Aluvanteiden kiristysmomentti?

jep

Otsikko kertookin jo sen mitä haen.
Minulla on ekat aluvanteet jotka tuli auton mukana ja nyt pitäisi vaihtaa kesäkumit alle.
Onko aluvanteet tarkempia momentista kuin peltivanteet ja jos niin mikä olisi sopiva momentti?

15

10984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepp

      olen itse laittanut eli 9-13 kiloa... Useimmiten kymmenellä olen pyöräyttänyt.

    • FORD

      Itsellä tuli Focuksen joukossa alkuperäiset Ford-aluvanteet.

      Kysäisin Ford huollossa momenttia ja sain vastaukseksi että sama momentti kuin peltivanteilla eli 10 kiloa eli 100 Nm.

      Olen tavannut vetää ensin momenttii ja sen jälkeen riskkoavaimella käsin hiukan lisää.

      Aluvannehan on tunnetusti helpommin löystyvä kuin peltivanne (johtunee tuosta suuremmasta lämpötilalaajenemis kertoimesta).

      • ARZI

        Momenttia ei tarvi kun sen oppii. Pitää ajatella että renkaan saa naisen voimilla auki.
        EI saa kiristää siihen momentiin että vasen kulmahammas näkyy.


    • Peksi

      Eikö perimmäinen tarkotus ole, ettei se vanne mene kieroon, jos vetelee miten sattuu! Tietysti siinä on muitakin seikkoja, esim. alumiini on pehmyttä, lämpölaajenemiset yms. Kerran kysyin rengasliikkeestä ja sanoivat 7-9 kpm ja 200 km ajon jälkeen tarkistus!

      • pox

        7-8 kiloa on kyllä turhan löysä!
        9-13 (~90-130Nm) ois kevytmetallivanteille sopiva.
        Uudelleenkiristys 50-200 km ajon jälkeen tulis tehdä kaikille vanteille, niin pelti- kuin aluvanteille.


    • Anonyymi

      se 100nm on aika hyvä

    • Anonyymi

      Kun on kiristellyt aluvanteita jo vuodesta 1979, niin on jonkin verran tuntumaa.
      Aina ne on laitettu vain ristikkoavaimella ja hyvin ovat kestäneet.
      Kun pojalle hankittiin hankittiin se monemttiavain, niin päätinpä kokeilla niitä momentteja varmuuden vuoksi.
      Kun kiristin ristikolla aluvanteen muttereita normi voimalla, niin näytti olevan n. 110 Nm ja kun laitoin ne vähän rivakammin, niin momentti oli noin 120 Nm.
      Olen siis tyytyväinen siihen, miten olen kiristänyt niitä koko ikäni .
      MUTTA, kun rengasalan "ammattilaiset" kiristelevät muttereita, niin niitä ei saa millään tavallisella avaimella auki tien päällä vaan tarvitaan jatkovartta. MIKSI ?

      • Anonyymi

        Kaikki autoilijat eivät ole setämiehiä tai vanhuksia, eikä omaa ihmisiän mittaista kokemusta ja 10nm tarkkuudella olevaa käsivartta.
        Rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta tai momenttihylsyä. Ehkä olet käyttänyt autoasi aina pärnäsellä joka on vetäissyt vähän tiukenpaan.
        Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autoilijat eivät ole setämiehiä tai vanhuksia, eikä omaa ihmisiän mittaista kokemusta ja 10nm tarkkuudella olevaa käsivartta.
        Rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta tai momenttihylsyä. Ehkä olet käyttänyt autoasi aina pärnäsellä joka on vetäissyt vähän tiukenpaan.
        Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.

        Onneksi me vanhemmat setämiehet olemme kuitenkin häviämässä, niin ei enää tarvitse meidänkään napinoita kuunnella.
        Jos kalliimman sähköauton tai saksalaisen laatuauton( Audi, BMW tai Mersu) tuhkakupin tyhjentämiseen tarvitaan momenttiavain tai sivupeilin säätöön lasermittaria, niin ilman muuta annan ammattimiesten hoitaa asian.
        Toisaalta , kun on ikänsä Ladalla ajellut riittää kyllä sirppi ja vasara vaikka venttiili remonttiinkin :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autoilijat eivät ole setämiehiä tai vanhuksia, eikä omaa ihmisiän mittaista kokemusta ja 10nm tarkkuudella olevaa käsivartta.
        Rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta tai momenttihylsyä. Ehkä olet käyttänyt autoasi aina pärnäsellä joka on vetäissyt vähän tiukenpaan.
        Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.

        En tiennytkään että Pärnänen omistaa Vianorin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autoilijat eivät ole setämiehiä tai vanhuksia, eikä omaa ihmisiän mittaista kokemusta ja 10nm tarkkuudella olevaa käsivartta.
        Rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta tai momenttihylsyä. Ehkä olet käyttänyt autoasi aina pärnäsellä joka on vetäissyt vähän tiukenpaan.
        Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.

        Eihän teinit isaakkaan mitään kuin haukka viisaampiaan.
        Kuitenkin kaikki oppi tulee setämiehiltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän teinit isaakkaan mitään kuin haukka viisaampiaan.
        Kuitenkin kaikki oppi tulee setämiehiltä

        Nyt menee kilpailuksi mikä ikäryhmä osaa kirjoittaa parempaa kieltä ja jopa oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt menee kilpailuksi mikä ikäryhmä osaa kirjoittaa parempaa kieltä ja jopa oikein?

        Tuskin tuosta mitään kilpailua saadaan, mutta olisihan se hieno asia jos vain kirjoitustaidon omaavat osallistuisivat keskusteluihin. Siitä kuitenkin paljastuu koulutuksen ja sivistyksen taso.


    • Anonyymi

      Kannattaa lukea sitä auton ohjekirjaa, ne joiden kirjaa oon lukenut ollu isoja eroja eli ei kannata arvailla

    • Anonyymi

      8kp riittää,niin ei säry vanteet eikä pulttien kierteet ja tarvittaessa saa tienpäällä auton omalla avaimella renkaan vaihdettua jos olisi tarvetta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe