Elinluovutuksia koskeva lainsäädäntö muuttuu. Se tuntuu kuohuttavan osaa ihmisistä todella kovasti. Hyvin mielenkiintoisia kommentteja asiasta on luettavissa Hesarin keskustelupalstalla.
Mitä ajatuksia tämä lakiuudistus herättää tämän palstan kommentoijilla? Oletko itse valmis elinluovuttajaksi? Jos et, niin miksi et?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Elinluovutus helpottuu elokuusta lähtien/1135258096975
Elinluovutukset helpottuvat
27
190
Vastaukset
- ~~~
Olipa absurdia keskustelua :O Sanattomaksi vetää...
Mutta joo, lainsäädäntö muuttuu hyvään suuntaan. Halutessaan jokainen voi kieltäytyä, mutta toivottavasti harva niin tekee. Mitä niillä elimillä kuolemansa jälkeen enää tekee? Joku toinen voisi vielä jatkaa elämäänsä, mutta minä haluaisin välttämättä, että myös sydämeni tuhkattaisiin tai että sillä ruokittaisiin matoja, joten kuolkoot pois vain?
Olen toki valmis elinluovuttajaksi ilman lakimuutostakin.- beenthere
Mikäs siinä sydämessä on niin erilaista?
- ~~~
beenthere kirjoitti:
Mikäs siinä sydämessä on niin erilaista?
Eihän siinä mikään, kunhan otin esimerkiksi. Kuinka niin?
Yhtä lailla, miksi minä haluaisin keuhkoni tai maksani tai munuaisieni tai mitä osia minusta voidaankaan käyttää, tuhkattavaksi tai madonruuaksi kuoltuani sen sijaan, että joku voisi niiden avulla jatkaa elämäänsä tai saada paremman laadun elämälleen? - beenthere
~~~ kirjoitti:
Eihän siinä mikään, kunhan otin esimerkiksi. Kuinka niin?
Yhtä lailla, miksi minä haluaisin keuhkoni tai maksani tai munuaisieni tai mitä osia minusta voidaankaan käyttää, tuhkattavaksi tai madonruuaksi kuoltuani sen sijaan, että joku voisi niiden avulla jatkaa elämäänsä tai saada paremman laadun elämälleen?En sitten varmaan oikein ymmärtänyt juttuasi. No, hyvä kun olet luovuttaja.
- ~~~
beenthere kirjoitti:
En sitten varmaan oikein ymmärtänyt juttuasi. No, hyvä kun olet luovuttaja.
Niin, olin siinä sitä mieltä, että lakimuutos on hyvä. Ja ihmettelin sitä, että mitä niillä elimillä kuolemansa jälkeen tekee, että niidenkö vain haluaa maatuvan tai tuhkattavan sen sijaan, että joku niiden turvin voisi elää. Ehkäpä sitten ilmaisin itseni epäselvästi.
Mutta olipa todella omituista se keskustelu hesarin sivuilla. Siis mihin mittasuhteisiin itsekkyys voi kasvaa? Siellä vaikeroitiin, kuinka minulta viedään elimetkin kuolemani jälkeen, että varmasti ei kyllä minulta saa viedä. Kellä sen kielsi vakaumus, kuka ei halunnut 'kelle hyvänsä' lahjoittaa elimiään jne. Elinkauppa oli yhtäkkiä konkreettinen uhka tämän vuoksi jne. Jotenkin alkoi kuvottaa keskustelua lukiessaan. En saata ymmärtää, miten tällaisessakin asiassa voi olla itsekäs. Kun niitä elimiä ei todellakaan tarvitse, niin millainen ihminen mieluummin tuhoaa elimensä kuin antaa jonkun toisen elää niiden turvin? Inhottaa. - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
Niin, olin siinä sitä mieltä, että lakimuutos on hyvä. Ja ihmettelin sitä, että mitä niillä elimillä kuolemansa jälkeen tekee, että niidenkö vain haluaa maatuvan tai tuhkattavan sen sijaan, että joku niiden turvin voisi elää. Ehkäpä sitten ilmaisin itseni epäselvästi.
Mutta olipa todella omituista se keskustelu hesarin sivuilla. Siis mihin mittasuhteisiin itsekkyys voi kasvaa? Siellä vaikeroitiin, kuinka minulta viedään elimetkin kuolemani jälkeen, että varmasti ei kyllä minulta saa viedä. Kellä sen kielsi vakaumus, kuka ei halunnut 'kelle hyvänsä' lahjoittaa elimiään jne. Elinkauppa oli yhtäkkiä konkreettinen uhka tämän vuoksi jne. Jotenkin alkoi kuvottaa keskustelua lukiessaan. En saata ymmärtää, miten tällaisessakin asiassa voi olla itsekäs. Kun niitä elimiä ei todellakaan tarvitse, niin millainen ihminen mieluummin tuhoaa elimensä kuin antaa jonkun toisen elää niiden turvin? Inhottaa."Kun niitä elimiä ei todellakaan tarvitse, niin millainen ihminen mieluummin tuhoaa elimensä kuin antaa jonkun toisen elää niiden turvin?"
- Villi arvaus: uskonnollinen. - ~~~
Kössönöm kirjoitti:
"Kun niitä elimiä ei todellakaan tarvitse, niin millainen ihminen mieluummin tuhoaa elimensä kuin antaa jonkun toisen elää niiden turvin?"
- Villi arvaus: uskonnollinen.Mikä uskonto tämän kieltäisi? En tunne kaikkia, mutta en esim. tiedä, mikä kristinuskossa olisi se syy, että elimiä ei saisi luovuttaa.
Tuhkaukselle olen joskus kuullut sellaista vastustusväittämää kristityiltä, että se jotenkin sotisi ruumiin ylösnousemusta vastaan. Kaikki tietävät, että ruumis kuitenkin siellä maan povessa maatuu ja suurin osa varmasti senkin, että ruumiin osaset elävät uutta elämää kiertäen luonnossa tavalla jos toisellakin. Että jos nyt uskotaan sen jumalan kykenevän tämän herättämään, niin eikö samalla voi uskoa hänen kykenevän hanskaamaan sen tuhkatun ruumiin tai senkin, jos elimiä on luovutettu muille ;)
Ehkä joku uskovainen vastaa tähän? Ehkä ei. - beenthere
~~~ kirjoitti:
Mutta olipa todella omituista se keskustelu hesarin sivuilla. Siis mihin mittasuhteisiin itsekkyys voi kasvaa? Siellä vaikeroitiin, kuinka minulta viedään elimetkin kuolemani jälkeen, että varmasti ei kyllä minulta saa viedä. Kellä sen kielsi vakaumus, kuka ei halunnut 'kelle hyvänsä' lahjoittaa elimiään jne. Elinkauppa oli yhtäkkiä konkreettinen uhka tämän vuoksi jne. Jotenkin alkoi kuvottaa keskustelua lukiessaan. En saata ymmärtää, miten tällaisessakin asiassa voi olla itsekäs. Kun niitä elimiä ei todellakaan tarvitse, niin millainen ihminen mieluummin tuhoaa elimensä kuin antaa jonkun toisen elää niiden turvin? Inhottaa.Tuli oikein huono olo noita lukiessa. Jännää minusta, että samat tyypit tässä asiassa huutavat kurkkusuorana, kuinka asia pitäisi hoitaa suostumuslomakkeella eikä kieltolomakkeella, koksa vaikeneminen ei ole välttämättä myöntymisen merkki. Kuitenkin sitten kirkon pakkojäsenyyttä ei nähdä, vaan todetaan, että voihan siitä kirkosta sitten täysi-ikäisenä erota, os ei halua olla jäsen. Pakkojäsenyys siis ok, mutta elinluovutus on ihan kauhistus ja ihmisen oikeuksia rikkova. Mitähän niillä elimillä tosiaan tekee kuoleman jälkeen?
Kyllä minua ainakin taas ihmetyttää, kuinka itsekkäitä ja tolkuttoman epäloogisia ihmiset voivat olla. - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
Mikä uskonto tämän kieltäisi? En tunne kaikkia, mutta en esim. tiedä, mikä kristinuskossa olisi se syy, että elimiä ei saisi luovuttaa.
Tuhkaukselle olen joskus kuullut sellaista vastustusväittämää kristityiltä, että se jotenkin sotisi ruumiin ylösnousemusta vastaan. Kaikki tietävät, että ruumis kuitenkin siellä maan povessa maatuu ja suurin osa varmasti senkin, että ruumiin osaset elävät uutta elämää kiertäen luonnossa tavalla jos toisellakin. Että jos nyt uskotaan sen jumalan kykenevän tämän herättämään, niin eikö samalla voi uskoa hänen kykenevän hanskaamaan sen tuhkatun ruumiin tai senkin, jos elimiä on luovutettu muille ;)
Ehkä joku uskovainen vastaa tähän? Ehkä ei.että jokin uskonto kieltäisi, mutta uskonnollinen ihminen saattaisi kieltää. Mitä mieltä jehovantodistajat mahtavat asiasta olla?
"Tuhkaukselle olen joskus kuullut sellaista vastustusväittämää kristityiltä, että se jotenkin sotisi ruumiin ylösnousemusta vastaan."
- Joku piispa on ollut sitä mieltä, mutta en muista kuka.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6769410 - ~~~
Kössönöm kirjoitti:
että jokin uskonto kieltäisi, mutta uskonnollinen ihminen saattaisi kieltää. Mitä mieltä jehovantodistajat mahtavat asiasta olla?
"Tuhkaukselle olen joskus kuullut sellaista vastustusväittämää kristityiltä, että se jotenkin sotisi ruumiin ylösnousemusta vastaan."
- Joku piispa on ollut sitä mieltä, mutta en muista kuka.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6769410Et niin ja kyllä tuolla hesarin keskustelupalstallakin taisi jotakin viittausta olla siihen, että vakaumuksensa perusteella ei tähän suostu. Ihmettelen vain, että mikä vakaumus mahtaa olla kyseessä ja mikä peruste. Aina kun toivoisin, että vaikka se peruste olisi uskonto niin sen jotenkin osaisi perustellakin.
Mihinkähän muuten jehovan todistajat pohjaavat sen verensiirtokieltonsa? Tiedätkö sinä? Vai muistanko väärin kun ajattelen, että heillä sellainen on?
Tuosta tuhkausasiasta tosiaan kuulin mainintoja uskovaisilta joissakin keskusteluyhteyksissä. Olen käsityksessä, että tämä katsantotapa on kohtuullisen laaja, mutta voin olla väärässäkin. - ~~~
beenthere kirjoitti:
Tuli oikein huono olo noita lukiessa. Jännää minusta, että samat tyypit tässä asiassa huutavat kurkkusuorana, kuinka asia pitäisi hoitaa suostumuslomakkeella eikä kieltolomakkeella, koksa vaikeneminen ei ole välttämättä myöntymisen merkki. Kuitenkin sitten kirkon pakkojäsenyyttä ei nähdä, vaan todetaan, että voihan siitä kirkosta sitten täysi-ikäisenä erota, os ei halua olla jäsen. Pakkojäsenyys siis ok, mutta elinluovutus on ihan kauhistus ja ihmisen oikeuksia rikkova. Mitähän niillä elimillä tosiaan tekee kuoleman jälkeen?
Kyllä minua ainakin taas ihmetyttää, kuinka itsekkäitä ja tolkuttoman epäloogisia ihmiset voivat olla.Nimenomaan. Luen niitä tässä ohessa muutaman viestin pätkissä. Tulee tosi iljettävä olo...
Verrataan puhelinmyyntiin ja siihen, että pihallasi on nyt rahoillasi ostettua soraa kun et erikseen kieltänyt jne. Ja vaahdotaan, kuinka minä itse päätän minun omista elimistäni, jotka ovat minun ainoa omaisuuteni ja minun elimilläni ei ilman minun suostumustani saa pelastaa kenenkään henkeä kuoltuani.
Jotkut tuntuvat tulleen vainoharhaisiksi, miettivät miten siellä sun täällä rikkaat nyt kyttäävät sitten köyhien luovuttajaparkojen elimiä kuola valuen että nitistetään tuo niin saanpa itselleni hänen hehkeän verkkokalvonsa ja maksansa.
Enpä olekaan vieraiden ihmisten takia hetkeen tullut näin surulliseksi. Yritän ymmärtää, mutta minulla ei ole tähän ymmärrystä. En vain käsitä. - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
Et niin ja kyllä tuolla hesarin keskustelupalstallakin taisi jotakin viittausta olla siihen, että vakaumuksensa perusteella ei tähän suostu. Ihmettelen vain, että mikä vakaumus mahtaa olla kyseessä ja mikä peruste. Aina kun toivoisin, että vaikka se peruste olisi uskonto niin sen jotenkin osaisi perustellakin.
Mihinkähän muuten jehovan todistajat pohjaavat sen verensiirtokieltonsa? Tiedätkö sinä? Vai muistanko väärin kun ajattelen, että heillä sellainen on?
Tuosta tuhkausasiasta tosiaan kuulin mainintoja uskovaisilta joissakin keskusteluyhteyksissä. Olen käsityksessä, että tämä katsantotapa on kohtuullisen laaja, mutta voin olla väärässäkin."Jehovan todistajat kieltäytyvät verta sisältävien elintarvikkeiden käyttämisestä ja verensiirroista. Tämä opetus perustuu heidän käsitykseensä Raamatun käskystä "karttaa verta". Kieltoa veren syömiseen ja karttaminen muutoin perustellaan heidän mielestään sillä, että veren käyttö on Raamatussa varattu vain syntien sovittamiseen ja näin ollen muunlainen käyttö häpäisisi myös Kristuksen vuodattaman veren arvoa, kuten Jehovan todistajat tulkitsevat mm. seuraavat raamatunkohdat: Ro 3:25; Kol 1:19,20 Hpr 9:22. Käytännön elämässä Jehovan todistaja joutuu paljon useammin tekemisiin veren syömisen, kuin verensiirtojen kanssa, mutta jälkimmäinen aihe herättää laajemmin keskustelua siihen liittyvien monitahoisten lääketieteellisten, eettisten ja juridisten syiden vuoksi. Verensiirroista kieltäydytään vaikka se saattaisi johtaa Jehovan todistaja -potilaan kuolemaan. Verensiirron tai veren pääkomponentin hyväksyminen hoidossa johtaa Jehovan todistajan erottamiseen seurakunnasta, mikäli henkilö ei kadu sitä, että hyväksyi hoidon antamisen."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_verioppi - beenthere
~~~ kirjoitti:
Nimenomaan. Luen niitä tässä ohessa muutaman viestin pätkissä. Tulee tosi iljettävä olo...
Verrataan puhelinmyyntiin ja siihen, että pihallasi on nyt rahoillasi ostettua soraa kun et erikseen kieltänyt jne. Ja vaahdotaan, kuinka minä itse päätän minun omista elimistäni, jotka ovat minun ainoa omaisuuteni ja minun elimilläni ei ilman minun suostumustani saa pelastaa kenenkään henkeä kuoltuani.
Jotkut tuntuvat tulleen vainoharhaisiksi, miettivät miten siellä sun täällä rikkaat nyt kyttäävät sitten köyhien luovuttajaparkojen elimiä kuola valuen että nitistetään tuo niin saanpa itselleni hänen hehkeän verkkokalvonsa ja maksansa.
Enpä olekaan vieraiden ihmisten takia hetkeen tullut näin surulliseksi. Yritän ymmärtää, mutta minulla ei ole tähän ymmärrystä. En vain käsitä.Käsittämätöntä on myös se, että moni elinluovutustestamenttia kantanut ihminen ottaa kieltolapun nyt lakimuutoksen myötä, koska kokevat lakimuutoksen loukkaavan heidän oikeuksiaan. Täysin käsittämätöntä ajattelua!!!
- ~~~
beenthere kirjoitti:
Käsittämätöntä on myös se, että moni elinluovutustestamenttia kantanut ihminen ottaa kieltolapun nyt lakimuutoksen myötä, koska kokevat lakimuutoksen loukkaavan heidän oikeuksiaan. Täysin käsittämätöntä ajattelua!!!
Tuota minun on vaikea uskoa. Luulen melkein, että taitavat olla tyhjiä väitteitä ihmisiltä, jotka eivät ennenkään ole halunneet elimiä luovuttaa. Jos olisi aiemmin tahtonut kuolemansa jälkeen auttaa toisia ihmisiä, niin ei kai nyt hyvänen aika protestiksi lakia vastaan sentään tämä halu muutu itsekkyydeksi =O
Tai mistä sitä tietää. Uskoni ihmiskuntaan koki kyllä jonkinlaisen kolauksen noita kirjoituksia lukiessani. =( - ~~~
Kössönöm kirjoitti:
"Jehovan todistajat kieltäytyvät verta sisältävien elintarvikkeiden käyttämisestä ja verensiirroista. Tämä opetus perustuu heidän käsitykseensä Raamatun käskystä "karttaa verta". Kieltoa veren syömiseen ja karttaminen muutoin perustellaan heidän mielestään sillä, että veren käyttö on Raamatussa varattu vain syntien sovittamiseen ja näin ollen muunlainen käyttö häpäisisi myös Kristuksen vuodattaman veren arvoa, kuten Jehovan todistajat tulkitsevat mm. seuraavat raamatunkohdat: Ro 3:25; Kol 1:19,20 Hpr 9:22. Käytännön elämässä Jehovan todistaja joutuu paljon useammin tekemisiin veren syömisen, kuin verensiirtojen kanssa, mutta jälkimmäinen aihe herättää laajemmin keskustelua siihen liittyvien monitahoisten lääketieteellisten, eettisten ja juridisten syiden vuoksi. Verensiirroista kieltäydytään vaikka se saattaisi johtaa Jehovan todistaja -potilaan kuolemaan. Verensiirron tai veren pääkomponentin hyväksyminen hoidossa johtaa Jehovan todistajan erottamiseen seurakunnasta, mikäli henkilö ei kadu sitä, että hyväksyi hoidon antamisen."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_verioppiKiitos! Eipä kerrankin tullut mieleen ensin googletella ennen ihmettelyä.
Nuo raamatun kohdat kuuluvat näin:
25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
19 Jumala näki hyväksi
antaa kaiken täyteyden asua hänessä
20 sekä hänen välityksellään tehdä sovinnon ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.
21 Samalla tavoin hän vihmoi verta teltan ja kaikkien jumalanpalveluksessa käytettävien esineiden päälle. 22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.
En siis näe näissä missään minkäänlaista viittausta siihen, että verenluovutus olisi kiellettyä tai edes, että veri olisi vain uhritarkoitukseen - nämä kohdat puhuvat uhraamisesta, mutta ei niissä puhuta veren käyttökiellosta mihinkään muuhun. Ajattelin, että josko ovat löytäneet jonkin sellaisen kohdan, jota eivät ole pystyneet toisin tulkitsemaan, mutta jos näistä on kyse niin kyse on myös halusta tulkita niin, ettei verta saisi luovuttaa. - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
Kiitos! Eipä kerrankin tullut mieleen ensin googletella ennen ihmettelyä.
Nuo raamatun kohdat kuuluvat näin:
25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
19 Jumala näki hyväksi
antaa kaiken täyteyden asua hänessä
20 sekä hänen välityksellään tehdä sovinnon ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.
21 Samalla tavoin hän vihmoi verta teltan ja kaikkien jumalanpalveluksessa käytettävien esineiden päälle. 22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.
En siis näe näissä missään minkäänlaista viittausta siihen, että verenluovutus olisi kiellettyä tai edes, että veri olisi vain uhritarkoitukseen - nämä kohdat puhuvat uhraamisesta, mutta ei niissä puhuta veren käyttökiellosta mihinkään muuhun. Ajattelin, että josko ovat löytäneet jonkin sellaisen kohdan, jota eivät ole pystyneet toisin tulkitsemaan, mutta jos näistä on kyse niin kyse on myös halusta tulkita niin, ettei verta saisi luovuttaa.kuin että heidän mielestään veren "väärinkäyttö" häpäisee jessen antaman uhrin.
- ~~~
Kössönöm kirjoitti:
kuin että heidän mielestään veren "väärinkäyttö" häpäisee jessen antaman uhrin.
Tulipa vain mieleen, että jos niin haluaisi tulkita, niin raamatun perusteellahan voisi tulkita siten, että elinten luovuttaminen olisi hyvä ja 'kristillinen' teko, jumalan tahdon mukaista. Että sen tekemättä jättäminen olisi synti, sillä se olisi itsekkyyttä eikä ilmentäisi rakkautta lähimmäisiä kohtaan jne.
Miksihän osa uskovaisista haluaa tulkita päinvastoin... - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
Tulipa vain mieleen, että jos niin haluaisi tulkita, niin raamatun perusteellahan voisi tulkita siten, että elinten luovuttaminen olisi hyvä ja 'kristillinen' teko, jumalan tahdon mukaista. Että sen tekemättä jättäminen olisi synti, sillä se olisi itsekkyyttä eikä ilmentäisi rakkautta lähimmäisiä kohtaan jne.
Miksihän osa uskovaisista haluaa tulkita päinvastoin...On olemassa lahkoja, joissa on hyvinkin tiukat säännöt, eikä niitä juurikaan kyseenalaisteta. Evlutismi on erilainen lahko. Tulkintaa riittää joka asiassa niin, että hitaampaa hengästyttää. Juupas-eipäs-juttua piisaa.
- Kössönöm
minun kohdallani vaan taitaa olla niin, että elimet eivät olisi kelvollisia, vaikka niillä itse vielä sinnittelenkin. Sydän ehkä, mutta eipä juuri mikään muu.
Lompakkoon tulee lisää tilaa, kun sen elinluovutuslupakortin voi jättää pois.
Minusta saa ottaa kuoleman jälkeen ihan mitä vaan tarvitaan. Sehän olisi upeaa, että voisi vielä edesmenneenä auttaa jotakin lähimmäistä.
Aikamoista pihtaamista, jos vielä kuolleenakin haluaa kitsailla omistaan, jopa toisen ihmisen hengen ja terveyden kustannuksella.>> Lompakkoon tulee lisää tilaa, kun sen elinluovutuslupakortin voi jättää pois. > Aikamoista pihtaamista, jos vielä kuolleenakin haluaa kitsailla omistaan, jopa toisen ihmisen hengen ja terveyden kustannuksella.
Whitewash kirjoitti:
>> Lompakkoon tulee lisää tilaa, kun sen elinluovutuslupakortin voi jättää pois. > Aikamoista pihtaamista, jos vielä kuolleenakin haluaa kitsailla omistaan, jopa toisen ihmisen hengen ja terveyden kustannuksella.
>>Jep. Mutta nyt "haluan siviilihautajaiset" -kortti on ihan yksinäinen.
- Kössönöm
Phoebus kirjoitti:
>>Jep. Mutta nyt "haluan siviilihautajaiset" -kortti on ihan yksinäinen.
Elintenluovutustestamentti on ollut lompakossa jo vuosia, eli olin jo ennalta antanut luvan kierrätykseen. No, nyt sillä kortilla ei kai tee mitään kun se on defaultti. Mutta muuten niin ei tämä muuta omalta kohdalta mitään. Enhän minä niitä elimiä mihinkään tarvitse kuoltuani, mutta jos niistä toiselle on jotain apua niin kaikin mokomin.
- goddeloos
... asti ollut elintenluovutustestamentti lompsassa. Nyt se käy sitten turhaksi...
ps nuo hesarin keskustelijat ovat katselleet ihan liikaa elokuvia :) - vastaan
Ne kommentoijat, jotka eivät luovuta, eivät juuri kommentoineet, ottavatko vastaan elimen.
Esim. joudut autokolariin ja maksa vaurioituu. Vain maksansiirto voi pelastaa, kelpaako apu?
Yksi kommentoija sanoi, ettei luovuta eikä ota vastaan. Epäilempä, jos tosi paikka tulisi eteen. Toisaalta, jos on tosissaan, niin on taas yksi esimerkki, miten uskonto pahimmillaan tappaa. Elimistä on tietääkseni koko ajan huutava pula, koska niitä ei voi säilöä pitkään, joten mitään elinvarastoa ei voida perustaa. On todellakin älytöntä hukkaa käyttää 5-6 henkilön elämän pelastumiseen käytettäviä elimiä lannoitteena hautausmaalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566762Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414765- 712531
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411949- 181588
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81482- 181331
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151289- 241214
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671117