Veneilyä aloitteleva kysyy, että onko karttaplottereissa ominaisuutena se, että se kertoo/varoittaa edessä olevista kivistä ja karikoista, ja sanoo/näyttää, kummalta puolelta merimerkit tulee kiertää, ja milloin tulee kääntyä jne? Eli antaako se toisin sanoen suurin piirtein samalla tarkkuudella infoa kulkureiteistä, kuten autonavigaattori? VAI näyttääkö se vain passiivisesti sen, missä kohdalla karttaa kullakin hetkellä ollaan?
Kysymys karttaplottereista
8
750
Vastaukset
- 25
kai se jotain hihkus jos jaksas reitin ohjelmoida. kivistä ei kyllä huutele. mutta siis täys paviaanikin osaa ajaa plotterilla ilman noita kyselemiäsi toimintoja. sen miltäpuolelta viittaa ajataan opit aika nopeasti muutenkin ja plotterista kun zoomaat tarpeeksi lähelle näet miltäpuolelta kepukkaa väylä on piirretty.
- ddjjdjdjd
Ei, ei ja ei!
Ennen kuin lähdet merelle, OPETTELE merimerkit ulkoa, niitä ei montaa ole. Osta paperikartta, sillä on TODELLA paljon helpompi tutustua merialueeseen, alueen merimerkkeihin, väyliin, saariin jne.
Ja kun lopulta lähdet ajelulle, tee reittisuunnitelma paperikartalle ja itse ajossa käytä plotteria vain sijaintisi määrittämiseen. Se ei todellakaan kerro äänellä kummalta puolelta merimerkit kierretään mutta toki siitä näkee kummalta puolelta merimerkkiä väylä menee.MUTTA, sinun tulisi myös ymmärtää miksi tietty merimerkki kierretään juuri tietyltä puolelta. Plotteri on elektroninen laite ja voi rikkoontua, pidä mielessä.
Merelle liikkuminen, varsinkaan sisäsaaristossa, ei ole vaikeaa kun opiskelee navigoinnin perusteet ja pitää järjen mukana.- PuSe
tuo 3 x ei. Kertoo paljon kirjoittajasta ja hänen asenteestaan toisiin ihmisiin sekä yleensä kaikkeen.
Plotteri tosiaan näyttää sen missä kohdalla olet kartalla. Plotterissa on joko sisäänrakennettu tai muistikortilla oleva kartta.
Plotterin avulla pääsee helposti homman alkuun ja sitä on helpompi käyttää kuin merikorttia, koska siinä voi zoomata näyttöä tarkemmaksi kuin merikorttien varsin pieni präntti. Merikortti tosin kattaa yhdellä silmäyksellä paljon enemmän kuin plotterin pieni näyttö.
Nuo kaksi eivät ole toisiaan korvaavia mun mielestäni. Sen vuoksi mulla on ne molemmat.
Kartan avulla on mukava ja helppo suunnitella reitti vaikka kotona kahvipöydässä tai rannalla auringossa lojuen.
Plotteri on taas ajossa mukavampi. Esim. avoveneessä vesisateessa karttaa ei oikein viitsi availla. Etenkään liukunopeuksissa....
Kannattaa myös muistaa että molempien tiedoissa on virheitä esim. kivien suhteen.
Eli keulan yli eteenkin päin kannattaa katsella....
Elämä ei ole joko / tai vaan mieluummin sekä että. - merikortti
PuSe kirjoitti:
tuo 3 x ei. Kertoo paljon kirjoittajasta ja hänen asenteestaan toisiin ihmisiin sekä yleensä kaikkeen.
Plotteri tosiaan näyttää sen missä kohdalla olet kartalla. Plotterissa on joko sisäänrakennettu tai muistikortilla oleva kartta.
Plotterin avulla pääsee helposti homman alkuun ja sitä on helpompi käyttää kuin merikorttia, koska siinä voi zoomata näyttöä tarkemmaksi kuin merikorttien varsin pieni präntti. Merikortti tosin kattaa yhdellä silmäyksellä paljon enemmän kuin plotterin pieni näyttö.
Nuo kaksi eivät ole toisiaan korvaavia mun mielestäni. Sen vuoksi mulla on ne molemmat.
Kartan avulla on mukava ja helppo suunnitella reitti vaikka kotona kahvipöydässä tai rannalla auringossa lojuen.
Plotteri on taas ajossa mukavampi. Esim. avoveneessä vesisateessa karttaa ei oikein viitsi availla. Etenkään liukunopeuksissa....
Kannattaa myös muistaa että molempien tiedoissa on virheitä esim. kivien suhteen.
Eli keulan yli eteenkin päin kannattaa katsella....
Elämä ei ole joko / tai vaan mieluummin sekä että.Lieneekö alkuperäinen kysymys trolli vai mitä lienee, niin tomppelillta kuulostaa, vaikka kuinka haluaisi ymmärtää aloittelijaa.
3x ein vastaus on kyllä täyttä asiaa. Plotteri on hyödyllinen kapistus, mutta ei mitenkään välttämätön. Kartan ja merimerkkien mukaan navigointi on aivan pakko opetella kunnolla selkäytimeen ennen lähtee minnekään. Olkoonkin plotteri tässä opiskelussa hyväksi avuksi, mutta vain avuksi. Merikortti aina matkaan ja sitä täytyy osata lukea.
- Alittelija
Moi.
Minulla oli sama ongelma kesän alulla kuin sinulla...
Ostin alkuun plotterin ja asensin sen ja samalla ostin merikortin...
Yhdessä niitä tutkimalla ja opettelemalla vesillä meno on nyt täysin vaivatonta ja helppoa. - kiven kylläkin
Tämänkaltaisia uusavuttomien kirjoituksia lukiessa alkaa oikeasti tuntua että veneilyyn on saatava ajokortti.
Mitään ei tiedetä eikä mitään osata ottaa selville mutta hirmupikavene vaan pitäisi saada ajoon.
Oliko ihmiset ennen viisaampia kuin nykyään kun osasivat mennä veneellä Helsingistä Porvooseen tai Suomesta Australiaan vaikka ei ollut plottereita tai nettiä mistä kysellä jotta ajanko tuosta karikon kupeesta näin vai noin.
Itselläni on toki kaikki viimeisimmätkin vermeet veneessäni koska olen vempainhöperö. Kuitenkin kun aloitin veneilyn 52 vuotta sitten ei ollut edes kiikareita ja aikojen saatossa on tullut veneelläkin käytyä aikamonenlaisissa paikoissa ja eri mantereiden rannoilla, eksymättä.- kuulehan merikarhu
ja kun minä aloitin veneilyn, ei vielä kuuset olleet alkeet kasvaa jääkauden jälkeen. Koivupuisella kompassilla piti suuntia kun metallia ei ollut.
Hei haloo, aika muutuu. Kokeile joskus plotteria niin huomaat miten kätevä se on. Ei se mikään autopilotti ole, mutta auttaa monessa paikassa. - Motari
kuulehan merikarhu kirjoitti:
ja kun minä aloitin veneilyn, ei vielä kuuset olleet alkeet kasvaa jääkauden jälkeen. Koivupuisella kompassilla piti suuntia kun metallia ei ollut.
Hei haloo, aika muutuu. Kokeile joskus plotteria niin huomaat miten kätevä se on. Ei se mikään autopilotti ole, mutta auttaa monessa paikassa.Ajelen matkamoottoriveneellä n 20 s matkavauhtia. Suunnittelen reitit etukäteen merikortilla, ja ajelen sitten GPS mukaan ja yleensä pää ulkona. Seuraan menoa merikortilta. Koska muita navigoijia ei perheveneessä ole, niin systeemi toimii. Veneilyn aloitin minäkin 50 v sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832