Kanin hyvät ja huonot puolet?

tiedustelija

Ihastuin kovasti näkemiini pieniin pupusiin ja alkoi mieli tehdä itselleni omaa kaveria. Se vaan, että mulla ei ole mitään kokemusta pitkäkorvista. Kissoista ja koirista on. Lemmikkejä ei itselläni ole tällä hetkellä ollenkaan. Pelkän ihastuksen takia ei kannata eläintä ottaa, joten ajattelin siis kysyä teiltä joilla on oma kani niiden ominaisuuksista. Ovatko vilkkaita vai rauhallisia? Kuinka seurallisia? Onko kanit äänekkäitä... antaako nukkua öisin? Tekeekö tuhoja paljon? Jos ne ovat vapaana niin pissaileeko ne kaikkiin nurkkiin? Kissathan eivät sitä tee, kun on opetettu hiekkalaatikolle. Sairasteleeko kanit paljon? Tällaisia kysymyksiä tuli nyt mieleen.

Jään odottelemaan vastauksianne :)

18

2114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vepa

      ne on seurallisia, niitä pitää olla kaksi tai sit sulla on todella oltava aikaa niille!osaa tehdä tuhoja , mikäli eivät saa tarpeeksi tekemistä.
      herkkiä vilustumaan, tarkka ruokavalio, muuten menee maha sekaisin... elää keskimäärin yli viisi vuotiaaksi..rakastavat ulkona olemista ja olevat todella ihania olentoja, jos vaan jaksat panostaa niihin!!

    • pipsa

      Kanit ovat vilkkaita pikku eläimiä... ja hyvin seurallisia.... kanin hoitoon tarvitsee paljon aikaa sillä ne tarvitsevat paljon liikuntaa ja huolempitoa :)
      kanit itse eivät ääntele yleensä ollenkaan eli saat nukkua yöt rauhassa ellei kanisi jotain muuta esim: kaivele puruja äänekkäästi tai muuta vastaavaa koluamista.
      Sitten kanin pissaamisesta.... jotkut kanit voivat oppia sisäsiisteiksi eli oppia käyttämään pissalaatikkoa mutta jotkut eivät..
      Olen yrittänyt omaa tyttökaniani opettaa sisäsiistiksi mutta ei onnistunut :)
      mutta se tekee meillä pari papanaa lattialle mut ei oo yhtään kertaa pissannu.
      Mut sit viel sitä et uros kanit merkkailee pissalla et sinuna ottasin tytön :)
      Ja kaneilla on siis hyvin herkkä ruuansulatus joten täytyy varovasti vaihdella ruokia.
      Kani on herkkä vilustumaan ja veto on kanille hyvin vaarallista.
      Jos olet valmis ottamaan vastuun kanista ja valmis hoitamaan sitä hyvin jopa 8 vuotta niin kani on sinulle juuri sopiva lemmikki :)

    • sirpa

      Iitselläni on jo muutaman vuoden ikäinen poika kani josta en luopuisi mistään hinnasta. Iltaisin siitä on paljon seuraa kun se seurailee perässä ja vetää rallia pitkin käytävää. Jos teen jotain lattialla se kyllä on pian vieressä kerjäämässä silittelyä. Kanini on kyllä aika arka, eikä se anna kovinkaan monen silittää sitä. Vain minä ja pari "tutumpaa" ihmistä voi silitellä..
      Kanini ei pissaa muualle kuin häkkiinsä, mutta papanoita se kyllä jättää jälkeensä. Pari johtoa se on kyllä purrut poikki ja vähän mattoa ja laukkua, mutta ei mitään vakavampaa..
      Joskus olen erehtynyt antamaan sille liikaa tuoretta ruokaa kerralla, ja seuraukset ovat olleet melko löyhkäiset. No, virheistä oppii..
      Toivottavasti oli apua!

    • Niina

      Mulla itselläni oli kanssa muutama vuosi sitten 2 ihanaa kania, mutta olivat jo 12 vuotiaita kuollessaan vanhuuteen.

      Se vilkkaus on vähän kani kohtaista, meillä toinen oli todella vilkas, seurallinen ja toinen taas rauhallinen. Kanit kyllä saa ääntäkin aikaan, mm. meillä kanit repivät hampaillaan häkin kaltereita halutessaan häkistä pois (pääasiassa kanit olivat meillä irti 24 tuntia.) Ja kyllä ne antaa nukkua öisin, mutta suosittelen että et nuku samassa huoneessa sen kanssa jos olet kovinkin herkkä uninen, koska jos kani mm. juo vettä yöllä, niin siitä pullosta tulee ääntä yms ääniä saattaa kuulua öisin, itse yleensä aina laitoin kanit toiseen huoneeseen yöksi, koska en saanut itse nukuttua laisinkaan, niiden touhujen keskellä.

      Jotkut sanovat että kanit tekevät tuhojaan, mutta meillä taas kanit eivät syöneet edes johtoja, sekin on taas varmasti yksilökohtainen juttu.
      Kanit oppivat kyllä sisäsiisteiksi, jos vaan laittaa kissanhiekkaa johonkin laatikkoon, niin käyvät siellä tekemässä tarpeensa.

      Kanithan tarvitsevat paljon tilaa, joten niiden pitää antaa olla mahdollisimman paljon irti.

      Meillä kanit tulivat aina aamuisin meidän (mieheni ja minun) sänkyyn aamulla kun heräsimme, muuten nukkuivat irrallaan meidän sängyn alla ja päiväunet ne nukkuivat sitten meidän sängyssä. =)

      Haluaisin ottaa taas kanin, kun ne on niin suloisia, mutta ensinnäkään meillä ei ole tilaa sille ja on vähän tota allergiaakin. Nyt meillä on lisko (leopardigekko) ja se on aivan yli ihana =D

      Kanin sairastelusta, sillä meidän seurallisella pupulla oli aika usein ummetusta, mutta se meni ohi parafiiniöljyllä ja ananasmehulla, silloin kun se oli pieni 8kk, ja ekan kerran ummetus, ja rupesin sitten antaan sille sitä öljyä ja mehua, niin se puri mua, mutta sitten kun se tiesi mitä se on ja että maha paranee sillä, niin se oli aina suu auki valmiina ottamaan sen.
      Toinen kani meillä ei kyllä pahemmin sairastellut mitään. Mitä nyt joskus piti viedä jompaa kumpaa eläinlääkäriin, kun niiden piti välillä näykkiä toisiansa niin että tuli alapäästä verta.........oli ne kanssa sellainen parivaljakko että hymyilyttää vieläkin, kun niitä muistelee :D Niin ne olivat naaraita kumpikin.


      Kirjastostakin kannattaa käydä lainaamassa kaneihin liittyvää kirjallisuutta......ja täältä netistäkin löytyy hyviä ohjeita kaneista.

      Tässä muutama linkki: Ja lisää voit hakea vaikka googlella, laitat vain hauksi KANI

      http://www.nicehouse.fi/lemmikit/jyrsijat/kani.htm

      http://www.liaani.com/jyrsijat/kani.html

      http://www.sooda.com/hobit/elaintarha/jyrsijat/kani.html

    • willa

      moi!se vähän riippuu kanin luonteesta jotkut ovat rauhallisia ja jotkut vilkkaita...ne on todella muuten rauhallisia...itselläni on kolme vuotias poika kani joka on sisäsiisti sillä on oma laatikko johon se käy tarpeillaan ei mitään häkkiä ollenkaan...se on todella hyvä asia jos itse on paljon poissa kotoa niin se pääsee itse liikkumaan...seuraa kani tarvitsee paljon ja niimpä suosittelen että toinen kani tai jopa kissa on hyvä kanin kaveriksi.mulla on itsellä kissoja kanin lisäksi ja hyvin tulevat toimeen toistensa kanssa....kani antaa nukkua jos se ei vain juo tai narskuta häkin verkkoa mut kyllä kani osaa meteliäkin pitää...mulla oli vaikeuksia nukkua aluksi mutta totuin siihen siihen ja nyt ei häiritse yhtään jos se metelöi...johatoihin minun kani ei ole mennyt mut on mallannut kyllä. niin ei kissat tee mihinkään nurkkiin jos on opetettu laatikolle oppii kanikin sen kun vie sen pienestä pitäen aina laatikolle minä itse tein sillain et vein aina kymmenen min. välein laatikolle ja ikää kun tuli enemmän niin aina pisensin väli aikaa ja nyt sitä ei tarvitse viedä ollenkaan se aina itse loikkii laatikolle.

    • tiedustelija

      Kiitos kaikille vastauksistanne! Googlella olen jo katsonut kaneista ja kirjoja pitää seuraavaksi lainata.

      Kuulostavat tosi ihanilta lemmikeiltä!

    • Herra hupsu

      Meidän kani on opetettu hiekkalaatikkoon tekemään tarpeena ja se toimii kun aikansa sitä opettaa.Välillä se lyö takajalla maahan ilmoittaakseen olemassa olostaan,se kuuluu kanin ominaisuuksiin niin sanottu rummuttaminen.Antaa nukkua öisin kun itsekin nukkuu.Ei se nyt hirveesti tuhoja tee kun itse laittaa esim:piuhat tarpeeks ylös tai teippaa ne ruskealla teipillä lattiaan,on ainakin toiminut meillä tosi hyvin.Toiset on hellyyden kipeitä,toiset ei.Oma tulee viereen tönii jalkaa et sitä pitäs rapsuttaa,tai sit se nuolee jalasta.Tykkää lukea lehtiä tosin pieninä annoksina.Ihan kiva lemmikki.

    • Kanien ystävä

      Hei! Kanit ovat tosi uteliaita eläimiä. Itselläni on kolme kappaletta... Jos tahdot kanin sinun kannattaisi ottaa niitä aiankin kaksi (esim. kaksi naarasta), sillä kanit ovat sosiaalisia eläimiä, eivätkä ne siedä yksinäisyyttä. Kanit tarvitsevat vähintään 2 tuntia liikuntaa päivässä, tuorerehua, vettä ja heinää on aina oltava saatavilla ja kania ei saa nostaa korvista tai mahan ympäriltä (kainaloista),koska kanilla on herkät kylkiluut ja korvista nostaminen ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ. Jos et ole valmis noudattamaan ohjeitani et ole valmis ostamaan kania. Jos olet niin ehdotan, että et ostaisi kanejasi markkinoilta, vaan pikemminkin eläinkouluttajalta.

    • #e#

      Meidän kanit antavat nukkua öisin.
      Se on tosi ihanaa kun ne juo siitä tuttipullosta kannattaa tutustua kaneihin paremmin meillä on 3v tyttö kani ja 4v poika kani.Minäkin ostin kanini vasta silloin kun olin tutustunut paremmin netissä niiden hoitoon.Mutta jos sinulla on halu kanin ostoon,niin suosittelen että ostat sen pian koska on jo aikakin jos olet toivonut sitä tosi paljon harkitse rauhassa,ja muuten ennen kun unohdan sanoa.Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.

      T:#e#

    • Kanitus

      Kanit Kusee ja papanoi omistajan syliin.. ja kanit ovat surkeita lemmikkieläimii ne haisee kamalalle!

      • Vastaus!

        No minunmielästä kyllä!


      • Anonyymi

        Eivätkä ole kaikki eläimet on ihania ei ne voi sille mitään!!!😭


    • Anonyymi

      Kani on ihana eläin vaikka sillä pitääkin olla kaveri ja urokset eivät yleensä viihdy keskenään mieluummin kaksi naarasta emo ja poikanen tai sisarukset!

    • Anonyymi

      Puput ovat aktiivisia pikkuisia karvaisia palloja sopii hyvin omassa seurassa viihtyville ja jos ei jaksa vaikka joka aamu lähteä lenkille EI tarvitse.So rabbit is so. Cool and cute PET and not dum dum!!Kanin häkkiin voi laittaa olkia heiniä ja sellasta rae juttu…

    • Anonyymi

      Oon laittanut kaikki tos ylhäällä noi 3 vastatkaa kaikki :) tollanen jos puput on best ja mulla ei oo pupua mut rupesin suunnittelee aikuisuutta ostan pupun nyt ittelläni ja perheelläni on ihana koira nimeltä Nemo vastaa tähän kans 🥰 jos teillä on koira ja vastatkaa 😡 jos ette oo mistään samaa mieltä kiitos!!!Ihanat rakkaat pikku puput!Oon muuten Tinke tunteeko joku mut somesta ja tubesta?Kiitti!!!

    • Anonyymi

      Okei joo kerron totuuden asun yksin🤓🤓

    • Anonyymi

      Ostan siis kuitenkin joskus pupun mut nyt mulla on siili

    • Anonyymi

      Seuratkaa tubessa myös paqpaa Ronii Namikolinxii scouppii ja lakkoo kiitti seuratkaa poliisi kans mua ja nähääm seuraavas videos moikka!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe