TTL:n pääjohtaja sekoilee

sekoilua

Hän ei tiedä muka, mikä ero on astmalla ja tulehduksella keuhkojen perifeerisissä osissa. Hänen alaisensa TTL:n patologi Henrik Wolff ja nykyinen lääninlääkäri Helena Mussalo-Rauhamaa osoittivat kiistatta, että kosteusvauriomyrkkyjen aiheuttama tulehdus on nimeomaan allerginen alveoliitti, eikä astma:
http://www.sisailmayhdistys.fi/attachments/sem2009/kosteusvauriomikrobeille_altistuminen.pdf

TTL:n käyttämä Aspergillus fumigatus voi kyllä aiheuttaa astman. Silloin täytyy homeastmakriteerien täyttyä eli positiivinen tulos bronkodilataatiokokeessa obstruktiokäyrässä ja veressä täytyy olla Af:n IgE-vasta-ainetta. Kosteusvaurio ei aiheuta tuollaista sairautta. Pef-puhallus ei riitä, koska kosteusvauriosta sairastuneen henkeä ahdistaa nimenomaan keuhkojen perifeeriset osat (allerginen alveoliitti), eikä keukoputki (astma)

Tässä pääjohtaja Vainion tämänpäiväiset sekoilut:
============================================================
HS - Mielipide - 24.6.2010 - 2557 merkkiä - 1. painos

Työterveyslaitos selvittää kosteusvauriohaittoja
Helsingin Sanomat nosti esiin (Kotimaa 21.6.) homeuutteilla tehdyt altistuskokeet rakennusten kosteusvaurioihin liittyvissä ammattitautitutkimuksissa.

Työterveyslaitoksessa tutkitaan potilaita, joilla epäillään työperäistä sairautta, kuten astmaa. Ammattiastmasta on kysymys silloin, kun jokin työssä oleva tekijä on astman pääasiallinen aiheuttaja. Astman syytekijä on tunnistettava, jotta sille altistumista voidaan vähentää ja jotta astmaan sairastunut voi saada vakuutusyhtiöltä korvauksia.

Hengitysteiden altistuskokeita on Työterveyslaitoksessa käytetty ammattiastman toteamiseksi 1980-luvulta lähtien. Tutkimusten tekemisessä noudatamme kansainvälisiä suosituksia. Altistuskoe on hyvä ja luotettava menetelmä esimerkiksi jauhopölyn, eläinten hilseen ja eräiden kemikaalien aiheuttamien ammattiastmojen tutkimisessa.

Rakennusten kosteusvaurioihin liittyvät terveyshaitat nousivat esille 1980-luvulla. Homeuutteilla ryhdyttiin tekemään altistuskokeita 1990-luvulla. Tutkimukset perustuivat senhetkiseen parhaaseen lääketieteelliseen tietoon. Ajateltiin, että kosteusvaurioympäristössä syntyvää astmaa voidaan tutkia samalla tavalla kuin esimerkiksi jauhojen aiheuttamaa astmaa.

Homealtistuskokeissa potilas altistettiin valvotuissa olosuhteissa homeuutteella. Hoitohenkilökunta seurasi potilaan tilaa, erityisesti hengitysteiden reaktiota. Homealtistuskokeiden yhteydessä esiintyi ohimeneviä haittavaikutuksia, kuten astman tilapäistä pahenemista. Pieni osa potilaista koki oireiden lisääntyneen pitempiaikaisesti altistuskokeiden jälkeen. Altistuskokeen aiheuttamat astmaoireet hoidettiin samalla tavoin kuin muut astman pahenemisvaiheet.

Tutkimustiedon ja kokemuksen kartuttua on todettu, että altistuskokeella ei pystytä luotettavasti erottelemaan ammattiastmaa muusta astmasta. Siksi homealtistuskokeista on luovuttu, ja nykyään kosteusvaurioympäristön ja astman välisen syy-yhteyden osoittamiseksi käytetään PEF-työpaikkaseurantaa.

Muutaman viikon kestävässä seurannassa mitataan uloshengityksen huippuvirtausta (PEF) parin tunnin välein sekä työ- että vapaapäivinä. PEF-mittari on kaikille astmaatikoille tuttu astmatasapainon seurannassa käytettävä laite.

Työterveyslaitos käyttää potilastutkimuksissa menetelmiä, jotka vastaavat uusinta tietoa ja lääketieteellistä käytäntöä. On tärkeää, että sisäilmahaitat tunnistetaan ja korjataan viiveettä ja että voimavarat keskitetään työntekijöiden työkyvyn tukemiseen ja edistämiseen.

HARRI VAINIO PÄÄJOHTAJA

TYÖTERVEYSLAITOS

9

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

EI ainakaan pääjohtaja Vainio. Oma sekoilusi on vailla vertaa. Jopa nimesi ja nimimerkkisi on unohtunut.

• Homeherkkä#

Jos nyt paneutuisit siihen Wolfin artikkelin loppupäätelmiin.
      Pohdintaosiossaan hän toteaa:
      -LYMFOSYTOOSI keuhkohuuhtelunesteessä on allergisen alveoliitin (Esimerkiksi homepölykeuhko) tunnetusti liittyvä ja myös ympäristössä jossa allergisia alveoliitteja esiintyy, lymfosytoosi esiintyy oireettomana.
      -KOSTEUSVAURIOALTISTUNEILLA keuhkokhuuhtelunesteen lymfosytoosi ei ole yllättävää, joskin tämä työ lienee ensimmäinen jossa se on osoitettu kosteusvaurioon liittyväksi.

Kun Wolff ei totea BAL-näytteen lymfosyytoosin merkitsevän allergista alveoliittia, niin se on sinun ikiomia johtopäätöskiäsi.

Sinä kirjoitit: "TTL:n patologi Henrik Wolff ja nykyinen lääninlääkäri Helena Mussalo-Rauhamaa soitteivat kiistatta, että KOSTEUSVAURIOMYRKKYJEN aiheuttama tulehdus on nimenomaan allerginen alveoliitti eikä astma."
      Kun Wolff on otsikoinut artikkelinsa "KOSTEUSVAURIOMIKROBEILLE altistuminen-tutkimustuloksia altistumisen vaikutuksen todentamisesta ihmisissä", niin hän puhuu KOSTEUSVAURIOMIKROBIALTISTUKSESTA, ei siis kosteusvaurioMYRKKYaltistuksesta, kuten sinä annat ymmrätää.

Muuten sisäilmapolitutkituistahan vain kolmella todettiin allerginen alveoliitti (Lähde Majvik I).

Mitä tulee väitteeseesi, että TTL:n pääjohtaja Harri Vainio EI TIEDÄ muka mikä ero on astmalla ja tulehduksella keuhkojen perifeerisissä osissa (allerginen alveoliitti), niin tottakai tietää, koska lääketiede on vahvistanut ne jo vuosikymmeniä sitten.
      Sinä vaan et näytä tietävän edes sitä, että ALLERGISEN ALVEOLIITIN AIHEUTTAJANA ON AINA jonkun orgaanisen pölyaltistuksen sisätlämä PROTEIINI, vaan EI MYRKKY.
      Eli rautalalangasta vääntäen.
      Mikäli joku työpaikalla todettu MYRKKY aiheuttaisi YLIHERKKYYSKEUHKOKUUMEEN (keuhkorakkulatulehdus), niin SAIRAUDEN NIMI EI OLE ALLERGINEN ALVEOLIITTI.
      Jokainen haluava saa nykyisin tietoonsa astman ja "keuhkojen perifeerisien osien tulehdusten" (on muitakin sairauksia kuin yliherkkyyskeuhkokuume) kansainväliset toteamiskriteerit, KOSKA NE LÖYTYVÄT NETISTÄ.

TTL:n pääjohtaja käsitteli artikkelissaan kosteusvasuriorakennusaltistuksen aiheuttaman ammattitastman toteamista, ei ammattitautilaissamme mainittujen muiden kosteusvauriorakennusaltistuksen aiheuttamien sairauksien toteamista.
      Ammattiastman toteamiskriteereihin ei ole sitten 1960-luvun kuulunut ALLERGEENI-IgE eikä eosinofiilia, kuten sinä väität jatkumona tällä palstalla.
      Kuitenkin ammattitautitutkituista alle viidellä prosentilla on todettu home-IgE:itä.

Sinun kriteeriesi mukaan ammattitautiani tutkivien lääkäreiden olisi nähtävästi pitänyt kohdallani todeta VARASTOPUNKKIAMMATTIASTMA, koska mainitsemasi kriteerit täyttyivät kohdallani.
      Niinkö?
      No onneksi lääkärit eivät tee oireettomille nisuiisumaisia diagnooseja.

• Homeherkkä#

Mitä tulee tuohon TTL:n pääjohtaja Vainion artikkeliin, niin siitä päätellen, kuten päätellen lukemattomista muistakin sitten 1990-luvn alun TTL:n ns. kosteusvaurioasinatuntijoiden artikkeleista, niin Suomen hallituksen olisi pitänyt jo 1990-luvun alussa poistaa KOSTEUSVAURIORAKENNUSALTISTUKSEN aiheuttamat ammattitaudit AMMATTITAUTILUETTELOSTA, kuten Ruotsi teki jo 1990-luvun alussa.

Kun vuosina 1995-2004 2278 tutkituista TTL totesi HOMEammattitaudin vain 15 %;lla, niin kansantaloudellisesti se on turhaa verovarojen haaskausta.

Mitä tulee TTL:n aluetyöterveyslaitostenkin tekemiin KOSTUSVAURIOMIKROBITUTKIMUKSIIN, niin kun tuloksena tunnetusti on ollut "ei terveysvaaraa"-taso, eli kosteusvauriomikrobiallergisoitumisesta oireilevien/sairastuneiden oikeusturvan toteutumisen kannalta niilläkään ei ole ollut mitään merkitystä, niin turhaan työnantajatkin kustantavat TTL:n tekemiä kalliita sisäilmatutkimuksia ja vielä toistuvasti.

• 32

TTL:n tutkimuksiin jouduttuani lääkäri ilmoitti, ettei varmaankaan minulle diagnosoida ammattitautia, koska vain 10% tutkituista sen saa. Minun todettiin sairastuneen sisäsyntyiseen astmaan työpaikkani kosteus/homevaurioista.
        Vuoden kuluttua tästä diagnoosista todettiin lääketieteelliset kriteerit täyttävä ammattitauti allerginen alveoliitti fibroosi.
        En ymmärrä kuinka joku voi vähätellä altistuskokeiden aiheuttamia parantumattomia sairauksia! Koskaan en olisi suostunut minulle määrättyihin altistuskokeisiin, jos minulle oli kerrottu altistusten vaarat. Ulkoilman homeille en ennen altistusta reagoinut; nyt jopa kymmenen minuutin ulkona olo aiheuttaa mielettömät keuhkokivut alilämpöilyn.
        En (vielä) ole katkera, pirun vihainen kylläkin.

• olen minäkin.
        32 kirjoitti:

TTL:n tutkimuksiin jouduttuani lääkäri ilmoitti, ettei varmaankaan minulle diagnosoida ammattitautia, koska vain 10% tutkituista sen saa. Minun todettiin sairastuneen sisäsyntyiseen astmaan työpaikkani kosteus/homevaurioista.
        Vuoden kuluttua tästä diagnoosista todettiin lääketieteelliset kriteerit täyttävä ammattitauti allerginen alveoliitti fibroosi.
        En ymmärrä kuinka joku voi vähätellä altistuskokeiden aiheuttamia parantumattomia sairauksia! Koskaan en olisi suostunut minulle määrättyihin altistuskokeisiin, jos minulle oli kerrottu altistusten vaarat. Ulkoilman homeille en ennen altistusta reagoinut; nyt jopa kymmenen minuutin ulkona olo aiheuttaa mielettömät keuhkokivut alilämpöilyn.

Myös homeilla on minut altistettu ja alamäki alkoi siitä ammattiastmasta, jota niin helposti astmalääkkein hoidetaan. Eivät välittäneet siitä, miten reagoin altistusten jälkeen, vain jotkut hoitajat kuuntelivat kauhun sekaisin ilmein. Pirun vihainen eläinkokeen uhri olen myös minä. Terveys romahti ja reagoin nykyään kaikkeen mahdolliseen muuhunkin niin, että normaali elämä on yhtä helvettiä ja ainoa mahdollisuus selvitä ilman tukehduttavaa oloa on erakoitua. Siitä talosta ei paljon rehellisyyttä löydy, kuutoskerroksen eläinkoelaboratorio kannattaa kiertää kaukaa. Aluksi luulin, että ovat ammattilaisia, mutta huomasin yhden tutkimuksen yhteydessä, että eivät tosiasiassa ymmärrä homeiden aiheuttamista hengitysvaikeuksista mitään, sillä olivat sitä mieltä, että leikin ja työnnän kieleni sinne, minne pitäisi puhaltaa. Talon oma kosteusvaurio on ilmeisesti pehmittänyt siellä kaikkien pään.

• lupaa kysymättä
        olen minäkin. kirjoitti:

Myös homeilla on minut altistettu ja alamäki alkoi siitä ammattiastmasta, jota niin helposti astmalääkkein hoidetaan. Eivät välittäneet siitä, miten reagoin altistusten jälkeen, vain jotkut hoitajat kuuntelivat kauhun sekaisin ilmein. Pirun vihainen eläinkokeen uhri olen myös minä. Terveys romahti ja reagoin nykyään kaikkeen mahdolliseen muuhunkin niin, että normaali elämä on yhtä helvettiä ja ainoa mahdollisuus selvitä ilman tukehduttavaa oloa on erakoitua. Siitä talosta ei paljon rehellisyyttä löydy, kuutoskerroksen eläinkoelaboratorio kannattaa kiertää kaukaa. Aluksi luulin, että ovat ammattilaisia, mutta huomasin yhden tutkimuksen yhteydessä, että eivät tosiasiassa ymmärrä homeiden aiheuttamista hengitysvaikeuksista mitään, sillä olivat sitä mieltä, että leikin ja työnnän kieleni sinne, minne pitäisi puhaltaa. Talon oma kosteusvaurio on ilmeisesti pehmittänyt siellä kaikkien pään.

homealtistuskokeesta ponnahti viestisi luettuani mieleeni, kuinka itse aikoinani odottelin testivuoroani niin eräs miestutkittava istui ruokailuhuoneessa ja kertoi kuinka kaksi miespotilasta oli juuri altistuksessa "pudonnut." En tajunnnut silloin yhtään mitään muuta kuin ihmettelin vain miksi toinen sitä niin vakavana kertoi. Voi olla että tämä kyseinen mieshenkilö lukee tätäkin palstaa ja muistaa kertomansa . Kyseisille herroile tuli varmaan ammattitautidiagnoosi jos noin kovasti reagoivat. Itse reagoin talon sisäilmalle yskien, tosin minulle hoitaja ilmoitti yskäni johtuvan heidän ikkunaverhoista joita ei oltu tuuletttu. Minulle itselleni ei tullut mitään "pudonnut"-oireita heti testin jälkeen mutta myöhemmin vuosien saatossa kylläkin oireilen ulkohomeista lähtien.

• Homeherkkä#
        32 kirjoitti:

Kun TTL:n pääjohtaja Vainio otsikoi artikkelinsa "Työterveyslaitos selvittää kosteusvauriohaittoja" niin siltä näyttää että ovat olleet selvitysasteella monta kymmentä vuotta ja heidän artikkeleistaan päätellen ovat yhä.

TTL kertoili vuonna 1999 painetussa oppaassaan "Kosteus- ja homevaurio-ongelmat työpaikoilla. Opas TYÖTERVEYSHUOLTOA varten näin:
        "Kosteusvaurituneissa rakennuksissa esiintyvät mikrobit eivät YLEENSÄ OLE TUTTUJA LÄÄKÄREILLE EIKÄ HOITAJILLE MUISTA SAIRAUKSISTA, JA NIIDEN AIHEUTTAMISTA TERVEYSHAITOISTA ON VAIN NIUKASTI TIETOA."

Niin näytti olevan, kun ammattitautitutkimusputkessa ollessani 10 lääkäriä kahdestatoista vakuutti minulle ettei näistä asioista tiedetä paljon mitään, niitä tutkitaan kaiken aikaa.
        Vakuuttelivat minulle moista puppua vuonna 2000 vaikka ammattitautilaissamme jo vuonna 1938 todetut allergiset mikrobisairaudet (silmätulehdus, nuha, keuhkoputkitulehdus, astma, kolme eri muotoa oleva allerginen alveoliitti lisättynä vuoden 1986 ns. ODTS:llä) oli heillä tiedossa.

Kun TTL:n pääjohtaja Vainio totesi artikkelissaan TYÖTERVEYSLAITOKSEN KÄYTTÄVÄN POTILASTUTKIMUKSISSA (koskien siis kosteusvaurioaltistuneiden oikeusturvaa) MENETELMIÄ, JOTKA VASTAAVAT UUSINTA TIETOA, niin minua alkoi huvittamaan.
        Huvittamaan siksi, koska niin TTL:n, THL:n kuin myös HYKS:sin sisäilmapolin kosteusvaurioasiantuntijoiden mukaan SYY-YHTEYS-OSOITIN PUUTTUU YHÄ VIELÄ.
        Ja kun puuttuu, niin kosteusvauriotyöpaikkojen sairastuttamat henkilöt jäävät ammattitautilain mukaisen oikeusturvan ulkopuolelle kuten ovat jääneet jo vuosikymmeniä.

Muutama vuosi sitten psykologinen ihoni oli vielä niin herkistynyt kohtaamastani ammattitautien toteamisen lääketieteen vastaiseesta toiminnasta alkaen tt-lääkäreistäni keuhkopoliin ja TTL:lään, että adrenaalisuihkut olisivat saaneet minut raivon valtaan moisesta kirjoituksesta surauksena kipakka kirjekysely TTL:n pääjohtajalle koskien sitä "uusinta tietoa".

HYKS:sin professori Haahtelan mukaan se "uusin tieto" on allergisten ammattitautien puolittaminen ajalla 2008-2018 hänen laatimansa kansallisen allergiaohjelman mukaan. Eikä STM:lläkään näytä olevan mitään sitä vastaan.

Kirjoitit: "En ymmärrä kuinka joku voi vähätellä ALTISTUSKOKEIDEN AIHEUTTAMIA PARANTUMATTOMIA SAIRAUKSIA."
        TTL:hän allergeenialtisti vuodesta 1995 lukien kolmella LUONNONHOMEELLA: Cladosporiumilla, A. fumigatuksella ja Acremoniumilla, joita kaikkia on tavattu myös kosteusvauriorakennuksissa.
        Koska kosteusvauriorakennusaltistus ei ole kansalaisilta loppunut, niin mainitsemiasi "parantumattomia sairauksia" sikiää kaiken aikaa.
        Monihan on jäänyt aikoinaan ilman TTL:n toteamaa HOMEeammattitautia myös siksi, koska TTL totesi keuhkojen esitutkinnassa keuhkojen olevan TYÖPAIKKA-ALTISTUKSEN takia jo siinä kunnossa ettei niitä voi homealtistaa.

Mitä tulee TTL:n HOMEaltistuskokeisiin, niin TTL toimi vastoin lääketiedettä kotiuttaessaan altistetun seuraavana päivänä, vaikka heidän olisi pitänyt seurata KEUHKOtilannetta pari kolme vuorokautta, tai tarjotessaan allergisen HOMEnuhan toteamiseen HOMEaltistusseurantaa polikliinisesti vain tunnin ajan, joka seuranta-aika on viivästyneiden immunologisten mekanismien omaaville liian lyhyt.

Kirjoitit sinulla todetun vuoden kuluttua TTL:n HOMEaltistuksista ammattitautina allergisen alveoliitin, johon liittyi keuhkojen sidekudostumista. Ylälohkoissako?
        Kuinka on toimeentulosi?
        Myönsikö työantajasi tapaturmavakuutusyhtiö sinulle tapaturmaeläkkeen?

• tukien saa mitä til
        olen minäkin. kirjoitti:

Työterveyslaitoksen tutkimukset ovat täyttä huijausta! Tutkimukset tehdään, sitä saa mitä tilaa periaatteella!!! Tilaaja on työnantaja. Korruptio jatkaa sitten, jos valitat.

• uteliaskö
        lupaa kysymättä kirjoitti:

homealtistuskokeesta ponnahti viestisi luettuani mieleeni, kuinka itse aikoinani odottelin testivuoroani niin eräs miestutkittava istui ruokailuhuoneessa ja kertoi kuinka kaksi miespotilasta oli juuri altistuksessa "pudonnut." En tajunnnut silloin yhtään mitään muuta kuin ihmettelin vain miksi toinen sitä niin vakavana kertoi. Voi olla että tämä kyseinen mieshenkilö lukee tätäkin palstaa ja muistaa kertomansa . Kyseisille herroile tuli varmaan ammattitautidiagnoosi jos noin kovasti reagoivat. Itse reagoin talon sisäilmalle yskien, tosin minulle hoitaja ilmoitti yskäni johtuvan heidän ikkunaverhoista joita ei oltu tuuletttu. Minulle itselleni ei tullut mitään "pudonnut"-oireita heti testin jälkeen mutta myöhemmin vuosien saatossa kylläkin oireilen ulkohomeista lähtien.

Varsin mielenkiintoisia tutkimuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      47
      5875
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      51
      3746
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3695
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      100
      3441
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3146
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59