makuannoksesta isompaan määrään!

mama.

eli olen aloitellut kiinteitä herkkämasuselle vauvalle 4,5kk ja täysimetän. on saanut byt 4 päivää omatekemää päärynä sosetta,olen vesihauteessa lämmittänyt ja lisännyt tilkan rintamaitoa.hyvin maistunut vaikka vähän ihmeissään ollukkin..saanut 1 vauvan lusikan 2.tena pvnä ja 2 lue siirryn seuraavaan makuun? päärynä siksi että sitä kehuttu herkälle mahalle. kokeilisin seuraavaksi bataattia?!
minkälaisia annoskokoja teijän vauvat saavat kun ovat tottuneet ja monesti päivässä ja mitä lajiketta?

kiitos vastanneille! :)

9

589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Meillä aloiteltiin kaupan maissisoseella ja mango-päärynällä. Molemmat upposivat hyvin. Annoin ennen joka maitosyöttöä lusikallisen tai pari, viikon ajan ehkä. Viikon päästä meni jo useampi lusikallinen kerrallaan.

Aloitimme kokeilut 5 kk iässä ja kolmen viikon harjoittelun jälkeen söi kerrallaan puolesta purkista kokonaiseen, eli hieman yli desinkin.

• nerh

mangososeella ja itse tehdyllä perunalla. Näillä mentiin parisen viikkoa alkuun pari lusikallista ja sitten sen mitä halusi syödä. Itse keitetty peruna ei uponnut, joten ostin sitten kaupasta maissisosetta. Sitten lisäilin pikkuhiljaa, kun mitään ihmeellisiä oireita ei mistään tullut niin sai aina lusikallisen ensimmäisellä kertaa ja sitten sen mitä halusi syödä. Aloitettiin kiinteät 5kk iässä ja joskus 6kk iässä lisättiin aterioita niin, että söi aamulla, päivällä ja iltasella ja sen jälkeen pian tulikin puurot mukaan ja viisi ateriaa päivässä.

• Itse en oikein ole tajunnut näitä makuannoksia. Perunaa aloitettiin syömään, keitin pienen perunan, tein mössöä, ensimmäisen kerran jatkoin mössöä rintamaidolla. Lapsi suuttui, joten seuraavaksi kerraksi viisastuin ja jatkoin keitinvedellä. 3 päivää syötiin pelkkää perunaa, sitten lisättiin porkkanaa, parsakaalia, banaania, hedelmäsoseita, palsternakkaa, kaurapuuroa, 4 viljan puuroa. Uusia makuja parin päivän välein. Odottelin aina "seuraavaa kakkaa". Jos vatsa toimi niin saatoin hyvillä mielin tarjota uutta makua. Jos ei niin odoteltiin vähän lisää.

Varsinaisia makuannoksia meillä ei ole ollut. Olen ottanut lautaselle kasan sosetta ja sitä on sitten lapsi saanut pistellä poskeensa sen verran kun on halunnut. Keskimääräinen annoskoko on kuitenkin alussa ollut pari ruokalusikallista ja siitä sitten pienen pilttipurkin kokoisiin annoksiin. Siirtyminen tuohon kokoon vei pari viikkoa kiinteiden aloittamisesta.

Kun oli peruna, porkkana ja parsakaali opeteltu sekä hedelmistä banaani ja persikka alkoi lapsi jo haluamaan useampaa kiinteää ateriaa päivässä. Lisäsin siis päivällisen lounaan ja välipalan seuraksi. Siitä se sitten käyntiin lähti ja äkkiseltään huomasinkin, että nyt kiskotaan jo täydellä ateriarytmillä. Sen jälkeen alkoivat meillä tutustumiset liharuokiin ja sillä tiellä olemme edelleen. Ruoka-aineita on tullut edelleen lisää ja annoskoot kasvaneet. Lapsella ikää 8kk ja risat.

Uusien ruokatuttavuuksien ohella meillä on koko ajan otettu myös Rela-tippoja ja mallasuutepullo oli pitkään valmiustilassa jääkaapissa. Pientä jumppaakin harrastimme välillä, jotta olo olisi mukavampi.

Onnea matkaan!

• ........

Tuossa joku ihmetteli makuannoksia, mutta ideahan niissä on, ettei vauvan maha tykkää huonoa, jos liikaa saa heti alkuunsa. Lapsihan saattaa vetäistä vaikka desin sosetta heti ekalla kerralla, jos maku miellyttää, mutta vauvan ruoansulatuselimistö vaatii hieman totuttelua, ja siksi on hyvä aloittaa pienillä määrillä ja rauhallisesti. Muuten on edessä mahdollisesti pahakin ummetus ja kovat vatsakivut.

Perunaa en suosittele alkuun, koska sen sisältämä tärkkelys tukkii tunnetusti useimpien vauvojen vatsan, liian aikaisin aloitettuna. Aloitussoseeksi siis peruna ei aina käy.

• nimbus2854

Minä olin ajatellut, että ns. makuannoksia annetaan senkin takia, ettei vauva alkuun suostu syömään enempää. Meidän pojalla irvistely ja yökkäily lisääntyy joka sosetipalla niin, että joudun näin alkuun lopettamaan soseen antamisen n. 1 teelusikalliseen, ettei yrjö lentäisi. Voisiko joku lapsi muka vetää suoriksi sostetta vaikka puoli desiä? Toivottavasti homma tästä kehittyy ja meidänkin poika lopulta oppii tyykkäämään kiinteistä, näyttää aika heikolta näin 4 päivän jälkeen...

• mamma1234
        nimbus2854 kirjoitti:

Minä olin ajatellut, että ns. makuannoksia annetaan senkin takia, ettei vauva alkuun suostu syömään enempää. Meidän pojalla irvistely ja yökkäily lisääntyy joka sosetipalla niin, että joudun näin alkuun lopettamaan soseen antamisen n. 1 teelusikalliseen, ettei yrjö lentäisi. Voisiko joku lapsi muka vetää suoriksi sostetta vaikka puoli desiä? Toivottavasti homma tästä kehittyy ja meidänkin poika lopulta oppii tyykkäämään kiinteistä, näyttää aika heikolta näin 4 päivän jälkeen...

Meillä ainakin ekalla kerralla olisi menny vaikka kuinka paljon mangososetta :) Ja sitä tulikin syötyä useampi lusikallinen, ilman mitään ikäviä seurauksia.

• nimbus2854
        mamma1234 kirjoitti:

Meillä ainakin ekalla kerralla olisi menny vaikka kuinka paljon mangososetta :) Ja sitä tulikin syötyä useampi lusikallinen, ilman mitään ikäviä seurauksia.

Minä olen antanut mango-päärynä-sosetta ja se on pojan mielestä todella kamalaa. Niin erilaisia lapset voivat olla...

• 17+15
        nimbus2854 kirjoitti:

Ja makuannoksia annetaan myös siksi, että jos lapsi sattuu olemaan allerginen jollekkin ruoalle, esim, nyt vaikka omena, niin parempi se on että syö vaan pienen lusikallisen kuin koko purkin jos siitä tuleekin allerginen reaktio.. Eli siis vähemmän oireita tulee lusikallisesta kuin purkillisesta :)

• Nimbus1854
        17+15 kirjoitti:

Ja makuannoksia annetaan myös siksi, että jos lapsi sattuu olemaan allerginen jollekkin ruoalle, esim, nyt vaikka omena, niin parempi se on että syö vaan pienen lusikallisen kuin koko purkin jos siitä tuleekin allerginen reaktio.. Eli siis vähemmän oireita tulee lusikallisesta kuin purkillisesta :)

Meillä yökkäillään edelleen sosetta (sitä menee kerrallaan korkeintaan 2 tl) ja nyt ovat alkaneet posket punoittaa niistä kohdin, missä ruokaa menee iholle syötön aikana. Mahtaakohan olla allergiaa vai onko normaalia että iho ärtyy, vaikka se pyyhitäänkin heti syötön jälkeen? Pitänee soittaa huomenna neuvolaan, tosi harmi jos pojalla on ruoka-allergioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe