Automaattiohjaus

mulle myös,

Peräsinohjauksella varustettuun veneeseen olis hankinnssa Lowrance Elite5 ja Simrad tp22. Näissä molemmissahan on NMEA valmius, keskusteleeko nämä heti suoraan kun vaan laittaa sopivan kaapelin väliin. Olen yrittänyt googlata käyttöohjeita molemmista, mutta ei ole oikeen tuo Lontoon kieli hallussa. Sen oon saanu selville että menee Lowrancen antamaan pisteeseen, mutta meneekö reittiä pitkin, siis ottaa sorron huomioon ja korjailee linjaa, entä ajaako useamman pisteen reittejä, pitääkö kuitata pisteellä vai älyääkö mennä itestään uuteen suuntaan. Lisäksi, mitä tapahtuu jos vene vaan ei käänny riittävästi vaikka pilotti yrittää, jurraako pilotti vaan peräsintä vasten, vai pitääkö pilotin asennuksessa ottaa huomioon että pilotin raja tulee vastaan ennen peräsimen rajaa. Toiseksi, mitä sitten tapahtuu jos paatti ei käänny, esim tuuli painanut keulan 180 astetta aiotusta suunnasta, ?? meneekö pää sekaisin lopullisesti.
Kiitos vastaajalle, kellä kokemusta olis moisista vehkeistä.

20

2011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molemmat omistanut

      Raymarine ajaa pitkin trackkia, huomioiden sorron ja virran ja se vaatii kuitenkin kuittauksen ennen seuraavaan pisteeseen kääntymistä. Kanadalainen ComNav merkkinen pilotti ajaa koko reitin alusta loppuun ilman kuittausta ja se on parempi, koska kääntötoimenpide alkaa käytännössä, se näyttää seur pisteen 0,02 mpk ennen pistettä, ei vaadi kuittausta, kääntö tapahtuu heti 0,00:ssa. Raymarinen pilotilla menee aina yli pisteen, koska se ilmoittaa seuraavan pisteen 0,00:ssa, kuittauksen aikana vene menee yli 0,02mpk, jolloin koukkaus on isompi. Valitettavasti Com Navia ei enää myydä Suomessa. Kysy Tanskasta

    • Molemmat omistanut

      kääntää loppujen lopuksi aika vähän peräsintä, eikä sillä pysty tekemään jyrkkiä mutkia. SikSakkia ajavat ovat kalleimpia. Kyllä pilotti yrittää palata alkuperäiseen suuntaan, mutta kannattaa kääntää paatti käsin oikeaan suuntaa ja sitten pilotti uudestaan päälle. Jos pilotille antaa käskyn ajaa GPS:n mukaan, kepsistä valitaan ensin määränpää ja sitten se lähettää NMEA:lla ohjailutiedot, jota pilotti ymmärtää. Jos pilotti peräsimen kääntää vasten topparia, on viisaampi toiminta keskeyttää painamall esim. Standby näppylää. Pilotti on toiseksi viimeinen kapine, mikä myydään paatistani ennen potkuria

      • Olet aluksen päällikkönä velvollinen ylläpitäämän tähystystä "kaikin käytettävissä olevin keinoin". Kyseinen lainkohta edellyttää mm. tutkan päällä pitämistä kirkkaallakin säällä (jos ollaan todella tarkkoja), joten ei se käännöksen kuittaaminen voi olla ylitsepääsemätön asia?!?


      • Molemmat omistanut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olet aluksen päällikkönä velvollinen ylläpitäämän tähystystä "kaikin käytettävissä olevin keinoin". Kyseinen lainkohta edellyttää mm. tutkan päällä pitämistä kirkkaallakin säällä (jos ollaan todella tarkkoja), joten ei se käännöksen kuittaaminen voi olla ylitsepääsemätön asia?!?

        pitää tähystää, ei kai vastuullinen veneilijä laiminlyö tähystystä, vaikka pilotti ajaakin koko reitin kuittaamatta. Voiko jossain(ruuhkasuomessa) olla niin typeriä veneilijöitä, että painaa pilotin päälle ja menee nukkumaan. Ongelma on se runsaan 50 m:n koukkaus, jonka nykyinen pilotti tekee kääntöpisteellä. Pidän sitä huonompana, että pilotti ajaa entistä suuntaa, jos et kuittaa, sen sijaan että jatkaisi uudelle WPT:lle. PS. ajoin 9v pilotilla, joka ei vaadi kuittaamaan, joten luulisin tietäväni jotain pilotilla ajamisesta


      • Molemmat omistanut kirjoitti:

        pitää tähystää, ei kai vastuullinen veneilijä laiminlyö tähystystä, vaikka pilotti ajaakin koko reitin kuittaamatta. Voiko jossain(ruuhkasuomessa) olla niin typeriä veneilijöitä, että painaa pilotin päälle ja menee nukkumaan. Ongelma on se runsaan 50 m:n koukkaus, jonka nykyinen pilotti tekee kääntöpisteellä. Pidän sitä huonompana, että pilotti ajaa entistä suuntaa, jos et kuittaa, sen sijaan että jatkaisi uudelle WPT:lle. PS. ajoin 9v pilotilla, joka ei vaadi kuittaamaan, joten luulisin tietäväni jotain pilotilla ajamisesta

        Tarvitset automaattiohjausta "ruuhkasuomessa", keskimääräisesti teet yhden väistön minuutissa (eikä autopilootti väistä)..

        Ja avomerellä, eli olosuhteissa joissa siitä on hyötyä, niin 50 metrin koukkauksella ei ole merkitystä.


      • Molemmat omistanut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tarvitset automaattiohjausta "ruuhkasuomessa", keskimääräisesti teet yhden väistön minuutissa (eikä autopilootti väistä)..

        Ja avomerellä, eli olosuhteissa joissa siitä on hyötyä, niin 50 metrin koukkauksella ei ole merkitystä.

        Valittaja sun juttus


      • Molemmat omistanut kirjoitti:

        Valittaja sun juttus

        Miten käytät sitä, ja miten se helpottaa veneilyä saaristo-olosuhteissa/tekee siitä turvallisempaa?


      • molemmat omistanut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Miten käytät sitä, ja miten se helpottaa veneilyä saaristo-olosuhteissa/tekee siitä turvallisempaa?

        esim. siten, että se ajaa paremmin kuin sinä. Jos joku tulee vastaan, painat vaan 10 ja kun vastaantulija on mennyt, painat -10 ja olet edelleen samalla kurssilla. Äläkä tee enää niin tyhmiä kysymyksiä,Valittaja.


      • molemmat omistanut kirjoitti:

        esim. siten, että se ajaa paremmin kuin sinä. Jos joku tulee vastaan, painat vaan 10 ja kun vastaantulija on mennyt, painat -10 ja olet edelleen samalla kurssilla. Äläkä tee enää niin tyhmiä kysymyksiä,Valittaja.

        Niin silloinhan sen pitäisi olla pakollinen kaikissa veneissä.

        Anteeksi vain, mutta etenkin liukuvassa veneessä on huomiotava mm. muiden veneiden peräaallot (tai yli 40 jalkaisissa se ei enään ole tärkeää).

        Ja miksi laivoja ohjataan käsipelillä ahtaissa paikoissa, vaikka niiden autopilootit/navigointiärjestelmät ovat hieman eri luokkaa kun sinun leikkikalusi, joka 99 % todennäköisyydellä on takoitettu avomeriolosuhteisiin?

        Sinulla on muutenkin aika paljon opittavaa navigoinnista. Jos kriteerinä on että autopilootti ajaa käännökset 50 m tarkkuudella, niin tuo esittämäsi toimintatapa toimii juuri päin vastoin. Eli jos painat ensin 10 ja minuutin kuluttua -10, niin olet kyllä oikealla kurssilla, mutta sivussa reittilinjasta. Tuossa tilanteessa joudut ensin painamaan sen 10, sitten -20, ja kun olet saavuttanut reittilinjan 10. Toki joudut huomioimaan veneen kääntösäteen ja tuulen aiheuttaman sorron jotta osaat painaa sitä nappia oikeaan aikaan. Eli olisiko käsinohjaaminen kuitenkin helpompaa?

        Ja nythän puhutaan nimenomaan saaristoväylistä, joilla on kesällä inakin kohtuullisen vilkas liikenne.


      • Molemmat omistanut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Niin silloinhan sen pitäisi olla pakollinen kaikissa veneissä.

        Anteeksi vain, mutta etenkin liukuvassa veneessä on huomiotava mm. muiden veneiden peräaallot (tai yli 40 jalkaisissa se ei enään ole tärkeää).

        Ja miksi laivoja ohjataan käsipelillä ahtaissa paikoissa, vaikka niiden autopilootit/navigointiärjestelmät ovat hieman eri luokkaa kun sinun leikkikalusi, joka 99 % todennäköisyydellä on takoitettu avomeriolosuhteisiin?

        Sinulla on muutenkin aika paljon opittavaa navigoinnista. Jos kriteerinä on että autopilootti ajaa käännökset 50 m tarkkuudella, niin tuo esittämäsi toimintatapa toimii juuri päin vastoin. Eli jos painat ensin 10 ja minuutin kuluttua -10, niin olet kyllä oikealla kurssilla, mutta sivussa reittilinjasta. Tuossa tilanteessa joudut ensin painamaan sen 10, sitten -20, ja kun olet saavuttanut reittilinjan 10. Toki joudut huomioimaan veneen kääntösäteen ja tuulen aiheuttaman sorron jotta osaat painaa sitä nappia oikeaan aikaan. Eli olisiko käsinohjaaminen kuitenkin helpompaa?

        Ja nythän puhutaan nimenomaan saaristoväylistä, joilla on kesällä inakin kohtuullisen vilkas liikenne.

        seurustelu menee juupaseipäs asteelle, joten se loppuu minun osaltani tähän, mutta kyllä sinä Valittaja olit oikeassa yhdessä asiassa, pilotti pitäisi olla joka veneessä, muut mielipiteet olivat vain sinun mielipiteitäsi, joilla ei ole paljon tekemistä käytännön kanssa.


      • Joystick perseessä
        Molemmat omistanut kirjoitti:

        seurustelu menee juupaseipäs asteelle, joten se loppuu minun osaltani tähän, mutta kyllä sinä Valittaja olit oikeassa yhdessä asiassa, pilotti pitäisi olla joka veneessä, muut mielipiteet olivat vain sinun mielipiteitäsi, joilla ei ole paljon tekemistä käytännön kanssa.

        No kyllä automaattiohjaus saaristossa perämoottoriveneessä on VITSI.
        Huolestuttaa nykyveneilijöitten taso.....


      • Molemmat omistanut
        Joystick perseessä kirjoitti:

        No kyllä automaattiohjaus saaristossa perämoottoriveneessä on VITSI.
        Huolestuttaa nykyveneilijöitten taso.....

        jäi kirjoittamatta, että koppiveneessä, eikä niissäkään kaikissa, mutta 7m ja siitä ylöspäin.


      • Molemmat omistanut kirjoitti:

        jäi kirjoittamatta, että koppiveneessä, eikä niissäkään kaikissa, mutta 7m ja siitä ylöspäin.

        Että 15 metriä, tai 15.000 kg, ja siitä ylöspäin?


    • dxere5

      Tämän mukaan pilotti ajaa pisteeseen mutta ei reittiviivaa pitkin.

      The Simrad TP22 and Sirmad TP32 Tillerpilots offer easy interfacing to external devices using Simrad’s proprietry network system, SimNet. When interfaced, enhanced options such as sail to wind or sail to waypoint are easily accessed via the key pad. The recommendations assume typical coastal sailing conditions and in circumstances where extended voyages or more extreme weather conditions are expected, the choice of a higher specification pilot is recommended including the full range of Simrad below deck pilots.
      Jos haluat ajaa reittiviivaa tarvitset esimerkiksi AP28 Marine Autopilot ohjausyksikön ( Maritim 750€).

      • mulle myös,

        Näinkö on, ettei mene reittiä pitkin, eikö mene silloinkaan jos gepsi antaa nmea tietoa sille, kuten tuossa alussa kyselin.
        vai tarkoititko vain pelkkää simrad tp 22:sta


      • cef6
        mulle myös, kirjoitti:

        Näinkö on, ettei mene reittiä pitkin, eikö mene silloinkaan jos gepsi antaa nmea tietoa sille, kuten tuossa alussa kyselin.
        vai tarkoititko vain pelkkää simrad tp 22:sta

        En tiedä mutta noin ymmärsin kun luin ohjeet, TP22 ja AP28. Kannattaisi varmaankin kysellä Simradin edustajlta.
        Lowrance Elite-5 Gold Fishfinder/Chartplotter: osaako tämä lähettää ohjaussuuntaa ja yleensä reittiajo tarvitsee kompassitietoa veneen ohjaussuunnasta.


      • plips
        cef6 kirjoitti:

        En tiedä mutta noin ymmärsin kun luin ohjeet, TP22 ja AP28. Kannattaisi varmaankin kysellä Simradin edustajlta.
        Lowrance Elite-5 Gold Fishfinder/Chartplotter: osaako tämä lähettää ohjaussuuntaa ja yleensä reittiajo tarvitsee kompassitietoa veneen ohjaussuunnasta.

        että se tarvii paikkatietoa, eikä näin ollen tee kompassitiedolla mitään.


      • dftrfg65
        plips kirjoitti:

        että se tarvii paikkatietoa, eikä näin ollen tee kompassitiedolla mitään.

        Joo, kompassi ei ole näköjään pakollinen, tällöin vain ei ole tietoa ohjaussuunnasta.
        , mutta ploterin pitää osasata lähettää NMEA APA tai APB komentoja, joita autopilotti ymmärtää.
        Esim. ilmainen SeaClear tekee tämän.


      • taas tätä hommaa
        dftrfg65 kirjoitti:

        Joo, kompassi ei ole näköjään pakollinen, tällöin vain ei ole tietoa ohjaussuunnasta.
        , mutta ploterin pitää osasata lähettää NMEA APA tai APB komentoja, joita autopilotti ymmärtää.
        Esim. ilmainen SeaClear tekee tämän.

        no jos plotteri tietää että ollaan pisteessä x;y ja pitäsi mennä pisteeseen xx;yy niin kyllä se plottri tietää missä se xx;yy on.
        siihen ei tarvi kompassia eikä suuntaa, paitsi jos joku haluaa katsoa kompassia että tietää mihin ollaan menossa, plotterihan näyttää kyllä kuskille suunnan, jos sekään ei tiedä mihin on menossa.


      • -Mika-
        taas tätä hommaa kirjoitti:

        no jos plotteri tietää että ollaan pisteessä x;y ja pitäsi mennä pisteeseen xx;yy niin kyllä se plottri tietää missä se xx;yy on.
        siihen ei tarvi kompassia eikä suuntaa, paitsi jos joku haluaa katsoa kompassia että tietää mihin ollaan menossa, plotterihan näyttää kyllä kuskille suunnan, jos sekään ei tiedä mihin on menossa.

        Ilman kompassia se pilotti ei tiedä veneen keulasuuntaa, joten se ei yleensä osaa silloin ajaa ollenkaan!!! Näkeehän se tavallaan sen, että tässä ollaan ja tonne pitäisi mennä, mutta ilman tietoa siitä, minne veneen keula osoittaa se ei voi tehdä ohjauspäätöksiä.

        Kaikki pilotit toimii siten, että pääasiallinen informaationlähde on fluxgate-kompassi, joka on siihen pilottiin liitetty tai jopa yhdysrakenteinen. Gepsi antaa vaan lisäksi todellisen kulkusuunnan, yleensä XTE-tietona (Eli tietona siitä, paljonko ollaan sivussa suunnitellusta reitistä) ja sen avulla se pilotti osaa sitten ottaa huomioon sorron ja merivirtojen vaikutukset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe