Olen nyt noin vuoden ottanut Efexoria masennukseen mutta ainut "hyöty" mitä siitä oli, oli se että se turrutti kaikki tunteet. Hirveä lista oli kaikenlaisia sivuoireita, kuten hirveä väsymys, lihominen jne. Aika monta ystävää laittoi välit poikki (kiitos heille vaan "tuesta")...
Lopetin noin kuukausi sitten, lähes seinään jotta saisin tunteet takaisin (siis varsinkin ilon).. Aluksi ensimmäiset viikot, viereoitusoireista huolimatta, olivat aivan ihania! Tunsin iloa pitkästä aikaa! Tuli sellainen olo että tällaistahan sen elämän pitääkin olla.
Nyt kuitenkin, kuukauden oltuani "selvillä" ilman lääkkeitä on alkanut ihan kauhea vitutus. Ei tee mieli mennä minnekään vaikka ulkona on kaunis helteinen sää. Siis kaikki suoranaisesti vituttaa, ihmiset ärsyttävät, ja itsemurha-ajatuksiakin on taas ollut. Tekee suorastaan mieli ampua joku.
Onko tämä "vitutus" myöskin lopetuksesta johtuva sivuoire, vai vaan alkavaa masennusta? Pelottaa jo ihan syksy, miten sitten käy. PItääkö taas aloitta alääkitys.
Masennuslääkkeiden lopetus
18
1128
Vastaukset
Lääkäreillä on varmastikin mielipide et ilman muuta pitää jatkaa läääkitystä :D. Mutta oma mielialani vaihtelee depiksen tai "vitutuksen" välillä, eli olen joko täysin epätoivoinen tai kiukkuinen. Ilman lääkitystä tai lääkityksen kanssa. Lääke tosin demppaa hieman vaihtelua mutta ei merkittävästi. Ja tuo delaaminen houkuttelee myös aika ajoin erittäin paljon.
Mielipiteitä ?- ap
kun sanoin lopettaneeni! ei siellä kannusteta lääkitystä lopettamaan vaan lisättäisiin vaan mömmöjä jos mahdollista...
- Malice
Kuullostaa tutulle nuo hyödyt ja haitat. Millaista annosta söit ennenkuin lopetit? Itse söin efeä vain pari kuukautta. Silti on ollut hyvänlaiset oireet kun lopetin pari viikkoa sitten. Laskin vielä lääkettä pitkän aikaa niin että jaoin 75mg tabusta muruset about kymmeneen tyhjennettyyn maitohappobakteerikapseliin, enkä yhtään ihmettele jos sinulla on pahemmat oireet jos olet kylmät kalkkunat tehnyt.
Pahin oire on ollut nämä sävärit. Tuntuu kuin sähköä johdettaisiin kroppaan ja on vaikea hahmottaa missä kohtaa raajat on. Lääkkeen syönnin aikanakin ilmeni tuota tunnetta ettei hahmota kehon asentoa. Onko sinulla ollut samaa?
Vitutus oli myös tosi ikävää jossain vaiheessa, mutta en sitten tiedä tuliko se enemmän rauhottavien lopettamisesta. Itsemurha-aikeita oli myös.. Nyt kun jälkeenpäin miettii niin olin kyllä aivan sekaisin päästäni. En halua edes kuulla mitä kaikkea tein tuona aikana ja onneksi on hyvin valikoiva muisti suojelemassa noloilta hetkiltä.
Älä ainakaan aloita efexoria uudelleen jos jotain joudut aloittamaan, ei selvästikään ole oikea lääke sinulle. Mikäli söit lääkettä pidemmän aikaa niin oireetkin jatkuvat oman aikansa. Vaikuttaa tämä efe sitäpaitsi sen verran jämyltä että vaikea päästä irti näinkin lyhyen ajan jälkeen kuin mitä itse sitä söin.
Silloin kun lopettelin sitalopraamilääkitystä, josta oli mennyt teho, kituutin useamman kuukauden. Olin syönyt sitä jotain viisi vuotta. Efexorin lopetuksen jälkeen olen ollut paremmassa kunnossa kuin lääkkettä syödessäni. Itseasiassa kyseinen lääke teki minut melko toimintakyvyttömäksi, minkä myös avopuolisoni pisti merkille jo noin viikon päästä sen aloittamisesta.
Toivottavasti sinulla olo helpottaa. Yritä vain ottaa mahdollisimman rauhalliseksi. Liikuntaa suosittelen, lauhduttaa pahankin vitutuksen terveellä tavalla :)- ap
En oikein nyt tiedä mitä tarkoitat kehonhahmottamisella? Varmaan liittyy huimaukseen ja jos pää on sekaisin?
Itselle ei tullut mitään sähkäreitä, mut vähän kuin olis ollu raskaana "väsymys kauhea ja pahoinvointi". Muuten ihan iloinen ja jees olo. Ei edes ahdistusta. Mutta tarkoituksella lopetinkin viikon lomalla auringossa.
Mut Efexor teki kokonaan työkyvyttömäksi. Olen freelanceri ja yhtään hommaa en tehnyt vuoteen!! Kun aivot on menny mössöksi lääkkeistä niin miten siinä vielä pitäis uusia ideoita luoda? En sitäkään tajunut kuin vasta nyt jälkikäteen. Masennus ei ollut ehkä edes se syy vaan ne lääkkeet?!
Oon kyllä niin iloinen et pääsin niistä kemikaaleista eroon. Tästä lähtien vaan alkoholin kemikaalit menee musta sisään. :p Ja jos jotain masennuslääkkeitä vielä otan, niin en ainakaan Efeä!! Kauhee lääke en suosittele! - Nuori muumio
Kiitos teidän kaikkien viesteistä. Itse olen kohta käyttänyt efen halpaversiota vuoden ja samalla kävin terapiassa. Nyt olen alkanut milloin voisin lopettaa käytön. Haluaisin tulla toimeen ilman mömmöjä ja pelottaa ilmankin oleminen. Terapeutti sanoi, että lopettaminen pitäisi tapahtua silloin kun elämässä ei ole mitään suuria muutoksia lähirintamalla. Kuinka kauan sitä aikaa lopettamiselle olisi hyvä olla? Pelkään, että sekoilen töissä tai teen tyhmiä päätöksiä lopettamisen aikana.
Pari kertaa olen unohtanut ottaa lääkkeen ja huomasin noita samoja sekavia oireita, mistä osa teistä kertoi. Ihmettelin, miksi en hahmota raajojani ja pään kääntäminen sivulle sai koko horisontin kallistumaan vinksin vonksin. Lääkkeen ottaminen tasapainoitti olon noin parissa tunnissa. Kestävätkö "huimaukset" pitkäänkin ja olisiko parempi pysytellä kotosalla muutama pvä, että en toikkaroisi ulkona tai töissä?
Pahinta on ollut tämä aivoton olo. Muisti on todella surkea, vaikka lääkkeen pitäisi kuulemma parantaa sitä. Onko teillä kokemuksia suuntaan tai toiseen? Entä lääkkeen lopettamisen jälkeen? Tuntuu, että lähipäivät häviävät jonnekkin sumuun. Aluksi se oli toisaalta mahtavaa, koska olin niin loppuunpalanut ja märehdin pelkkiä synkkiä ajatuksia päässäni katkeamatta. "Aivottomuus" helpotti oloa ja antoi mahdollisuuden levätä vihdoinkin mustista ajatuksistani. Ei vaan ole kiva olla jatkuvasti se huonomuistinen muumio kotona ja töissä.
Jos vaan jaksatte vastailla, niin olisin kovin kiitollinen teille kohtalontovereilleni! - ap
Nuori muumio kirjoitti:
Kiitos teidän kaikkien viesteistä. Itse olen kohta käyttänyt efen halpaversiota vuoden ja samalla kävin terapiassa. Nyt olen alkanut milloin voisin lopettaa käytön. Haluaisin tulla toimeen ilman mömmöjä ja pelottaa ilmankin oleminen. Terapeutti sanoi, että lopettaminen pitäisi tapahtua silloin kun elämässä ei ole mitään suuria muutoksia lähirintamalla. Kuinka kauan sitä aikaa lopettamiselle olisi hyvä olla? Pelkään, että sekoilen töissä tai teen tyhmiä päätöksiä lopettamisen aikana.
Pari kertaa olen unohtanut ottaa lääkkeen ja huomasin noita samoja sekavia oireita, mistä osa teistä kertoi. Ihmettelin, miksi en hahmota raajojani ja pään kääntäminen sivulle sai koko horisontin kallistumaan vinksin vonksin. Lääkkeen ottaminen tasapainoitti olon noin parissa tunnissa. Kestävätkö "huimaukset" pitkäänkin ja olisiko parempi pysytellä kotosalla muutama pvä, että en toikkaroisi ulkona tai töissä?
Pahinta on ollut tämä aivoton olo. Muisti on todella surkea, vaikka lääkkeen pitäisi kuulemma parantaa sitä. Onko teillä kokemuksia suuntaan tai toiseen? Entä lääkkeen lopettamisen jälkeen? Tuntuu, että lähipäivät häviävät jonnekkin sumuun. Aluksi se oli toisaalta mahtavaa, koska olin niin loppuunpalanut ja märehdin pelkkiä synkkiä ajatuksia päässäni katkeamatta. "Aivottomuus" helpotti oloa ja antoi mahdollisuuden levätä vihdoinkin mustista ajatuksistani. Ei vaan ole kiva olla jatkuvasti se huonomuistinen muumio kotona ja töissä.
Jos vaan jaksatte vastailla, niin olisin kovin kiitollinen teille kohtalontovereilleni!joo kyllä mullakin meni efen halpaversiosta muisti aivan täysin... mm. 2 kertaa lyhyen ajan sisällä unohdin avaimet sisälle. enkä paljon muista tuolta ajalta kun käytin sitä...
ihan turhaan niitä "vieroitusoireita" pelkää, mutta kannattaa vaikka pyytää sairaslomaa tai tehdä lopetus silloin kun on lomalla. Itse tein juuri näin, ollessani etelässä lomalla kun mieli oli muutenkin iloinen. ihan normaalisti pystyin tekemään asioita, tosin väsyä ja pientä huimausta oli ajoittain, ei mitään niin pahaa että olisi haitannut normaalia elämistä.
nyt itseasiassa tuo vitutuskin on laantunut, taisi kuulua vaan niihin hormoonien tasapainottumiseen... :)
kyllä tuo efe on semmoista myrkkyä että kannattaa siitä luopua, ja jos masennus tulee takaisin, niin sitten kokeilla jotain muuta lääkettä jossa ei ole noin kauheat sivuoireet! :) - ap
Nuori muumio kirjoitti:
Jos vaan jaksatte vastailla, niin olisin kovin kiitollinen teille kohtalontovereilleni!Efen käytön aikana liikunta jäi kokonaan pois kun olin aina niin väsynyt. nyt energiaa on vaikka kuinka, ei tarvitse edes ottaa päiväunia, ja lenkilläkin olen käynyt joka päivä! tavoite on päästä samaan kuntoon kuin ennen efen käyttöä... eli 10 kiloa pois!
- Nuori muumio
ap kirjoitti:
Efen käytön aikana liikunta jäi kokonaan pois kun olin aina niin väsynyt. nyt energiaa on vaikka kuinka, ei tarvitse edes ottaa päiväunia, ja lenkilläkin olen käynyt joka päivä! tavoite on päästä samaan kuntoon kuin ennen efen käyttöä... eli 10 kiloa pois!
Oli helpottavaa lukea vastauksesi. Aion tosiaan yrittää päästä lääkkeistä eroon ja katson sitten miten pärjään ilman niitä. Yritän muistaa terapeutin kannustuksen, että en liikaa nojaisi niihin henkisesti vaan yrittäisin uskoa, että olen edistynyt muutenkin. Lääkkeen vaikutuksen lakattua jäisi kuitenkin jäljelle uudelleen opitut asiat siitä miten toimia ennenkuin mopo alkaa taas lähteä käsistä. Pitää varmaan kirjoittaa valmiiksi rohkaisevia faktoja uudelleenluettaviksi ja kannustukseksi, jos päässä alkaa pätkimään : ) . Heikkoina hetkinä sitä alkaa ensimmäisenä hätäillä ja unohtaa kokonaan pysähtymisen. Ehkä se on ollut vaikein opittava asia. Lääke on auttanut pysähtymään ja unohtamaan ahdistavat asiat, joten siinä mielessä se on ollut helpotus minulle. Nyt olisi opittava pysähtymään ja käsittelemään ne ikuiset kurkkua kuristavat asiat pienemmiksi - helpommin pureskeltaviksi.
Ei tässä muuta kuin ajanvaraus lääkärille ja kohti tuntematonta. Hyvä tietää, että oireita voi tulla, mutta ne tasaantuvat ajan myötä. Kiitos vielä tiedoista ja mielipiteistä muillekin nimimerkeille! - Malice
ap kirjoitti:
En oikein nyt tiedä mitä tarkoitat kehonhahmottamisella? Varmaan liittyy huimaukseen ja jos pää on sekaisin?
Itselle ei tullut mitään sähkäreitä, mut vähän kuin olis ollu raskaana "väsymys kauhea ja pahoinvointi". Muuten ihan iloinen ja jees olo. Ei edes ahdistusta. Mutta tarkoituksella lopetinkin viikon lomalla auringossa.
Mut Efexor teki kokonaan työkyvyttömäksi. Olen freelanceri ja yhtään hommaa en tehnyt vuoteen!! Kun aivot on menny mössöksi lääkkeistä niin miten siinä vielä pitäis uusia ideoita luoda? En sitäkään tajunut kuin vasta nyt jälkikäteen. Masennus ei ollut ehkä edes se syy vaan ne lääkkeet?!
Oon kyllä niin iloinen et pääsin niistä kemikaaleista eroon. Tästä lähtien vaan alkoholin kemikaalit menee musta sisään. :p Ja jos jotain masennuslääkkeitä vielä otan, niin en ainakaan Efeä!! Kauhee lääke en suosittele!Kehon hahmottamisella meinaan siis sitä tuntoa, joka kertoo missä raajat huitelee milloinkin. Efexoria syödessä tuli sellaisia oloja, että kun laittoi silmät kiinni, tuntui kädet olevan vasen oikealla ja oikea vasemmalla puolen, ja vielä kaukana selän takana, vaikka oikeasti pitelin kirjaa sylissäni. Lisäksi liikkuessa tuntuu jatkuva sisäinen tärinä, tavarat tippuu käsistä, kolhin itseäni kaikkialle ja meinaan kaatua joka suuntaan. Seuraavaksi sitten neurologin juttusille :P
- Malice
Nuori muumio kirjoitti:
Jos vaan jaksatte vastailla, niin olisin kovin kiitollinen teille kohtalontovereilleni!Voi hyvinkin olla efe, joka tekee sinulle huonon olon. Lääke sai aikaan mielipiteiden häviämisen ja kotosalla vain istuin liimaantuneena sohvaan ja tuijotin seinää. Muistista en harmi vain muista mitään, koska se ei itsellä ole toiminut enää vuosiin kovinkaan kiitettävästi. Lopettamisesta seurasi näitä tärinöitä ja vapinoita, vaikka lopetin toooodeeeella hitaasti. Lisäksi oli vitutusta, kaikenlaista kipua, kylmää hikeä, kuumaa hikeä ja kylmää kuumaa hikeä :D
Huimaus taas ei ole mennyt ohi, vaikka se ensin tuntuikin vaimentuvan. Olen huomannut että se on pahimmillaan iltaisin, välillä tuntuu kuin aallokossa lilluisi laudan päällä kun sängyllä makaa. Muutoin on oireet hävinneet ja elämä hymyilee jälleen. Mieliala on ainoastaan kohonnut. Ahdistus on ainut riesa, mutta siihenpä ei efexo tepsinytkään. - ap
Malice kirjoitti:
Voi hyvinkin olla efe, joka tekee sinulle huonon olon. Lääke sai aikaan mielipiteiden häviämisen ja kotosalla vain istuin liimaantuneena sohvaan ja tuijotin seinää. Muistista en harmi vain muista mitään, koska se ei itsellä ole toiminut enää vuosiin kovinkaan kiitettävästi. Lopettamisesta seurasi näitä tärinöitä ja vapinoita, vaikka lopetin toooodeeeella hitaasti. Lisäksi oli vitutusta, kaikenlaista kipua, kylmää hikeä, kuumaa hikeä ja kylmää kuumaa hikeä :D
Huimaus taas ei ole mennyt ohi, vaikka se ensin tuntuikin vaimentuvan. Olen huomannut että se on pahimmillaan iltaisin, välillä tuntuu kuin aallokossa lilluisi laudan päällä kun sängyllä makaa. Muutoin on oireet hävinneet ja elämä hymyilee jälleen. Mieliala on ainoastaan kohonnut. Ahdistus on ainut riesa, mutta siihenpä ei efexo tepsinytkään.ei mullakaan efe auttanut yhtään ahdistukseen.. Ahdistus johtuu siitä, että ei tiedä mikä mieltä vaivaa (onko surullinen, masentunut, vihainen tms. ) PItäisi oppia tunnistamaan SYYT mistä olo johtuu ja tunnistamaan tunteet, niin olo paranee. :) ?
- D.a.r.k.s.o.u.l
Tuollainen on ERITTÄIN vaarallista että lopettaa lääkkeet kuin seinään.
Ilmeisesti sinulla on nyt vasta tulleet ne lääkkeiden lopettamisen vaikutukset,juuri tuo olo mitä kuvailit. Alkuun tulee fyysiset vieroitusoireet ja sitten vasta se henkinen puoli. Se olotila on sitä masennusta kyllä,mutta lääkkeiden jälkeen se on paljon pahempaa kuin ennen lääkkeitä, johtuen aivotoiminnan muutoksesta. Kestää pitkään ennenkun aivotoiminta sopeutuu olemaan ilman kemikaaleja.
Siinä lääketokkurasta päästyään kyllä tosiaan huomaa sen millaista on tuntea oikeita aitoja tunteita kun on pitkään ollut kuin joku zombi.. tosin niihin tunteisiin kyllä tottuu ajan kanssa. Mutta jos tuntee aidosti niin tuntee myös kaikki ikävätkin tunteet,masentuneella ne ikävät tunteet vaan meinaavat vallata liikaa tilaa.
Onneksi omaan olotilaan voi vaikuttaa myös ilman lääkkeitäkin.
http://masennus.nettisivu.org
tässä ohjeita lääkkeistä vieroittauville:
http://masennus.nettisivu.org/mietittavaa/laakevieroitus/- ap
ei mulla kyllä tullut mitään pelottavia oireita. Siis mulla oli kyllä pientä porrastusta, en minä ihan siitä maksimiannostuksesta kylmillään lopettanut mut parin viikon ajan auoin niin kapseleita ja pienensin vähitelle annosta. Mut nopeesti jokatapauksessa. Ajattelin et olin parantunut kun ahdistusta ei tullut vaikka annos pieneni. Aikaisemmin jo yhden tapletin unohtuminen aihauttu kauhean ahdistuksen/paniikkihäiriön.
PItäis kyllä liikuntaa lisätä ja vähän ruoka-valiotakin tarkistella, et sais nää 10 kiloa pois normaaliksi ja neheän vaikuttavat myös mielialaan.
Nyt kyllä olen tällä viikolla lääkinnyt sitä "vitutusta" ja ärsytystä vaan valkkarilla... Sekin auttaa kunhan ei överiksi mene. :)
- Ex-Efe-zombie
Tunnistan nuo Efexorin vaikutukset erittäin hyvin, minä jaksoin niitä 4-5 kuukautta kunnes totesin että kiitos riittää. Dumppasin napit niin nopeasti kuin pystyin, itse asiassa aika paljon nopeammin kuin lääkäri ohjeisti, mutta porrastetusti kuitenkin, mutten vain kerta kaikkiaan enää kestänyt joko sitä totaalista apatiaa/väsymystä/turtumusta/aivojen vajaatoimintaa tai sitten toista ääripäätä infernaalista raivoa (ei mitään siltä väliltä) - puhumattakaan niistä n. 10 kilosta jotka tulla humahtivat em. ajassa vaikken syönyt sen enempää kuin ennen Efexorin aloitusta. :-( Ei onneksi tullut niin minkäänlaisia vieroitusoireita, päinvastoin tunsin samoin ainoastaan suunnatonta helpotusta ja suorastaan riemua siitä että ylipäätään TUNSIN taas jotain. Pelkästään se paransi mielialaani niin paljon enemmän kuin Efexor millään annostuksella. Ei ikinä enää venlafaksiinia minulle. Vaihdettiin toiseen lääkkeeseen (fluoksetiini) ja sen kanssa on sujunut huomattavasti paremmin.
Sinun olisi varmaan hyvä puhua lääkärisi kanssa mahdollisesti toisen masennuslääkkeen aloittamisesta jos tunnistat masennuksen oireilevan uudestaan. Aivokemiasi on pikkuhiljaa palautumassa normaalimmalle tasolle vaikka venlafaksiinin vaikutukset saattavat yhä tuntua, ja todellakin taka-alalla olleet masennuksen tuntemukset ne siellä nyt hyvinkin saattavat pilkahdella. Toisaalta, normaali 'vitutus' kuuluu joskus asiaan; se on on vuoden Efe-turrutuksen aikana todennäköisesti päässyt vähän unohtumaan. ;-) Tee vain lääkärille selväksi että venlafaksiini (samoin mahdollisesti muut SNRI-lääkkeet) eivät sinulle sovi, mutta vaihtoehtojahan löytyy.- ap
Efexor tekee ns. "tyhmäksi"... olin hajamielinen unohtelin asioita, aivoi ei ns. toimineet täysillä. Tosin voi olla että johtuivat osittain masennuksestakin. Mutta järkyttävä väsymys, (joskus kahdetkin päiväunet), järkyttävä hikoilu (ihan kuin vaihdevuodet), orgasmivaikeudet ja järkyttävä lihominen huonoina puolina jotka varmasti jouhtivat lääkityksestä kun söin myös ihan samoin kuin ennen. En yleensäkään syö suruuni.
Efexor ei minulla kyllä auttanut ahdistukseen vaan jopa lisäsi sitä ajoittain.
Ei mulla tullut lopetuksesta muuta oireita kuin väsymys, huimausta ja hieman pahaa oloa. Ei kuitenkaan mitään oksentelua tai sähköiskuja niinkuin monella. Lopetuksen tein vähitellen vähentämällä annosta noin viikon parin aikana ja lopetin kokonaan lomalla ollessani, jolloin oli iloinen mieli, ei ehtinyt joka oiretta varmana niin tarkkaan huomioidakaan. Ja olo oli iloinen muutenkin.
Mulla oli Exexor annostus aika iso, mutta olis sitä voitu kuulemma vielä nostaakin jonkin verran. No nytkin alkoi olo olla lääkityksestä sen verran huono että jos jouden jotain syksyllä vielä ottamana masennukseen niin en ainakaan tuota! Cipraa olen aikaisemmin ottanut ja siitä ei kyllä ollut sivuvaikutuksia, mutta ei kylly hyötyäkään jonkin ajan jälkeen.
Nyt on taas tänään ollut vähän vähemmän "vittuuntunut" olo. Aurinko ja ystävien seura auttaa... :)
Toivotaan että tää on sitä aivokemian normaalia tassantumista, eikä musta ole tulossa raivohullu. :D - ap
Huomasitko alkoholiin vaikuttavan? Mulla oli pari kertaa lähes taju pois, vaikka olin juonut ihan normaali määrän. Epäilin kyllä jo tyrmäystippojakin kun oli niin outo känni, muisti meni täysin 7 tunnuksi, en muistanut et edes harrastettiin seksiä, ja aamulla huimasi ka kaaduin pöydän päälle! Silloin luulin että voi solla myös Exen vaikutusta alkoon?
- Ex-Efe-zombie
ap kirjoitti:
Huomasitko alkoholiin vaikuttavan? Mulla oli pari kertaa lähes taju pois, vaikka olin juonut ihan normaali määrän. Epäilin kyllä jo tyrmäystippojakin kun oli niin outo känni, muisti meni täysin 7 tunnuksi, en muistanut et edes harrastettiin seksiä, ja aamulla huimasi ka kaaduin pöydän päälle! Silloin luulin että voi solla myös Exen vaikutusta alkoon?
Itse jätin alkoholin käytön hyvin vähälle Efe-aikoina, en vain halunnut enkä uskaltanut ottaa kuin muutaman kerran lasin viiniä tai pullon-pari (keski)olutta ruoan kanssa. En huomannut näin vähäisellä määrällä olevan lisävaikutusta sen jo muutoin aiheuttamaan tasapaksuun pöhnään.
Sen sijaan Efen aikaisella etelänmatkalla poltin itseni matkan alussa muutamassa tunnissa oudon laikukkaaksi vaikka aurinkorasvan kerroin oli 50 ja olin osin varjon alla (kuten aina) ja tulin todella kipeäksi: nahka meni isoille vesikelloille ja sitten kesi kuin viimeistä päivää monta viikkoa. Suomeen palattuani luin Efen sisällysluettelosta että tämä on yksi mahdollisista sivuvaikutuksista (herkkyys auringonvalolle sekä em. iho-oireet). Kiva, kiitos tästäkin.
- m.-------.
Jos sulla on väärä lääkitys? Itse käytän ainakin seronilia en tiä kyll auttaaks,mut saanpahan ainakin kuvitella et asiat muuttuu paremmiks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee662221Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."61836Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2381354Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?216997Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.94983En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71980Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21945- 19776
Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39760Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93729