Mikkelin murre

hemmi

Miksi mikkeliläiset puhuu"miä,siä", tietääkö kukaan kertoa parempaa taustaa murre asialle,
karjalassa sanotaan mie ,sie. täällä miä,siä,
onko muita ns mikkelin murteen erikoisia sanoja,kertokaa, olemme muuttaneet vuosi sitten tänne.

41

11596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miä

Itse olen asunut mikkelissä 2,5 vuotta ja hämäläisen korvaan on kalskahtanut muutamat sanat tai sanonnat. Esim "kehtaaminen" on täällä "viitsimistä", kun taas muualla enemmän sitä nolostuskehtaamista. Ja "kehtuuttaa" tarkoittaa taas että "laiskottaa"...outoa...mutta kaikkeen oppii, ja itsekin olen joskus jopa sortunut kehtuuttamiseen :)

• hineetä

Hyvä, kun joku muukin pohtii Mikkelin omaa murretta. Itse näin alkuperäisenä mikkeliläisenä, tosin jo nuorena tyttönä Hämeeseen valitettavasti muuttaneena sanoisin, että miä ja siä johtuu siitä, että Mikkeli sijaitsee karjalaisen Lappeenrannan ja savolaisen Kuopion välimaastossa.

Kuopiossa sanotaan minä ja sinä, Lappeenrannassa mie ja sie. Siitä on sitten tullut tällainen kompromissi, kun mikkeliläiset taitavat olla vähän savolaisen ja karjalaisen sekoituksia tai välimuotoja?

jokainen kunnon mikkeliläinen tietää, että on olemassa sana hinee, joka tarkoittaa mukavaa ja kivaa. Jokin on hineetä. Se lienee yksi alkuperäisimmistä ainoastaan Mikkelissä käytetyistä sanoista.

• suxc
        hineetä kirjoitti:

Hyvä, kun joku muukin pohtii Mikkelin omaa murretta. Itse näin alkuperäisenä mikkeliläisenä, tosin jo nuorena tyttönä Hämeeseen valitettavasti muuttaneena sanoisin, että miä ja siä johtuu siitä, että Mikkeli sijaitsee karjalaisen Lappeenrannan ja savolaisen Kuopion välimaastossa.

Kuopiossa sanotaan minä ja sinä, Lappeenrannassa mie ja sie. Siitä on sitten tullut tällainen kompromissi, kun mikkeliläiset taitavat olla vähän savolaisen ja karjalaisen sekoituksia tai välimuotoja?

jokainen kunnon mikkeliläinen tietää, että on olemassa sana hinee, joka tarkoittaa mukavaa ja kivaa. Jokin on hineetä. Se lienee yksi alkuperäisimmistä ainoastaan Mikkelissä käytetyistä sanoista.

tästä voisi jutella lisääkin...kertokaa enemmän.

• Niin miustakin
        suxc kirjoitti:

tästä voisi jutella lisääkin...kertokaa enemmän.

Olen samaa mieltä, aihe on mielenkiintoinen, oman synnyinkunnan murre. Paha vain, että en itse ainakaan enää juuri muista mitään erikoista, kun siitä on niin kauan, kun asuin Mikkelissä.
        Kertokaa nyt ihmeessä, onko nyky-Mikkelissä yhä hyviä murrejuttuja? Onko muita kuin tämä yhden nimimerkin mainitsema hinee?
        Näyttelijä Aake Kalliala on kotoisin Mikkelistä ja aina kun katselee Kotikatua, tulee jotenkin kotoinen olo, vaikka mies ei sarjassa todellakaan mitään mikkeliä puhukaan. Mutta on siinä puheessa yhä tuttu nuotti. Kuopiolaisen, mikkeliläisen, jyväskyläläisen yms. tunnistaa heti tuolla maailmalla, jokaisella on oma nuottinsa.

• ööhlkgknghhgehhghhhh
        hineetä kirjoitti:

Mikkelin oma murre johtuu siitä että mikkeliläiset on sisäsiitoisia juntteja.Hinee voiko tyhmenpää sanaa enää olla?

• miä..

kehtoo, elä siä, paa tupaakka! Nämä nyt ensin tuli mieleen, ei ikinä Mikkeliin!

• mikkelissä asuva

mun mielestä tää miä, siis joka pohjautuu karjalan murteeseen on nii ku karjalanmurretta joka on muovautunu kaupunkilaiskieleks...

• havainnoitsij4

Miä ja siä on etelä-karjalaista murretta: lappeenranta.

• On.kylömäjalämmä
        havainnoitsij4 kirjoitti:

Miä ja siä on etelä-karjalaista murretta: lappeenranta.

Nii, siis pese korvasi. Se on meidän puhetta, ei lappeenrantalaisten. Miä ja siä on puhuttu myös kapealla kiilalla rannikolla. Kotka-Hamina-Säkkijärvi -akselilla.

• Mikkeliläinen..

Miä oon paljasjalkainen Mikkeliläinen ja asuin siellä n. 18 vuotta.
      Tuo hinee ei ole tarttunut mukaan sanastoon, eikä oikein kuulukkaan
      Kavereiden puheissa.
      Mikkelissä on monia sanoja joita muut ei ymmärrä. Esim. O:ta venytetään joissain
      ja huomasin senkin vasta pari päivää sitten, kun mieheni (Tampereelta) huomautti.
      Kehtaa on tarttunut ihmisten korviin, kun luulevat miua hävettävän. :)
      Pidän Mikkelin murteesta kovasti vaikka puhun ja kirjotankin vähän montaa murretta.
      Todella mukavaa on huomata, kun oma murre tarttuu muihinkin. :)

• Murretta?

Entäs nämä mikkeliläiset " paras raha" = sopiva raha ja "köpsä", mikä tarkoitanee hullua tai hassua : )

• myös Mlissä asuva

Miä on asunu koko ikäni mikkelissä ja hineetäkin on ollu, mutta joskus kyllä tekee niin pahaa, että ipottaa. ( = tekee kipeää, niin kun esim. vasaralla löis sormeen, tai potkaisisi varpaan kiveen)

• korjaus

Köpsä = tyhmä

• Miä ja siä
    • puolikasmikkeliläine

mie oon syntynyt Mikkelissä. Vaik oon asunu jo muual 7 koht 8 vuotta, en pääse millään eroon miä yms. sanoista joita oon aina käyttäny. Aina kun mie häpeen tai säikähän jotain. Mikkelin murre tulee kyll esille. Ohan täältä keski suomestakin tarttunu joitain sanoja.

• ikivanhus

Mikkelissä on iha oma murteensa, joka muistuttaa kyllä aika paljon kirjakieltä.
      Mutta eipä tarvitse mennä kuin 50 km pohjoisen suuntaan alkaa sanat olla sellaisia, joita ei mikkeliläinenkään ymmärrä.

Hinee on vähän vanhempaa sanastoa, jota nämä nykyteinit eivät välttämättä tunne.
      Lötöjen ottaminen on myöskin nuorille tuntemattomampi sana.

Ai miksikö juna pysähtyy hetkiseksi Mäntyharjulla, siksi jotta tulkki nousee junaan!

• liian nuori

Mitä tarkoittaa tämä lötöjen ottaminen?

• pakoelukka
        liian nuori kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tämä lötöjen ottaminen?

Lötöjen ottaminen tarkoittaa että mennään soittamaan vaikka talkkarin ovikelloa ja sitten karkuun. Ei vaan taida enää niitä talkkareita asua taloissa.

• semmoista1

Olen itse mikkeliläinen,mutta kaverini käyttää ainakin "miä,siä" vaikka käytän itse "mä,sä".Ymmärrän joten kutakin muurretta.Joskus minä sekaisin muurteita,että joskus eri sanaa.Kyllähän sitä oppia uusia asioita.Pohjaanmaalla ainakin eniten "mie,sie" yleensä.Hmm.. Drinkki=drinksu,kiinni=kii,kuulitko sinä=Kuulitsä,miksi=mix,ei ole=ei oo,tupakka=rööki ja en juuri muista/mieleen muuta.Lisäksi en tiedä= emmä tiiä..

• No ehä miä tiijä

Mikkelin uusi slogan;-)

Tää on niin paras, tulee kouluajat mieleen kun väänsivät tätä oikein urakalla..

Pulttibois ou jee..

• skandagupta

Mikkeli on savossa ja savolaiset sanovat miä ja siä, siettäjät ja miettäjät ovat karjalaisia! Kaikki nuo kehtaamiset tavallisia savolaisuuksia.

• MiäSeOlin

Mikkelissä ei puhuta savoa vaan mikkeliä. Savoa puhutaan esim. Kuopiossa ja se on ihan eri asia. Miä oo asunu ikäni Mikkelissä ja puhun mikkeliä tana kele.

• drofezzor_X

muutama mikkeliläinen zlangisana:

boris,säynä, blaantte,lätkyttäminen,lossaustoimisto, rybbis, lirppu, killexit,kalakkuna,harkat,jyskyttää,rykiä,kekkulointi,killuminen,hilipasu,takabaxi,keittää,jumputus,pulputus,meltsa,dunccani,örinä,napalmi,killinki,ölbers,zygä,pälli,pillit,lökärit,tsivittää, savet,satsit,snake,spuge,skede,naigeri,keeneri,jurnuttaa,ottaa erkat,dee-striit, liskobaari, friitaim sentteri,beikkeri,mömmu,sieni....

• vhhhg

Ja snagari on nakitsu tai nakkiputka.

• parempi_tietäjä

Mistähän lähtien Mikkelin kokoisessa kaupungissa on ollut oma murre?
      Aika lapsellista moista väittää

• Luehistoria

Siitä lähtien kun sai markkinaoikeudet.
        Revi siitä

• Anonyymi

Onhan Raumallakin oma KIELI.

• zlang

aanari,skyfät,jämässse,spugetus,pillisti,njämtrr,pesot,natkuttaa,lökärit,staarvars,hernisblörg,stjäärna...

• suudaasooda

Mikkeliläinen ostaa paedan, joku muu paidan. Varkkupaedan.. Mikkeliläinen ostaa lipun, niin hän saa litteän reikäleivän, joku muu ostaa lipun, niin se on hyvin kohonnut ruisleipä.

• Anonyymi

Jos minä savolaisena ostan lipun, odotan myös saavani lipun, oli se sitten matka-, teatteri-, konsertti ym. lippu, mutta en missään nimessä mitään leipää tai muuta leivonnaista. Jossainpäin Suomea puhutaan limpusta, mutta en tiedä minkälainen se on, siis ei savolainen.

• eiteekipeää

Sana ipottaa, tarkoittaa,että ottaa päähän, vi....aa.

• juupaseipäsjoo

Ei muuten tarkoita. Se tarkoittaa juuri sitä kipua, ei mielentilaa.

• OikeessaOot

Joo kipua se tarkottaa.

• iteykspottu

Ite alkuperäsenä Mikkeliläisenä, myöhemmi Jyväskylään muuttaneena huomannu et esim. perunaa moni sanoo Mikkelissä potuks ja Jyväskylässä kenenkään en oo kuullu sanovan.

• Mikkelitär

Tässä muutamua sanoja;
      Kartsa - keskusta, katuri - paikallisbussi, ”mennään katurilla kartsalle”, pätöasia - turhanpäiväinen asia, pätökylä - onneton, surkea kaupunki, risma - prisma, puli - pultsari, purku - spurgu, rosis - roskis, etiäpäi - eteenpäin

Sitten jotkut käyttää -loita päätettä monikoissa. Esim ”omenoita - omenoloita”, punkkeja - punkkiloita.

• Mikkelitär

Ai niin, kaukoliikenteen bussi on linikka.

• 80-luvullamikkelissä

tosi hintsusti= tosi vähän

hinee=hieno

empee= futisseura MP

nakottaa= seisoa paikoillaan

kartsa=torin ympäristö

• Peruma

Länkkäri on Länsi-Savo. Makkaraperunat On pataljoonan pelastus. Joskus hot dog oli Piika-Likka. Mikkeliläinen on jokin hampurilainen.

• Anonyymi

Miä sanan kuulin ensimmäisen kerran elämässäni 20.8.2021 ja voin sanoa, että enpä ole kuullut kamalampaa murre sanaa. Mie sanakin on kauniimpi, vaikkei Karjalan murre hivele korvia. Kirjakieli on kauneinta ja Keski-Suomi varmaan senkin puolesta paras asuinpaikka Suomessa.

• Anonyymi

”Kirjakieli on kauneinta ja Keski-Suomi varmaan senkin puolesta paras asuinpaikka Suomessa.”

Tarkoitat siis yleiskieltä. Kirjakieli on ihan eri asia.

• Anonyymi

Murteet ovat katoavaa kansanperinnettä. Sellainen vanhempien ihmisten juttu. Onko hyvä vai huono asia on sitten mielipidekysymys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      22
      2808
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1932
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      52
      1775
    4. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      67
      1769
    5. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1693
    6. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      121
      1674
    7. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      70
      1450
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1245
    9. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1198
    10. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      1198
    Aihe