lopetin kaiken

.

erittelyn ja kierrätyksen.
Laitan vain paperin paperi roskikseen, mutta minulle ei tule ilmaisjakelua.
En osta muovikasseja, vaan mukanani on aina itse ommeltu kangaskassi. Hedelmille on oma kangaskassi johon punnitsen.
Sähkön käytön vähensi vuositasolla n. -1270 kwh.
Tuotan 200 kg vähemmän jätettä kun on laskennallinen keskiverto.
Olen lentänyt kerran elämässäni olen nyt 62v. en omista autoa enkä kulje neljällä pyörällä kuin n. alle 1000 km / vuosi.
Siksi lopetin yleis- ja biojätteen erottelun, etten tuota sitä erottelun vaivaan nähden tarpeeksi. Kun katselen nousevaa sukupolvea, he osaavat ihan itse tuhota maailman ympäriltään. Minun maailmani sammuu luonnostaan 15 - 22 vuodessa.

Mukaani en saa mitään, jälkeeni ei jää omia jätekuormia, enkä muita voi kouluttaa.

3

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • game over

      elät ilmeisen täydellisesti. Eli niin tai näin niin maapallo on jo tuhon oma koska ihmisten määrä on tuplaantunut viimeisen 40 vuoden aikana. Tästä voidaan arvioida että vähintään sama tahti jatkuu ja lopulta alkaa sota puhtaasta vedestä ja elintarvikkeista. Jos ei sodassa saada tapettua toisiamme niin sitten syödään toisiansa kun elintarviketuotanto ja jakelujärjestelmät tuhoutuvat. Siinä vaiheessa puutteeseen tottuneet köyhät ovat vahvoilla kun pitää elää puunjuuria pureskelemalla.

    • öoujn öonjm

      Tommy Tberman kuoli just sun ikäsenä. Ite täytin viikko sitten 50, suunnittelen tulevaisuutta lähinnä kädestä- suuhun periaatteella, testamentti tehty jo muutama vuosi sitten.

      Mutta asiassa vähän samoilla linjoilla sun kanssa. Ihminen on ainoa eläinlaji, joka tuhoaa itsensä ja elinympäristönsä tuhoamisen kautta melkoisen paljonkin muita eläinlajeja. Se on se ja sama, paljonko mun auto tuottaa jotain päästöjä. Se on 20 vuotta vanha toimiva, katalysaattorimersu, uutena ostettu. Sellaista autokauppiasta olekkaan, joka saisi myytyä mulle uuden, "vähäpäästöisemmän" tilalle. Outohomma muuten sekin, että toi kuluttaa pensaa vähemmän kuin uusi vastaava malli...

      Koko systeemi meni pilalle teollisessa vallankumouksessa. Sitä ennen ihminen ei saanut paljoakaan pahaa ympäristölleen aikaiseksi. Suuri muutos oli mun mielestä muovin keksiminen ja sen räjähdysmäinen käyttämisen lisääntyminen. Ennen oikeasti kierrätettiin kaikki mahdollinen. Nyt on siirrytty kertakäyttökulttuuriin. "Käytä ja heitä pois". Noin luki superlonisessa pesusienipaketissa, jonka ostin auton pesemistä varten.

      Mä kyllä kierrätän. Kotona kai viis eri roskista ja patterilaatikot jne erikseen. Sekajätettä kahden hengen taloudessa tulee minimaalisesti. Eniten tulee paperia ja pahvia. Melkein yhtä paljon muovia. Ja aivan hämmästyttävä määrä biojätettä. Biojäte, sehän on ravinnetta. Lehtitietojen mukaan suurin osa bio- ja muustakin jätteestä kipataan kaatopaikalla samaan kasaan. Kannattaa kierrättää, joopajoo.

      Yks asia vielä. Olisin tarvinnut pari rautapalkkia mökille. "Kierrättäjiä" on. Mutta käytettyä romurautaa ei juuri kukaan välitä enää. Kierrättäjät nimittäin ostavat halpaan hintaan kaiken romuraudan ja myyvät ne joko ruotsiin tai Kuusankoskelle. Mutta eivät kierrätettäväksi. Tavallinen tallaaja joutuu ostamaan uutta rautaa, koska käytettyä on pirun vaikea löytää. Romusta saa jotain satasen tonnilta kun myy. Kaupassa tonni terästä maksaa aivan älyttömästi. Jeejee "kierrätystä". sehän on vain suuri pisnes joillekin. Ja kannattaa huomata, että "uutena" ostettu teräs on käytännössä käytetystä teräksestä valmistettua.

      Koko "kierrätys" haisee. Kuluttamisen vähentäminen olisi paljon tärkeämpää. Elintarvikkeista luemma puolet menee haaskiin alkutuotannosta lähdettyään. Voe tsiisus.

      En sotke ympäristöäni ja koitan ajatella asioita taloudellisesti, siis elinkaarien ja kustannusten mukaan. Mutta kulutuksen laskeminen on erittäin hankalaa. Se on tehty hankalaksi.

      Kauppakassi minullakin on. Ja tosiaan kierrätän mitä pystyn. Ostan mielelläni käytettyä tavaraa jne. Mutta ei siitä ole hirveästi hyötyä kenellekään. AInoa on, että itsellä säästyy rahaa, kun ei ole mistä kuluttaisi enemmän. En syö reilunkaupan panaaneja. Idioottimaista rahdata laivalla panaaneja toiselta puolen maapalloa. Syön mitä saan halbvalla. Mutta kun sianliha on halvenpaa kuin tomaatti välillä!!! Kumpi ekologisempaa murkinaa. Ja panaaneista tahtoo kuoret jäädä syömättä. Koskahan joku keksii, että tomaatitkin pitää kuoria? Perunoitten ravitsevin osa, kuoret opetetaan jo lapsena heittämään menemään..

      Vituttaa koko "kierrätys".

      • ökn öpikhjn äåö

        Tämä on kans vituttanut suuresti. Olen nyt kotimökilläni. Tämä on siis kakkosasunto, se mitä maatilasta jäi jäljelle tilan jouduttua myyntiin, sen tultua kannattamattomaksi. Oli muutama kanttura, viljaa, juurikasvimaa, pottua sarka, kanoja. Ja niin oli eletty satoja vuosia. Yhtäkkiä se muuttui kannattamattomaksi. Lapset, siis mä ja moni muu kaupunkiin a johonkin tehtaaseen töihin. Paikkakunnalta muuttanut yli puolet ikäluokasta pois, koska täällä on mahdoton elättää itseään.

        Eli mä ostan kaupasta ruokani, monien välikäsien kautta. Pariin kymmeneen vuoteen en ole saanut kunnollisia uusiaperunoita, koska itse en voi niitä "kiireiden" takia viljellä, vaikka pikkasen pottumaata olisikin. Sen sijaan ostan kaupasta kehnolaatuisia ja monien käsien ja välistävetäjien kautta "kotimaisia varhaisperunoita". Piru, tosi kehnoa pottua. Enenpi tulee syötyä italiasta roudatttua makaroonia.

        Ja yks juttu. Jätevesilaki. Mä olen pirun kova saastuttaja ja mun pitää sijopittaa jotain 10 000 euroa jätevesijärjestelmään. Siis kaksi ihmistä on vuodessa pari kuukautta mökillä, tiskaa, paskoo saunoo. Veden kulutus on minimaalista. Käyn aina kusella ruusupuskaan. Mutta olen rikollinen, jos en "laita jätevesiasioitani" kuntoon. Aikanaan oli ulkohuussi ja jokivesi pumpulla. Nyt on vesijohtovesi ja kahdella sakokaivolla varustettu viemäröinti. Otin paikan itselleni 20 vuotta sitten. Kertaakaan ikinä paskakaivoja ei ole tarvinnut tyhjentää.

        Vanhat maat on tietenkin naapurilla viljelyksillä. Se ajattaa rekalla fosforilannoitteita vuosittain pellolle. Se vedätti valtavat kanavat, että pellot kuivaa ja pääsee paria päivää aikaisemmin keväällä pellolle- Ja sitten se pumppaa joesta kasteluvettä koko kesän pellolle, että vilja kasvaa. Haloo, mä olen syyllinen siihen, että meri saastuu ja maapallolta pian loppuu louhittava fosfori!!

        Mainittakoon, että ennen ihmisenpaskakin käytettiin lannoitteeksi. Nyt se pitää jotenkin kemiallisesti käsitellä ja sitten se lasketaan mereen.

        Vittu tässä maailmassa ei ole kerrassaan mitään järkeä.

        Ja viherpiipertäjiä en ala kuuntelemaan. Höh, tappavat kettuja. Sekö muka on luonnonsuojelua. Joo panisivat tuohivirsut jalkaan ja kasvattaisivat ite itunsa ja käyttäisivät pestäviä kuukautissuojia. Perkele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe