Tuleva lentäjä - Mihin?

Kimmo-Kuu

Juu eli siis olen 14v. poika ja lentäminen on aina ollut intohimoni. Ihan teiltä kysyn, jos saisin yöuneni takaisin. Mihin ja miten minun kannattaisi pyrkiä, jos haluan lentäjäksi? Ilmavoimiin hävittäjälentäjäksi haluaisin, mutta fyysinen kuntoni ja palkka hieman mietityttävät. Näössä, kuulossa tms. ei mitään vikaa.
Liikennelentäjäksikin voisin pyrkiä, ehkä hieman helpompi työ ja palkka. Eli jos joku viitsii hieman valottaa (vaikka onkin jo aika aikaista miettiä näitä) miten pääsen pilveen.

9

2024

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+16

no peruskoulun jälkeen tietysti ensin lukioon.
      Ja jos fyysinen kunto on tällä hetkellä epäilyttävä, sitten vaan pitää asialle alkaa tehdä jotain. Eli aloita monipuolinen treenaaminen, niin parin vuoden päästä ei ainakaan se puoli ole enää esteenä.

• PPL taskussa

Terve !
        Seuraavsti pääsi eräs lähipiirin kaveri:

Tsemppasi yo-kirjoituksiin ja arvosanat n
        m m m e

Harjoitteli 14-vuotiaasta kuntoaan juoksemalla joka päivä.
        Kävi salilla pelasi joukkuepelejä.

Pääsi Tikkakoskelle Vinkaa lentämään LentoRUK.
        Ei halunnut jäädä sinne.
        Palkka Intis ihan ok, n 4000e/kk lentolisineen.

Pääsi korkeakouluun, haki SIO:oon ja pääsi.
        Kohta tulee Embraerit SIO:oon ja fiilis kaverilla hyvä.

Töitä ehkä lentäjänä saa ja sitten palkka suunn. sama kuin Intissä.
        Kauemmin ja enemmän saa lentää kuin Intis jos terveenä pysyy.

Lykkyä tykö!

• Bussikuski73

En tiedä kumpi tie on "helpompi". Voi tietysti laskeskella, minne on helpoin päästä, mutta se lienee turhaa. Jos haluat lentäjäksi, ilmavoimiin tai siviilipuolelle, niin vaihtoehtoja on muutamia. Ilmavoimat tottakai jos haluaa valtion hommiin. Siviilipuolelle on vaihtoehtoja SIO, Finncommin ab initio, Salpauslento tai Patria. Ulkomailta löytyy lisää.

Jos siviililentämisen ala kiinnostaa niin kannattaa tutustua muutamaan kotimaiseen blogiin:

http://www.lentopaikat.net/sioblogi/
      http://nousukiidossa.blogspot.com/
      http://patriaatp-24.blogspot.com/

Ja tietysti alan keskustelua, joskin suodatettavaa, löytyy osoitteesta: http://www.flightforum.fi/forum/

Ei muuta kuin tsemppiä ja pökköä pesään!!

• Suosittelen

Vääksyn ilmailulukio on hyvä, jos et liian kaukana asu.
      Tietääkseni siellä pääsee jo aikaisin lentämään potkurikoneita,
      kai siellä voi myös opiskella liikelentäjäksi.
      Harjoituksista suurin osa tehdään Vesivehmaan lentokentällä (EFLA) riippuen mitä koneita lennät.

• lukekaatämäihmiset

Lukion jälkeen vaihtoehtoja ammattilentäjäksi taitaa olla ainakin ilmailuopisto, Patria ja Salpauslento.

Salpauslennolla sitoudutaan joksikin aikaa Finncommille, pian varmaan Flybe Nordicille.

Patria on varmaan Suomen kallein tapa hankkia ammattilentäjän koulutus.

SIO on taas halvin, kun valtio tukee sitä.

Salpauslennon ja Patrian koulutus maksaa jotain 100 000e.

SIO:lla "vain" 12000e, mutta hakijamääräkin on erittäin suuri. Hakijoita on varmaan yli 1000 ja sisään pääsee varmaan puolisen sataa korkeintaan.
      Lukiossa kannattaa siis panostaa fysiikkaan, matematiikkaan ja kieliin. Pitäisi myös kirjoitella nuita ylioppilaskokeissa.

Kannattaa myös miettiä sitä työllisyystilannetta. Lentäjien työmarkkinat Suomessa ovat erittäin huonot ja Finnairille on ainakin 3 vuoden jono.

Toki voi, kannattaa ja täytyy hakea ulkomaalaisille yhtiöille, mutta ei se tilanne ilmailussa nyt ole kovin herkillinen.

Hävittäjälentäjän koulutus taas kestää 6 vuotta. Ihan heti et Hornetin kyytiin hyppää, vaan taitaa kulua ainakin se 3 vuotta simulaattoreissa ja hawkissa.
      Onko se hävittäjälentäjän ura sitten sen arvoinen, kun hävittäjälentäjät varmaan "jäävät eläkkeelle" nuorimpina Suomessa. Se ei ole työ jota tehdään 60-vuotiaaksi. Sitten taas 30-vuotiaana voi toki kouluttautua johonkin muuhun, mutta mahtaako enää koskaan irrota työpaikkaa.

Tämä on vähän tällaista, jos ilmailu kiinnostaa, niin suosittelen stuertin/lentoemännän uraa.

• GirlWannabePilot

Itse olen menossa lukioon ja olen vasta kohta 16-vuotias, eli jos haluat liikennelentäjäksi kannattaa mennä lukioon ja sitten jos ei haluakkaan siihen työhön on vielä kaikki ovit auki kaikkiin aloihin.
      Itse en ainakaan ole varma haluanko lentäjäksi mutta lukiossa on 3-4 vuotta aikaan pohtia.

• ilmailuntuuntija

Kannattaa pitää kaikki aistit avoimina ja kaikki väylät tulevaisuuden suhteen myös.
      Ilmailu ammattina on vain yksi monista.
      Itse oltuani 30 v ilmailualalla en suosittele sitä kuin lentävälle henkilökunnalle enää.
      Lentäminen ei lopu.
      On talouden notkahduksia.
      Halpisyhtiöt pärjäävät ja yksi syy on matalahkot palkat.
      Eli entisiin lentäjien 10 000e/kk liksoihin eivät enää nuoret pääse.
      ( toki muutamia poikkeuksioa aina on).
      Jos lentäjäksi aikoo, on hyvä pitää jo varavaihtoehto korkeakoulututkinnon muodossa. Ei ole sitten kaikki munat yhdessä korissa. ( Jo moni sairaus voi estää lentäjän työn vaikka maassa siitä ei olisi haittaa).

• lentäjä69

josko aloittaisit varjo tai riippuliidolla sitä kautta pääset aika nopeasti lentämän,koulutusta saa suomessa ika monella paikkakunnalla

• Dirrkkrkr

Kannattaa liittyä paikalliseen ilmailukerhoon, purjekoneen lupakirjan saa jo 15 vuotiaana. ilmailuharrastuksesta on hyötyä kun haet ilmavoimiin tai esim. SIO:n kurssille.

Näkökyvyn riittävyyttä ei voi itse tietää, ne testataan lääkärissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe