TSI:n eka öljynvaihto

TSI harkinnassa

Mikä on suositus TSI -moottoreiden ensimmäiseksi öljynvaihdoksi, km/aika?

30

7237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6

      Tai 2v.
      Siihen se tulee huoltonäyttöön viesti.
      Riippuu olosuhteista ja ajotavasta.

      • Mauri -78

        Miten se moottori / ajotietokone pystyy rekisteröimään olosuhteet ja ajotavat? Kerääkö jokin anturi mottorissa tietoja esim. kierrosluvuista, tehoista, väänöstä jne. ajotavan selvittämiseksi tietokoneelle. Entä olosuhteet kerätäänkö tietoja esim. lämpötiloista, ölyn laadusta tietokoneelle? Tuntuu aika high tech. systeemiltä?


      • 10+20
        Mauri -78 kirjoitti:

        Miten se moottori / ajotietokone pystyy rekisteröimään olosuhteet ja ajotavat? Kerääkö jokin anturi mottorissa tietoja esim. kierrosluvuista, tehoista, väänöstä jne. ajotavan selvittämiseksi tietokoneelle. Entä olosuhteet kerätäänkö tietoja esim. lämpötiloista, ölyn laadusta tietokoneelle? Tuntuu aika high tech. systeemiltä?

        Suurin piirtein näin. Öljyn laatua (permittiivisyyttä) mittaavaa anturia näissä vehkeissä ei ole. Ainakin Mersuissa tuo taitaa olla käytössä. Sen sijaan näitä muita suureita mitataan. Käynnistysten määrä lienee myös mitä lasketaan.

        2 vuotta / 30 tkm on siis MAKSIMI huoltoväli "optimi" -ajotavalla. Siitä lähdetään miinustamaan riippuen olosuhteista ja ajotavasta.


    • meka niko

      öljynvaihtoväli on 2vuotta tai 30 tuhatta km. Mutta jos haluaa pitkäikäisen moottorin niin mihin tahansa uuteen autoon kannattaa tehdä ensimmäinen öljynvaihto muutaman tuhannen km jälkeen.

      • yrjö fg

        Eikö valmistaja (siis Skoda) haluakaan, että moottorit kestävät, jos suosittaa noin pitkää väliä ensim. öljynvaihdoksi? Vai onko iin, että kun moottori hajoaa heti alussa voidaan sanoa, että syy olikin käyttäjässä tai öljyissä. Kuinkahan tehdas korvaa sitten takuuseen? Perinteisille vapaasti hengittäville moottoreillehan suositus on jotain 20tkm.


      • kertoi h.päällikkö
        yrjö fg kirjoitti:

        Eikö valmistaja (siis Skoda) haluakaan, että moottorit kestävät, jos suosittaa noin pitkää väliä ensim. öljynvaihdoksi? Vai onko iin, että kun moottori hajoaa heti alussa voidaan sanoa, että syy olikin käyttäjässä tai öljyissä. Kuinkahan tehdas korvaa sitten takuuseen? Perinteisille vapaasti hengittäville moottoreillehan suositus on jotain 20tkm.

        LL 30000 vaihtoväli testeissä ajaneet 100000 eikä mitään muutosta ollut öljyssä tapahtunut.


      • hatusta vedetty!
        kertoi h.päällikkö kirjoitti:

        LL 30000 vaihtoväli testeissä ajaneet 100000 eikä mitään muutosta ollut öljyssä tapahtunut.

        paljonko lisättiin öljyä 100000km ajon aikana?


      • Uimaseuran narut..
        hatusta vedetty! kirjoitti:

        paljonko lisättiin öljyä 100000km ajon aikana?

        En tiedä miten ja millä laitteilla testi tehtiin.100000km kesti LL-öljy lähes uudenveroisena.


      • 10+5=?
        Uimaseuran narut.. kirjoitti:

        En tiedä miten ja millä laitteilla testi tehtiin.100000km kesti LL-öljy lähes uudenveroisena.

        Autobildissä tuo testi taisi aikanaan olla, silloin se ei tainnut vielä Suomessa ilmestyä.

        En muista enää vaihtoivatko suodattimia tuossa välillä vai ajoivatko samalla suodattimella.

        Lopputulos oli kuitenkin tuo eli öljy ei ollut moksiskaan siitä 100tkm ajosta.


      • rautaman
        Uimaseuran narut.. kirjoitti:

        En tiedä miten ja millä laitteilla testi tehtiin.100000km kesti LL-öljy lähes uudenveroisena.

        on. Jos kone käynnistetään ja ajetaan yhteen menoon niin kuluminen on erittäin vähäistä. 30-pakkasella ilman lämmitystä ajetaan kilometri tai muutama ja tätä toistetaan niin johan lastua irtoaa laakereista, männistä, sylintereistä. Auto on loppu alta aikayksikön. Metallit kylmänä on erittäin hauraita, itse olen katkaissut uuden rautakangen käsin 35°C pakkasessa, täräys mursi sen. Näkijät olivat ihmeissään. Kovilla pakkasilla ilman lämmitystä lyhyitä matkoja ei kannata omalla autolla ajaa, lämmityskin lämmittää moottorin ja sisätilat, ei alustan osia, vaihteistoa, pyöränlaakereita jms. Lyhyessä ajossa öljyt on nopeasti pahan näköiset, sama koskee kierroksia koneessa, on eri asia onko 2500 tai 4500 kierrosta koneessa. Automaatit hyödyntää tätä mutta suurempana syynä tähän on hiilidioksipäästöt joitten minimoimiseksi kierrokset pudotettu.


    • 10 000km

      Ystäväni on asentajana Skodan merkkiliikkeessä hänellä on itselläänkin uusi Skoda Octavia Diesel,minulla uusi 1.4TSI,kysyin hänen mielipidettään suhteutettuna minun ajokilometreihini ja hän kehotti vaihdattamaan öljyt 10 000km:n välein. Perusre on, 1.4 turbo moottorista on "revitty" niin paljon tehoa irti ettei mitkään "super"öljyt voi toimia oikeasti turvallisen voitelun antaen sitä 2 vuotta/30 000km.
      Öljy on halpaa jos vertaa moottorivaurion kustannuksiin,tehkää miten haluatte mutta minä uskon ammattimiestä.

      • Ihmettelijä yksi

        On se kummallista, kun Skodan tehdas antaa väärää tietoa, jos/kun öljyt ei kestäkään 30tkm:ä. Ei se ölyn litrahinta ongelma ole, vaan öljynvaihto työnä, suodattimet jne. Vaihtotyö pitää tilata, viedä auto korjaamolle, kulkea se aika muilla kyydeillä jne. Kyllä siitä kustannuksia tulee.

        Ihmettelen tuota Skodan toimintaa, jos moottorit hajoavatkin sen takia, että toimitaan ohjeiden mukaan ja öljyjä ei vaihdeta.

        Onko kenelläkään kokemusta joutuuko öljyä lisäämään, jos yrittää ajaa samoilla 30tkm?


      • Volkkari vs Skoda
        Ihmettelijä yksi kirjoitti:

        On se kummallista, kun Skodan tehdas antaa väärää tietoa, jos/kun öljyt ei kestäkään 30tkm:ä. Ei se ölyn litrahinta ongelma ole, vaan öljynvaihto työnä, suodattimet jne. Vaihtotyö pitää tilata, viedä auto korjaamolle, kulkea se aika muilla kyydeillä jne. Kyllä siitä kustannuksia tulee.

        Ihmettelen tuota Skodan toimintaa, jos moottorit hajoavatkin sen takia, että toimitaan ohjeiden mukaan ja öljyjä ei vaihdeta.

        Onko kenelläkään kokemusta joutuuko öljyä lisäämään, jos yrittää ajaa samoilla 30tkm?

        Puhun volkkarista.Ilmeisesti sama kone. 30000 km:n en ole koskaan päässyt,mutta 27500 oli ennen kuin ajoin pidempää työmatkaa. Siis huoltovalon palamisesta kyse. Siihen vaikuttaa niin ihmeelliset asiat,siihen huoltoväliin kysykää korjaamopäälliköltä. Ovat testanneet LL öljyt,muistaakseni 100000,eikä ongelmia laadun suhteen.


      • hohoijaa taas
        Volkkari vs Skoda kirjoitti:

        Puhun volkkarista.Ilmeisesti sama kone. 30000 km:n en ole koskaan päässyt,mutta 27500 oli ennen kuin ajoin pidempää työmatkaa. Siis huoltovalon palamisesta kyse. Siihen vaikuttaa niin ihmeelliset asiat,siihen huoltoväliin kysykää korjaamopäälliköltä. Ovat testanneet LL öljyt,muistaakseni 100000,eikä ongelmia laadun suhteen.

        Ei kai samoilla öljyillä voi ajaa 100000 km:ä? Tuolla matkallahan kuluu niin paljon ölä, että käytännössä ne on vaihdettu lisäyksen seurauksena.


      • 2+17

        Hyvä provo!

        Joustavassa (LongLife) huoltovälissä moottorin kuormituksella on vaikutusta huoltoväliin. Sillä miten paljon moottorista on "revitty" tehoja ei ole merkitystä (122 hv ei välttämättä ole hirveästi edes 1.4 litran koneesta). Esim. tasaisella 80 km/h vauhdilla tehoreservistä on käytössä noin 20-30 hv.

        Eikö "vanhaan hyvään aikaan" vaihdettu vaihtomoottori 50 000 - 100 000 km:n välein? Ja öljyt joka syksy ja kevät?


      • Voi hyvä helv.
        hohoijaa taas kirjoitti:

        Ei kai samoilla öljyillä voi ajaa 100000 km:ä? Tuolla matkallahan kuluu niin paljon ölä, että käytännössä ne on vaihdettu lisäyksen seurauksena.

        Työteknikko AB-lehden LL-öljytestin ? Eli puhuvat paskaa ?


      • voi mikä pelle
        Ihmettelijä yksi kirjoitti:

        On se kummallista, kun Skodan tehdas antaa väärää tietoa, jos/kun öljyt ei kestäkään 30tkm:ä. Ei se ölyn litrahinta ongelma ole, vaan öljynvaihto työnä, suodattimet jne. Vaihtotyö pitää tilata, viedä auto korjaamolle, kulkea se aika muilla kyydeillä jne. Kyllä siitä kustannuksia tulee.

        Ihmettelen tuota Skodan toimintaa, jos moottorit hajoavatkin sen takia, että toimitaan ohjeiden mukaan ja öljyjä ei vaihdeta.

        Onko kenelläkään kokemusta joutuuko öljyä lisäämään, jos yrittää ajaa samoilla 30tkm?

        "Ei se ölyn litrahinta ongelma ole, vaan öljynvaihto työnä, suodattimet jne. Vaihtotyö pitää tilata, viedä auto korjaamolle, kulkea se aika muilla kyydeillä jne"

        Etkö sä sipsuttaja osaa itse tehdä mitään? Aina on ruikutettava en merkkihuollon perään.


      • Takaisin kuuuuutsuuu
        hohoijaa taas kirjoitti:

        Ei kai samoilla öljyillä voi ajaa 100000 km:ä? Tuolla matkallahan kuluu niin paljon ölä, että käytännössä ne on vaihdettu lisäyksen seurauksena.

        Toyota-Tero lue sieltä ammattikoulun kirjastasi,miten ölytesti tehdään.


      • <esxbhy7uå+pl.
        2+17 kirjoitti:

        Hyvä provo!

        Joustavassa (LongLife) huoltovälissä moottorin kuormituksella on vaikutusta huoltoväliin. Sillä miten paljon moottorista on "revitty" tehoja ei ole merkitystä (122 hv ei välttämättä ole hirveästi edes 1.4 litran koneesta). Esim. tasaisella 80 km/h vauhdilla tehoreservistä on käytössä noin 20-30 hv.

        Eikö "vanhaan hyvään aikaan" vaihdettu vaihtomoottori 50 000 - 100 000 km:n välein? Ja öljyt joka syksy ja kevät?

        Mun vakkineessa on 2 litran mylly ja 115 hv, joten 122 heppaa tuosta 1,4 vajakista on aika paljon. Todennäköisesti ajelen vielä 200 tkm omalla myllylläni, entisten 400tkm:n päälle. Tuolla 1,4 vajakilla päästään tuskin 150 tkm ilman koneremppaa.


      • sit se levis
        <esxbhy7uå+pl. kirjoitti:

        Mun vakkineessa on 2 litran mylly ja 115 hv, joten 122 heppaa tuosta 1,4 vajakista on aika paljon. Todennäköisesti ajelen vielä 200 tkm omalla myllylläni, entisten 400tkm:n päälle. Tuolla 1,4 vajakilla päästään tuskin 150 tkm ilman koneremppaa.

        Kyllähän trimmatutkin kestää. Muistelen 60 luvun loppua ja trimmattua miniä.


      • 4905782345723
        sit se levis kirjoitti:

        Kyllähän trimmatutkin kestää. Muistelen 60 luvun loppua ja trimmattua miniä.

        Alkuperäinen kysyjä tiedusteli, milloin ensimmäisen kerran kannattaa vaihtaa ölöjyt, ja täällä pohditaan kuinka kauan moottori kestää.


    • 9+18=?

      Ei ole mitään erillistä suositusta eli normaalilla vaihtovälillä maksimissaan 2v tai 30tkm mennään - auto voi pyytää huoltoa jo aiemminkin riippuen sen käytöstä.
      Haittaa siitä tiheämmästä vaihtamisesta ei yleisesti voi mitenkään perustella olevan ellei joku pidä suurena mahdollisuutena sitä että huolto voi useammin kämmätä jotain :)
      Hyötyä sitten voi taas miettiä monelta kantilta. Jos siitä joskus hyötyä on kun autolla on ajettu 400tkm niin mitä sitten? Aiotko pitää auton noin pitkään itselläsi? Jos aiot niin silloin voit siitä jotain hyötyä, jollet niin aika epätodennäköistä on että sinä siitä mitään hyödyt auton pitoaikana ja ainoa hyöty on huollolle joka tekee tuon vaihdon eli he saavat siitä rahaa. Ei ole tullut vielä vastaan konerikkoa joka olisi johtunut huonosta öljystä ja ne koneet jotka ovat öljyä oikeasti syöneet 'lähteittäin' (eli yli 2l huoltovälillä) ovat ongelmasta kärsineiden mukaan tehneet sen jo uudesta asti joten sitäkään ei voi pitää vaihtovälin syynä.

      Bensa-malleista en tiedä, mutta nykyisiin commonrail dieseleihin en ole enää joutunut huoltovälillä öljyä lisäämään ja huoltoväliksi on tuntunut muodostuvan se 30tkm ja 10kk minun ajoillani.
      Aiemmin pumppareihin joutui lisäilemään 1l 1. huoltovälillä ja ehkä hieman toisella, mutta sen jälkeen tuo yleensä lakkasi eli 1l vaihteluväli riitti 'kulutuksena'. Nyt cr-koneissa öljynpinta ei ole juuri laskenut.
      Cr-koneista on kokemusta kahdesta yksilöstä tällä hetkellä. Pumppareita ehti olla 5 ennen kuin näissä siirryttiin noihin cr-koneisiin. Sitä ennen tuli omistettua muutama jakajapumpullinen ja niissä oli vielä se 15tkm huoltoväli joten ei niihin tarvinnut öljyä juuri lisäillä. Kalliimmiksi vain nuo tuli tuolla kiinteällä huoltovälillä kun saman summan veloittivat jokaisesta käynnistä, kun nyt veloittavat LL-huollosta.

      • 2v/30tkm,1v/15000tk

        "kalliimmaksi vain nuo tuli tuolla kiinteällä huoltovälillä kun saman summan veloittavat jokaisesta käynnistä,kun nyt veloittivat LL-huollosta"!

        Paljonko veloittavat nyt LL-huollosta?


      • 6+19=?
        2v/30tkm,1v/15000tk kirjoitti:

        "kalliimmaksi vain nuo tuli tuolla kiinteällä huoltovälillä kun saman summan veloittavat jokaisesta käynnistä,kun nyt veloittivat LL-huollosta"!

        Paljonko veloittavat nyt LL-huollosta?

        30tkm kohdalla tehtävä huolto on ollut n 250e ja seuraava 350e, kun 'laajempi' (tulee 60tkm välein) sisältää jarrunesteiden, muiden kuin öljynsuodattimien yms. vaihtoja öljynvaihdon lisäksi.
        Ennen LL-huollettavia 15tkm huolto teki saman eli n. 250e.
        Tuo tosin vaihtelee todella paljon paikkakunnittain eli onko paikkakunnalla ahne huolto vai onko kilpailu laskenut hinnat järkeviksi. Pk-seudulla esim. en ole koskaan huollattanut autoani, sillä en halua odottaa viikkotolkulla - ajamalla pienemmälle paikkakunnalle huolto on aina järjestynyt odottaessa.


      • Kirkkonummi.
        6+19=? kirjoitti:

        30tkm kohdalla tehtävä huolto on ollut n 250e ja seuraava 350e, kun 'laajempi' (tulee 60tkm välein) sisältää jarrunesteiden, muiden kuin öljynsuodattimien yms. vaihtoja öljynvaihdon lisäksi.
        Ennen LL-huollettavia 15tkm huolto teki saman eli n. 250e.
        Tuo tosin vaihtelee todella paljon paikkakunnittain eli onko paikkakunnalla ahne huolto vai onko kilpailu laskenut hinnat järkeviksi. Pk-seudulla esim. en ole koskaan huollattanut autoani, sillä en halua odottaa viikkotolkulla - ajamalla pienemmälle paikkakunnalle huolto on aina järjestynyt odottaessa.

        Pääsetkö 30000km ennen kuin ilmoitus huollosta tulee ? Mulla on enkka 28000km.Kerran tuli,jopa 22000km kohdalla huoltoilmoitus.


      • en tiedä
        Kirkkonummi. kirjoitti:

        Pääsetkö 30000km ennen kuin ilmoitus huollosta tulee ? Mulla on enkka 28000km.Kerran tuli,jopa 22000km kohdalla huoltoilmoitus.

        Minulla on jo kolmas LL-auto menossa ja aina olen päässyt vähintään 30000km:n huoltoväleihin. Useimmiten muutama sata tai tuhat km yli.
        Tuo on totta mitä joku edellä kirjoitti uususta CR-dieseleistä. Ne näyttävät menevän 1. huoltovälinkin ilman öljyn lisäyksiä. Nykyiselläni olen ajanut 29770km (eilis illan saldo), eikä vielä ole öljyä pyytänyt eikä huoltoakaan.


      • 7+18=?
        Kirkkonummi. kirjoitti:

        Pääsetkö 30000km ennen kuin ilmoitus huollosta tulee ? Mulla on enkka 28000km.Kerran tuli,jopa 22000km kohdalla huoltoilmoitus.

        Yleensä auto on piipannut 29tkm kohdalla, että huolto on 1500km kuluttua ja huolto on siten ollut auton mielestä 30500km kohdalla.
        Aiemmin ilmoitus alkoi piippailla jo 3000km ennen huoltoa, mutta nyt tuntuu tulevan myöhemmin.


    • weismyller

      jatkuva öljynvaihto niinkuin TFSI:kin. Tv:n kuva juhannusliikenteessä huoltamolta, muut tankkasivat kun kuvan TFSI:n laitettiin öljyä koneeseen. Itse viimeksi omistin 80-luvulla autot ( Audi ja Vw) joihin piti huoltojen välillä lisätä öljyä, eräällä autolla 35000 jälkeen kehoitti huoltoon öljyjen takia. Sisäilmasuodatin siinä eniten tukossa oli.

      • Kelpo peli

        Itelläni 2/2010 ocu 1.8 TSI ja nyt ajettu 10000,ajattelin käydä vaihdattamassa öljyt viimeistään15000 kohdalla. Ei ole ainakaan vielä tarvinnut lisätä öljyä ja auto toiminut moitteettomasti.


      • Skoda Boleslav
        Kelpo peli kirjoitti:

        Itelläni 2/2010 ocu 1.8 TSI ja nyt ajettu 10000,ajattelin käydä vaihdattamassa öljyt viimeistään15000 kohdalla. Ei ole ainakaan vielä tarvinnut lisätä öljyä ja auto toiminut moitteettomasti.

        Minullakin 1.8 TSI ja eka kymppitonni on nyt takana. Kone ei ole pyytänyt lisää öljyä, mutta ei se ihan ylärajassa enää ole. En kyllä huomannut ihan uutena katsoa, mikä oli siellä tilanne. Kilometrejä tulee vuodessa kuitenkin sen verran vähän, että ensimmäinen öljynvaihto tulee tapahtumaan luultavasti noin kilometreillä 22000. Voi olla että sitä ennen joudun laittamaan puoli litraa täydennystä, mutta eipä se mitenkään hirveältä "katastrofilta" tunnu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      203
      7154
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2733
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2241
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1603
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      139
      1546
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1217
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1180
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      49
      1003
    Aihe