..plastiikkakirurgiksi. Oon nyt 14 v, ja meen kasille. Ysillähän sit päätetään ammatti ja valitaan minne mennään opiskelee jne. Haluisin muuttaa Kanadaan, Usa :han, tai Australiaan. Mun enkku on 9 ja yritän saada siitä tästä lähtien 10 ja pystynkin :) Ja otan jotain enkun kielikursseja jne et saan kiitettävän englanninkielentaidon. Eli jos menisin opiskelee ulkomaille, joutuisin muuttaa sinne 15-16 vuotiaana. En todellakaan tykkää mun isästä (asun sen kaa) eikä oo mahdollisuutta asuu äidin kanssa, ja ne one eronnu. Oisko mahdollisuutta muuttaa 15-16 vuotiaana ulkomaille YKSIN & mennä opiskelemaan plastiikkakirurgiksi sinne sit ? Oisin valmis sellaseen ja hankkimaan ite rahavarastoo, työn ja kämpän. Kyl mä luulen et pärjäisin. Mitä kaikkee valmisteluja siihen tarttis tehä? Tietääks kukaa mitää nettisivustoo mis lukis noi jutut ? Voisko joku kertoo asioita mitkä tietää? ( : kiitos.
Haluaisin muuttaa ulkomaille ja opiskella & valmistua siellä..
12
4183
Vastaukset
- Susanna_
Oletko ottanut selvää kuinka valmistua plastiikkakirurgiksi?
Tässä hieman tietoa kuinka tulla plastiikkakirurgiksi USA:ssa:
"As a plastic surgeon you can specialize in a specific type of procedure, however, you need to be a physician before becoming a plastic surgeon. The American Board of Plastic Surgery has different plastic surgery training programs to obtain the board certification, but physicians must complete a specialized post-graduate training course of five to seven years. Applicants need background training, usually grounded in general surgery, otherwise in orthopedics or ENT. During the training course, the final 2 or 3 years of training must be performed in an approved plastic surgery training center.
Prior to the official board certification, physicians must pass rigorous oral and written examinations. Something that most people ignore is the fact that only plastic surgeons certified by the American Board of Plastic Surgery can use the term "plastic" along with their medicine title; despite numerous non-certified physicians loosely using the term as well. This is the reason why the American Board of Plastic Surgery advices people undergoing surgery to verify the credentials and qualifications of the physician first. In addition, the American Society of Plastic Surgeons (ASPS) is an organization established in 1931, and the largest plastic surgery specialty organization in the world, guiding the general public and physician who want to get the accreditation as plastic surgeons.
Training, expertise and belonging to the right medical and surgical organization can go along way to guaranteeing your success as a professional. If you are already a physician, becoming a fully trained plastic surgeon only requires an approved training specialty in the field of plastic surgery known as a plastic surgery residency that lasts at least two years."
Mitä tulee ulkomaille muuttoon 15-vuotiaana, suosittelisin että käyt esim. lukion Suomessa (IB-lukio jossa opetus englanniksi olisi varmaan paras vaihtoehto sinulle) ja sitten harkitset ulkomaille muuttoa.
Tuossa iässä ammattihaaveet voi vielä muuttua ja opiskelumotivaatio heikentyä.
En usko että haluat olla ulkomailla 15-vuotiaana ilman ketään tuttua tukena ja turvana.
Myös muuttoon ja opiskeluun liittyvät perusasiat on hankala hoitaa jos vanhempasi asuvat Suomessa, varsinkin jos teillä ei ole hyvät välit. Asunnon hankkiminen on hankalaa jos olet alle 18 (USA:ssa jopa jos olet alle 21).
Koulusi opinto-ohjaaja voi varmaan auttaa sinua keräämään käytännön tietoa ulkomailla opiskelusta.- kskfsek
On myös hyvä tietää, että USA:ssa pitää opiskella useampi vuosi yliopistossa pääaineena pre-medical, eli lääkikseen valmistavia opintoja sisältäen mm. kemia, fysiikkaa ja biologiaa. Vasta tämän jälkeen voi pyrkiä itse lääkikseen ja pääsyhän ei ole mitenkään varmaa, vaikka olisi premedit kuinka opiskeltu. Kannattaa googlettaa med school usa ja pre-medical usa, jotta saat tarkempia tietoja, tässä yksi esimerkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-medical
Tiedoksi myös, että et saa tehdä töitä USA:ssa opintojen aikana. Ulkomaalaisten opiskelijoiden työnteko USA:ssa on rajoitettu max. 20h ja sen on tapahduttava yliopistokampuksella, eikä sillä palkalla rahoiteta koko opiskelua. Kampuksen ulkopuolella työskentely on kiellettyä opiskelijaviisumilla ja työviisumia ei voi saada opintojen aikana. Opiskelijaviisumin saadaksesi joudut todistamaan USA:n suurlähetystössä Helsingissä reilusti ennen opintojen alkua, että sinulla on tarpeeksi rahaa opiskella USA:ssa. Ilman todistusta viisumia ei myönnetä, eikä maahan pääse ilman sitä. Kaikenlaiset epämääräiset viittaukset immigrationissa liittyen työntekoon/opiskeluun ilman asianmukaista lupaa johtavat käännytykseen heti rajalla.
En välttämättä suosittele käyntiä opolla, jos tavoitteena on opinnot ulkomailla, sillä suurin osa opoista on ikävä kyllä aivan pihalla ulkomaisista opinnoista ja saattavat jopa mustamaalata niitä. Eli opon sanaan kannattaa luottaa varauksella, vaikka asiantunteviakin opoja on varmasti olemassa. Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä Fulbright Centeriin, joka neuvoo USA:ssa opiskelusta: www.fulbright.fi
Fulbrightin tietopankista on hyvä aloittaa tiedonhaku: http://www.fulbright.fi/index2.php?lang=fi&m=5&id=1710&sm=492 - sflelawksa
kskfsek kirjoitti:
On myös hyvä tietää, että USA:ssa pitää opiskella useampi vuosi yliopistossa pääaineena pre-medical, eli lääkikseen valmistavia opintoja sisältäen mm. kemia, fysiikkaa ja biologiaa. Vasta tämän jälkeen voi pyrkiä itse lääkikseen ja pääsyhän ei ole mitenkään varmaa, vaikka olisi premedit kuinka opiskeltu. Kannattaa googlettaa med school usa ja pre-medical usa, jotta saat tarkempia tietoja, tässä yksi esimerkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-medical
Tiedoksi myös, että et saa tehdä töitä USA:ssa opintojen aikana. Ulkomaalaisten opiskelijoiden työnteko USA:ssa on rajoitettu max. 20h ja sen on tapahduttava yliopistokampuksella, eikä sillä palkalla rahoiteta koko opiskelua. Kampuksen ulkopuolella työskentely on kiellettyä opiskelijaviisumilla ja työviisumia ei voi saada opintojen aikana. Opiskelijaviisumin saadaksesi joudut todistamaan USA:n suurlähetystössä Helsingissä reilusti ennen opintojen alkua, että sinulla on tarpeeksi rahaa opiskella USA:ssa. Ilman todistusta viisumia ei myönnetä, eikä maahan pääse ilman sitä. Kaikenlaiset epämääräiset viittaukset immigrationissa liittyen työntekoon/opiskeluun ilman asianmukaista lupaa johtavat käännytykseen heti rajalla.
En välttämättä suosittele käyntiä opolla, jos tavoitteena on opinnot ulkomailla, sillä suurin osa opoista on ikävä kyllä aivan pihalla ulkomaisista opinnoista ja saattavat jopa mustamaalata niitä. Eli opon sanaan kannattaa luottaa varauksella, vaikka asiantunteviakin opoja on varmasti olemassa. Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä Fulbright Centeriin, joka neuvoo USA:ssa opiskelusta: www.fulbright.fi
Fulbrightin tietopankista on hyvä aloittaa tiedonhaku: http://www.fulbright.fi/index2.php?lang=fi&m=5&id=1710&sm=492Tässä vielä tietoa siitä, miten plastiikkakirurgiksi tullaan:
http://www.ehow.com/how_2039323_become-plastic-surgeon.html
Googlettamalla how to become a plastic surgeon löytyy lisää tietoa vaikka kuinka paljon. - doddoddoodod
nii no en oo varma vielä et haluunko muuttaa Usaan vai Kanadaan vai Australiaan ; ) ja kiitti noist kaikist vastauksist :)
- perusasiat kuntoon
doddoddoodod kirjoitti:
nii no en oo varma vielä et haluunko muuttaa Usaan vai Kanadaan vai Australiaan ; ) ja kiitti noist kaikist vastauksist :)
Halusit sitten lopulta noista komesta mihin tahansa, niin alaikäisenä se ei onnistu helposti. Järkevin vaihtoehto sinulle olisi, että menet lukioon Suomessa ja lukioaikana lähdet vaihto-oppilaaksi yhdeksi lukuvuodeksi johonkin näistä kolmesta maasta. Sekin maksaa hieman, mutta on varmasti kannattava investointi. Vaihtarivuoden aikana pääset tutustumaan paikalliseen elämään ja saat sikäläisiä ystäviä sekä kontakteja joista voi olla myöhemmin hyötyä. Sitten lukion jälkeen voit harkita hakemista suoraan johonkin yliopistoon näissä kohdemaissa, tai sitten menet suomalaiseen yliopistoon ja luet siellä vähintään kandi-tason opinnot (alempi korkeakoulututkinto). Yliopistossa ollessasi voit lähteä toistamiseen vaihtoon joko samaan tai eri maahan ja taas kokemus karttuu ja kontakteja tulee taas lisää. Jos tosissasi haluat plastiikkakirurgiksi, niin silloin toki kannattaa jo Suomessa opiskella alaa joka pohjustaa sitä tavoitetta. Kun olet kandiopinnnot tehnyt, niin sitten voikin jo harkita maisteriopintojen tekemistä ulkomailla. Kun suoritat opintosi hyvillä arvosanoilla, niin se avaa monia ovia, joista voi olla paljonkin hyötyä. Yliopistoilla Suomessa on hyvät kontaktiverkostot ulkomaille ja sitä kautta voi hyvinkin avautua reitti unelmiesi toteutumiseen. Tuosta vain sormia napsauttamalla se tietysti onnistu, vaan siihen tarvitaan paljon työtä, vaivaa ja määrätietoista puurtamista.
En halua lannistaa, mutta pelkällä peruskoulupohjalla tai lukiopohjalla seinä nousee pystyyn lähes takuuvarmasti. Muista, että niin USA:ssa, Kanadassa kuin Australiassakin lukukausimaksut voivat olla useita tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja vuodessa ja opiskeluaikana et useinkaan saa tehdä laillisesti töitä kuin hyvin rajoitetusti.
- jooomoi
Et sä voi alaikäisenä ulkomaille muuttaa ilman vanhempien lupaa. Sä tarviit myös viisumin ja Green Cardin (jos meet Yhdysvaltoihin), jonka saaminen voi kestää ja olla vaikeeta. Voi kestää muutaman vuoden. Joten kantsii alkaa mahdollisimman pian järjestelee sinne muuttoa ja puhut vanhempies kanssa. Tuskinpa ne sun antaa sinne asti mennä alaikäisenä. Nimim. kokemusta on. :) Ja toi opiskeluhan maksaa kans. Pari tonnii ainaki luulisin.
- thatsmethatsright
Kyl mä nyt tiiän et se maksaa ja paljon, ei se täs oo ongelmana. Ja ei tota green card :ii oo nii vaikee saada niinku kaikki sanoo : ] Ja kyl mun vanhemmat antaa mun mennä. Ja joo en tosiaa ajatellu jäädä suomee peruskoulun jälkee, et ihan kaikki opiskelut ulkomailla. No, otan nyt selvää sit kaikesta. Ja mul on jo kontakteja ulkomaalasiin kavereihin Usa :ssa, Australiassa ja Kanadassa :) Voin kysellä niiltäki.
- fisjdsdsa
thatsmethatsright kirjoitti:
Kyl mä nyt tiiän et se maksaa ja paljon, ei se täs oo ongelmana. Ja ei tota green card :ii oo nii vaikee saada niinku kaikki sanoo : ] Ja kyl mun vanhemmat antaa mun mennä. Ja joo en tosiaa ajatellu jäädä suomee peruskoulun jälkee, et ihan kaikki opiskelut ulkomailla. No, otan nyt selvää sit kaikesta. Ja mul on jo kontakteja ulkomaalasiin kavereihin Usa :ssa, Australiassa ja Kanadassa :) Voin kysellä niiltäki.
Opiskelua varten ei haeta Green Cardia, vaan opiskelijaviisumia. Ne ovat kaksi eri asiaa. Green Cardin saa vasta asuttua maassa tietyn ajan.
- fesdfg
Opiskelu ei maksa paria tonnia, vaan helposti 30 000 euroa vuodessa. Opintotukea ja lainaa saat yhteensä noin 900euroa kuussa (josta siis lainaosuus maksettava takaisin), ja kampuksen ulkopuolisten töiden tekeminen on kielletty ja töiden tuntimäärä rajoitettu. Eli siis kylmä fakta on se, että opintotuki opintolaina työt EIVÄT riitä lähellekään kattamaan kuluja. Jos vanhempasi eivät ole erittäin rikkaita tai suostu takaamaan sinulle jättilainaa (ei siis opintolainaa vaan korkeampikorkoista normaalia lainaa), on opintojen rahoittaminen mahdotonta. Jos olet erittäin taitava urheilussa/musiikissa jne. voit koittaa hakea stipendiä, joka kattaisi opintokulut.
Kämpän löytäminen tuskin on se sinun suurin ongelmasi, yleensä opiskelijat asuvat kampuksella opiskelijakämpissä. Se miten sinun tulee valmistautua, on ensinnäkin käydä lukio. Peruskoulupohjalla et pääse opiskelemaan plastiikkakirurgiksi. Eli haku lukioon, joko Suomeen tai ulkomaille. Mikään ei siis estä sinua hakemasta heti peruskoulun jälkeen lukioon ulkomaille. Eikun googlettamaan kouluja, ja ota yhteyttä kouluihin saadaksesi infoa, kuinka haku tapahtuu. - 20
Peruskoulun jalkeen et paase mihinkaan kouluun ainakaan USA:ssa. Sinun vanhempiesi taytyy asua ja maksaa veroja siina koulupiirissa missa aiot opiskella. Kouluja yllapidetaan verovaroilla.
Alaikaisena sinulle ei kukaan vuokraa asuntoa.
Yliopistoon voit hakea kun sinulla on H.S diploma taskussa. Laaketieteelliseen voit hakea vasta kun olet suorittanut nelivuotisen Bachelor tutkinnon.
Jos olet sita mielta etta Green Card irtoaa helposti, soita Yhdysvaltojen Helsingin lahetystoon ja esita heille suunnitelmasi.
- 24+56
Heti peruskoulun jälkeen yksin muuttaminen ei onnistu. Siinä on monia esteitä, eikä alaikäisyys ole niistä suinkaan pienin. Sinuna menisin heti syksyllä lukukauden alussa opon juttusille ja alkaisin valmistella vaihto-oppilaaksi lähtemistä. Sen voit tehdä vaikka jo yläasteen aikana, viettää yhden vuoden jossain noista kolmesta maasta. Olet aloittamssa 8. luokkaa, joten nyt on aika toimia sen suhteen. Yläasteen jälkeen joudut käytännössä käymään ainakin lukion vielä Suomessa, jolloin sinulla on mahdollisuus lähteä vielä toistamiseen vaihtoon.
Vähän jäitä hattuun nyt ja suorita peruskoulu lukio erinomaisin arvosanoin sekä käy opiskelijavaihdossa, niin mahdollisuutesi paranevat. - Isabellezzi
Nyt täytyy kyllä sanoa, että huh, mitkä suunnitelmat! Toivon, että saat tulevaisuudessa opiskella haluamaasi alaa haluamassasi yliopistossa ja haluamassasi maassa. Järjestelyjä se tulee vaatimaan, eikä suinkaan tapahdu sormia napsauttamalla, ottaen huomioon etenkin, että olet vielä alaikäinen peruskoululainen.
Muutin itse keväällä ulkomaille. Muutto ei todellakaan hoitunut yhtä sujuvasti kuin olin sen mielessäni kuvitellut sujuvan. Asioita, joita minun piti vähintäänkin hoitaa, olivat muun muassa vakuutukset, todistuskäännökset opiskelua varten, kelassa asiointi Suomen sosiaaliturvaan ja eurooppalaiseen sairausvakuutuskorttiin liittyen, opintotukihakemus ulkomaisiin opiskeluihin, muuttoilmoitus postiin ja maistraattiin, asiointi verotoimistossa, vuokra-asunnon hankkiminen, yhteydenotot kohdeyliopistooni sekä lisäksi auton mukaan ottamiseen liittyvä paperisota ja koirani lemmikkieläinpassi, rokotukset, mikrosirut jne.
Perille päästyäni oli hankittava internet, puhelinliittymä, hoidettava rekisteröinti tilapäisen oleskelun vahvistamiseksi, käytävä lukuisia kertoja yliopistossa, hankittava kohdemaan mallin mukainen henkilötunnus ja niin edelleen. Ja kaikki on siis hoidettava vieraalla kielellä, mikä luo oman haasteensa jo muutenkin monimutkaiseen tilanteeseen.
Nyt minun on vielä palattava takaisin suomeen, koska minun on käännätettävä verotustodistukseni ja saatava siltä suurlähetystön hyväksyntä. Yllätyksiltä siis tuskin välttyy monikaan, kaikkea ei vaan yksinkertaisesti voi tietää, ennen kuin asuu paikanpäällä.
Muutin EU-maahan ja olen 21-vuotias. Minua suorastaan hirvittää ajatus, että 15-16-vuotias muuttaisi ulkomaille ja vielä maahan, joka ei kuulu Euroopan Unioniin, mikä siis tarkoittaa vielä lisää erilaisia järjestelyjä, kuten viisumin hankinta nyt vähintäänkin. Työskentelyä varten oman viisuminsa, ja opiskelua varten omansa, riippuen siitä, missä tarkoituksessa maahan muuttaa. Olisi myös hyvä huomioida passin voimassaoloon liittyvät kysymykset. Tarkoitukseni ei ole kategorioida sinua tiettyyn luokkaan ainoastaan ikäsi perusteella, saatat olla hyvinkin kypsä ikäiseksesi ja tietoinen monista muuttoon liittyvistä "ongelmista", voi myös olla, että et sitä ole.
Useisiin valtioihin muuttamiseksi on oltava tietyn suuruinen vuosi/kuukausitulo; esimerkiksi Australiaan muuttaessa vähimmäisvaatimus taitaa olla n. 500€ (?? Korjatkaa, jos tieto on väärä) elämiseen kuukaudessa. Sinun ei tosin tarvitse tienata tuota summaa itse, vaan riittää, jos pystyt todistamaan jonkun muun elättävän sinut. Niin tai näin, 500€ (tai muu vaadittava summa) käytössä olevat varat on pystyttävä todistamaan.
Työtä voi olla vaikea saada, vaikka englanninkielen taitosi olisikin kiitettävä. Ulkomailla olet kuitenkin aina ulkomaalainen, vaikka kuinka puhuisit englantia ja vaikka syrjiä ei periaatteessa saisikaan kansalaisuuden perusteella. Olet lisäksi kovin nuori, mikä luo omat ongelmansa myös työnantajille. Koulun ohella työskenteleminen on rankkaa; osa-aikasena työntekijänä tienaat vähemmän kuin "kokoaikaisena" ja kokoaikaisesti et koulun takia voi työskennellä. Lisäksi osa-aikaista työtä voi olla vaikeaa saada, etenkin jos työnantaja joutuisi noudattamaan sinulle sopivia aikatauluja ja järjestämään kaiken sinun menemistesi mukaan.
Raha on tosiaankin ongelma ulkomaille muuttaessa. Töitä ei välttämättä tipu, lukukausimaksut tietyissä ylilopistoissa 30 000 euron luokkaa kuten joku jo mainitsikin, todistuskäännökset etc. Lisäksi eteesi voi sattua yllättäviäkin kuluja; mitä jos vaikka sairastut? Suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä kun ei ole ulkomailla itsestäänselvyys.
En tiedä, oletko tietoinen Mungolife-blogin olemassaolosta. Blogin pitäjä on muuttamassa Australiaan, ja hänen blogissaan tullaan ymmärtääkseni syksyn mittaan käymään läpi muuttoon liittyviä käytännönjärjestelyjä.
Kuten täällä monet ovat jo suositelleet, lukio ensin suomessa ja vasta sen jälkeen ulkomaille. Voithan vaikka muuttaa yksiksesi asumaan ensin suomeen jos isäsi kanssa asuminen ei onnistu, tehdä töitä muutaman vuoden ja säästää rahaa ulkomaille muuttoa varten. Lisäksi sinulla olisi näin aikaa selvitellä erilaisia yliopistovaihtoehtoja ja valita itsellesi sopivin.
Voin kertoa omasta kokemuksesta, että kyllä siinä tulee ikävä suomeen, kun ensimmäinen vastoinkäyminen koittaa, olet kaukana kotoa eikä mikään tunnu sujuvan. Mieti siis tarkkaan, äläkä jätä suunnittelua puolitiehen.
Onnea kaikkeen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1426743Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/746142468Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk471690Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141391Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna891242- 711087
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481055Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631053Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271029- 63966