Juomaraha Madeiralla

ekaloma

Madeiralla laskussa on ilmeisesti jo lisättynä palveluraha, pitääkö tämän lisäksi jättää vielä tippiä?

5

4033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tippi Portugalissa, mukaanlukien Madeira ja Azorit, on ravintoloissa pääsääntöisesti kymmenen prosenttia palvelun hinnasta. Summaa ei lisätä automaaattisesti laskuun. Kymmenen prosentin tippi pätee ravintoloissa, joissa tarjoilija ottaa tilauksen asiakkaalta pöydässä ja tuo ruoan pöytään.

      Puhtaasti itsepalvelupaikoissa tippiä ei anneta. Joissakin kahviloissa (jotka Portugalissa yleensä myös tarjoavat ruokaaa) saatetaan ottaa maksu tiskillä (pre-pagamento) tilausta annettaessa. Tarjoilija tuo sitten tilauksen pöytään (joka voi olla pelkkä kahvi). Joissakin tällaisissa paikoissa on kassan vieressä pieni rasia, johon voi voi muutaman kymmenen senttiä tipauttaa omantuntonsa mukaan. Samat sentit voi myös jättää pöydälle.

      Kymmenen prosentin tippi annetaan yleensä myös taksinkuljettajalle, edellyttäen että asiakkaalta on pyydetty kohtuullinen maksu, mitä matkailijan on luonnollisesti hankala tietää. Saman suuruinen tippi annetaan usein myös parturille.

    • Madeirallaa

      Mikään pakkohan ei ole jättää juomarahaa, mutta hyvästä palvelusta voi tietty jättää.
      Kannattaa myös katsoa takaisin saadut rahat, ettei tarjoilija on "oma-aloitteisesti" ottanut jo tippiä.
      Samoin kannattaa tarkastaa lasku, että siinä on vain ne tuotteet mitkä on tilannut ja saanut.
      Takseissa esiintyy myös sitä, ettei taksamittaria laiteta päälle, vaan keksitään hinta, joka on
      korkeampi kuin mittarin mukaan ajettu olisi. Mittarin näyttämään hintaan voi sitten laittaa hieman tippiä päälle, jos haluaa.

      • Tiedossa on yksi maa, jossa on pakko jättää tippi ja se on Yhdysvallat.

        Minulla on kokemusta ravintolapalveluista ja niiden laskuttamisesta Portugalisa 16 vuoden ajalta eikä minulla ole valittamista. Viimeiset runsaat kolme vuotta olen asunut maassa. Ravintolalasku on luonnollisesti syytä tarkistaa missä maassa tahansa. En ole koskaan kärsinyt epärehellisyydestä Portugalissa. Tässä maassa on oli aikaisemmin kiva vierailla ja täällä on nyt miellyttävä asua, kun voi luottaa, että asiat tapahtuvat ja että palvelu on keskimäärin ystävällistä.

        Kymmenen prosentin tippi Portugalissa on toimiva nyrkkisääntö.

        Suomalaiset suhtautuvat nuivasti tippiin. Meillä täällä Portugalissa on vielä jäljellä aitoa palvelukulttuuria ja toivon hartaasti, että emme elinaikanani päädy suomalaiseen itsepalvelumeininkiin. Antamalla tipin ja vielä iloisella mielellä pyrin osaltani varmistamaan palvelukulttuurin säilymisen uudessa kotimaassani.


      • asdfgh?

        Käytän aina taksia kun liikun madeiralla.Yleensä tulen keskustasta hotelliin.Osoitteeksi annan hotellini naapuri osoitteen,sillä siihen maksaa vain 3.80.Hotellini eteen 6.00.Eihän tuo rahallisesti ketään kaada,mutta...


      • sellainen hotelli
        asdfgh? kirjoitti:

        Käytän aina taksia kun liikun madeiralla.Yleensä tulen keskustasta hotelliin.Osoitteeksi annan hotellini naapuri osoitteen,sillä siihen maksaa vain 3.80.Hotellini eteen 6.00.Eihän tuo rahallisesti ketään kaada,mutta...

        mikä sellainen hotelli on johon noin suuri ero tulee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe