloja (juusto/rypäle, pikkulihapulla/oliivi)ym. sekä suklaassa kastettuja mansikoita. Juomaksi Fresita kuoharia ja Rosemount punaviiniä. Kukin tuo jotakin ja itsensä hyvää tekevään seuraan (itketään ja nauretaan- tilanteen mukaan) paljon on yhdessä nähty, kun nyt 27.n kerran kokonnutaan.

• ikinä nähnyt enkä kuullut tuollaisesta juustosta, harmi): Olis varmaan hyvää:)
      Minä oon tehny siitä ternimaidosta, on helppo valmistaa ja hyvää:) Nyt en oo kyselly,olisiko saatavilla ternimaitoa, niissä muutamissa maalaistaloissa jotka tiedän ja tunnen. Pitäis varmaan kysästä, jos sattuis saamaankin:)))

En oo viel aatellu sen kummemin mitä ruokaa laittais juhannuksena, ei olla tehty minkäänlaisia suunnitelmia:)

• Me kaikki ollaan paikkakuntame ja oman alueemme kasvatteja. Kaikilla ovat omat rikkautensa. Jos haluaa opetella, ei tää niin vaikeeta oo:))

• firefox58 kirjoitti:

Me kaikki ollaan paikkakuntame ja oman alueemme kasvatteja. Kaikilla ovat omat rikkautensa. Jos haluaa opetella, ei tää niin vaikeeta oo:))

Ei se vaikeelta vaikuttanu, mut toi keittelyaika, ei hirveesti houkuttele):
        Mut eihän sitä tiedä joskos innostuiski, mie oon niin extempore tyyppi, ei aina tiedä mitä mieleeni saan:))))

• jaksaa, onneks ei tänä juhannuksena tarvii olla sitä vesissä silmin syömässä!

• hyvää se on

niin huumorinomaava anoppi että ruokapöydässäkin nauratatte toisianne. :))

Joo ei tietenkään ymmärsin yskän kyllä missä mennään.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      385
      8478
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      2837
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1182
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      998
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      903
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      896
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      883
    8. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      53
      848
    9. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      842
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      802
    Aihe