Eräs palstan suosituimmista aiheista on juoruilu. Siihen ottavat osaa naiset kuten miehetkin. Juoruhan toimii pitkälti löyhän tai olemattoman faktan ja kertojan luulojen - sekä usein pahantahtoisuuden - varassa. Voisiko juoruilu olla nimenomaan vanhenevien miesten kasvava harrastus?
Miksi meistä on kivaa juoruilla, vaikka emme tiedä jutun todenperäisyydestä mitään ja lisäksi maustamme sitä jollakin ikävällä piirteellä, jonka todenperäisyyttä emme niinikään tiedä? Onko juoruilu aivoköyhyyttä vai peräti -rikkautta? Tuntuu siltä,että erityisesti eläkeläiset ovat juoruilun ykköskuluttajia - oletko samaa vai eri mieltä?
Miksi juoruilu kiinnosta sinua?
25
686
Vastaukset
- Kyylään kyllästynny
Älkää osallistuko,tämä on provopellen juttuja.
Tietääks kukaa kuka se on hei ?? Missä se asuuu ? Ottaaks se aurinkoo ? Onks sil ukkoo ? Tai akkaa. - 363
mikä on keskustelun ja juoruilun ero, missä juorutaan?
Kaikki lehdetkö ovat juorulehtiä, kertovat asioista, juorujako vain?
Asiatko ovat juoruja, montako miestä täällä tiedät juoruavan, mä en yhtään? - kiireesti,,,
Kotimaiset julkkisjuorut, Suomi24 >>>>mene sinne lukemaan!
- vanheneva mies
Itsestäsi taidat puhua. Olen palstaa lukenut useasti minäkin, toisinaan keskusteluun myös osallistunut, mutta minkäänlaista juoruilua en ole havainnut. Eikä se minua kiinnostaisikaan, ei Sinun eikä muiden.
"Miksi meistä on kivaa juoruilla ...". Vaikka se Sinusta on kivaa, ei se välttämättä "meistä" ole.
Olen siis kanssasi täysin eri mieltä. - Leviää kylvämättä
Aha, se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, kuten kauniisti sanotaan. Tuossa alla on juttu Tuksusta. Se näyttää kovasti kiinnostavan erityisesti vanhempia miehiä, kun kommenteja selailin. Tuksun muotoasiat varsinkin nimimerkeistä ja teksteistä päätellen. Kai miehet enempi ovat kiinnostuneita naisten muodoista, heterot ainakin. Vai onko kovastikin vanhoja lesboja Tuksua tutkaamassa? Koko ketju on sulaa juoruilua. Monin paikoin ilkeys näyttää tuottavan kovasti mielihyvää, miksi? Moniko teistä mielipiteitään Tuksusta esittäneistä on Tuksun edes tavannut ? Ei varmasti kukaan. Ketjuun vastanneet ovat teitä tai meitä - voit vapaasti valita oletko te vai me.
Eikä tässä mitään pahaa sinänsä. Tosin minua huvitti vanhojen herrojen ihailu tai inhoilu. Tämä aihe vaan tuli siitä mieleeni ikäänkuin tuksutellen...
Niin että kyllä se juoruilu teitä tai meitä vaan kiinnostaa. Ikävää,että en nyt käsin voi käydä laskemassa niitä muutamia harvoja, jota ei koskaan mikään kiinnosta,mutta jotka kommentoivat joka jumalan juttuun tikkana, että he eivät ainakaan kiinnostu tai ole sellaisia tai tällaisia. On se vaan ihme,että jos ei kiinnosta, pitää kuitenkin vastata. En minä vaan viitsi.
Tarkoitus oli ANALYSOIDA juoruilua sinänsä eikä ottaa jotakin ihmistä juorun kohteeksi tai ryhtyä juoruilemaan, mutta aihe on selvästi liian vaatelias tai luetun ymmärtäminen liian vaikeaa. TARKOITUS EI OLE KESKUSTELLA TUKSUSTA. Siihen on eri ketju. Piirtäen olisin jo perillä. Pitää huutaa,että hätähousukin lukee versaaleilla kirjoitetun ennenkuin ryhtyy haukkumaan. Ymmmärrystä ei valitettavasti voi levitellä. Se olisikin menekkituote.
Mikä voisi olla keskustelun ja juoruilun ero, jos nyt edes vähän joku teistä tai meistä viitsisi sitä yläpäätään vaivata? Kaikki täällä on provosointia sen yksinkertaisimmassa muodossa. Tarkoitus on keskustella ja siten provosoitua vastaamaan. Vai kuinka?- että tuksuillen
Hah hah vielä kerran
- emmilou
Minulla on kyllä tasan tarkkaan ymmärryksessäni keskustelun ja juoruilun raja. Jos naapurin rouva tukkeutuu meille ilta illan jälkeen, ja tuntuu, että ainoa häntä kiinnostava aihe puhua, on muut kujalaiset, se on juoruilua, ainakin minulle.
NIipä lopetin hänen kanssaan seurustelun aikoinaan, kauan sitten, koska minulla on miettimistä omassakin elämässäni, en enää jaksa olla pätkääkään miettimässä muiden edesottamuksia, eivätkä ne tasan tarkkaan kiinnosta minua pätkääkään.
Ja jos jotkut Tuksut kynsin hampain haluavat olla julkkuina, se heille suotakoon, mutta silloin varmaankin sen ammatin yksi puoli on tulla arvioiduksi kiireestä kantapäähän, ihan kaikin maailman adjektiivein, siihen ei auta maamme-laulukaan. Minua ei tosin hänkään todellakaan millään lailla kiinnosta, kaikkein vähiten hänen ulkonäkönsä.
Mitä sinunkaan kannattaa provosoitua toisten kirjoituksista, tai niitten tyylistä? - leviää leviää leviää
---- Voi voi , olipas siinä tietäväistä tekstiä, jatkakaa ...
- jocus*
Vanhoja miehiäkö Johannan muodot ihastuttivat? Oikein piti tarkistaa: yhden ainoan ihailevan kommentin löysin koko keskustelusta (Turhaburo), moittivia useampia. Osallistuin keskusteluun, kun minusta avaus oli mauton ja keskustelukin suurelta osin. Kirjoitin, että Johanna on ihan nätti nainen muutamasta liikakilostaan huolimatta eikä ollut netticlipissä pahemmin edes humalassa. Se ei merkitse, että missään suhteessa arvostaisin saati ihailisin häntä, vaan että yksityisen ihmisen - edes julkkiksen - rumuus ei ole mielestäni korrekti avauksen aihe. Kommenttina Johannaa ylistävään avaukseen viesti olisi ollut puolusteltavissa, mutta ei avauksena. (Lähinnä kai Johannaa säälin, mutta se ei kuulu tähän.)
Se, että protestoi jostakin ihmisestä tai ihmisryhmästä esitettyä asiatonta avausta tai kommenttia, ei merkitse, että erityisesti arvostaisi kyseistä henkilöä tai ryhmää. Törkyviestit ja nimittelyt eivät vain ole oikea tapa keskustella kenestäkään, eivätkä itse asiassa keskustelua lainkaan.
- non-rec
Ihan kuin yleistyksenä pistettiin näköjään ketju alkuun ja mukamas kaikkia kiinnostaa juoruilu. Vaihtoehtoja ei edes annettu.
Vastalauseeni siksi että juoruilu ei varmasti läheskään kaikkia kiinnosta, kun ei munuakaan. Mistälie puhutaan, en edes viitsi avata linkkejä. Haastelkaa te keitä kiinnostaa. Mutta älkää yleistäkö, kaikkia ei todellakaan kiinnosta !!! - beessi
on useimmiten hauskaa ja harmitonta, hyväntahtoista ja hyödyllistä ja sillä on hyvin tärkeä tehtävä yhteisöissä.
Perättömät pahantahtoiset juorut, suoranainen valehtelu, selän takana puhuminen, luottamuksen pettäminen, tarkoitushakuinen manipuloiva henkilöön/henkilöihin kohdistuva mielipiteiden muokkaus panettelemalla, ivailemalla, vihjailemalla ja kaikin tavoin kieroilemalla on halveksittavaa ja tuomittavaa kaikkien mielestä. Arimmat tai arveluttavalla tavalla sopua ja hyväksyntää hakevat on aika helppo saada sellaiseen mukaan.
En usko, että pahantahtoinen juoruilu olisi erityisesti vanhenevien miesten kasvava harrastus, hyvin outo ajatus mielestäni? Yleensäkään en usko, että tuollainen juoruilu olisi erityisesti eläkeläisten juttu, ihmisethän kai vähän viisastuvat vanhetessaan.
Jos jätän ulkopuolelle tapaukset joissa ikävien juorujen levittelijä jollain tavalla tavoittelee omaa etuaan ja/tai on persoonallisuudeltaan hieman "erikoinen", niin omien kokemusteni perusteella sanoisin, että aika usein ikävimpien juorujen alkulähteenä ovat hyvin nuoret ihmiset.
Ja tästä Tuksusta sanoisin, että hukkaanhan kaikki työ ja yritys olisi mennyt, ELLEI hänestä juoruiltaisi.
Varmasti hänen kaikin tavoin ylitsepursuava tyylinsä on harkittua, pientä ylipainoa ehkä lukuun ottamatta. Toimitaan niillä resursseilla joita henkilöllä on, ja meiltähän taisikin puuttua tuon tyylin blondi.
Hieman minäkin tunnen kuitenkin myötätuntoa häntä kohtaan, onkohan hänellä vääränlaisia ihmisiä ympärillään neuvomassa ja yllyttämässä. Överiksi voi ja pitääkin laittaa, kun työnkuva on mikä on, mutta pitäisi myös vähän "suojella" henkilöä joka varmasti on lopulta aika haavoittuva.
Mitä hänen ulkonäköönsä tulee, niin minusta hän on ihan hyvän näköinen. Arvelen, että useimmat miehet tuntevat tietynlaista vetoa tuollaiseen naiseen, sellaisetkin joilla on kaunis, tyylikäs, hauska, sivistynyt, hillitty, edustava jne. vaimo/ystävätär. He myös usein unohtavat, kuinka haavoittuva tämä (heille näyttely- ja käyttöesine) nainen voi olla. - i_a*
Mitä on juoruili täällä... Joku toistaa "sensaatiolehden" sanomaa tai on kiinnostunut julkkisten edesottamuksista... Täällähän ollaan virtuaalituttuina joten kenestäkään täälläolevista ei voi juoruilla... :)
Toistahan on tietenkin todellisessa elämässä... Naisilla "marttakerhonsa"... Miehillä omansa... Juuri äsken kävi naapurin isäntä ja lähti "sivistyslautakunnan kokoukseen" paikalliselle huoltoasemalle... Oikeammin "ukkojen" juorukerhoon... Moisiin kokouksiin en ole koskaan osallistunut, mutta ilmeisesti nuo juorukerhot eivät ole yksinomaan "akkojen" yksinoikeus!!! :)- non-rec
Joka ikisessä kylässä, missä on jokin huoltoaseman baari tai vastaava, on tuollainen ukkojen juoruilukerho. Eka kerran siihen sain tuntumaa Jyväskylän Ruthin kahvilan herraseurueen kautta. Huom: oma ylkä ei ollut silloin mukana, eikä (valitettavasti?) nytkään vaikka ikä alkaisi mokomaa jo melkein vaatia. Kaikille homma ei sovi, jotkut haluvat juoda aamukahvinsa kotona tahi muuten jossain muualla.
Jos tuohon sanaseni sanoisin, niin mielestäni nämä koko Suomenmaan kattavat vanhahkojen herrojen aamukahvi-juorukerhot ovat osa kulttuuriamme. Kun vähän kuulostelee, niin sieltä ne parahimmat juorut kuulee, jos sattuu jonkun lähipiiriin kuulumaan. Ja ihan asialliset tapahtumatkin...
Naisten juoruilu ja missä se tapahtuu on ihan oma lukunsa.
- Korppis
Juoruilu kuuluu ihmisluonteeseen olipa nuori tai vanha, mies tai nainen, suomalainen tai ulkolainen. Kaikki juoruilevat joten kukaan ei saa synninpäästöä tästä tuiki yleisestä harrastuksesta. Juorut lähtevät yleensä liikkeelle jonkin mitättömän tapahtuman laukaisemina ja kun ne palaavat takaisin alkuperäiselle lähteelle niitä on vaikea enää tunnistaa.
Juoruilua voisi pitää vaikka oman itsetunnon tilapäiseksi kohottajaksi. Tai joku tapahtuma halutaan kieltää tapahtuneen ja tosiasioita vääristellään.
Minulla on monta hauskaa tarinaa mm. siitä kun olen joutunut puuttumaan naapurin koirien vapaana juoksentelemisiin rantatontillani. Jutut ovat paisuneet ja saaneet koomisiakin piirteitä.
Esim. neljävuotias tyttö yksin ison koiran kanssa rannallani kasvoi viikossa 8-vuotiaaksi. Kuopukseni jolla on koirafopia, oli hakannut kepillä isoa saksanpaimenkoiraa ; )
Juoruilu on ihan hauskaa kun muistaa, että ei vahingoita muita. - O - Orvokki
Mielestäni juoruilunhalu ei katso ikää eikä sukupuolta. Luonteenominaisuudet tuskin muuttuvat kovinkaan paljoa iän myötä. Itse kuuntelen ja kerronkin juttuja tai tarinoita ihan mielelläni, mutta juorut eivät jaksa kiinnostaa. Mielestäni tarinan ja juorun kertominen eroaa siinä, jättääkö nimet ja tapahtumapaikat kertomatta. Jos ne pitää kertoa, jutulla ei sitten suurempaa arvoa olekaan. - Politiikan ja isompien yritysjohtajien toilailut ovat sitten taas kokonaan eri juttu. ;))
- beessi
Katsoisiko kuitenkin vähän ikää? Vaikka luonteenominaisuudet eivät paljon muuttuisikaan, elämänkokemus ja ymmärrys kuitenkin lisääntyy, suvaitsevaisuuskin ehkä.
Vanhemman ihmisen voisi ajatella ensinnäkin pitävän joitakin asioita joista nuorempi saattaa tehdä isonkin numeron, aivan normaaleina, yhdentekevinä, ei eteenpäin kertomisen arvoisina. Nuorempi taas voi suhtautua samoihin asioihin hyvinkin itsekkäästi ja suurennellen.
Vanhempi ihminen myös nuorta paremmin ymmärtää ajattelemattoman tai peräti pahantahtoisen juoruilun mahdollisesti suuretkin ikävät seuraamukset juoruilun kohteelle ja ehkä juoruilijalle itselleenkin.
En minä kyllä malta jättää monessakaan asiassa nimiä ja tapahtumapaikkoja mainitsematta ja kertoa "pelkkää" tarinaa. Mielelläni juoruilen jonkun naapurini tai vieraammankin paikkakuntalaisen tai työkaverin tai heidän vanhempiensa jne. saavutuksista tai uroteoista ihan nimet mainiten.
Olen myös aina juoruillut uusille työkavereille jotain työpaikan ihmissuhteista ym., ja niin on minullekin juoruiltu. On esim. kerrottu, että se ja se on muuten omistajan vaimon sisko ja minä taas olen joskus katsonut hyväksi jonkun tämän tapaisen tiedon kertoa uudelle työntekijälle.
Minulla on myös mm. ollut työkaveri, jolta kuoli kaksi lasta tapaturmaisesti muutaman vuoden välein. Toinen hukkui kotirantaan. Mieluummin juorusin tämän asian uusille työntekijöille, kuin koskaan enää halusin jonkun uuden päivittelevän työkaverini kuullen vanhempia, jotka eivät vahdi lapsiaan.
Toisaalta olen myös saanut tiukkapipon maineen sanomalla taukotiloissa että hei stop, en halua kuunnella ja olla mukana edes passiivisena tällaisessa, voitko/voitteko keskustella tuollaiset asiat muualla ja mieluiten niin, että kohdekin on paikalla.
- juorut ei kiinnosta
Juoruilu ei kiinosta. Ihminen joka ilkeässä mielessä levitää väärää totuutta lähimmisestään tekee itsensä surkeaksi, kyseenalaiseksi, naurettavaksi, hänen persoonansa saa melkoisen kolauksen, hänen ihmis arvo laskee rajusti.
Sivistyny ihminen ei kerro muunneltua totuutta lähimmäisestään. Hyvin harvoin jos nykyään koskaan, kohtaa ihmisen joka juoruilee.- demeter
keltainen lehdistö ole vähän hillinnyt tavisten juoruilunhalua ? Lehtien menestyksestä päätellen, juorut ovat tärkeitä meille. Minusta joku naistenlehti kirjoittikin juoruja puolustavan jutun - juoruilu on kuulemma terapeuttista.
Yhteen aikaan juoruilussa käytettiin kivaa avausta: "olen antanut itselleni kertoa ...". Ei tarvinnut paljastaa lähdettä ja muutenkin kuulija tiesi suhtautua asiaan varauksella.
Muutama vuosi sitten meidän tuttu nuori menehtyi autokolarissa. Paikkakunnalla lähti liikkeelle juoru, jonka mukaan hän olisi ollut raskaana, menettänyt lapsensa ja masentuneena ajanut rekan alle. Mikään näistä "faktoista" ei pitänyt paikkaansa, mutta sitkeästi juttu eli, kunnes ilmeni, että raskaus ja lapsen menetys koskikin työkaveria, joka eli. Onneksi juoru ei koskaan ehtinyt tulla vanhempien korviin, se kerrottiin vain meille etäisimmille.
Kun kuulin tuosta, mietin pitkään, mikä ihmisen saa uskomaan juoruun ja vielä sitä levittämään. Tulin siihen, että luultavasti ihmisen on vaikea hyväksyä sitä, että jokaisen elämä on koko ajan uhanalainen ja hän haluaa juoruun uskomalla saada vakuutuksen siitä, ettei sattumaa ole. Muuten en asiaa voinut ymmärtää. - 1943
demeter kirjoitti:
keltainen lehdistö ole vähän hillinnyt tavisten juoruilunhalua ? Lehtien menestyksestä päätellen, juorut ovat tärkeitä meille. Minusta joku naistenlehti kirjoittikin juoruja puolustavan jutun - juoruilu on kuulemma terapeuttista.
Yhteen aikaan juoruilussa käytettiin kivaa avausta: "olen antanut itselleni kertoa ...". Ei tarvinnut paljastaa lähdettä ja muutenkin kuulija tiesi suhtautua asiaan varauksella.
Muutama vuosi sitten meidän tuttu nuori menehtyi autokolarissa. Paikkakunnalla lähti liikkeelle juoru, jonka mukaan hän olisi ollut raskaana, menettänyt lapsensa ja masentuneena ajanut rekan alle. Mikään näistä "faktoista" ei pitänyt paikkaansa, mutta sitkeästi juttu eli, kunnes ilmeni, että raskaus ja lapsen menetys koskikin työkaveria, joka eli. Onneksi juoru ei koskaan ehtinyt tulla vanhempien korviin, se kerrottiin vain meille etäisimmille.
Kun kuulin tuosta, mietin pitkään, mikä ihmisen saa uskomaan juoruun ja vielä sitä levittämään. Tulin siihen, että luultavasti ihmisen on vaikea hyväksyä sitä, että jokaisen elämä on koko ajan uhanalainen ja hän haluaa juoruun uskomalla saada vakuutuksen siitä, ettei sattumaa ole. Muuten en asiaa voinut ymmärtää.asiallinen eikä minulla ole porukkaa, jonka kesken juoruilisin. Ystävät ovat hajallaan, tuttujen kanssa puhutaan tavallisista asioista yleisesti. Puhelintakin käytän melko säästeliäästi nykyään. Lööppejä luen kaupassa, joten pikkaisen normaalejakin piirteitä on.
- .
1943 kirjoitti:
asiallinen eikä minulla ole porukkaa, jonka kesken juoruilisin. Ystävät ovat hajallaan, tuttujen kanssa puhutaan tavallisista asioista yleisesti. Puhelintakin käytän melko säästeliäästi nykyään. Lööppejä luen kaupassa, joten pikkaisen normaalejakin piirteitä on.
jaa... Niin, sähän kerrot ne täällä. Eiks seki oo juoruamista.
- 1943
. kirjoitti:
jaa... Niin, sähän kerrot ne täällä. Eiks seki oo juoruamista.
asioista faktana tai fiktiona kertoileminen ole juoruilemista?
- ;
1943 kirjoitti:
asioista faktana tai fiktiona kertoileminen ole juoruilemista?
--- no ei, mukava sun juttuja lukea ----
- perhostoukka
Minä en pidä pahantahtoisesta juoruilusta, se kumpuaa kateellisuudesta. Suomalaiset ovat mielestäni erittäin kateellinen kansa.
- valehtelu-sivistymätöntä
Älä usko kaikkea mitä kuulet, sillä naapurillasi on lepattavat huulet,
käsky raamatusta :
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi !
valehtelu on paha synti,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei863922Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071832- 1091146
- 1001111
- 69983
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22771