Mietin tässä että pitäisikö käydä lääkärissä kysymässä lääkärin mielipidettä.
Olen 20 vuotias MIES,ja olenlihonut 12kk aikana 30kg LÄSKIÄ ei mitäänlihaskasvua tai muuta vastaavaa.
Mietin että voisikiko se johtua myös jostain sairaudesta?
Olen lihonut osaksi varmasti syystä etten ole liikkunut yhtä paljoa kuin ennen , syönyt olen samanlailla en syö karkkeja ja pullia .. muuten kyllä hieman epäterveellisesti, mutta silti 30kg vuodessa on tosi paljon.
Arpia koko kroppa täynnä, reidet, kädet, maha , jalat..
Ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan että mitä pitäisi tehdä?
n.1,5 sitten myös lapseni syntyi siinä syy miksi kotona ollut enemmän.,ja liikunta jäänyt hieman vähemmäksi..
olen vain 172cm pitkä ja painan n.102kg!!
Vuodessa +30kg
79
12282
Vastaukset
- menet
nyt lääkäriin selvittämään asiaa, eihän tuollainen ole normaalia vaikka olisit syönyt enemmänkin kuin ennen, saatika jos et ole...
- Batmann
Normaalia? Tuohon ei tarvitse syödä kuin hitusen yli 600 ylimääräistä kcal päivässä, niin kiloja kertyy tuohon tahtiin. Eli tuollainen lihominen on varsin helposti saavutettavissa ilman mitään sairauksiakin.
- Kai?!
Jos keho on hapan, ei se pysty poistamaan rasvaa. Siksi on tärkeää syödä sellasita millä on alkaalinen vaikutus.
"High acidity enters our bodies by eating processed foods, pre-packaged foods, sugary foods, white flour products [including pastas], dairy products [including milk, cheese, ice cream], alcoholic beverages, drugs, processed table salt, foods grown and processed with pesticides, preservatives, antibiotics, or hormones. Meats, including beef, chicken and turkey, also promote acidity."
http://www.doctorajadams.com/AcidAlkaline.html
Lisäksi, kehon biologinen kello vaatii että aamulla, aamupäivällä ei syödä muuta kuin hedelmiä, koska tämä aika on kehon puhdistumisaikaa. Keskipäivällä ja iltapäivällä syöt sitten normaaila ruokaa.
Pikaruoka sisältää myös lisäaineita jotka lihottavat hurjasti. Oliko se glutamaatti vai mikä?
http://www.nature.com/oby/journal/v16/n8/full/oby2008274a.html
Mikä sairaus sulla on?Mitä lääkkeitä syöt?
Mulla kävi kans niin että lihoin 20kg.ennen painoin noin 50kg ja kaikki hoki kuinka laiha olin että olin kuulemma liiankin laiha.olen 160cm pitkä..
ja 25v nainen.
itselläni sen aiheutti liikkumattomuus ja Lyrica niminen lääke.
Leikattiin olkapää ja jouduin pitkään vaan levätä.
ja nyt tulossa toinen leikkaus.
lpetin lyrican.ja nyt ollut 3vk kunnon laihiksella mut tuntuu silti että ei vaan tipu =(vihaan vartoloani.
en halua nähdä ketään vanhuja tuttuja koska en halua et näkevät kuinka olen paisunut.
munuaiset tutkittiin koska osa tästä on selvää nestettä.
mutta suosittelen menemään lääkäriin tarkistamaan asiaa.
mullaki arpia rinnat ja reidet täynnä =(- laihtunut-21
Lyrica... Ihana lääke... 3 vkossa paino nousi 14 kg, kaikkiaan 8 kk;ssa 20 kg, kunnes lopetin käytön. Sen jälkeen laihiksella oon ollut maaliskuun puolesta välistä ja paino laskenut 21 kg (ilman liikuntaa, vähähiilihydraattinen ruokavalio ohessa gnld:n painonhallinta tuotteet)....
Mutta suosittelisin, et alkuperäisen viestin alottaja menis kilpirauhaskokeisiin. - Saman kokenut
Tuo Lyrica aiheuttaa ahmimista, tarkastappas lääkäriltäsi, voisiko sen vaihtaa toiseen lääkkeeseen.
Onnea laihikseen! Hitaasti ja varmasti, niin varmemmin pysyy poiskin!
- ..
mittauttamaan mm. kilpirauhasarvot.
Levoton123; aloittaja ei kerro sairastavansa mitään sairautta....hän ainoastaan mietti joskos jostain sairaudesta johtuisi tuo painonnousu. - Tiinaset
Kilpirauhase vajaatoiminta ainakin hidastaa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa aika rajua lihomista.
Se selviää yksinkertaisella verikokeella ja on suht helppo hoitaa joten lääkäriin vaan. - uhaa
Ei ikäisesi mies liho noin paljoa, vaikka lopettaa liikunnan jos ruokavalio ei oleellisesti ole muuttunut. Sanotaan, että mies lihoo sympatiasta raskaanaolevaa naista kohtaan :) mikä ei meilä edes pitänyt paikkaansa.. mutta rajansa kaikella. Kyllä lääkärin ainakin kilpirauhasarvot pitäisi tarkistaa. Selviät verikokeella, ei pelkoa siis. ;)
- kaamosIII
on vaarallista. Tässä ehdotelma:Liha pois kokonaan. Aamiainen: Lasillinen tuoremehua,kuppi tai kaksi kahvia ja
puuro tai mysli jugurtin tai mustikkakeiton kanssa. Päivällä pari juusto,paprika-leipää.
Iltapäivällä salaatti tai esim.tomaatti,tonnikalal-keitto. Illalla pari näkkileipää juustolla ja tomaatilla.
Noilla puolisen vuotta niin alkaa näkyä. Mielellään viel väh 10 km lenkki 2-3 kertaa viikko.
Helppoa kun ossoo- 4gredf
oli todella hyvä neuvo!
Proteiini vaan pois ja nopeeta hiilaria kehiin. Kyllä sillä läski lähtee. Tai sitten ei...
Tuo lenkkeilyidea sentään oli hyvä. - laaahaaa
4gredf kirjoitti:
oli todella hyvä neuvo!
Proteiini vaan pois ja nopeeta hiilaria kehiin. Kyllä sillä läski lähtee. Tai sitten ei...
Tuo lenkkeilyidea sentään oli hyvä.tottakai lähtee kilot tuolla ruokavaliolla :) johan nyt on selvä asia. on monia tapoja laihduttaa, tämä on yksi niistä. jos edellamainittua meinaa käyttää, suosittelisit vitamiineja ja ravinnelisiä käyttöön.
- "ootko vähän tyhmä?"
laaahaaa kirjoitti:
tottakai lähtee kilot tuolla ruokavaliolla :) johan nyt on selvä asia. on monia tapoja laihduttaa, tämä on yksi niistä. jos edellamainittua meinaa käyttää, suosittelisit vitamiineja ja ravinnelisiä käyttöön.
Ei kyllä tuolla pelkästään laihdu. Ihminen tarvitsee yllättävän paljon ruokaa päivän aikana. Turha napostelu tottakai pois, mutta säännölliset ruoka- ja välipala-ajat, jottein näläntunnetta tule. Ja liikunnan lisääminen tottakai auttaa. Ja näin sanoi ravintoterapeutti, eli ei ole omasta päästä keksitty.
- km
Kun haluaa laihduttaa, ei missään nimessä pidä jättää lihaa pois! Laihduttajan pitää lisätä proteiineja ruokavalioon eli pitää syödä laihaa, kalaa, broileria ja kananmunia. Liha ei lihota!!! Puuron ja leipä sekä peruna lihottavat, eli on vähennettävä viljatuotteiden kuin myös tärkkelyspitoisen perunan syöntiä. Tällä menetelmällä minä saan kiloja pudotettua. Muita kasviksia voi syödä rajoituksetta, lisäksi on hyvä syödä marjoja ja harkitusti hedelmiä.
- skiainen
laaahaaa kirjoitti:
tottakai lähtee kilot tuolla ruokavaliolla :) johan nyt on selvä asia. on monia tapoja laihduttaa, tämä on yksi niistä. jos edellamainittua meinaa käyttää, suosittelisit vitamiineja ja ravinnelisiä käyttöön.
siis miksi korvata lihan ravintoaineet ravintolisillä ja aiheuttaa itselleen syömis(->ahmimimis)häiriö vääntämällä ravintonsa ihan luonnottomaksi? Ei voi ymmärtää...
Itse en syö lihaa eettisistä syistä, mutta silti tuo kuulostaa suunnattoman tyhmältä neuvolta. Sorry.
- jokuvastausvain
esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa voimaksasta lihomista. Lääkäriin mars!
- elämäntapamuutos
Elämäntavat muutokseen. Hyvä, että olet itse asian huomannut ja olet valmis sille jotain tekemään.
Tilaa aika lääkärillesi, niin saat perusarvot tietoosi ja voidaan poissulkea enimmät sairaudet. Toivottavasti et vielä ole saanut diabetesta tai korkeaa verenpainetta.
Mutta nyt siis koko perheen elämäntavat kuntoon.
Ruokavalio ja liikunta, lapsihan kannustaa jo liikkumaan ja ulkoilemaan.
Kyllä onnistut tavoitteissasi, vuoden päästä tilanne on varmasi jo toinen ja parin vuoden päästä olet päässyt liikakiloista! Aikaa se varmasi vie, mutta oma motivaatiosi on tärkein!
tsemppiä! - lil_miss
Itse lihoin lievästä kilpirauhasen tulehduksesta 10 kiloa vuoden aikana, kannattaa käydä ottamas verikoe ja kokeilla onko sellasta! Ja muutenkin kä'ydä lääkärillä kysymässä miksi jos et ole syönyt erilailla tai liikkunut vähemmän! Kilpirauhasen vajatoimintaa voidaan hoitaa onneks :)
- ...
Mene kuntosalille ja alota kunnot reenit. Et pakosti laihdu, mutta lihaksiksi muuttuvat hiljalleen läskit. Tosin 30kg on nyt miltei mahdotonta saada lihakseksi takaisin vuodessa, mutta aloittelijat saavat hurjiakin summia. Älä silti missään nimessä proteiinista tai ravintoaineista laihduttamaan rupia.
http://trackmill.com/free-rider-2/Tracks/1213166 - vajaril
25kg vuodes kilpparin vajaatoiminnan myötä. Mene lääkäriin.
- ------------------
Itse lihoin tahdilla 10 kiloa vuodessa mutta 30 on liian nopea tahti. Lääkärille mars ja elintavat syyniin!
Sitä helposti ihmettelee että miksi lihoin. Itse lihoin ihan siksi etten liikkunut. Menin joka matkan autolla.
Saatoin olla päivät syömättä ja nälässä mitä kompensoin iltaisella kebab annoksella. Ja joka päivä piti saada jotain makeaa. Olin kauheassa kierteessä, turvonnut,huonokuntoinen ja ennenkaikkea väsynyt. Minulla oli kokoajan suuttunut tunne päällä siitä miksi lihoin, vaikka "en syönyt paljon mitään lihottavaa".
Kun aloin liikkumaan, tajusin mitä elämän kuuluisi olla. Ei enää kiristäviä vaatteita, lihaksissa paljon energiaa, pirteä mieli ja väsymys katosi hiljalleen. Eikä paino nouse kun liikun. Syön melkein enemmänkin, tosin vähäkalorisempaa ruokaa, mutta syödä saa - kun liikkuu. En edes tajua miten olen voinut vain maata sohvalla vapaa-aikanani. Nykyään lihakset menee jotenkin levottomaksi jos makaa pitempiä aikoja ja tulee tarve liikkua. 7 kk liikuntaprojekti on nyt tullut tehtyä ja oloa en takaisin vaihtaisi samaan. Samalla on koko elämä muuttunut, olen ulospäinsuuntautuneempi ja nautinto tulee nykyään terveellisistä asioista. Juoksulenkki tuottaa paremman olon kuin kalja.
- Heti laihikselle
Eikös se ole aika harvinaista, että sairauden takia lihoo paljon. Eli kyllä varmaan suurin syy on, että olet syönyt epäterveellisesti etkä ole harrastanut liikuntaa.
Eli ala katsomaan mitä suuhusi pistät ja myös liikuntaa tulisi harrastaa.
Jos kunto ei heti kestä mitään rankkoja pyörälenkkejä ym, niin aloita vaikka kävelylenkillä. Ja enemmän kuin yhden kerran viikossa.- 18
?????
- SMK72
Aika harvinaista, että lihoo sairauden vuoksi?!??! Itse asiassa kilpirauhasen vajaatoiminta on erittäin yleinen sairaus, jota moni sairastaa tietämättään, ja se lihottaa todellakin, kuten täällä on moni sanonut. Muita oireita voivat olla mm. väsymys, masennus, hiusten lähtö, kuiva iho, palelu. Lääkäriin siis heti.
- Matti Viikate
Niin tuollainen lihominen voi olla aivan normaalia, mutta toki sinulla voi jokin sairauskin olla. Eli voit toki kayda laakarissa jos se on sinulle mahdollista, mutta totean etta tuollaista lihomista noin pitkassa ajassa nakee niin paljon, etta ei siina panikoida heti tarvitse. http://mattiviikate.newsvine.com/
- normaalia ole
Se on kyllä ihan syömisen lisäämisellä ja samalla liikunnan vähentämisellä kyllä saavutettavissa, mutta EI MISSÄÄN NIMESSÄ NORMAALIA.
Olet ihmetyyppi mattiviikate. - Matti Viikate
normaalia ole kirjoitti:
Se on kyllä ihan syömisen lisäämisellä ja samalla liikunnan vähentämisellä kyllä saavutettavissa, mutta EI MISSÄÄN NIMESSÄ NORMAALIA.
Olet ihmetyyppi mattiviikate.Niin kylla niita nakee paljon ketka ovat terveita ja silti lihovat, juurikin vaikka vahentyneen liikunnan takia. Se on hyvin yksilollista etta lihooko joku vai ei, itse en liho millaan vaikka kuinka yrittaisi.
- jhkhgkh
Hei haloo kaikki laihdutusvinkkien jakelijat. 30 kiloa vuodessa tarkottaa yli puoli kiloa viikossa, joka ikinen viikko, 2,5 kg kuukaudessa. Se on aikamoinen tahti. Pelkkä liikunnan väheneminen ei millään voi saada aikaan tuollaista painonmuutosta. Tietysti lapsen myötä unensaanti yleensä vähenee ja silloin myös aineenvaihdunta hidastuu, mutta en silti millään tahdo uskoa että nyt olisi kyse vain elintavoista. Mä oon tässä lihonnut kilon kuussa sen jälkeen kun uusi lääke alotettiin ja sekin tuntuu aika kovalta vauhdilta. Joku tuossa laskeskeli että tuollainen lihominen vaatisi jokaiselle päivälle 600 ylimääristä kilokaloria, enkä kyllä usko että aloittaja on ennen kuluttanut joka päivä liikunnalla noin paljon. Se olisi meinaan todella paljon liikuntaa tuon kokoiselta ihmiseltä (olen itse suurin piirtein saman pituinen ja painoinen kuin aloittaja lähtötilanteessaan).
Semmosta. Kuten tässä jo moneen kertaan tuli mainittua, mars lääkäriin, ei todellakaan ole millään tavalla normaalia lihomista tuollaiset määrät.- Näreet
600 kilokaloria tulee kyllä aika helposti. Oletko koskaan katsonut herkkujen kalorimääriä?
Tuntuu, että monesti lihavat käyttävät lihoamiseensa tekosyynä, että muka joku sairaus lihottaisi. Kyllä se on vaan se ylimääräisten napostelujen määrä. Limussakin on paljon kaloreita, ellei juo kevytlimsaa. - pöyristynyt
Näreet kirjoitti:
600 kilokaloria tulee kyllä aika helposti. Oletko koskaan katsonut herkkujen kalorimääriä?
Tuntuu, että monesti lihavat käyttävät lihoamiseensa tekosyynä, että muka joku sairaus lihottaisi. Kyllä se on vaan se ylimääräisten napostelujen määrä. Limussakin on paljon kaloreita, ellei juo kevytlimsaa.En ymmärrä miten puhutte, mistä te voitte varmasti tietää, että kyseessä ei ole mikään sairaus?
mikä syy jollain olisi tulla vakuuttelemaan tänne tuntemattomille ihmisille lihomisensa syitä?
ylläoleva kirjoitus sai karvani pystyyn!
''Tuntuu, että monesti lihavat ihmiset käyttävät tekosyynä, että muka joku sairaus lihottaisi''
Mistä sä muiden asioista tiedät? On monia sairauksia ja lääkityksiä, jotka aiheuttavat ylipainoa..
Joten suosittelen ehdottomasti tarkastuskäyntiä lääkärillä. - Lihava lääkäri
pöyristynyt kirjoitti:
En ymmärrä miten puhutte, mistä te voitte varmasti tietää, että kyseessä ei ole mikään sairaus?
mikä syy jollain olisi tulla vakuuttelemaan tänne tuntemattomille ihmisille lihomisensa syitä?
ylläoleva kirjoitus sai karvani pystyyn!
''Tuntuu, että monesti lihavat ihmiset käyttävät tekosyynä, että muka joku sairaus lihottaisi''
Mistä sä muiden asioista tiedät? On monia sairauksia ja lääkityksiä, jotka aiheuttavat ylipainoa..
Joten suosittelen ehdottomasti tarkastuskäyntiä lääkärillä.Minä ainakin tiedän sen verran muiden asioista, että monet todella käyttävät sairautta (tai lääkettä tai milloin mitäkin) tekosyynä lihavuudelleen. Selityksiä on loputtomiin! Tiedän sen ammatin puolesta, läheisten kokemuksena ja omasta takaakin. Se EI toki tarkoita etteikö joillain lihavuuden takana voisi olla vain sairaus/lääke tai etteikö monillakin voi osaltaan vaikuttaa sairaus/lääke, mutta kyllä sitä ihan helvetin paljon käytetään tekosyynäkin :) Klassikona tästä esim. e-pillerit tai hyvässä hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta -> eivät lihota, vaan se mitä syöt! 1-2kg nesteen kertyminen tai vaikutus ruokahaluun ei ole yhtä kuin lihottaminen, sekin on hyvä muistaa.
Mutta ne, jotka eivät käytä tekosyitä, voivat ohittaa tällaiset väittämät olankohautuksella tietäen, että ne eivät koske heitä. - SMK72
Lihava lääkäri kirjoitti:
Minä ainakin tiedän sen verran muiden asioista, että monet todella käyttävät sairautta (tai lääkettä tai milloin mitäkin) tekosyynä lihavuudelleen. Selityksiä on loputtomiin! Tiedän sen ammatin puolesta, läheisten kokemuksena ja omasta takaakin. Se EI toki tarkoita etteikö joillain lihavuuden takana voisi olla vain sairaus/lääke tai etteikö monillakin voi osaltaan vaikuttaa sairaus/lääke, mutta kyllä sitä ihan helvetin paljon käytetään tekosyynäkin :) Klassikona tästä esim. e-pillerit tai hyvässä hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta -> eivät lihota, vaan se mitä syöt! 1-2kg nesteen kertyminen tai vaikutus ruokahaluun ei ole yhtä kuin lihottaminen, sekin on hyvä muistaa.
Mutta ne, jotka eivät käytä tekosyitä, voivat ohittaa tällaiset väittämät olankohautuksella tietäen, että ne eivät koske heitä....tai ehkä oletkin, koska et selvästi kuuntele, mitä ihmiset sanovat. Sehän on lääkäreiden tavaramerkki. On selvä, ettei kilpirauhasen vajaatoiminta hoidettuna lihota, mutta ehkäpä täällä kilpirauhasen vajaatoiminnasta puhuvat tarkoittavat, että se lihottaa HOITAMATTOMANA ja siksi kehottavat kysyjää menemään lääkäriin, jotta saisi HOITOA. Toivottavasti et osu hoitavaksi lääkäriksi kysyjälle.
- Lihava lääkäri
SMK72 kirjoitti:
...tai ehkä oletkin, koska et selvästi kuuntele, mitä ihmiset sanovat. Sehän on lääkäreiden tavaramerkki. On selvä, ettei kilpirauhasen vajaatoiminta hoidettuna lihota, mutta ehkäpä täällä kilpirauhasen vajaatoiminnasta puhuvat tarkoittavat, että se lihottaa HOITAMATTOMANA ja siksi kehottavat kysyjää menemään lääkäriin, jotta saisi HOITOA. Toivottavasti et osu hoitavaksi lääkäriksi kysyjälle.
Ehkäpä täällä puhuvat tarkoittavat, että kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa hoitamattomana? Voi hyvinnii olla tai sitten ei. Ottaen huomioon miten helppo hypotyreoosi on yleensä hoitaa, niin hoitamattomasta kilpparilihomisesta voivottelevat ovat täällä poikkeuksellisen hyvin edustettuina. Mutta tässä kaiketi puhuttiin yleisellä tasolla siitä, miten erilaisia tekosyitä käytetään perustelemaan omaa lihavuutta. Minä ainakin puhuin, sinusta en tiedä. Ja kyllä, hyvässä hoitotasapainossa olevaan kilpirauhasen vajaatoimintaa tarjotaan hyvin usein selitykseksi omalle lihavuudelle. Tai e-pillereitä. Tai nilkkavammaa joka on estänyt liikkumasta pari kuukautta. Tai hormoniehkäisystä luopumista. Tai raskautta. Tai masennusta. Tai milloin mitäkin.
Pointtini on vain se, että parempaa lopputulokseen kukin pääsee, kun selittelee vähemmän ja toimii enemmän. Tämä koskee siis toki vain niitä, joiden selitykset ovat tekosyitä, eikä sitä marginaaliryhmää jonka lihavuuden taustalla todella on sairaus, lääke tai muut tekijä johon he eivät voi vaikuttaa.
Tämä ei ole mitään yliviistosta nokkimista, olen lihava itsekin (ja löytyy muuten hypotyreoosikin). Joskaan en enää läheskään niin lihava kuin sillä hetkellä, kun tajusin, että minun on lakattava keksiä tekosyitä lihavuudelleni ja keskityttävä muuttamaan tilannetta. Tiedän, että lihavuuden todellisten syiden tiedostaminen ja MUUTTAMINEN ei ole yksinkertainen juttu, mutta se on ainoa mikä hoikistaa, jos se on tavoitteena... - Lihava lääkäri
SMK72 kirjoitti:
...tai ehkä oletkin, koska et selvästi kuuntele, mitä ihmiset sanovat. Sehän on lääkäreiden tavaramerkki. On selvä, ettei kilpirauhasen vajaatoiminta hoidettuna lihota, mutta ehkäpä täällä kilpirauhasen vajaatoiminnasta puhuvat tarkoittavat, että se lihottaa HOITAMATTOMANA ja siksi kehottavat kysyjää menemään lääkäriin, jotta saisi HOITOA. Toivottavasti et osu hoitavaksi lääkäriksi kysyjälle.
Sen verran täytyy vielä lisätä, että totta kai aloittajan kannattaa käydä lääkärissä rajun lihomisensa takia, yleinen spekulointini lihavuuden selittelystä ei enää liittynyt mitenkään suoraan aloittajan tilanteeseen. Enkä hänelle vastannutkaan, vaan johonkin toiseen viestiin.
- yks vajaalla toiminn
Ehkäpä täällä puhuvat tarkoittavat, että kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa hoitamattomana? Voi hyvinnii olla tai sitten ei. Ottaen huomioon miten helppo hypotyreoosi on yleensä hoitaa, niin hoitamattomasta kilpparilihomisesta voivottelevat ovat täällä poikkeuksellisen hyvin edustettuina. Mutta tässä kaiketi puhuttiin yleisellä tasolla siitä, miten erilaisia tekosyitä käytetään perustelemaan omaa lihavuutta. Minä ainakin puhuin, sinusta en tiedä. Ja kyllä, hyvässä hoitotasapainossa olevaan kilpirauhasen vajaatoimintaa tarjotaan hyvin usein selitykseksi omalle lihavuudelle. Tai e-pillereitä. Tai nilkkavammaa joka on estänyt liikkumasta pari kuukautta. Tai hormoniehkäisystä luopumista. Tai raskautta. Tai masennusta. Tai milloin mitäkin.
Pointtini on vain se, että parempaa lopputulokseen kukin pääsee, kun selittelee vähemmän ja toimii enemmän. Tämä koskee siis toki vain niitä, joiden selitykset ovat tekosyitä, eikä sitä marginaaliryhmää jonka lihavuuden taustalla todella on sairaus, lääke tai muut tekijä johon he eivät voi vaikuttaa.
Tämä ei ole mitään yliviistosta nokkimista, olen lihava itsekin (ja löytyy muuten hypotyreoosikin). Joskaan en enää läheskään niin lihava kuin sillä hetkellä, kun tajusin, että minun on lakattava keksiä tekosyitä lihavuudelleni ja keskityttävä muuttamaan tilannetta. Tiedän, että lihavuuden todellisten syiden tiedostaminen ja MUUTTAMINEN ei ole yksinkertainen juttu, mutta se on ainoa mikä hoikistaa, jos se on tavoitteena...sen verran että, (en jaksa tarkemmin selittää sen hetkistä elämäntilannetta mutta osittain sen vuoksi) itse ihmettelin oireita vuoden verran ennen kuin tajusin hakeutua lääkärille ja itsellä siis vajaatoiminta oli HOITAMATTOMANA noin vuoden. Sen jälkeen, kun hoitoi aloitettiin, paino ei ole noussut, jonkun verran laskenut. Tarkoitus olisi saada painoa takaisin entisiin lukemiiin. En usko että täällä kukaan on väittänytkään, että HOITOTASAPAINOSSA oleva vajaatoiminta olisi lihottanut!
- janniin_
Tämä ei ole mitään yliviistosta nokkimista, olen lihava itsekin (ja löytyy muuten hypotyreoosikin). Joskaan en enää läheskään niin lihava kuin sillä hetkellä, kun tajusin, että minun on lakattava keksiä tekosyitä lihavuudelleni ja keskityttävä muuttamaan tilannetta. Tiedän, että lihavuuden todellisten syiden tiedostaminen ja MUUTTAMINEN ei ole yksinkertainen juttu, mutta se on ainoa mikä hoikistaa, jos se on tavoitteena...Lihava lääkäri kirjoitti: 17.7.2010 10:26
"Ehkäpä täällä puhuvat tarkoittavat, että kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa hoitamattomana? Voi hyvinnii olla tai sitten ei. Ottaen huomioon miten helppo hypotyreoosi on yleensä hoitaa, niin hoitamattomasta kilpparilihomisesta voivottelevat ovat täällä poikkeuksellisen hyvin edustettuina. Mutta tässä kaiketi puhuttiin yleisellä tasolla siitä, miten erilaisia tekosyitä käytetään perustelemaan omaa lihavuutta. Minä ainakin puhuin, sinusta en tiedä. Ja kyllä, hyvässä hoitotasapainossa olevaan kilpirauhasen vajaatoimintaa tarjotaan hyvin usein selitykseksi omalle lihavuudelle. Tai e-pillereitä. Tai nilkkavammaa joka on estänyt liikkumasta pari kuukautta. Tai hormoniehkäisystä luopumista. Tai raskautta. Tai masennusta. Tai milloin mitäkin.
Tämä ei ole mitään yliviistosta nokkimista, olen lihava itsekin (ja löytyy muuten hypotyreoosikin). Joskaan en enää läheskään niin lihava kuin sillä hetkellä, kun tajusin, että minun on lakattava keksiä tekosyitä lihavuudelleni ja keskityttävä muuttamaan tilannetta. Tiedän, että lihavuuden todellisten syiden tiedostaminen ja MUUTTAMINEN ei ole yksinkertainen juttu, mutta se on ainoa mikä hoikistaa, jos se on tavoitteena... "
Vakava ihan oikea masennus (ei siis mikään parin viikon alakulo) todellakin voi lihottaa. Vakavasti masentuneena ei jaksa juuri muuta kuin nukkua, joka ei juurikaan kuluta energiaa. Viikkoja, tai jopa kuukausia jatkuessa lihakset kuihtuu, jolloin perusaineenvaihdunta hidastuu ja kaloreita kuluu entistäkin vähemmän ja masentuneella erittyy myös kortisolia, joka lihottaa... Itse lihoin koosta 36, kokoon 40 kahdessa kuukaudessa pahimmalla masennuskaudella, ja söin silloin alle 1000 kcal/päivä. - olkoon !
janniin_ kirjoitti:
Lihava lääkäri kirjoitti: 17.7.2010 10:26
"Ehkäpä täällä puhuvat tarkoittavat, että kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa hoitamattomana? Voi hyvinnii olla tai sitten ei. Ottaen huomioon miten helppo hypotyreoosi on yleensä hoitaa, niin hoitamattomasta kilpparilihomisesta voivottelevat ovat täällä poikkeuksellisen hyvin edustettuina. Mutta tässä kaiketi puhuttiin yleisellä tasolla siitä, miten erilaisia tekosyitä käytetään perustelemaan omaa lihavuutta. Minä ainakin puhuin, sinusta en tiedä. Ja kyllä, hyvässä hoitotasapainossa olevaan kilpirauhasen vajaatoimintaa tarjotaan hyvin usein selitykseksi omalle lihavuudelle. Tai e-pillereitä. Tai nilkkavammaa joka on estänyt liikkumasta pari kuukautta. Tai hormoniehkäisystä luopumista. Tai raskautta. Tai masennusta. Tai milloin mitäkin.
Tämä ei ole mitään yliviistosta nokkimista, olen lihava itsekin (ja löytyy muuten hypotyreoosikin). Joskaan en enää läheskään niin lihava kuin sillä hetkellä, kun tajusin, että minun on lakattava keksiä tekosyitä lihavuudelleni ja keskityttävä muuttamaan tilannetta. Tiedän, että lihavuuden todellisten syiden tiedostaminen ja MUUTTAMINEN ei ole yksinkertainen juttu, mutta se on ainoa mikä hoikistaa, jos se on tavoitteena... "
Vakava ihan oikea masennus (ei siis mikään parin viikon alakulo) todellakin voi lihottaa. Vakavasti masentuneena ei jaksa juuri muuta kuin nukkua, joka ei juurikaan kuluta energiaa. Viikkoja, tai jopa kuukausia jatkuessa lihakset kuihtuu, jolloin perusaineenvaihdunta hidastuu ja kaloreita kuluu entistäkin vähemmän ja masentuneella erittyy myös kortisolia, joka lihottaa... Itse lihoin koosta 36, kokoon 40 kahdessa kuukaudessa pahimmalla masennuskaudella, ja söin silloin alle 1000 kcal/päivä.>
Olet ensimmäinen ihminen maailmassa koskaan, joka pystyy lihoamaan alle 1000 kcal/d kalorisaannilla huikeasti. Tieteellisissä tutkimuksissa tuollaista lihoamista ei ole koskaan pystytty todistamaan, mutta saat toki uskoa omaan kalorilaskelmaasi - tai sitten voit tunnustaa, ettet tiedä kaloreista mitään ja että koko 1000 kcal on vain arviosi, joka on ehkä kolmasosa siitä, mitä oikeasti söit.
Joku voi turvota (kerätä nestettä) jonkun lääkkeen vuoksi, mutta sehän ei ole lihoamista.
- liikuit?
Itsellä pamahti nivelside jalasta. Treenimäärät oli ennen loukkaantumista luokkaa 8h/vko lajitreeniä paljon kävelyä yms. Lihoin 1.5kk noin 12kg. Sairas nälkä jatkuvasti mutta kaloreita ei enää palanut. Jalka parani ja kilot lähti taas. 182 85kg -> 98kg
1. Käy lääkärillä
2. Aloita joku liikunta harrastus. Hyvää se tekee kaikille että pääset vähän tuulettumaan.
Tzemppiä. - Emo myös
Kyseessä on ilmiselvästi valeraskaus! Olet myötäelänyt vaimosi/puolisosi raskauden ja tässä tulos!
- Yksimonista sadoistA
kilpirauhanen mm. saattaa aiheuttaa vs. ongelmia.
huomioitava kuitenkin, ettei ole elämäntapoja muuttanut.
- hmm !
30 kg vuodessa tarkoittaa vähän vajaat 600 kcal ylimääräistä ruokaa päivässä.
Jos aikaisemmin juoksit esim. kovan lenkin joka toinen päivä plus vähän jotain muuta liikuntaa, niin siinäpä se 600 kcal/d sitten jo onkin. Jos siis syöt samalla tavalla kuin aiemmin, mutta liikunta puuttuu, niin tuo on ihan luonnollinen lihoamistahti.
Tulee olemaan haastava homma karista nuo ylimääräiset, mutta toivotan onnea. Vähennä nyt ainakin heti aluksi syömistäsi reippaasti. Et voi syödä kuin urheilija, jos et enää sitä ole.- tdtyyjtuju
Sen perseen nostaminen penkiltä 30lisäkuormalla vaatii enemmän tehoa kuin tikkuperseen.
Kannatasta alkaa zumbaamaan...
- Läski...
Vime kesänä painoi 70killoo, sit mummo leipokarjalan piirakoita ja tuli työttömyys, talvi ja viina lämmitti. Sitten tuli kesä ja kaljasalkku ja grilli ruoka. Pelkkää läskiä 15kiloo.
Olen vain 194cm pitkä ja 85kg kokoinen tankkeri.
Ps. minullakin on ranteessa niitä arpia, mutta se johtuu teininä kokeilusta psykoositiloista, satanismin kokeilemsesta ja pakastimessa on haukka odottamassa täyttöä. - kokejakokelas
Kyllä totta vie tuo ensimmäinen lapsi on ihmeellinen asia. Serkkupoika tuli isäksi noin kolme vuotta sitten. Sitä ennen oli ollut vaimonsa kanssa naimisissa parin vuoden ajan. Ennen lapsen tuloa serkku oli mitoiltaan sellainen 170 cm pitkä ja painoa n. 80 kg, eli ei silloinkaan ihan langanlaiha ollut. No, nyt kolme vuotta myöhemmin serkulla pituutta (ylläri pylläri) edelleen se 170 cm, mutta nyt painoa muhkeat 122 kg. Ja painon lisäys nimenomaan sitä hyllyvää. Painon nousu ei ehkä ihan yhtä kovaa kuin viestiketjun aloittajalla, mutta on ainakin minusta 42 kiloa kolmessa vuodessa ihan suhteellisen kova saavutus.
Syy serkun painon nousulle ei ole aivan selvä. Toki serkulle on aina ihan hyvin kalja ja rasvaisempi ruoka maittanut, mutta ei kai sekään nyt noin hirveitä lihomisia selitä. Häntä itseään ei tunnu edes hirveästi rassaavan tuo läskin määrä. Minua sen sijaan rassaa. Omistetaan nimittäin serkkupojan kanssa metsäpalveluyritys, eikä arvon yhtiökumppanista tätä menoa ole pian enää esim. istutus- tai raivaussahahommiin.
Herääkin kysymys, uskaltaako tässä itse edes tyttöystävän kanssa lapsen hankintaa harkinta! :D- äiti x3
viddu te pellet neuvotte syömään ihan väärin, se vaalea leipä, viljat ja muut hiilarit, limpparit ja ylimääräinen SOKERI lihottaa ei rasva. Ottakaa selvää vaan :)
Lekuriin ja äkkiä ja lue Antti Heikkilän neuvoja netistä! Suosittelen! :)
- jomppa882312
Ihmeessä lääkärissä. Tuollaisen taustalla voi olla monikin sairaus. Toisaalta se on kyllä täysin mahdollista "huomaamattaan" lihoa tuolla tavalla. Esim. itselleni kävi myös noin intin jälkeen, kun liikunta jäi vähemmälle yms. Lihoin about 40 kiloa. Kävin kyllä tutkimuksissa, mutta mitään ei löytynyt, ja elämäntavoistahan se lihominen sitten oli kiinni - aloitin liikunnan uudelleen ja palasin entiseen ruokavalioon, ja laihduin oitis puolessa vuodessa takaisin entiseen kuntoon. Sitä on niin helppo luulla ettei syö "paljoa" enempää kuin ennen eikä liiku "paljoa" vähempää kuin ennen - pienistä valinnoista se on aina kiinni.
- Kohtalon toveri
Eihän tuollainen painonnousu ole mitenkään ihmeellistä...
Itse onnistuin tekemään täysin saman ja vielä armeijan leivissä vaikka liikuuntaa riitti.
Hyvä kuuri tuollaiseen "massakauteen" on joka päivä noin 2-3 purkkia Pringlesejä muutamat sotkun munkit, pussi karkkeja, aamupuuroon 2-3 nappia voita (ei mitään margariinia tai vastaavaa vaan oikeaa voita) ja tietenkin niin paljon sapuskaa kuin lautaselle mahtuu. Tuolla "kuurilla" tuli se n.30kg 362 aamun aikana. Ehkä ruoanhimoon vaikutti se, että olinjuuri lopettanut tupakanpolton ennen armeijaa, koska ajattelin silloin että sitten jaksaisin paremmin... Ja PASKAT!!! 96-->125 kg - L.E.Kuri
Kerrot, että sinulle syntyi lapsi 1,5 v sitten. Mieti, onko tämä elämänmuutos todella vaikuttanut siten, että laiminlyöt oman terveytesi ja hyvinvointisi. Miksi? Nyt kun lapsi on mukavassa iässä voisit lisätä liikuntaa hänen kanssaan. On hyvä, että olet herännyt huomaamaan oman tilasi. Kannustaisiko se sinua, että mietit, kuinka lapsesi tulee tarvitsemaan sinua vielä pitkän, pitkän ajan. Tarvitset siihen rautaisen terveyden.
Kuitenkin tekisin sinuna seuraavasti:
-Tilaisin ajan lääkärille ihan varmistuksen vuoksi. On liian helppo ratkaisu syyllistää sinua lihomisestasi. Vaikka syy olisikin ruoka- ja liikuntatapojen muutoksesta, tarvitset kyllä nyt tsemppiä sekä ohjeita, ja on syytä tutkia ihan perusjutut. Olet sentään vain 20-vuotias.
-koska tilanteesi ei ole mitenkään akuutti, ehdit lääkärinvastaanotolle pääsyä odotellessa kirjata ylös IHAN JOKAISEN suupalan sekä kellonajankin mieluiten. Mutta muistapa eräs asia. Kirjaa myös juomisesi. Mitä juot? Limuja? Olutta? Vaikkapa viikon ajalta kirjattuna olevat syömiset/juomiset esität sitten lääkärillesi.
Toivon, että asiaasi saadaan selvyys, etkä jatka moista tahtia, oli syy missä tahansa!
Hoikempaa tulevaisuutta sinulle!- sairaus teki läskiä
Että kilpirauhanen on sinunkin todennäköisin syy. Rauhasen vajaatoiminta aiheuttaa nopean lihomisen, eikä auta vaikka treenaisit kuinka. Ensin lääkäriin ja kun syy on selvinnyt, saat oikean lääkityksen tyroxinin, joka justeerataan ajan kanssa sopivaksi. Sen jälkeen voit alkaa painon pudotukselle, esim pyöräilemällä, uimalla tai hölkkäämällä, konsteja on monia.
Itselläni sama vaiva ja saman verran tuli kilojakin.
- lihavuus
Moi!
Todennäköisin syy lienee aikusiän diabetes. Tästä voi seurata myös metabolinen oireyhtymä, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että aineenvaihdutasi on hidastunut ja insuliinituotantosi on heikentynyt.
Kannattaa käydä lääkärillä, siellähän se selviää.
Kyl se siitä!
terveisin,
21 vuotias joka painoi 18 vuotiaana 104,5kg nyttemmin 85kg(pituus 170)
=)- Katariina.
Mene sinne lääkäriin ja kerro sitten meille sitten se syy, että oliko joku kilpirauhasen vajaatoiminta tai muu vaiko se liikkumattomuus ja ylensyöminen syy nopeaan lihoamiseesi.
- varmasti joskus
itsekkin lihoskelin 30kiloa parissa vuodessa kun aloin seurustelemaan. joista ekat 20kiloa melkein ensimmäisen kesän aikana, eikä ole mikään sairaus tai muukaan.. pelkkää että söi liikaa kaikkia herkkuja yms. nyt sitä ollaankin herkkuperse.. valitettavasti heräsin todellisuuteen vasta jokin aika sitten että paskamaha kerkesi jo tykästymään paikkaansa, ei tässä kyllä mitkään karppaukset tai mitkään muut paskat ole auttaneet vaan raaka totuus että kuluttaa enempi kuin syö.
tempaskaa hanuriin ne "älä syö sitä syö tätä" -vouhotukset kun se on melkein se ja sama mitä syö kunhan syö KOHTUUDELLA ja liikunta on kaveri. en tarkoita mitään kevyttä kävelyä vaan ihan semmosta itsensä ylittämistä kokoajan. minulta paino lähtee todella huonosti menemään vaikka syön suht järkevästi (tietty sillon tällön herkkuperseminä saa vallan), tämän kevään aikana lähtenyt vain 10 kiloa mutta ne myös pysyy poissa vaikka olen nyt ollut täysin tuuliajolla koko kesäkauden.
koetin ensin ihan normityyliin laihiksella etten syönyt paljon mitään vaan sen mitä oli pakko - ei toiminut ja kaikki muut sen ympärillä tuli varmaan kokeiltua. lopuksi on vain tämä mieletön repiminen vasta alkanut auttamaan eli kävelylenkki tykitetään niin kovaa kuin vain jaksaa ja fillarilla poljetaan verenmaku suussa. ruokailu koostuu juurikin aamupuurosta ja ihan normaalista ruoasta.
sanokaa te mitä sanotte mutta minä pidän syömisestä sen verran että itse en ala mun lihastani tinkimään tai muusta (sipsit yms niistä tingitään) ja liikunnalla tehdään se erotus. - Stoppi Stop
varmasti joskus kirjoitti:
itsekkin lihoskelin 30kiloa parissa vuodessa kun aloin seurustelemaan. joista ekat 20kiloa melkein ensimmäisen kesän aikana, eikä ole mikään sairaus tai muukaan.. pelkkää että söi liikaa kaikkia herkkuja yms. nyt sitä ollaankin herkkuperse.. valitettavasti heräsin todellisuuteen vasta jokin aika sitten että paskamaha kerkesi jo tykästymään paikkaansa, ei tässä kyllä mitkään karppaukset tai mitkään muut paskat ole auttaneet vaan raaka totuus että kuluttaa enempi kuin syö.
tempaskaa hanuriin ne "älä syö sitä syö tätä" -vouhotukset kun se on melkein se ja sama mitä syö kunhan syö KOHTUUDELLA ja liikunta on kaveri. en tarkoita mitään kevyttä kävelyä vaan ihan semmosta itsensä ylittämistä kokoajan. minulta paino lähtee todella huonosti menemään vaikka syön suht järkevästi (tietty sillon tällön herkkuperseminä saa vallan), tämän kevään aikana lähtenyt vain 10 kiloa mutta ne myös pysyy poissa vaikka olen nyt ollut täysin tuuliajolla koko kesäkauden.
koetin ensin ihan normityyliin laihiksella etten syönyt paljon mitään vaan sen mitä oli pakko - ei toiminut ja kaikki muut sen ympärillä tuli varmaan kokeiltua. lopuksi on vain tämä mieletön repiminen vasta alkanut auttamaan eli kävelylenkki tykitetään niin kovaa kuin vain jaksaa ja fillarilla poljetaan verenmaku suussa. ruokailu koostuu juurikin aamupuurosta ja ihan normaalista ruoasta.
sanokaa te mitä sanotte mutta minä pidän syömisestä sen verran että itse en ala mun lihastani tinkimään tai muusta (sipsit yms niistä tingitään) ja liikunnalla tehdään se erotus.Lapsenkin kans voi lähteä lenkille. Mee vaunuttelemaan pururadalle ja kierra se pari kertaa joka päivä, eiköhän kilot karise.
- Lääkäri_
Rupea tiedustelemaan rasvaimun hintaa. Suuntasi on oikea, mutta tarvitse näemmä ulkopuolisen apua lopullisien päämäärien saavuttamiseksi!
- dilledong: Läskiä
Lääkäri neuvoo ja haukkuu.
Vähemmän keppanaa peliin on hyvä ratkaisu.- kilpirauhas vaj toim
suosittelen minäkin..itsellä liikunta jäi vähiin kun katkaisin jalkani enkä päässyt liikkuu puoleen vuoteen kunnon lenkkii tekemään..ihmettelin sitten kun vähälle aikaa painoo kertyi n 25kg että liikunnan puutekko syy...menin siis lääkäriin joka labraan oitis minut käski..ja tulos oli kilpirauhasen vajaa tominta..ja siihen sain lääkkeet tyrox ii...ja nyt ok ..onneksi selvitin asian..etten lihonu lisää...monelle käyny näin ..ruokavalio ,juomat ja liikunta vaikuttaa ja sen puute,mutta jos vähälle aikaa lihoo kannattaa mennä LÄÄKÄRIIN ja labraan joka selvittää tilanteesi.
- Suosittelen muilleki
Itselleni kävi samoin liki 30v sitten. Ennen avioliittoa elin aktiivista elämää ja tein päivittäin parin tunnin kävely/pyöräretkiä, maiken muun aktiviteetin lisäksi. Kävin diskossa hyppimässä pari kertaa viikossa ja muuta vastaavaa. SItten muutin vaimon kanssa samaan asuntoon ja syntyi lapsi. Enää ei ollutkaan mahdollista häipyä iltaisin pariksi tunniksi. Liikunta jäi lapsen ulkoiluttamiseen ja sohvan ja jääkaapin välillä reippailuun. Painoa tuli puolessa vuodessa 20 kg lisää. Sen jälkeen keskimäärin reilu kilo vuodessa. Kolmessakymmenessä vuodessa se teki yhteensä 50-60 kiloa. Vuosi sitten verenpaine oli tapissa. Kolesterooli oli hirveä ja verensokerikin vaarallisesti koholla. Painoa oli 130 kg eikä liikkumisesta tahtonut enää tulla mitään. Onni onnettomuudessa oli se, että erohan siitä tuli ja pääsin muuttamaan omaan asuntoon.
Lääkärin suosituksesta oli pakko muuttaa elintapoja ja ruokavaliota. Ryhdyin syömään lounaaksi vain tuoresalaattia (ei mitään pasta- tai riisi-sellaisia). Ja annokset olivat sellaisia, että niistä selviämiseen meni koko puolen tunnin ruokatunti. Jos sen jälkeen teki vielä illalla mieli jotakin, niin söin sitä, mitä sattui tekemään mieli. Alle puolen vuoden jälkeen teki illallakin mieli lähinnä kasviksia ja hedelmiä. Lihaa ja kalaa tuli syötyä muutaman kerran viikossa. Samalla halu syödä pitsaa, hampurilaisia, jätskiä ja muuta mättöruokaa katosi. Kun paino hieman laski, niin nuoruuden pitkät kävelyretket palasivat taas kuvioihin ja nyt sinkkuna niihin on taas aikaakin.
Nyt paino on pudonnut 20 kiloa alle vuodessa. Kävin eilen lääkärissä ja kolesterooli, verensokeri ja kaikki muukin oli nyt aivan normaaleja. Fyysinen kunto on yhtä hyvä tai parempi, kuin 30 vuotta sitten. Vaikka painoa on edelleen 20-30 kiloa liikaa, niin omasta mielestäni en enää ole leimallisesti ylipainoinen. Nyt kun kohta voi aloittaa raskaammankin liikunnan, niin lopuista kiloista pitäisi voida päästä eroon noin vuodessa.
Oma kokemukseni on se, että kalliit laihdutusleikkaukset, rasvaimut ja laihdutuslääkkeet ovat täysin turhia. Kun vatsan täyttää jo aamupäivällä terveellisellä ruualla, niin halu mässäillä katoaa kuin itsestään. Aluksi se saattaa tuntua aika ankealta, mutta noin kuukaudessa elimistö tottuu ja sen jälkeen terveellinen ruokavalio tuntuu pelkästään hyvältä. Kuntosaleillakaan ei tarvitse käydä, kun tekee työmatkat julkisilla ja kävelee mennen tullen muutaman pysäkinvälin. Portaiden kävely hissin käyttämisen sijasta käy raskaammasta harjoittelusta. Ja mielialasta kannattaa pitää huolta syömällä riittävästi D-vitamiinia, ettei tule tarvetta lohtusyömiseen. - Äetykkä
Käy kalorilaskuri.fi sivustolla seuraamassa esim. viikon ajan päivittäistä kalorinsaantiasi. Sieltä löytyy ilmainen ruokapäiväkirja, jonka avulla voit seurata syömisiäsi. Usein voi luulla syövänsä vähän, mutta saamien kaloreiden määrä voi yllättää. Näet tuolta myös saamasi rasvan, proteiinien ja hiilareiden määrät/ prosenttiosuudet. Joten voit halutessasi seurata myös hiilareiden tai proteiinien saantia.
Ja laihduttaessa pitää muistaa, ettei aja elimistöä säästöliekille liian pienellä kalorimäärällä. Sinullakin nuorena miehenä perusaineenvaihduntaan voi mennä 1700 kaloria/vrk (yksilöllistä perusaineenvaihdunta, mulla esim naisena on 1400 kaloria perusaineenvaihdunta, alle sen ei kalorimäärä/vrk saa mennä tai laihtuminen hidastuu...) Näet tuolta myös saamiesi kaloreiden vaikutuksen painoosi, eli lihottaako vai laihduttaako syömisesi.
Helposti nuoruuden kynnyksellä jää päälle armeijan tai kasvupyrähdyksen ruokatavat, vaikka sitten enrgiantarve pienenee liikunnan vähentyessä/ kasvun pysähdyttyä. Syömisiä ei tulekaan pienennettyä energian saantia vastaavaksi.
Toki kilpirauhaskokeet hyvä katsoa, mutta tuolta ruokapäiväkirjasta saattaa jo löytyä lihomisen syy. Yksi läskikilo vaatii n7000 kaloria ylimääräistä, joten ne voi viikossa tulla helpostikin huonoilla valinnoilla. Esim 7 pizzaa saa tuon kilon aikaiseksi, jos kalorit tulevat normaalin energiantarpeen yli. Tuolla ruokapäiväkirjassa on myös liikunnan osuus huomioitu ja voit käyttää sitä ihan ilmaiseksi... Tai halutessasi rekisteröityä ja maksaa...
Olet nuori ja kannattaa jo muksun vuoksi (ja itsesi!)pitää itsensä hyvässä kunnossa, että lapsellasi on terve iskä vielä vuosia eteenpäin. Ja nuo ylipainon oheisharmit, diabetes yms ei todellakaan kivoja riskeineen ole. Tsemppiä, katsasta ruokavaliosi ja myös lääkärikäynti ei pahitteeksi ole, siellä olisi hyvä tarkistaa tuo kilpirauhastilanne sekä verenpaineet ja verensokerit, painollasi on voinut terveysriskejä jo tulla...Lääkäriltä voit saada hyvän tsempin elämänmuutokseen, jos muuta syytä ei tuohon lihomiseen löydy...Ja omalla hoitajalla voi käydä säännöllisissä punnituksissa, se voi tsempata painon tarkkailuun, kun joku toinen vaakaa itsensä lisäksi katselee. Eikun niskasta kiinni miestä ja tartu toimeen, onnistut kyllä :) - Äetykkä
Ja muista myös seurata juomisisesi kalorit, esim ihan "terveellinen" tuoremehu 1 litran kalorit voi olla n 500 kaloria . Se on laihduttavan naisen päivän energian tarpeesta jo noin 1/3.Päivittäisen energian tarpeen yli menevänä juomana saat yhden ylimääräisen läskikilon noin 15 päivässä juomalla tuoremehua litran päivittäin... Eli juomaksi vesi ja rasvaton maito/piimä(kohtuudella näitäkin, hyviä proteininen lähteitä...). Tai sokerilimu 1,5l kalorit 600-700 kaloria/1,5 litran pullo....
- Et ole yksin!
minulle kävi vähän samoin parisen vuotta sitten. join oluita, limsoja, söin makkaraa, jäätelöä, lihapiirakkaa, grilliruokia... kaikkea terveydelle huonoa, mutta mikä maistui hyvälle... en tarkkaillut yhtään sitä ruoan oikeaa laatua mitä söin, söin vain kun tuntui siltä. sitten oli pakko kohdata totuus, vaatekoko alkasi suurenemaan liikaa ja kunto oli huono.
Tässä on jotain ohjeita:
-Hiilihydraatit vähäiselle (ne on pahoja)
-Vältä rasvaa, suosi proteiineja
-Tarkkaile kaloreita, maksimissaan 2000 kcal päivässä vähintään jotain 1000 kuitenkin
-Suosi sydänmerkittyjä tuotteita, rasvaton maito, margariini, kasvikset jne
-Suolaa vähäiselle (kuivattaa elimistöä)
-Juo vettä paljon, hörpi lasillinen 15 min välein vaikkei janottaisikaan (alkoholijuomat, limsat, muut "virvoitusjuomat" pois mieluiten kokonaan). veden juominen on tärkeää, koska vesi kuljettaa elimistössä rasvaa.
-Salaatti on todella hyvää ja terveellistä syömistä, vähän kaloreita mutta täyttää näläntunteen (salaatinkastikkeet huonoja)
-Liiku kolme-viisi kertaa viikossa 30...40 min, hieman sykettä nostavaa liikuntaa (pyöräily, hölkkä)
-Hyötyliikuntaa lisäksi
-Pidä päiväkirjaa omasta painostasi joka päivä, eli pakota itsesi kohtaamaan puntarin kanssa todellisuus joka päivä, näin saat motivaation, sekä näet tulokset ja pidä painonpudotusaskelina vaikka 5 kg, jolloin jokaisesta viidestä kilosta saat ostaa yhden aterian "jotain epäterveellistä", mutta vain yhden ja sitten taas jatkuu dieetti kunnes lähtee seuraavat 5 kg. Viisi kiloa kuukaudessa on melko hyvä vauhti, eli voisi laskea että olisit puolen vuoden päästä saanut ylipainon kuriin.
älä lopeta syömistä kokonaan, sillä silloin on vaarana anoreksia. syö vähän kerralla, usein, pidä energiankulutus hieman suurempana kuin ruoasta saamasi energia. mahalaukkusi alkaa kutistumaan, kun et syö paljoa kerralla, joten saat pian tyydytyksen nälkääsi pienemmästä annoksesta. muista syödä monipuolisesti, jotta saat vitamiinit ja hivenaineet ruoastasi. kuntoilun ja ruokavalion aloitettuasi ensimmäiset merkit parantuneesta elämänlaadusta alkavat näkyä noin kahden tai kolmen kuukauden viiveellä, mutta ne kyllä huomaa aivan sanomattakin.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Paino-alas-pienin-askelin/713/?c=Ravinto- tiedäntiedät
ei ole vaarana anoreksia. Anoreksia on mielenterveyden sairaus eikä se suinkaan ole vaarana "jokaisella laihduttajalla"!
- anaaaaaa
tiedäntiedät kirjoitti:
ei ole vaarana anoreksia. Anoreksia on mielenterveyden sairaus eikä se suinkaan ole vaarana "jokaisella laihduttajalla"!
Hihi, "mielenterveyden sairaus" :D Psyykkinen sairaushan se on, eikä todellakaan vaaniskele jokaista laihduttajaa. Meitä kertaalleen kyseisen perkeleen selättäneitä se kyllä vaanii.
- "lihoin.."
15 kiloa vuodessa, käyn tosin salilla.
ennen painoin 75 kg nytte 90 kg ja syön sitä mitä huvittaa. Moi! Mars Endokrinologille, joka selvittää että hormoniarvosi ovat kunnossa. Jos ovat ok,niin sit ehkä elämäntavat muuttuneet salakavalasti enemmän kuin huomaakaan. Ja on hormonaalisia sairauksia jotka turvottavat huomattavasti - joskin harvinaisia.
- 84tgryuf
Suosittelen vähähiilihydraattista diiettiä, sanotaan nyt vaikka Atkinsin diiettiä, jos laihtua haluat. Noi 1000 kaloriset diietit on kidutusta ja paino palaa takaisin, se on aivan varma asia, lihakset vain lähtee. Kun et syö hiilihydraatteja, insuliinitasosi ei nouse, jolloin laihdut. Insuliinin tehtävä on varastoida verensokeria läskiksi aina kun verensokeri nousee. Jos verensokeri ei nouse, ei nouse myöskään insuliini, jolloin elimistösi alkaa purkamaan rasvavarastoja. VHH:lla saat syödä vapaasti niitä ruokia mistä pidät mahan täydeltä, kunhan niissä ei ole hiilihydraatteja.
Laihtuminen on paaaljon helpompaa kuin luuletkaan. - nahkasaha
Runkkaile päivittäin pannuhuoneessa, niin jo kilot karisevat.
- Galibrei
Spede jo sen aikoinaan sanoi:
Jos ei syö,ei takuulla liho.
Eli varma lääke on:Syö hiukan vähemmän,minkä kulutat.
- Mitämäää
Mää painoin vuonna -73 tasan 40 kiloo.
Ny mää painan tasan 90 kiloo.
Mitä mää oon tehny väärin.....!!!!!! - -----
Kilpirauhasen vajaatoiminta ainakin on hyvin yleinen syy äkilliseen lihomiseen. Arvot siis kannattaa mittauttaa. Ja jos vajaatoiminta on, niistä kiloista on valitettavasti todella vaikea päästä eroon! :( Saa liikkua paljon enemmän kuin terve ihminen.
- peilistä
Meikäläinen otti ton saman 30 kg kun muutin ex:än kanssa yhteen,
65 kg:stä 98 kg:hen. Nyt olen ruoskinut itseni 85 kg:hen.
Koskaan lihavuuteen ei ole sairaus syynä, selityksiä kyllä löytyy ja sen mielellään pistää
sairauden piikkiin. Keksitään hyvältä kuulostavia sairauksia ja syytetään hormooneita...
Kylmä facta on, että kasvusi jatkuu 27 ikävuoteen ja sen jälkeen aineenvaihdunta
hidastuu radikaalisti... kuten minullakin kävi.
Sinulle tullaan kertomaan ihme dieeteistä, mutta dieetti ei ole ratkaisu... ainut ratkaisu on
elämäntapojen muutos ja siitä olen todisteena. Eli kaivetaan se pyörä kaapista ja annetaa sille
kyytiä. Itsekkään en polje tarpeeksi, mutta 12 km päivässä on hyvä aloitus.
Autoni onkin ollut jo 3 kuukautta seisonnassa, koska alkoi terveys ja mieliala kärsiä.
Aina kun joku tarjoaa selitystä lihavuudelleen, voit kuitata meikäläisen sanoin:
keskitysleirillä ei ollut ylipainoisia !!!
Kaikki sinulle tarjotut ovet ovat kusetusta, jotka johtavat saman oven taakse lopulta.
Eli jos kulutat enemmän kun syöt, niin sinä laihdut!
Se on asia mikä ei muutu!
Laskeskelin aikanas hiilareita ja nyt lasken kaloreita,
molemmat toimii. Nyt alkava
2000 kalorin päivä rytmi ei ole dieetti, tämä on samaa
elämäntapa remonttia jota olen väsännyt nyt 7 kuukautta.- Äetykkä
Itse olen kokeillut painonvartijoita, pisteiden lasku tylsää ja sain liikuntaa harrastavana ilmeisesti liian vähän kaloreita. Oli nälkä ja kiukkuinen olo ja lenkillä loppui puhti. Aloin laihtua, kun lisäsin syömisiä...
Kokeilin joskus matalahiilihydraattistakin ruokavaliota. Alkoi tökkimään lihan, kalan ja munien syönti, samoin lenkillä loppui voimat. Matalahiilarisella ruokavaliolla on tosi vaikeaa syödä paljon kaloreita, eli 1500-2000 kaloria on ihan työn takana, ellei rasvaa sitten ole paljon...Joten osittain teho perustunee myös kaloreiden vähenemiseen ja toki insuliini- ja sokeritasapainon kohenemiseen. Ja ihan nuo tiukimmat versiot matalahiilaridieteistä ei lienee pitkässä juoksussa elimistölle terveellisiä. Pyrkimys elimistössä ketoositilaan, joka itse asiassa voi olla hengenvaarallinenkin, jos päätyy ketoasidoosiin...
Itse uskon kaiken normaalin ruuan terveeellisyyteen, eli pitkälle jalostettujen viljojen ja sokereiden pois jättäminen ja kohtuus ruuan suhteen on asioita, joita voi noudattaa loppuelämän ajan. Viimeiset parisataa vuotta jalostettuine valkoisine vehnäjauhoineen ja sokereineen lienee meidän nykyajan paino ongelmien syynä, kun siihen lisätään liikkumattomuus. Ruoka on hyvää ja siitä pitää pystyä nauttimaan, täytyy vain oppia syömään nälkään eikä tunteisiin ja myös sallia silloin tällöin repshduksetkin. Kukaan ei jaksa puputtaa pelkkää salaattia, joten liian vähällä syömisellä pilataan suurin osa dieeteistä. Jos vain n 10% painon pudottajista pysyy saavuttamassaan painossa, ongelmana lienee "kuurit", joita on mahdoton noudattaa loppuelämää. Terveellistä monipuolista ruokavaliota voi noudattaa koko loppuelämän. Eli sopivasti hyviä hitaita hiilihydraatteja (kokojyväviljat yms), proteiinia (maitotuotteet, liha, kala, kana, kasvisperäiset protskut pavut, linssit yms,) ja rasvaa ei saa unohtaa. Rasvaa voi polttaa vain rasvan avulla, eli rasvaton ruokavalio on huono asia...Ja eikun liikkumaan, työmatkat pyörällä/ kävellen, hissin sijaan portaat jne... - niinniinnini
aineenvaihdunnan hidastumisella selitellä lihomistasi. Olisit ruvennut syömään vähemmän kun huomasit, että lihot silloisella ruokavaliolla. Ihan oma vikasi kun lihoit.
- hop lääkäriin
Ainakin kilpirauhasen toimintahäiriöön voi liittyä äkillinen isokin painonnousu. Kuvaamasi tilanne ei ole normaali. Lääkäriin pikapikaa, niin saat apua tilanteeseesi.
- enemmän.......
Ja syö vähemmän,tepsii varmasti. Turha sitä on syitä muualta hakea. Yleisin syy lihomiseen on,syödään kuin siat eikä harrasteta liikuntaa.
Mullla kävi joskus sama homma. Lopetin dokaamisen, rupes paino tippuu.
http://s1.gladiatus.us/game/c.php?uid=170428- Paljon onnea
Äitiksi tulemisesta. Niin se vain ihme tapahtuu, että toisinaan miehisyyttään potenut kokeekin tyttömäisen olon. Pukeutuu hameisiin, käy tyhjentämässä pankkitilin ja ostaa lapsilleen perrinnöksi velkavankeuden.
Äitiksi tuleminen johtuu tapauksessa hormooneista, joista piilokives on muotoutunut kohduksi. Näin olet samalla lapsesi isä, että äiti, ja lapsesi on tyttäresi sisarpuoli.
Peräruisku odottaa! - Liisan sisko
Lopeta juominen, sixpäkki päivässä tuo juuri noin paljon vuodessa.
- 185/99
itse lihosin 2,5 vuodessa 43 kiloa. 22 vuotias mies olen. Liikuin vähemmän ja söin huonommin, mutta en kuitenkaan ollut mikään sohvaperuna joten kävin itsekkin verikokeissa tarkistamassa, ei mitään erikoista ollut niissä.
nyt 8 ja puoli kuukautta laihduttanut, tosin pari viime kuukautta en niin tarkasti. kiloja lähtenyt aikalailla tasan 30. paino on helppo saada laskemaan kun asennoituu oikein. en ottanut asiasta turhaa stressiä, se vaan lähti siitä menemään ja kilot vaan tuntuivat katoavan vaikka en olisi edes tehnyt mitään. aluksi karsin roskaruoan, dokaamisen, limut ja muut mässyt kokonaan pois. no saunakaljan saatoin ottaa, koitin liikkua mahd. paljon kävellen tai pyörällä ja olla muutenkin aktiivinen. vaalean leivän ja muun pullamössön mussutus jäi pois ja tilalle kunnon lihaa ja vihanneksia ja hedelmiä. vielä pitää vain varautua siihen, jos paino vielä nousee että pystyykö pitämään sen rajoissa. tavoitteena on tiputtaa vielä ainakin 10 kiloa.
tsemppiä!
- Threadin Tekijä
Nyt on vihdoin lääkärissä käyty ja verikokeet ensi maanantaina ja myös sydämmen kuvaus!
~ Viestin aloittaja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859