BED tai EDNOS tai joku?

Kyllästynyt läski

Mä en ihan tiedä oisko mulla BED, ja siksi asiaa tulinkin tänne kysymään. Laihdutin syksyn ja en juuri repsahdellut. Mutta sitten lääkäri uhkaili lääkkeillä ja kielsi minulta laihdutuksen. Siirryin ylläpitämään painoa.

Mitat siis 171/54 eli alipainon rajalla keikutaan (indeksi 18,5). Joskjus olen tyytyväinen vartalooni ja ihailen kylkiluitani, mutta jsoksu taas katson hirveitä läskejä reisiäni ja mulle tulee hrivee läskiahdistus. Mutta vaikka olen jsokus tyytyväinenkin, ei tää ihan terveesti mene vaikka paino ei olekaan noussut viime aikoina kuin hetkellisesti.

Yritän syödä painon säilyttääkseni noin 1000-1300 kaloria... mutta sitten sorrun yhtenä päivänä tai joskus jopa kolmena päivänä peräkkäin ja syön koko ajan jotain! Menee 1800-2800 kaloria ja paino nousee 500 grammaa tai kilon yhdessä päivässä tai 2 kiloa kolmessa.

Sitten seuraavat neljä päivää syön 600-1000 kaloria että paino putoaa takaisin 54 kiloon ja sitten alkaa taas sama show. Ahmin taas noin 2000 kaloria, laihdutan, ahmin, laihdutan...

Tää on tosi epäterveellistä. Paino lähtee sen neljän päivän aikana varmaan lihaksista ja nesteistä ja tulee repsahduspäivänä rasvana takaisin.

Viimeksi meni eilen 2250 kaloria (juhannus). Juhannusaaton aamuna painoin 53,3 ja illalla 59. (oikei, olin juonutkin limuja ja alkoholitonta siideriä neljä litraa, tosin light juomia vaan). Mutta tänään aamupäivällä kävin vaa-alla ja se näytti 53,2... mikä merkitsisi sadan gramman pudotusta juahnnusaamusta. Tosin voi olla ettei vaakaan voi luottaa, se nimittäin ei oikein toimi. Se 59 kg saattoi myös olla väärin. Menen huomenna kauppaan ostamaan uuden vaa-an, koska en kestä päivääkään ilman vaakaa!

Ja siellä vaa-alla ramppaan monta kertaa joka päivä...

5

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllästynyt läski

      Yhtenä päivänä en sylönyt paljon mitään ja paino laski. Sitten yritin saada tasoitettua syömisen 1300 kaloriin päivässä, ja se alkoikin onnistua ja olin tosi iloinen. UIusi vaaka näytti jo pari päivää saman 52,0 nousematta, mutta eilen söinkin sen 2000 kaloria, ja paino oli noussut lukemaan 52,7. Tänään tonnin päivä, samoin huomenna. Tää menee takas 52 kiloon ja en enää ikinä ahmi. Ruokapäiväkirja toivottavasti auttaa.

      Mun psykologi ei ota tätä ollenkaan todesta. Kerroin viimeksi että sorrun välillä ahmimaan 2000 kaloria ja se vaan sanoi että hyvä.

      • Kyllästynyt läski

        Tässä vielä tää eilinen (pitkä) ruokalista ahmimisineen... Kuulostaako BEDiltä?

        juustopatonkia pieni pala 200 kcal
        kotitekoista jäätelöä 300 kcal
        vähän viinirypäleitä 50 kcal
        kilo mansikoita 400 kcal
        kasviskeittoa 350 kcal
        1 pullakorppu 100 kcal
        suklaata 160 kcal
        tikkari 50 kcal
        juustosämpylä 250 kcal
        kevytsorbettia (pirkka fruit & Ice) paljon, 100 kcal

        2000 kcal yhteensä


        ----------------------------------
        Sitten mun tavallinen päivä, tänään:

        leipäpala tomaatilla ja sulatejuustolla 300 kcal
        12 mansikkaa 50 kcal
        soijavanukas 100 kcal
        aika paljon mansikoita 200 kcal
        leipäpala 150 kcal
        kasvissosekeittoa 100 kcal
        soijamaitoa 70 kcal

        =970 kcal


    • Kyllästynyt läski

      äh, luin just että ahminta joka kompensoidaan ei olisi BEDiä? Mä' kompensoin paastolla ja liikunnalla. Lähden 10 kilometrin pyörälenkille tai teen kuten eilen, kun söin vaan 300 kaloria, ja paino oli aamulla tippunu takas 52 kiloon. Tänään aion syödä ehkä 500 kaloria, ja tuntuu että se olisi liikaa, kun eilen söin niin vähän.

      Eli onko kyseessä nyt sitten mikään syömishäiriö? Bulimiaa ei ole kun en osaa oksentaa (voisin oksentaakin jos osaisin...) joten kompensoin paastolla ja liikunnalla. Anoreksiaa ei oo, koska anorektikot ei ahmi eikä sorru ikinä. BEDiä ei oo kun kompensoin ja olen jopa lievästi alipainoinen, jos tuohon vaakaan luottaa.

      • oliviira

        Bulimiaan usein yhdistetään oksentaminen, mutta bulimisia oireita on myös juuri tuo ahmimisien kompensoiminen liikunnalla ja paastoilla, eli vaikket oksennakaan, niin nuo oireesi viittaavat bulimiaan.


      • julia86--
        oliviira kirjoitti:

        Bulimiaan usein yhdistetään oksentaminen, mutta bulimisia oireita on myös juuri tuo ahmimisien kompensoiminen liikunnalla ja paastoilla, eli vaikket oksennakaan, niin nuo oireesi viittaavat bulimiaan.

        2000 kaloria on normaali energiantarpeesi suunnilleen. Olet kehittämässä itsellesi bediä, mutten sanoisi että sinulla nyt on bed. On hyvin hankala taistella syömishimoja vastaan, jotka monesti puhkeavat liian vähäisillä kaloreilla eläessä. Jos sinulla ei ole enää kuukautisia ja palelet, se kertoo että kehosi alkaa säästellä välttämättömistä ruumiintoiminnoista jolloin alkaisin tosissaan miettiä kannattaako enää laihduttaa. Olet alipainoinen ja kroppasi huutaa ruokaa, koska se ei halua että kuihdut olemattomiin. Itselläni bed puhkesi anoreksian jälkeen jolloin olin vuosikausia paastoillut. Kun otin sen ensimmäisen leivän, saatoin syödä koko pussin ja jatkaa jollain muilla ruoilla. En enää välittänyt lihomisesta koska olin sortunut, epäonnistunut, masentunut läski. Ahmin joka päivä ja menin joka päivä plus kaloreille joka johti valtaisaan lihomiseen. ei 2000 kaloria ole liikaa. Jos perusaineenvaihduntasi olisi vaikka 1500 ja liikut 500 kalorin edestä, et liho mitenkään vaikka syöt 2000. Se ruokamassakin painaa elimistössä, oletko sitä tullut ajatelleeksi? Ja muutenkin jos olet säästöliekillä ja lisäät ravintoa hetkeksi, vaaka saattaa näyttää enemmän hetken aikaa kunnes paino alkaa tippua. Itselle kävi niin.

        Nykyään edelleen ahmin koska en tunne oikein normaalisti nälkää tai kylläisyyttä, jolloin en osaa lopettaa syömistä. Taistelen ylipainoa vastaan liikkumalla viikot kuin hullu ja sitten sorrun lähes joka viikonloppu. Sain laihduttua tosi paljon keväällä jolloin söin 500 kaloria päivässä, sitten kesällä en ole osannutkaan olla ihan samanlaisessa itsekurissa vaan sortuessani johonkin herkkuun saatan ahmia koko illan. On varmaan aika tavallista että syömishäiriöillä, syömishäiriö muuttaa muotoaan. nyt minusta tuntuu että olen varmaan pahimmassa tilassa syömishäiriöissäni koska välillä kituutan, sitten kun sorrun, oksentelen tai rupean ahmimisen jälkeen seuraavina päivinä kidutusdieetille jossa saatan liikkua useita tunteja päivässä. Söin eilen laksatiiveja niin että pelkäsin että saan jonkun sydänkohtauksen koska vedin niitä liikaa. Pelkään että kroppani pettää ja tämä tuntuu taistelulta lihomista vastaan jonka vain häviän. En osaa pistää kampoihin enää ruokahimoille ja suhteeni ruokaan on hyvin häiriintynyt. Ironista on että painoni on sahannut 50 kilon välillä viiden vuoden aikana, siis alipainosta suureen ylipainoon mutten vieläkään ole saanut apua syömishäiriöihin. Terapiassa käydessäni terapeutti puhui minulle vain terveellisestä ravinnosta ja sen tärkeydestä. :D Ehkä syyt ovat vähän syvemmällä. Pelkään oikeasti että tapan itseni näihin koska viimeaikoina olen saanut rytmihäiriöitä, enkä edes tiedä miksi. Ehkä siksi että liikun helteellä kuin hullu nestehukan partaalla vetäen joitain laksatiiveja. En osaa lopettaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe