McKenzie-menetelmä

Vähän ihmeissäni

Hei onko kokemuksia McKenzie-menetelmä, fysiatriasta/hoidosta ???? Mulla on vuosi sitten todettu välilevypullistuma, alimpien nikamien välissä. Ja muutamissa nikamaväleissä on pullistumaa, mut ei puhuta välilevypullistumasta. Leikkaus ei auta minun kohdallani. Istuminen on myrkkyä. Olen käynyt tavan omt-fysiaterapeutilla, eli olen saanut jumppa ohjeet. Joita olen suht ahkerasti treenannut. Kipuja ei pahemmin ole, ellen istu. Eli jos lopettaisin istumisen, niin kivut varmaankin häviäisivät kokonaan. Mutta nyt lääkäri kuitenkin ehdotti tätä McKenzie-menetelmää.

Nyt kaipaisin kokemuksia ja kommenteja, et miten tämä eroaa tavan omt-fysiaterapiasta ???

10

7097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä,,,

laite tee vähän samanlaista liikettä kuin tuossa McKenziessä, mutta näin äkkipäätä ajatellen voisi olla hellävaraisempaa, koska tässä vaan maataan selällään. Mahtaako jollain olla kokemuksia tästä laitteesta? Itselläni joskus kokeiltiin tuota McKenzietä, mutta minun yliliikkuva alaselkä ei siitä kyllä tykännyt.

http://www.tvins.com/fi/products/back2life/back2life.php

• jussin taikaa

>Hei onko kokemuksia McKenzie-menetelmä, fysiatriasta/hoidosta ????

Fysiatrialla ja mckenziellä ei ole mitään yhteistä. McKenzie on on kuten pilates tai jooga, vaihtoehtoista hoitoa.

>Mulla on vuosi sitten todettu välilevypullistuma, alimpien nikamien välissä. Ja muutamissa nikamaväleissä on pullistumaa, mut ei puhuta välilevypullistumasta. Leikkaus ei auta minun kohdallani.

Eli onko sinulla kivun syynä pullistuma vai ei?? Miksi pullistuman, eli kipujen aiheuttajan, poistaminen ei muka auta??

>Olen käynyt tavan omt-fysiaterapeutilla, eli olen saanut jumppa ohjeet.

OMT-fysioterapia ei ole jumppaohjeita vaan manuaalista hoitoa. Ja aina kannattaa käydä useammalla, koska kuten joka alalla - suurin osa on aika osaamattomia.

Istumisongelmat viittaa SI-nivelen asentovirheeseen, jota ei jumppaamalla korjata, joskin sen oireita voi helpottaa tietynlaisilla harjoitteilla.

• omt

fysioterapeutti antoi jumppa ohjeita, käänsi ja väänsi, tunnusteli missä vika on.
        Kertaakaan ei hieronut tai "manipuloinut".
        Maksoi maltaita. Taitaa olla yliarvostettua tuo omt
        McKentziestä ei varmaan haittaakaan ole. Hae kirjastosta kirja: hoida itse selkäsi.

• goulden

Fysiatri ja fysioterapia hoitavat molemmat tuki ja liikuntaelinvammoja ei-operatiivisesti. OMT-terapiassa olen saanut jumppaohjeita. Riippuu varmaan tosi paljon siitä fysiosta, kuinka kokenut on ja mitä hoitoa hän itse suosii..

• maharazzzza

"
        Istumisongelmat viittaa SI-nivelen asentovirheeseen, jota ei jumppaamalla korjata, joskin sen oireita voi helpottaa tietynlaisilla harjoitteilla.
        "
        Taas sää hoidettu jaksat julistaa. Eikö ala jo kyllästyttään pään hakkaaminen seinään??????

• piippaK

Kärsin ajoittain tosi pahoista kivuista, menee jalat alta yms... Tunnen fysioterapeutin joka on käynyt McKenszie koulutuksen. Siitä sain avun. Nyt teen taaksetaivutuksia kotona aina kun selässä tuntuu oireilua.

Tässä ketjussa joku kirjoittaa ettei fysioterapialla ja McKenziellä ole mitään tekemistä keskenään! Tämä jälkimmäinen onkin varmaan vähän vaihtoehtoisempi kuin perinteinen fysioterapia mutta fysioterapeutit sitä kuitenkin antaa. Kaikilta lääkäreiltä vaan ei tahdo saada lähetettä McKenziin.

• tiittt

Itse olen tehnyt harjoitteita jo 5 vuotta. Tällä hetkellä kyllä erittäin varovasti
        selän huonon kunnon vuoksi. Mutta McKenzie on antanut suuren avun oireisiin.
        Esim. jalkojen voimattomuuteen.
        Minulle tämän menetelmän opetti fysiatri. Suosittelen.

• kokeilet

kannattaa kokeilla. Olen käynyt itse 3-4 vuotta mckenziessä ja ainut josta saan apua niskavaivoihin. Mkterapeutit ovat peruskoulutukselta fysioterapeutteja ja käyneet sen lisäksi lisäkoulutuksen.Tiedän paljon, jotka ovat saaneet avun. Hieronta tai norm. fysioterapia harvoin auttaa tän tyyppisissä vaivoissa.

• Kokeiltu on

Olen käynyt nyt pari kertaa 'hoidossa'. Alussa tuntui ihan ok:lta. Mut ehkä innostuin liikaa ja tein taaksetaivutuksia liiankin innokkaasti. Ja mulla selkä kipeytyi tosi pahasti, et piti pitää taukoa. Ja nyt teen vähän vähemmän niitä taivutuksia. Te jotka olette ko. hoitoa kokeilleet. Tekikö teillä liikkeet alussa kipua enemmän ja sit helpottuivat ????

• tiittt

Minulla kipu tuntuu aina taaksetaivutuksia tehdessä. Vähemmän nyt
        kuin alussa. Ja olen tehnyt harjoitetta vuosia. Kivusta huolimatta teen
        varovasti, koska se auttaa oireisiin. Jos on tekemättä huomaa, että
        oireet alkavat palata pahempina takaisin.
        McKenzie ei ole parantanut selkääni mutta suuri apu on oireisiin tullut.
        Suosittelen selkävaivaisille myös syvien selkä- ja vatsalihasten vahvistavia
        harjoitteita. Ei nekään selkääni ole parantanut mutta kehossa on paljon
        vahvempi tunne. Ne auttavat siihen että seistessä tai muuten rasituksessa
        selkä ei väsy niin nopeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      789
    Aihe