Mitä tehdä

viherpeukaloton

Pari vuotias orkidea tekee vain lehtiä nyt niitä on jo 8 kpl! Ei ole kukkinut kuin sen kerran kun sain lahjaksi sen. Vaihdoin isompaan ruukkuun, virhe?, ja siihen orkideakariketta. Liottanut olen kun tuntuu keveältä, pari kertaa miedossa kukkalannoitteesa, orkidealannoitettakin olen käyttänyt, viimeksi liotin tipassa kahvivettä...
Lehdet ovat isot ja suhtkoht siistit....Olen jupissut että jos kukkia ei ala tulla lähtö on edessä...ei raskis heittää pois kun maksoi kuitenkin 25e.
Neuvoja, vinkkejä?

5

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laji

      jos sen tietäisi mutta todennäköisesti siis "perhos"orkidea eli phalaenopsis? Jos haluat sen kukkimaan, älä lannoita millään muulla kuin oikealla orkidealannoitteella mitä siis suurin osa myytävistä "orkidearavinteista" ei ole. Usein kyllä phalae kukkii ihan pelkällä kastelullakin ilman lannoitteluja, kunhan vaan saa vettä säännöllisesti kerran viikkoon tai kesällä vaikka parikin kertaa ja riittävästi valoa. Muussa tapauksessa jos tarvitsee lannoitetta, sen on sitten oltava ehdottomasti sellaista, jossa fosforin osuus on suurempi kuin typen. Typpi tekee hyvää perusviherkasveille jotka ovat nopeakasvuisia mutta ei orkidealle joka on hidas kaikessa mitä tekee. Suurimmassa osassa orkidealannoitteita typen osuus on suurempi mistä syystä orkideat tekevät isoja hienoja vihreitä lehtiä mutta eivät mitään muuta. Kahvi vaikuttaa samoin. Ainoa paikka mistä itse tiedän mistä kunnon lannoitetta voi tilata on orkidea.fi, jotain hyviä on joissain liikkeissäkin mutta merkkiä en valitettavast tiedä.

      • minäkin-kin

        pitkään ihmettelin, kun kasvu juuttui tyystin kevään alussa.Vein ne pihalle sateeseen ja yöviileään muutamaksi
        vuorokaudeksi (varjoiseen paikkaan). Siis annoin shokkihoitoa! Nyt pukkaavat kukkavartta, jopa pieni
        poikanenkin.
        Sulkavan Orkideatalon pitäjä neuvoi käyttämään pehmeää vettä, sade-järvi-tms.Vesilaitoksen vedessä on aina
        kemikaaleja,josta eivät hoidokit tykkää. Olen käyttänyt sitä Pirkka-kukkaravinnetta n.1/4 neuvotusta ohjeesta. Kerran viikossa upotus ruukun reunoja myöten tunniksi veteen, sumutusta lehtien
        alapinnoille.Laitoin yhden orkidean ruukkuineen kirkkaaseen lasipurkkiin, jonka pohjalla on kiviä ja vettä
        haihtumassa.


      • 14
        minäkin-kin kirjoitti:

        pitkään ihmettelin, kun kasvu juuttui tyystin kevään alussa.Vein ne pihalle sateeseen ja yöviileään muutamaksi
        vuorokaudeksi (varjoiseen paikkaan). Siis annoin shokkihoitoa! Nyt pukkaavat kukkavartta, jopa pieni
        poikanenkin.
        Sulkavan Orkideatalon pitäjä neuvoi käyttämään pehmeää vettä, sade-järvi-tms.Vesilaitoksen vedessä on aina
        kemikaaleja,josta eivät hoidokit tykkää. Olen käyttänyt sitä Pirkka-kukkaravinnetta n.1/4 neuvotusta ohjeesta. Kerran viikossa upotus ruukun reunoja myöten tunniksi veteen, sumutusta lehtien
        alapinnoille.Laitoin yhden orkidean ruukkuineen kirkkaaseen lasipurkkiin, jonka pohjalla on kiviä ja vettä
        haihtumassa.

        Kastelen phalaonopsista vain kädenlämpöisessä vedessä kesällä n. viiden päivän välein. Ihan kraanavettä se saa. Tosin ollaan maalla ja vesi on aika hyvää. Tai ne, onhan niitä viisi. Nyt kukkii kolme ja yksi alkaa virota pitkän huilaamisen jälkeen.
        Ne voi hyvin, jos lehtiä on runsaasti. Omat kukkani ovat aamuauringossa ja ne pitävät lämmön vaihtelusta, mitä vanha talo tarjoaa.
        Ihmeellisin tulos on kukassa, kun kukkavarsi lykkää lisäksi kolmea kukkavartta! On se lujilla ressu, mutta yrittää pitää. Alkuperäisessä on kahdeksan nuppua ja kolmessa haarassa muutamia lisäksi. Niiden kasvu on vielä kesken. Kukkien koko ei ole suurin tuollaisen innon tultua.
        Kastelemaan taas..


    • Phale

      Onhan kukat toki kauniita, mutta minulle kasvin hyvinvointi on tärkeintä. Ei kasvien vuosikiertoon välttämättä kuulu jokavuotinen kukkiminen. Kukkimatonkin kasvi voi hyvin, joskun kukinta voi olla myös merkki huonoista kasvuolosuhteista eli ns. shokkihoito.

      • niin.

        Kukkiminen on myös rankka ja kuluttava prosessi :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe