Olen pakkoraossa teettää salaojitukset 50-luvun omakotitaloon (kellarin lattian läpi nousee vettä). Mitähän homma mahtaa maksaa? Talo on 7x8m. Mahdollisimman paljon olisi tarkoitus tehdä itse.
Salaojat 50-l. taloon
4
1336
Vastaukset
- ykä
koko remontti. Avaa kivijalan vierestä aseta styroksit ellei ole ja siihen viereen salaoja vaaitettuna 20-30cm kellarin lattiapintaa alemmaksi hyvä sorastus.
Hinta noin 1500 euroa, jos teet itse paljon.- näin
Sokkelia vasten perusmuurilevy. http://www.eltete.com/build/pdf/perusmuurilevy_w.pdf Lämpöeristeet kellariin sisäpuolelle. Jos laittaa ulos, niin maanpäälinen osa jää kuitenkin ilman eristettä. 50-luvun talot ovat niin syvälle perustettuja, että routa ei yllä anturaan asti. Mahdollisesti vielä suodatinkangas estämään hienojakoisen aineksen pääsyn salaojaan.
- pha
Onko nouseva vesi tosiaan vettä vai kostuuko lattia. Salaojien tarpeen ja vaikutuksen voit selvittää kaivamalla johonkin tilaan lattiaan kaivon tai kuopan. Jos kuoppaan tulee vettä auttaa talon salaojitus ainakin osittain. Mikäli kuoppa on aina kuiva ja lattiassa on kosteutta eikä selvää vettä on kosteuden poistamiseksi kyllä piikattava lattiat auki. Suodatinkangas sepeli jossa on salaojat ja eriste ja sitten betonilaatta. Salapojat on myös vietävä purkupaikkaan tai kaivoon jossa on pumppu. Muutoin se on kuin vene jonka toiselta puolen kaadetaan vettä toiselle.
- Möttönen
Kyllähän tuo ihan vedeltä näyttää. Harvemmin kosteutta tihkuu 5 cm lattian yläpuolelle. Kellarissa on kaivo, josta aiemmin otettu käyttövedet. Veden pinta pysyy suht korkealla vaikka pumpataan jatkuvasti; todennäköisesti jonkunsortin luonnon lähde talon alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733