Olen ottamassa jyrsijän

VK-hamsteri

Olen halunnut pitkään jotain jyrsijää ja nytten olen päättänyt etsiä sen oikean. Tulin ekaksi sellaiseen tulokseen että otan marsun mutta päätös vaihtui. Haluankin pienemmän ja sellaisen jolla ei olisi häntää. Se tulisi olemaan hamsteri. Etsiskelin sellaista sopivaa hamsteria ja mlkein aina tärppäsi mutta huono puoli on se, että hamsterit ovat yöeläimiä. Haluan ottaa terraarioon sopivan eläimen ja siksi päätin että Talvikko se on. Luin että talvikot ovat yöeläimiä mutta Saattavat näyttäytyä päivälläkin. Talvikko olisi minulle just eikä melkein sopiva lemmikki. Ne ovat ihania ja juuri oikean kokoisia, sellaisia mitä minä haluan niin näyttäytyykö ne yleensäkkin päivällä? Ainakin toivon niin!

8

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jpsikka

      Kyllä näyttäytyvät päivälläkin. Meillä on 4 talvikkoa ja näen niistä kolmea joka päivä vähintään kerran kun pikkuiset ovat yleensä päivällä syömässä tai nakertelemassa jotain.

    • suski87

      Riippuu hieman yksilöstä. Silloin kun meillä vielä talvikoita oli, useimmat niistä näyttäytyivät välillä myös päivällä. Hamsterista riippuen sitten vaihteli, oliko näyttäytyminen luokkaa talvikko kävi juomassa ja palasi sitten nukkumaan, vai jäikö se hetkeksi touhuilemaan ja saattoiko sitä jopa käteen silloin ottaa. Täysin tämän varaan ei kuitenkaan voi laskea, sillä osa yksilöistä on myös iltavirkkuja. Meilläkin yksi neiti heräili usein vasta yhdeksän aikaan, ja vanhemmiten sen heräämisajat siirtyivät lähemmäksi yhtätoista. Eli jos yöeläimen ottaa, täytyy varautua myös siihen, ettei eläimen kanssa välttämättä voi päiväsaikaan touhuilla. Etenkään poikasesta kun tulevaa unirytmiä harvemmin näkee.

      • 'aloittaja'

        Jos kuitenkin ottaa yö eläimen niin silloinhan itsekkin täytyisi olla "yöeläjä" koska muutenhan sen lemmikin kanssa ei voisi koskaan touhuta koska itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki nukkuu. Se varmaan sitten täytyisi olla marsu tai joku chinchilla/degu vai onko nekin yöeläimiä? Ja marsusta sen verran että olen nähnyt kuvissa että ne on ihan koiranpennun kokoisia että kasvaako ne iha hirvittävän isoksi vai onko niitä sellaisia esim. "kääpiöarsuja" avoiko niitä pitää terraariossa?


      • 'aloittaja'
        'aloittaja' kirjoitti:

        Jos kuitenkin ottaa yö eläimen niin silloinhan itsekkin täytyisi olla "yöeläjä" koska muutenhan sen lemmikin kanssa ei voisi koskaan touhuta koska itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki nukkuu. Se varmaan sitten täytyisi olla marsu tai joku chinchilla/degu vai onko nekin yöeläimiä? Ja marsusta sen verran että olen nähnyt kuvissa että ne on ihan koiranpennun kokoisia että kasvaako ne iha hirvittävän isoksi vai onko niitä sellaisia esim. "kääpiöarsuja" avoiko niitä pitää terraariossa?

        korjaan :) itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki on hereillä.


      • suski87
        'aloittaja' kirjoitti:

        Jos kuitenkin ottaa yö eläimen niin silloinhan itsekkin täytyisi olla "yöeläjä" koska muutenhan sen lemmikin kanssa ei voisi koskaan touhuta koska itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki nukkuu. Se varmaan sitten täytyisi olla marsu tai joku chinchilla/degu vai onko nekin yöeläimiä? Ja marsusta sen verran että olen nähnyt kuvissa että ne on ihan koiranpennun kokoisia että kasvaako ne iha hirvittävän isoksi vai onko niitä sellaisia esim. "kääpiöarsuja" avoiko niitä pitää terraariossa?

        Marsusta tulee täysinkasvuisena noin kilonpainoinen. Se on laumaeläin ja vaatii ainakin yhden lajitoverin. Marsuille paras asumus on iso (yli 120*60cm) häkki tai tilava aitaus. Terraario ei ole hyvä marsuille, koska ne ulostavat enemmän, ja koska terraarioissa on pohjalla huonompi ilmanvaihto jäisi virtsasta muodostuva ammoniakki sinne herkästi ärsyttämään marsun hengitysteitä.

        Chinchilla on yöeläin, joka vaatii tilavan häkin.

        Degut ovat kanssa laumaeläimiä, eli niitä olisi hyvä olla ainakin kaksi. Paras asumus on terraarion ja häkin yhdistelmä, koska degut tarvitsevat sekä kaivuu että kiipeilymahdollisuuksia. Vuorokausirytmistä deguilla en tarkemmin tiedä, mutta käsittääkseni on samansuuntainen kuin gerbiileillä että ovat hereillä myös päivisin.

        Gerbiileille paras asumus on terraario, ja ne ovat hereillä myös päivällä. Niillä tosin on häntä, mutta degujen tapaan sen on karvapeitteinen. Gerbiilit ovat deguja selvästi pienempiä. Niitäkin tosin pitää olla ainakin se kaksi, eli eivät sovi jos vain yhden yksilön haluaa.

        Hiirille terraario on myös paras ratkaisu, ja niitä voi pitää joko yksin (uroksia) tai laumassa (naaraita). Hiirillä on tosin sitten karvaton häntä. Hiiret ovat hämäräaktiivisia, eli usein aktiivisimmillaan illalla, mutta touhuilevat jonkin verran myös päivällä.

        Jos on itse kovin iltatorkku, ei yöeläintä kannata toki hankkia. Jos menee nukkumaan esimerkiksi jo yhdeksän aikaan, voi yhteinen aika jäädän kieltämättä vähiin. Omasta mielestäni yöeläimet sopivatkin parhaiten ihmisille, joilla on päivisin paljon menoa, ja ovat kotona sitten enemmän illalla/yöllä. Itse tulee arkena valvottua usein 00-02 asti ja lomilla välillä yli neljään, miksi sitä ei ole kokenut hämärä/yöaktiivisuutta eläimellekään miinukseksi. Sen sijaan osa tutuista on esimerkiksi hamsterista luopunut, kun on kokenut sen tylsäksi kun ensin sitä ei näe koskaan ja sitten ei saa nukuttua kun se rapistelee yöllä.


      • aloittaja^
        suski87 kirjoitti:

        Marsusta tulee täysinkasvuisena noin kilonpainoinen. Se on laumaeläin ja vaatii ainakin yhden lajitoverin. Marsuille paras asumus on iso (yli 120*60cm) häkki tai tilava aitaus. Terraario ei ole hyvä marsuille, koska ne ulostavat enemmän, ja koska terraarioissa on pohjalla huonompi ilmanvaihto jäisi virtsasta muodostuva ammoniakki sinne herkästi ärsyttämään marsun hengitysteitä.

        Chinchilla on yöeläin, joka vaatii tilavan häkin.

        Degut ovat kanssa laumaeläimiä, eli niitä olisi hyvä olla ainakin kaksi. Paras asumus on terraarion ja häkin yhdistelmä, koska degut tarvitsevat sekä kaivuu että kiipeilymahdollisuuksia. Vuorokausirytmistä deguilla en tarkemmin tiedä, mutta käsittääkseni on samansuuntainen kuin gerbiileillä että ovat hereillä myös päivisin.

        Gerbiileille paras asumus on terraario, ja ne ovat hereillä myös päivällä. Niillä tosin on häntä, mutta degujen tapaan sen on karvapeitteinen. Gerbiilit ovat deguja selvästi pienempiä. Niitäkin tosin pitää olla ainakin se kaksi, eli eivät sovi jos vain yhden yksilön haluaa.

        Hiirille terraario on myös paras ratkaisu, ja niitä voi pitää joko yksin (uroksia) tai laumassa (naaraita). Hiirillä on tosin sitten karvaton häntä. Hiiret ovat hämäräaktiivisia, eli usein aktiivisimmillaan illalla, mutta touhuilevat jonkin verran myös päivällä.

        Jos on itse kovin iltatorkku, ei yöeläintä kannata toki hankkia. Jos menee nukkumaan esimerkiksi jo yhdeksän aikaan, voi yhteinen aika jäädän kieltämättä vähiin. Omasta mielestäni yöeläimet sopivatkin parhaiten ihmisille, joilla on päivisin paljon menoa, ja ovat kotona sitten enemmän illalla/yöllä. Itse tulee arkena valvottua usein 00-02 asti ja lomilla välillä yli neljään, miksi sitä ei ole kokenut hämärä/yöaktiivisuutta eläimellekään miinukseksi. Sen sijaan osa tutuista on esimerkiksi hamsterista luopunut, kun on kokenut sen tylsäksi kun ensin sitä ei näe koskaan ja sitten ei saa nukuttua kun se rapistelee yöllä.

        Gerbiilit kun ovat lauma eläimiä niin pitääkö kumpikin olla samaa suku puolta että poika ja poika/tyttö ja tyttö vai pitääkö ne olla tyttö-poika pari?


      • suski87
        aloittaja^ kirjoitti:

        Gerbiilit kun ovat lauma eläimiä niin pitääkö kumpikin olla samaa suku puolta että poika ja poika/tyttö ja tyttö vai pitääkö ne olla tyttö-poika pari?

        Ehdottomasti samaa sukupuolta, eli joko 2-3 naarasta tai 2-3 urosta (toki isompaakin laumaa voi koittaa, mutta niissä riitoja esiintyy helpommin). Eri sukupuolta olevia eläimiä ei tule pitää jatkuvasti yhdessä.


      • aloittaja.
        suski87 kirjoitti:

        Ehdottomasti samaa sukupuolta, eli joko 2-3 naarasta tai 2-3 urosta (toki isompaakin laumaa voi koittaa, mutta niissä riitoja esiintyy helpommin). Eri sukupuolta olevia eläimiä ei tule pitää jatkuvasti yhdessä.

        kiitti kaikille vastaajille ja nyt siellä terrassa vipeltää 2 naaras gerbiiliä♥ ihan hyvin on mennyt vaikka ovatkin ensimmäiset jyrsijäni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2144
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe