Ajattelimme laittaa suntoomme laminaattilattiat muovimaton päälle. Ensimmäisenä askarruttaa se, että kuinka paljon lattian pinta nousee laminaatin laiton jälkeen ja mahtuvatko vanhat ovet enää liikkumaan ottamatta kiinni lattiaan.
Laminaatin paksuus?
7
7541
Vastaukset
- jouni
Itse juuri kysyin ja jos oikein muistan niin nousee noin 7 mm.. riippuu laminaatin laadusta.. Ohuempaakin on, ja vissiin paksumpaakin.
- a-mies
lami on 7-8 mm paksu ja lisäksi alushuopa n.2-3 mm
- lyhentämään
Todennäkäköisesti joudut lyhentämään ovia, sillä laminaatti on n. 8 mm paksua ja alle tulee vielä solumuovi, eli kokonaiskorotus on n. 10 mm. Ovien lyhentäminen on helppoa esim käsisirkkelillä ja jos on sellainen kenno-ovi, jossa kenno pahvia, niin sitten lyhennetyn oven alalaitaan oven sisälle liimataan vain sopiva puinen tukipalikka. Näin itse tein ja ovista tuli hyvät, kun vielä lopuksi maalasin ovien alapäädyt.
- Laminoija minäkin
Olen harkinnut itse samaa. Voiko laminaatin asentaa suoraan muovimaton päälle tai tuleeko väliin jotain? Jos tulee niin miksi?
Ajattelin ostaa sellaista laminaattia jota ei tarvitse naulata tai liimata ollenkaan ja jonka voi tarvittaessa purkkaa ja asentaa uudelleen, onko kellään kokemuksia sen asentamisesta?- konnari
muovimaton päälle. Siis tavallisissa, kuivissa tiloissa. Muovimaton päälle tulee n. 2 mm paksuinen solumuovimatto. Tässä tapauksessa se on hyvä asentaa vaimentamaan kopinaa ja tasaamaan pientä epätasaisuutta. Isommat epätasaisuudet pitää poistaa ensin. Lukkoponttiliitos laminaatissa on ihan kätevä. Laitettiin sellainen appiukolle viime kesänä alusmuovin kanssa muovimaton päälle ja ovat ainakin tähän mennessä olleet kovasti tyytyväisiä. Muuten, älä sitten vain limitä sitä alusmattoa! Eräs tuttava teki niin ja vieläkin lattia narisee...
- Laminoija minäkin
konnari kirjoitti:
muovimaton päälle. Siis tavallisissa, kuivissa tiloissa. Muovimaton päälle tulee n. 2 mm paksuinen solumuovimatto. Tässä tapauksessa se on hyvä asentaa vaimentamaan kopinaa ja tasaamaan pientä epätasaisuutta. Isommat epätasaisuudet pitää poistaa ensin. Lukkoponttiliitos laminaatissa on ihan kätevä. Laitettiin sellainen appiukolle viime kesänä alusmuovin kanssa muovimaton päälle ja ovat ainakin tähän mennessä olleet kovasti tyytyväisiä. Muuten, älä sitten vain limitä sitä alusmattoa! Eräs tuttava teki niin ja vieläkin lattia narisee...
Kuinka suuri epätasaisuus saa olla ja mitä sille voi tehdä jos muovimattoa ei halua poistaa tai tärvellä? Mitä haittaa on jos laminaatin laittaa epätasaiselle alustalle? Hajoaako se?
- Laminaattori
Laminoija minäkin kirjoitti:
Kuinka suuri epätasaisuus saa olla ja mitä sille voi tehdä jos muovimattoa ei halua poistaa tai tärvellä? Mitä haittaa on jos laminaatin laittaa epätasaiselle alustalle? Hajoaako se?
on maksimiheitto, mikä lattiassa saisi olla. Se on aika vähän, mutta perustuu siihen, että laminaatti on materiaalina jäykkä eikä taivu lattian epätasaisuuksien mukaan. Jos kulkuväylällä on liikaa "kuoppaisuutta" pitkien saumojen kohdalla, laminaatin runko ei saa alustasta tukea, jolloin saumat pumppautuvat hyvin todennäköisesti rikki. Toisaalta taas sauma ei mene kunnolla kiinni, jos sen alla on korkeampi kohta lattiassa. Epätasaisuus vaikuttaa myös suoraan kopinaan; alle jäävä tyhjä tila toimii kuten soittimen kaikukoppa.
Tässä tärkeimmät syyt sille, miksi alusta pitäisi olla mahdollisimman tasainen.
Tarkista lattia ristiin n 2,5 - 3 m pitkällä suoralla laudalla tai linjaarilla, lautaa n 30 astetta kerralla siirtäen, niin näet, onko heittoa esim pituus- tai leveyssuunnassa. Jos heittoa on paljon, siltä osalta muovimatto tulisi poistaa ja täytää aukko tarvittaessa sopivalla tasoitteella. Muovimaton reunat aukossa tulee ohentaa.
Umpisolumuovi on hyvä materiaali laminaatin ja maton väliin, kuten edellisissäkin vastauksissa on sanottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243