Näin kohtelet ujoa

agsdffsfsdagsdgsdf

Ihmiset eivät näytä ymmärtävän yhtä asiaa... Jos seurassa on ujo ihminen, asiaa ei todellakaan auta jos sanoo "oletpa hiljainen ja säikyn oloinen" tms. Siitä tulee vaan ärsyyntynyt ja pettynyt olo, ei siitä kaipaa muistutusta - eiköhän ujo itse märehdi tätä mielessään ihan tarpeeksi paljon. Tälläisen kommentin jälkeen säikky on vieläkin säikympi ja pettynyt itseensä.

Toiseksi pahin virhe on sitten se, että ujo jätetään samantien pienemmälle huomiolle eikä oteta esim.katsekontaktia vain sen takia ettei toinen puhu yhtä paljon kuin muut jotka kilpailevat puheenvuorosta...mielestäni kuitenkin ihmisestä huomaa onko täysin ei-vois-vähempää-kiinnostaa-asenne vai onko vaan tavallista ujompi/hiljaisempi. Kuinka vaikeaa on jutella seurassa kaikille eikä ohittaa katseellaan hiljaisempaa, ei pitäisi olla keneltäkään pois?

Kaikkein paras suhtautuminen ujoon on se että ujon sanoessa jotain reagoidaan siihen kuin kenen tahansa puheeseen (ei esim.suura ihmetystä ja hiljaisuutta siitä kun SE PUHUU JOTAIN). Heitetään heti jokin mukava kommentti takaisin, nauretaan ja otetaan ujo mukaan keskusteluun siinä missä muutkin. Ylimääräinen huomiointi ja kehuminen eivät ole huonoja lisiä rohkaistakseen ujoa ihmistä. Ja mikäli ujous tulee puheeksi, kannattaa jopa huijata vähän ja sanoa että "eihän se nyt mikään ujo edes ole". Tämä kohentaa ujon itsetuntoa kummasti kun muut ei pidäkään niin arkajalkana.

7

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsnuorimies.

ongelmana on se, että ujo sälyttää useimmiten kaiken vastuun vuorovaikutuksesta toisen harteille. Itse olen kans melko ujo ja estynyt monissa tilanteissa vielä nykyäänkin vaikka en niin paljon kuin nuorempana (enkä helposti luota muihin johtuen kouluaikojen kiusaamisesta). Pystyn kyllä nykyään silloin tällöin itsekin avaamaan juttelua vaikka se ei mitään helppoa vieläkään ole ja puheenaihetta on itse joskus vaikea löytää.

Ja olen huomannut sen itse, että kun yrittää joillekin ujoilta vaikuttaville ihmisille jutella, niin jos toinen ihminen on täysin lukossa eikä sano mitään tai ihan lyhyesti vain jotain ja välttelee katsetta ja vetäytyy pois tms. niin todella vaikea siinä on enempää tehdä, kun se vuorovaikutus vaatii toiseltakin sen, että edes vähän tulee vastaan. Eikä tuolloin edes tiedä onko toinen vain todella ujo vai jokin ylpeä pyh-tyyppi vai sellainen jota, ei kiinnosta pätkääkään mitä sanon ja haluaa että menisin pois. Itselle tulee tuollaisesta usein sellainen olo, että olinpa tyhmä kun menin juttelemaan kun noin kylmästi kohdellaan. Ja tiedän kyllä, etteivät useimmat ujot halua tuollaista vaikutelmaa itsestään antaa, mutta sellainen vaikutelma siitä valitettavasti syntyy. Ujoa repii vastakkaisiin suuntiin "mene pois kun pelottaa" ja toisaalta "jää juttelemaan" voimat, mutta ujonkin pitää itse tehdä jotain noissa vuorovaikutustilanteissa, ei se toinen ihminen voi tehdä yksin kaikkea.

• asdfsdfdssdfsdfsafsd

Kyllä. Mutta niinkuin sanoin, ihmisestä usein kuitenkin näkee onko vain ujo vai evvk-tyyppi, esim. minä tulen vähän vastaan, hymyilen, nyökkäilen ja yritän osoittaa että haluan tutustua vaikken suuna päänä puhukaan. Ihmisiltä pitäisi löytyä vähän enemmän ymmärrystä ja onko kovin paljon vaadittu nähdä rohkeampana vähän enemmän vaivaa rohkaista heikompaa.

• -----

Aloittajan viesti oli täyttä asiaa, mutta totta on edellinenkin. Olen itse vasta viimeaikoina tajunnut, että sälytän liikaa vastuuta sosiaalisista tilanteista muiden harteille, enkä itse tee juurikaan mitään. Oletan toisen tajuavan kaiken ja osaavan käyttäytyä erinomaisesti sosiaalisessa tilanteessa vain siksi, kun hän sattuu olemaan rohkeampi kuin itse olen. Odotan, että HÄN kyselee juuri oikeat kysymykset, sanoo oikeat sanat, jaksaa olla kärsivällinen ja jutella kanssani, vaikka ei voi olla varma, kiinnostaako minua edes vai olenko vain ujo. Ihmisiähän tässä kaikki vain ollaan, eikä kukaan osaa (tiettävästi ainakaan :D ) lukea toisten ajatuksia.

"Ihmiset eivät näytä ymmärtävän yhtä asiaa... Jos seurassa on ujo ihminen, asiaa ei todellakaan auta jos sanoo "oletpa hiljainen ja säikyn oloinen" tms. Siitä tulee vaan ärsyyntynyt ja pettynyt olo, ei siitä kaipaa muistutusta - eiköhän ujo itse märehdi tätä mielessään ihan tarpeeksi paljon. Tälläisen kommentin jälkeen säikky on vieläkin säikympi ja pettynyt itseensä."

Niin totta. Sain vuosia sitten psykologilta sellaisen neuvon, että kannattaa itse kertoa uusille ihmisille olevansa ujo, koska se voi helpottaa ja muut eivät luule sen jälkeen ylimieliseksi. Olen huomannut tuon neuvon käytännössä huonoksi. Pari kertaa ainakin on käynyt niin, että vastapuoli on alkanut hokemaan: "Miksi sinä olet niin ujo?" "Oletko sinä aina ollut ujo?" myöhemmin kun tavataan: "Oletko päässyt eroon ujoudestasi?" Kun olen uskaltautunut käyttäytymään rohkeammin: "No mutta, ethän sinä olekaan enää ujo!" Tai muuten vaan on hymisty myötätuntoisen oloisena, tultu vaivautuneeksi... Nuo jutut saavat vain entistä enemmän hämilleen ja ihmiset eivät näe minua enää sen jälkeen muuta kuin ujona ihmisenä, vaikka sekin on vain yksi luonteenpiirre muiden joukossa.

• jm

Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että ujoja tulisi kohdella melkolailla samoin kuten muitakin ihmisiä. Kuitenkin toisen itseluottamuksen kohentaminen hieman huijaamalla, kuten asian hyväntahtoisesti ja leikkimielisesti ilmaisit :), ei välttämättä aina toimi toivotulla tavalla. Ujot ovat usein ihan älykkäitä ihmisiä ja huomaavat kyllä, milloin joku oikeasti tarkoittaa jotakin ja milloin ei. He myös tiedostavat hieman sosiaalisia suhteita hankaloittavan luonteenpiirteensä, mutta eivät välttämättä halua, että muut huomioisivat sen suurieleisesti tai mitenkään erityisemmin. Heille täytyy antaa aikaa. Liiallinen huomioiminen (ujon ajatusmaailmasta käsin) voi aiheuttaa rohkaistumisen vastaisen reaktion eli jonkinlaisen pakenemisen itseensä. Myös hyväntahtoiset huomioinnit voivat siis joissakin tapauksissa vaikeuttaa itseilmaisua sekä käännyttää ujoa sisäänpäin.

Toisaalta ilman sosiaalisia kontakteja ja pientä rohkaisua ujo voi ujostua entisestään. Mikä olisi se kultainen keskitie..? :)

• karavaani kulkee...

Olen aina ollut hiljainen ja ujo. Ulkokuoren olen kasvattanut ympärilleni, pakko koska olen myös niiiiiin herkkä. No, minähän olenkin ylpiäs kuin mikä, täällä käpykylässä. Kaupungista olen kotoisin enkä siis näinollen koskaan tervehtinyt KAIKKIA kaupunkilaisia, siis en täälläkään maalla= ylpiäs.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,
        karavaani kulkee... kirjoitti:

Olen aina ollut hiljainen ja ujo. Ulkokuoren olen kasvattanut ympärilleni, pakko koska olen myös niiiiiin herkkä. No, minähän olenkin ylpiäs kuin mikä, täällä käpykylässä. Kaupungista olen kotoisin enkä siis näinollen koskaan tervehtinyt KAIKKIA kaupunkilaisia, siis en täälläkään maalla= ylpiäs.

Minä taas olen mieluummin toisten silmissä ylpeä kuin ujo. Miten hienoa olisikaan olla tai edes vaikuttaa siltä, että omaa niin hyvän itsetunnon että voi kuvitella olevansa toisten yläpuolella!
        Olisipa hienoa näyttää ylpeältä ja viestittää: "Minun ei tarvitse sanoa sinulle mitään, koska olen parempi kuin sinä ja puhun vain harvoille ja valituille. Minulla on kaikki asiat hyvin ja olen onnellinen tässä ylhäisessä yksinäisyydessäni, koska olen sen itse tietoisesti valinnut, koska kukaan ei ole arvoiseni" Mutta useimmiten näytän tältä: "No... minä nyt olen tässä... kunpa en olisi. Älä katso minuun! Hui, pelottaa! ei kai kukaan halua olla tekemisissä minun kanssani... ei ole pakko. Pelottaa sanoa kellekään mitään." ja sekös on säälittävää. :D

**Huomaa ironia.

• semi-ujo

aloin "ujoutua" siinä 12 ikävuoden paikkeilla ja muistan tapauksen, mikä oli mulle aivan maailmanloppu.
      Olin mummuni luona ja serkkuni tuli kylään, enkä ollut häntä nähnyt muutamaan vuoteen.
      Itse olin siis tyttö ja hän mua vuotta nuorempi poika.
      Kun serkku sitten istahti viereeni, katsoin että onpa siitä kasvanu söpö, menin ihan lukkoon ja mummuni tuli siihen, katsoi minua ja sanoi: "iskiks ujous?"

Järkytyin siitä tapauksesta niin paljon, etten enää edes mennyt mummoni luokse sen jälkeen, vaikka ennen sitä olin siellä lähes joka viikonloppu.
      No perhe tietty luuli että se johtui vain iästäni, ettei enää kiinnostanut mennä, mutta koskaan en oo kertonut kellekään, että tuo oli se oikea syy!
      Olkoon tämä siis opiksi kaikille, ujous voi olla muiden mielestä huvittavaa, hellyttävää ja ihanaa, mutta ujon itsensä mielestä se on maailman ikävin asia, siitä EI SAA heittää herjaa!

Nykyään pärjään jotenkuten ujouteni kanssa, sillä onneksi olen löytänyt ihmisiä jotka hyväksyy minut sellaisena kuin olen ja lähestyivät minua, vaikka olin hiljainen, mutta suurin osa ei sitä tee.
      Esim ekalla työpaikallani oli 12 henkilöä ja heistä 1, se kaikkein puheliain, tuli vaan mulle juttelemaan ja siitä se lähti. Sen jälkeen vasta ne muutkin uskalsi jutella mun kanssa, se vain vaati sen jonkun joka tekee sen ekana.

Olen itsekin koittanut, että jos meille tulee töihin joku tosi hiljainen tyyppi, niin pakotan itteni menemään sen kanssa juttelemaan, rohkaistakseni muita samaan=)
      Jos minä ujona uskallan sen tehdä, niin ei se voi niin vaikeaa olla.
      Laittakaa tämä hyvä kiertämään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17053
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4794
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2006
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      397
      1530
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1497
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      22
      1306
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1203
    Aihe