lasiaisen samentumat

Äsyttävä ja harmiton

Hei!

Miten näiden lasiaisten samentumien kanssa "tulee toimeen"? Todella ärsyttävä vaiva, kummassakin silmässä on samentumat suoraan näkökentän alueella, joten ne seuraavat minua joka ikisellä taustalla (eli ei mitään eroa, katsonko tekstiä vaaleaa pintaa tai jotain tummaa pintaa vasten.

Kaipailen kohtalotovereilta käytännön kokemuksia, miten samentumien kanssa pärjää.

5

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n pw9

      minkäs ikäinen olet? onko samentumat olleet kauankin, onko sulla monta niitä?

      • ap jatkaa

        Pitkään (yli 10 v) ovat olleet, ja todettu silmälääkärissä vaarattomiksi. Nyt on vain toisen silmän samentumat juuri tarkan näön alueella, ja todella häiritsevät. En tiedä, miten näiden kanssa oppii elämään siten, ettei näihin kiinnitä huomiota koko ajan.


      • silmätutkija
        ap jatkaa kirjoitti:

        Pitkään (yli 10 v) ovat olleet, ja todettu silmälääkärissä vaarattomiksi. Nyt on vain toisen silmän samentumat juuri tarkan näön alueella, ja todella häiritsevät. En tiedä, miten näiden kanssa oppii elämään siten, ettei näihin kiinnitä huomiota koko ajan.

        Itsepähän olet samentumasi hankkinut. Lasiaisen samentumat johtuvat lähes yksinomaan vaarallisten lääkkeiden (esim. astmalääkkeiden) tai huumeiden käytöstä. Oletko syönyt jotain lääkkeitä? Entäs onko sinulla muita silmävaivoja? Myös hoitamattomat silmävaivat voivat aiheuttaa silmälihaksiin ajan myötä "kramppeja", ja tällöin silmät ovat jatkuvasti lihasjännityksessä, mikä saattaa edesauttaa näiden samentumien syntyä.

        Samentumiin ei ole nykyään toimivaa hoitoa. Toki on olemassa laiaisen poisto-operaatioota tai laser-leikkauksia, mutta näiden hyöty on lähinnä minimaalinen ja komplikaatioriskit ovat huomattavia (käytännössä kaikille tulee joitakin komplikaatioita).

        Tärkeintä on ajatella elämän myönteisiä asioita ja yrittää unohtaa samentumat. Voi olla vaikeaa, mutta turha niitä on jäädä kotiinkaan murehtimaan. Elämä lyhenee kuitenkin joka sekunti.


      • fkoseifs
        silmätutkija kirjoitti:

        Itsepähän olet samentumasi hankkinut. Lasiaisen samentumat johtuvat lähes yksinomaan vaarallisten lääkkeiden (esim. astmalääkkeiden) tai huumeiden käytöstä. Oletko syönyt jotain lääkkeitä? Entäs onko sinulla muita silmävaivoja? Myös hoitamattomat silmävaivat voivat aiheuttaa silmälihaksiin ajan myötä "kramppeja", ja tällöin silmät ovat jatkuvasti lihasjännityksessä, mikä saattaa edesauttaa näiden samentumien syntyä.

        Samentumiin ei ole nykyään toimivaa hoitoa. Toki on olemassa laiaisen poisto-operaatioota tai laser-leikkauksia, mutta näiden hyöty on lähinnä minimaalinen ja komplikaatioriskit ovat huomattavia (käytännössä kaikille tulee joitakin komplikaatioita).

        Tärkeintä on ajatella elämän myönteisiä asioita ja yrittää unohtaa samentumat. Voi olla vaikeaa, mutta turha niitä on jäädä kotiinkaan murehtimaan. Elämä lyhenee kuitenkin joka sekunti.

        Täällä taas asiantuntija kirjoittelee eikä tiedä hevon persettä mistään, tarkoituksena vaan masentaa ja lietsoa pelkoa. Alkuperäiselle, googleta floaters tai lasiaissamentumat ja etsi tietoa, sitä kyllä riittää. Ja todellakin, leikkauksella samentumista pääsee eroon jos ne niin vaivaavat.


    • älkää uskoko kaikkea

      Nim. silmätutkija, miksi kirjoitat kun et ilmeisesti tiedä asiasta mitään? Lasiaisen samentumat eivät johdu lääkkeiden eikä huumeiden käytöstä. Tarkista tietosi esim. googlaamalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe