Osaisiko joku auttaa ? Jonkin aikaa sitten tietokoneeni meni rikki ja joutui huoltoon. Huollossa vaihdettiin kiintolevy ja uusi näytönohjain, samalla päivitin näytönohjaimen tehokkaammaksi. Mutta koneen käyttöä hankaloittaa outo jumiutumisongelma. Kun olen käyttänyt konetta jonkin aikaa (aika vaihtelee reilusti, mutta ongelma saattaa ilmetä pian käynnistyksen jälkeen) se vain jämähtää täysin. Grafiikka jämähtää paikalleen, äänet pysähtyvät, hiiren osoitin ei liiku eikä reagoi nappeihin. Edes CTRL-ALT-DEL ei toimi. Ainoa keino tilanteessa on painaa reset-nappia tai virtakytkintä. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kone taas toimii aikansa kunnes taas jämähtää.
Ajattelin ongelman johtuvan prosessorin kuumenemisesta, mutta kun kone voi jämähtää jopa pian käynnistyksen jälkeen oltuaan hyvän tovin sammuksissa (jolloin sen ei pitäisi olla kuuma) ja resetoinnin jälkeen toimii taas hyvän tovin ennen jumahdusta, se ei vaikuta uskottavalta. Ja Core Tempin mukaan viimeisimmällä kerralla korkein lämpötila molemmilla ytimillä (Core 2 Duo E6600) oli 37 astetta, joten se ei tunnu uskottavalta. Ajoin myös MemTestin (epäilin muistivirhettä) mutta testi meni läpi.
Voisiko ongelma olla virtalähteessä ? Koneessa on vielä alkuperäinen 480 watin virtalähde, joka ehkä ei kunnolla saa puskettua virtaa prosessorille, muisteille (2 gigaa), kahdelle kiintolevylle (SATA), tehokkaalle grafiikkakortille (GeForce 250 GTS) ja polttavalle DVD-asemalle. Vanha grafiikkakortti (GeForce 8600) kenties kulutti sen verran vähän ettei virtalähde joutunut koville. Tai sitten virtalähde vain alkaa vanheta (kone on muistaakseni hankittu joskus vuonna 2007).
Outo jumiutumisongelma
5
175
Vastaukset
- The Real J.
480 watilla pyörii vaikka ydinvoimala.
- .
Ubuntu, se on hyvä.
Voihan se virtalähdekin olla, mutta epäilen. Kyllä nuo watti määrät pitäisi riittää.
Itse epäilisin näytönohjainta. Kokeile asentaa sen ajurit uudestaan
http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gts_250_us.html
Pyöriikö näytönohjaimen oma tuuletin? Jos ei tuo ajurien päivitys auta niin itse veikkaisin lämpöongelmaa näytönohjaimessa tai voi olla ihan fyysinenkin vika siinä.- The Real J.
sfinski80 kirjoitti:
Voihan se virtalähdekin olla, mutta epäilen. Kyllä nuo watti määrät pitäisi riittää.
Itse epäilisin näytönohjainta. Kokeile asentaa sen ajurit uudestaan
http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gts_250_us.html
Pyöriikö näytönohjaimen oma tuuletin? Jos ei tuo ajurien päivitys auta niin itse veikkaisin lämpöongelmaa näytönohjaimessa tai voi olla ihan fyysinenkin vika siinä.En usko että vika on ajureissa. Sama ongelma tapahtuu sekä Linuxissa että Windowsissa ja koska jumiutumiseen menevä aika vaihtelee niin paljon (käynnistyksen jälkeen muutamasta minuutista yli tuntiin) on aika vaikea kuvitella ajurien aiheuttavan sitä. Ja koska jumiutuminen saattaa tapahtua jo muutaman minuutin päästä käynnistyksestä koneen oltua hyvän aikaa sammutettuna en usko sen johtuvan myöskään näytönohjaimen kuumentumisesta.
Vaikka 480 watin powerin pitäisikin riittää tuolle voisiko olla että poweri itsessään alkaa hajota ? Powerit eivät ole ikuisia ja muistan vanhasta kokemuksesta että Amigallani kävi samoin (kone alkoi sekoilla) kun poweri ei toiminut enää kunnolla. Jos poweri ei pysty aina pistämään kunnolla virtaa se voisi aiheuttaa jumiutumisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604686Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362159Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti511678- 1781659
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1651537Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2781372Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1981219- 871142
- 2041136
- 651094