Otsikko kertookin jo sen mitä haen.
Minulla on ekat aluvanteet jotka tuli auton mukana ja nyt pitäisi vaihtaa kesäkumit alle.
Onko aluvanteet tarkempia momentista kuin peltivanteet ja jos niin mikä olisi sopiva momentti?
Aluvanteiden kiristysmomentti?
15
11501
Vastaukset
- jepp
olen itse laittanut eli 9-13 kiloa... Useimmiten kymmenellä olen pyöräyttänyt.
- FORD
Itsellä tuli Focuksen joukossa alkuperäiset Ford-aluvanteet.
Kysäisin Ford huollossa momenttia ja sain vastaukseksi että sama momentti kuin peltivanteilla eli 10 kiloa eli 100 Nm.
Olen tavannut vetää ensin momenttii ja sen jälkeen riskkoavaimella käsin hiukan lisää.
Aluvannehan on tunnetusti helpommin löystyvä kuin peltivanne (johtunee tuosta suuremmasta lämpötilalaajenemis kertoimesta).- ARZI
Momenttia ei tarvi kun sen oppii. Pitää ajatella että renkaan saa naisen voimilla auki.
EI saa kiristää siihen momentiin että vasen kulmahammas näkyy.
- Peksi
Eikö perimmäinen tarkotus ole, ettei se vanne mene kieroon, jos vetelee miten sattuu! Tietysti siinä on muitakin seikkoja, esim. alumiini on pehmyttä, lämpölaajenemiset yms. Kerran kysyin rengasliikkeestä ja sanoivat 7-9 kpm ja 200 km ajon jälkeen tarkistus!
- pox
7-8 kiloa on kyllä turhan löysä!
9-13 (~90-130Nm) ois kevytmetallivanteille sopiva.
Uudelleenkiristys 50-200 km ajon jälkeen tulis tehdä kaikille vanteille, niin pelti- kuin aluvanteille.
- Anonyymi
se 100nm on aika hyvä
- Anonyymi
Kun on kiristellyt aluvanteita jo vuodesta 1979, niin on jonkin verran tuntumaa.
Aina ne on laitettu vain ristikkoavaimella ja hyvin ovat kestäneet.
Kun pojalle hankittiin hankittiin se monemttiavain, niin päätinpä kokeilla niitä momentteja varmuuden vuoksi.
Kun kiristin ristikolla aluvanteen muttereita normi voimalla, niin näytti olevan n. 110 Nm ja kun laitoin ne vähän rivakammin, niin momentti oli noin 120 Nm.
Olen siis tyytyväinen siihen, miten olen kiristänyt niitä koko ikäni .
MUTTA, kun rengasalan "ammattilaiset" kiristelevät muttereita, niin niitä ei saa millään tavallisella avaimella auki tien päällä vaan tarvitaan jatkovartta. MIKSI ?- Anonyymi
Kaikki autoilijat eivät ole setämiehiä tai vanhuksia, eikä omaa ihmisiän mittaista kokemusta ja 10nm tarkkuudella olevaa käsivartta.
Rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta tai momenttihylsyä. Ehkä olet käyttänyt autoasi aina pärnäsellä joka on vetäissyt vähän tiukenpaan.
Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki autoilijat eivät ole setämiehiä tai vanhuksia, eikä omaa ihmisiän mittaista kokemusta ja 10nm tarkkuudella olevaa käsivartta.
Rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta tai momenttihylsyä. Ehkä olet käyttänyt autoasi aina pärnäsellä joka on vetäissyt vähän tiukenpaan.
Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.Onneksi me vanhemmat setämiehet olemme kuitenkin häviämässä, niin ei enää tarvitse meidänkään napinoita kuunnella.
Jos kalliimman sähköauton tai saksalaisen laatuauton( Audi, BMW tai Mersu) tuhkakupin tyhjentämiseen tarvitaan momenttiavain tai sivupeilin säätöön lasermittaria, niin ilman muuta annan ammattimiesten hoitaa asian.
Toisaalta , kun on ikänsä Ladalla ajellut riittää kyllä sirppi ja vasara vaikka venttiili remonttiinkin :-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.En tiennytkään että Pärnänen omistaa Vianorin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauskoja nämä "kyllä minä tiedä ja kokemusta riittää" setämiehet.Eihän teinit isaakkaan mitään kuin haukka viisaampiaan.
Kuitenkin kaikki oppi tulee setämiehiltä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän teinit isaakkaan mitään kuin haukka viisaampiaan.
Kuitenkin kaikki oppi tulee setämiehiltäNyt menee kilpailuksi mikä ikäryhmä osaa kirjoittaa parempaa kieltä ja jopa oikein?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt menee kilpailuksi mikä ikäryhmä osaa kirjoittaa parempaa kieltä ja jopa oikein?
Tuskin tuosta mitään kilpailua saadaan, mutta olisihan se hieno asia jos vain kirjoitustaidon omaavat osallistuisivat keskusteluihin. Siitä kuitenkin paljastuu koulutuksen ja sivistyksen taso.
- Anonyymi
Kannattaa lukea sitä auton ohjekirjaa, ne joiden kirjaa oon lukenut ollu isoja eroja eli ei kannata arvailla
- Anonyymi
8kp riittää,niin ei säry vanteet eikä pulttien kierteet ja tarvittaessa saa tienpäällä auton omalla avaimella renkaan vaihdettua jos olisi tarvetta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663115
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262203Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681829Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251667Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161381- 281351
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281220Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101167Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631127