Kuljetusala on ihan syvältä

oukkidoukki

Erään tuttavani "repiytymistä" rahtarina olen tässä jonkin aikaa seuraillut ja eipä unelmahommalle vaikuta. Työvuorot järkijään 15 tuntisia, lähdöt keskellä yötä..muuhumpa ei aikaa jääkään kuin nukkumiseen.

Eipä ole ihme jos onnettomuuksia sattuu, ei kukaan jaksa painaa useaa päivää peräkkäin tuommoisia vuoroja yhtäkyytiä vaikka kuinka perustellaan että eihän siinä sitä varsinaista ajoaikaa ole ylitse lain salliman. Vissiin sitä ei rasitu jos kuormailee tai muuta puuhailee.

Itsenäisenä yrittäjänä jos edes toimisi niin jotenkin ymmärtäisin vaan ison firman palkkalistoilla "riehuu"

Paskaa hommaa, ei kannata haaveilla kenenkään

6

1951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahma™

      ...että koko autoala on ihan perseestä!

      kovinpa yrität antaa synkän kuvan koko kuljetusalasta :)

      Mikä ahistaa ?

      • oukkidoukki

        ..ole koko auto- eikä varmaan kuljetusalakaan perseestä, etenkään niillä jotka tekee siellä jotain muuta kun rahtaa palkkakuskina

        Silti uskon että ylipitkät vuorot on alalla enemmän sääntö kuin poikkeus, tai jos olen väärässä niin korjatkoon joku jolla oikeasti on asiasta tietoa. Moni varmaan saattaisikin olla kiinnostunut sellaisesta firmasta työpaikkana, jossa ei kuskien tarvi painaa ihan elukkana..


      • hese
        oukkidoukki kirjoitti:

        ..ole koko auto- eikä varmaan kuljetusalakaan perseestä, etenkään niillä jotka tekee siellä jotain muuta kun rahtaa palkkakuskina

        Silti uskon että ylipitkät vuorot on alalla enemmän sääntö kuin poikkeus, tai jos olen väärässä niin korjatkoon joku jolla oikeasti on asiasta tietoa. Moni varmaan saattaisikin olla kiinnostunut sellaisesta firmasta työpaikkana, jossa ei kuskien tarvi painaa ihan elukkana..

        Kun olen ollut alalla yli 35v,lukuisissa taloissa,
        käsittäen linja,kappaletavara,öljy bitumi,teolli-
        suuskemikaalit,sekä n.6v ulkomaan ajossa, niin
        on tullut kokemusta vähän joka alalta.
        Sanoisin tähän näin, että pääsääntöisesti,
        kuljetusliikkeissä ei noudateta ajo-ja lepoaika-
        säännöksiä, jotka ajavat niin sanoittuja pitkiä
        linjoja, joissa mies ei vaihdu kesken linjan.
        Takavuosina, silloin kun oli isoja kuljetus-
        liikkeitä,mm.Pynnönen,Vähälä,Nyholm,Kuusisto jotka
        hoitivat pitkänmatkan tavaraliikenteen, oli aina-
        kin palkanmaksu sopimuksien mukainen, vaikkakin
        päivän pituudet venyivätkin pitkiksi.
        Sitten vapautui reilu 10 vuotta liikenneluvat,
        alkoi helvetinmoinen kilpailu, alalle alkoi tulla
        kaikenlaista "yrittäjää" jotka surutta polki
        rahtitason alas, jotta sai jollain tavoin keikkaa
        ajettua, vaikka -merkkisenä.Ja kun nämä
        "yrittäjäparat" eivät muussa pysty tinkimään,
        ainoastaan rengin palkanmaksussa, siitä muodostuu
        tämän alan noidankehä.Monessa pikkutalossa eivät
        rengit uskalla nostaa haloota palkastaan, vaan
        tekevät kaikennäköisillä, urakka-kilometri-päivä-
        palkoilla, joissa ei oteta huomioon tunteja,
        vaan vuorokausi tai viikkoperiodilla.Otan esim.
        kuski ajaa kilometritaksalla, joka on alk.10 sent-
        tiä/km pitäen sisällään kaikki olosuhdelisät,
        (yö-ilta, yli-pyhätyö), jos joutuu venttaamaan,
        liksaa ei tule lainkaan, koska ei tule kilometrejä.Toinen esim. päiväpalkka; 9h a/9E pr/vrk,
        eikä mitään muuta,vaikka vuorokaudessa on 24h!!!
        Tämä on huomattavasti alle liittojen välisten
        sopimusten, laskekaa hyvät ihmiset,meillä on jo
        "virolaiset" puikoissa!!!!Sorry tuli pitkähkö stoori, mutta tosi.


      • ahma™
        hese kirjoitti:

        Kun olen ollut alalla yli 35v,lukuisissa taloissa,
        käsittäen linja,kappaletavara,öljy bitumi,teolli-
        suuskemikaalit,sekä n.6v ulkomaan ajossa, niin
        on tullut kokemusta vähän joka alalta.
        Sanoisin tähän näin, että pääsääntöisesti,
        kuljetusliikkeissä ei noudateta ajo-ja lepoaika-
        säännöksiä, jotka ajavat niin sanoittuja pitkiä
        linjoja, joissa mies ei vaihdu kesken linjan.
        Takavuosina, silloin kun oli isoja kuljetus-
        liikkeitä,mm.Pynnönen,Vähälä,Nyholm,Kuusisto jotka
        hoitivat pitkänmatkan tavaraliikenteen, oli aina-
        kin palkanmaksu sopimuksien mukainen, vaikkakin
        päivän pituudet venyivätkin pitkiksi.
        Sitten vapautui reilu 10 vuotta liikenneluvat,
        alkoi helvetinmoinen kilpailu, alalle alkoi tulla
        kaikenlaista "yrittäjää" jotka surutta polki
        rahtitason alas, jotta sai jollain tavoin keikkaa
        ajettua, vaikka -merkkisenä.Ja kun nämä
        "yrittäjäparat" eivät muussa pysty tinkimään,
        ainoastaan rengin palkanmaksussa, siitä muodostuu
        tämän alan noidankehä.Monessa pikkutalossa eivät
        rengit uskalla nostaa haloota palkastaan, vaan
        tekevät kaikennäköisillä, urakka-kilometri-päivä-
        palkoilla, joissa ei oteta huomioon tunteja,
        vaan vuorokausi tai viikkoperiodilla.Otan esim.
        kuski ajaa kilometritaksalla, joka on alk.10 sent-
        tiä/km pitäen sisällään kaikki olosuhdelisät,
        (yö-ilta, yli-pyhätyö), jos joutuu venttaamaan,
        liksaa ei tule lainkaan, koska ei tule kilometrejä.Toinen esim. päiväpalkka; 9h a/9E pr/vrk,
        eikä mitään muuta,vaikka vuorokaudessa on 24h!!!
        Tämä on huomattavasti alle liittojen välisten
        sopimusten, laskekaa hyvät ihmiset,meillä on jo
        "virolaiset" puikoissa!!!!Sorry tuli pitkähkö stoori, mutta tosi.

        ne on "talkoomiehet" erikseen :)

        10 tai 11€ tunti kuin tunti, tai muutama centti per kilsa.

        sitte tehään töitä kuin hullut että tienataan edes sama minkä TESsimiehet!


    • MIES VAAM

      JOS ON TOI C - JA CE KORTTI JOSKUS NIIN AJELISIN MUUTTOKEIKOILLA KORKEASTAAN

      • <<<<

        JOS ITTE AJAIS NIIN VOLVOA.SCANIAA.SISUA.MANIA.IVECOA.DAFFIA.RENAULTTIA.SISUA.VOLVOA.MERCEDES-BENZIÄ.SISUA.MANNIA JA IVECOA JA SITTEN VIELÄ VOLVOA JA SITTEN VIELÄ AJAISI SATAMASTA MERSULLA.VOLVOLLA.SISULLA.SCANIALLA JA VOLVOLLA JA SITTEN IVECO YHDISTELMÄREKALLA JA PERÄVAUNU PERÄSSÄ JA SITTEN VIELÄ SISU-YHDISTELMÄLLÄ MIES AJAISI LAIVASTA ULOS JA SITTEN TAAS FINNLINESIN ALUKSEN KIDASTA UKKO AJAISI ULOS MM MERCEDEKSELLÄ JA VOLVOLLA JA SCANIALLA JA SISULLA JA JOSKUS UKKO NUKKUISI REKKAPARKISSA JA JOISI KOKISTA JA LÄHTISI AAMUTUIMAAN KOHTI SATAMAA JA SIELTÄ SITTEN LAIVAAN


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3984
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2363
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2220
    7. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1949
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1582
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1487
    Aihe