Hankaava ääni!

hankausta

Eli Skoda Octavia 2003 alla. Pari päivää sitten alkanut kuulua oikeasta etupyörästä pyörimisnopeuden mukana sellaista kumeaa raskasta hankaavaa ääntä, varsinkin rattia kevyesti kääntäessä, aivan kuin tiiliskiveä vetäisi asfaltilla tai metallialustan päällä. Enemmän kuuluu, kun kääntää vasemmalle. Lähdössä Pohjois-Suomeen lomamatkalle ja kaikki korjaamot tietysti kädet täynnä töitä. Käytin pikapikaa autoa tutun korjaamon pihalla, että jos korjaaja osaisi äänihavainnon perusteella kartoittaa, mitä alettais tehdä. No, auto "säikähti" pajalle joutumista eikä ääntänyt siellä tietenkään mitään - jotenkin noloa. Paineilmalla putsattiin vähän hiekkaa ja sepeliä, jos sellaista olisi päässyt sinne. Ei auttanut vikaan.

Jarrupalat vielä aivan uudet ja levyt samoin, kirkkaat ja puhtaat. Viime huollon yhteydessä todettiin, Iskunvaimennin (oikea etu) kuulemma hieman "hikoilee". Tämmöisiä juttuja kuin raidetangon päät, puslasuojakumit, laakerit, vetonivel jne. en ole erikseen tarkistuttanut, ellei lasketa katsastusta sellaiseksi pari kuukautta sitten. Mutta silloin kaikki olikin ok, ei kuulunut edestä kolinoita eikä hankauksia.

Olisin kiitollinen vinkeistä. Uskaltaako lähteä pidemmälle reissulle?

16

13045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emppahemppa

      ...kivi kengässä eli jossain siellä krahnaa jarrulevyä vasten? Ei liene kyllä tyyppivika vanhemmassa Octaviassa, uudemmissa näitä on tuhkatiheään. Voi koettaa peruutella kohtalaisen pitkän matkan, jos kivi sillä konstin lähtisi pois.

      • ketjun aloittaja

        korjaamoon ja nyt katsottiin tarkemmin: kiveä tai vastaavaa hekin heti epäilivät tarkistettuaan akselit ja nivelet ja laakerit.

        Ei löytynyt kiveä eikä sepeliä mutta sen sijaan jarrulevyssä oli parin millin skrubu (epätasainen ruosteinen kohouma) sisäreunassa, joka etenkin rattia käännettäessä otti joka pyörähdyksellä napakasti kiinni jarrupalaan. Siitä johtui tuo kumea ontto hankaava ääni. Jarrut purettiin, levyt ja jarrupalat hiottiin, niin ja sitten kuulemma laitettiin jotakin kuparitahnaa (?).

        Olit oikeassa - ei ollut tällä kertaa vakavaa esim. ajoturvallisuutta uhkaavaa - eikä tonnin remontti! Olen muuten ollut tyytyväinen Skodaan. Täällä moititaan jatkuvasti jotakin Skodan öljynkulutuksesta. Ei minua ole vaivannut se, että joskus vähän öljyä lisäilee. Eikös se ole normaalia?

        Kiitos vastauksestasi.


      • Emppahemppa
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        korjaamoon ja nyt katsottiin tarkemmin: kiveä tai vastaavaa hekin heti epäilivät tarkistettuaan akselit ja nivelet ja laakerit.

        Ei löytynyt kiveä eikä sepeliä mutta sen sijaan jarrulevyssä oli parin millin skrubu (epätasainen ruosteinen kohouma) sisäreunassa, joka etenkin rattia käännettäessä otti joka pyörähdyksellä napakasti kiinni jarrupalaan. Siitä johtui tuo kumea ontto hankaava ääni. Jarrut purettiin, levyt ja jarrupalat hiottiin, niin ja sitten kuulemma laitettiin jotakin kuparitahnaa (?).

        Olit oikeassa - ei ollut tällä kertaa vakavaa esim. ajoturvallisuutta uhkaavaa - eikä tonnin remontti! Olen muuten ollut tyytyväinen Skodaan. Täällä moititaan jatkuvasti jotakin Skodan öljynkulutuksesta. Ei minua ole vaivannut se, että joskus vähän öljyä lisäilee. Eikös se ole normaalia?

        Kiitos vastauksestasi.

        Kiven aiheuttama ääni ei tosiaan ole yleensä kumeaa, vaan pikemminkin kimeää kirskuntaa ja krahnutusta.

        Ei muuta kuin nautinnollista ajelua mutkaista maantietä näkymättömiin...


    • Anonyymi

      Skoda Octavian 2012 etujarrun sisemmän jarrupalan takana sisäpuolella on kovera kolo, johon voi jäädä kivi, eikä lähde itsekseen pois. Sieltä tulee satunnaisesti laahaava ääni.

    • Anonyymi

      Vaihda Toyotaan.
      Onpa jopa mahdollista että autoliike ottaa Skodan vaihdossa.Tai sitten ei ota.

      • Anonyymi

        Jos Toyota-autoliike ei ota Skodaa vaihdossa, niin en vaihda Toyotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Toyota-autoliike ei ota Skodaa vaihdossa, niin en vaihda Toyotaan.

        Minä taas en vaihda Toyotaan missään tapauksessa. Pitäydyn aidosti eurooppalaisiin.


    • Anonyymi

      Skoda Octavia/2003.
      Romuttamo oikea paikka vanhalle Skodalle.

      • Eiköhän tuo ole romutettu jo vuosia sitten.


      • Anonyymi
        Goooool kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole romutettu jo vuosia sitten.

        Väliäkö tuolla kunhan ei ole jätetty luontoon hajoamaan.


    • Anonyymi

      Miten niin eli?

      Hankausääni oli minullakin (toisenmerkkisessä) autossa. Paikallisen nyrkkipajan kaveri väänsi jarrulevyn päällä olevaa peltikaarta sorkkaraudan näköisellä vehkeellä, ja äänet katosivat. Kympin otti, Veholla olisi varmaan maksanut satkun.

    • Anonyymi

      saattaanut tuossa skodassa olla pohjapelti puhkiruostunut, siitä kuulunut hankaava ääni, skodissahan ei ole äänieristystä eikä ruostesuojausta.

    • Anonyymi

      Paaliin!

    • Anonyymi

      Nämä jutut antavat myös sabotööreille vinkkejä...joku oli työntänyt kävyn opelin vaihteiden väliin. Älkää liikaa kertoko mihin voi kivi tai käpy mennä.

    • Anonyymi

      Nokka-akselin piiskailmiön resonointi tyhjentää iskarit, siitä ääni

    • Anonyymi

      12 vuotta vanha juttu mutta vaikuttaa siltä että oli vasemman etupyörän laakeri hajoamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe