Ruotsin lauttojen hirveät hinnat.

-Passenger-

Olen tehnyt matkoja Ruotsiin ja takaisin Silja Linella ja Viking Linella 1960-luvun lopusta alkaen vähintään kerran kesässä. Muistan, kuinka 1970-luvulla näiden yhtiöiden laivoja kutsuttiin Ruotsin lautoiksi. Nykyään ei kukaan enää puhu lautoista.; imagoa on kohotettu alkamalla puhua Ruotsin laivoista.

Imagon lisäksi muutakin on kohotettu. Hintoja. Ruotsin lautoilla saattoi ennen vanhaan matkustaa sen aikaiseen palkkatasoon verrattuna todella halvalla. Helsingistä pääsi Tukholmaan puoli-ilmaiseksi, jos otti kansipaikan ja nukkui vaikkapa makuupussissa portaiden alla. 60 markkaa ei ollut paha hinta.

Nykyään ei kansipaikkoja enää edes myydä muualla kuin Turun ja Tukholman välillä, ja niidenkin hinta on noussut rajusti. Nykyisin on pakko ottaa lähes aina hytti. 1970-80 -luvuilla saattoi lautalla syödä halvalla kahvilatason ruoka-annoksia. Nyt niistäkin on alettu periä kiskurihintaa, ja kahviloita on vain yksi.

Hotellitason ravintoloita sen sijaan voi olla vaikkapa viisi, ja niiden hinnatkin ovat sitten hotellitasoa. Muutama vuosi sitten Viking Line asetti matkustajille jyrkän kiellon, jonka mukaan lautalle ei saa tuoda mukanaan omia eväitä. Tämän johdosta tiedän joidenkin diabeetikkojen siirtyneen lentokoneen käyttöön.

Lauttojen tax free-ostokset ovat kyllä yhä halvempia kuin täällä Suomessa vastaavat ostokset, mutta ero ei ole suuri. Ruotsin lautalla matkustaminen on nykyisin hotellitason elämää. Kaikki eivät kuitenkaan sellaista haluaisi. Esim. Interrail-matkustajat haluaisivat päästä halvemmalla.

6

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdotus18

Turun kautta päivälaivalla tai Maarianhaminasta Kapellskäriin.

• Resenären fr. Sverig

Ei sinulla taida olla edes kokemusta autolautoilla matkustamisesta? Suhteessa tasoon ja matkan kohtalaiseen mukavuuteen, ovat hinnat suomen ja ruotsin välillä vielä suht' koht' edullisia. Koetappa ajaa vaikka ruotsissa saksaan, varsinkin Göteborgista. Samoin n. kolmen tunnin matka Göteborgista Tanskaan. Huh! Sitten puhumattakaan laivamatkaa Göteborg Englanti.

Suomen laivoilla auton vieminen ei ole kallista. Ruokailu kafeteriassa n.10 €. Eihän se ole paljon kalliimpaa kuin maissakaa jossain huoltsikan ABC:llä. Laivat ovat erittäin kalliita käyttökustannuksiltaan ja valmistushinnoiltaan. Yhden ABC ravintolan hinnalla saisi hädin tuskin yhden pienen kahvilan kaluston laivassa.

Joten... Jos matkustat kerran kesässä, ota se lomana ja nauti. Kerran se vaan kassalla kirpaisee. Minä ajan noilla laivoila 1 - 2 kertaa/kk ja olen enimmäkseen tyytyväinen, paitsi sitten Helsinki - Tallinna! Surkeaa, kerrassaan surkeaa!!! Palvelu on suoraan venäjän vallan ajoilta.

• Helppoa

Saat erikoistarjouksia.
        Liity molempiin laivayhtiöihin.

• Monet kerrat vuodes

Olen samaa mieltä kanssasi että hinnat ovat korkeat. Ennen oli laivalla halvempaa syömiset ja juomiset kuin maissa ravintolassa. Nyt on esim iso olut kalliimpaa kuin maissa Ruotsissa. Tax Free:stä löytyy kalliimpia karkkeja kuin täältä ja suomesta marketeista, tietenkin on sortteja joita ei saa kuin vain laivalta ja niistä kai moni on valmis maksamaankin enemmän. Täytyy olla tosi hintatietoinen että ei mene siihen lankaan että laivalla on kaikki halpaa. Kesähinnat ovat aivan huikeita, meille Clubin jäsenille pitäisi hinta olla talvet kesät sama, ja miksi yleensä nostaa niitä ollenkaan, kyllähän kesällä matkustajia riittää, eikä kaikki mahdu edes mukaan.

Ja sitten täm kielto että ei omia eväitä mukaan. Ihmettelenpä vain onko se ihan laillista. Kuulemma satamassa jo lukee lappu tästä, minä en itse ole nähnyt mutta kuullut kerrottavan. Minä maksan tarpeeksi paljon hytistä ja matkasta joten aion syödä siellä omia eväitäni vast`edeskin. Ne rahat mitä säästän laitan lomallani johonkin parempaan kun kalliisiin välipaloihin laivalla. Syön kyllä kafeteriassa aterian ja silloinkin katson että perunoita ja/tai muusia on hyvin vähän ja muita paljon, peruna kun painaa eniten enkä viitsi perunan tähden maksaa omaisuuksia yhdestä ateriasta.

Ihan kiva että on muitakin jotka reagoivat näihin kalliisiin hintoihin. Ei tarvisi matkustajilta kaikkea nyhtää kun rahaa kuitenkin virtaamalla virtaa laivayhtiöiden taskuun, ei ne hyväntekeväisyydestä meitä Suomen ja Ruotsin väliä kuljeta, voitto niillä on mielessä ja voittoa tulee.

• kiskurien

aikataulutkin laivamatkustamisessa tuntuvat aika kohtuuttomilta. Varsinkin jos matkustaa ilta-lautoilla niin jo ennen kukon kiekasua täytys alkaa raahautua aamiaispöytään. Ja miksi sitä matkustamista pitkitetään tahallaan. Eikö Suomen ja Ruotsin välille voi kehitellä pika-lauttaa joka veis matkustajat meren yli noin viidessä tunnissa ja satamat sellaisiin paikkoihin missä ei tarvis saariston takia hidastella.

Ja entäs mikä se kallista onkaan! Lentomatkustus, jos joudut suunnittelematta tilaamaan lentomatkan niin lipun hinnat edestakaisin maksavat 7-8 tuhannen kruunun hinnoissa. On se vaan kumma että Suomen ja Ruotsin välillä ei saa olla lennoissa kilpailua ulkolaisilla yhtiöillä. Ja miksi ei ole enää suoria lentoja vaan kaikkien täytyy matkustaa Helsingin kautta. Tahallaan tehdään matkustamisesta aikaa vievää ja hankalaa, kun sitten ulkomaan ja sisämaan lentojen aikataulut eivät täsmää yhteen.

• Laivalainen

Ehdottamasi pikalautta olis kyllä hyvä olemas. Laivamatka Suomeen on tosiaan pitkä. Jotain pitäis varustamoiden keksiä että se matka sujuis nopeammin, 5 tuntia olis kohtuullinen aika.

Lentomatkat ovat kalliita ja vaivalloisia odottelujen ja vaihtojen takia. Käytän mieluimmin laivaa vaikka nekin matka ovat tosi pitkästyttäviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      55
      1206
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      91
      1189
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1040
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      17
      888
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      793
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      112
      778
    7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      732
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      12
      707
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      619
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      603
    Aihe