Olen halunnut pitkään jotain jyrsijää ja nytten olen päättänyt etsiä sen oikean. Tulin ekaksi sellaiseen tulokseen että otan marsun mutta päätös vaihtui. Haluankin pienemmän ja sellaisen jolla ei olisi häntää. Se tulisi olemaan hamsteri. Etsiskelin sellaista sopivaa hamsteria ja mlkein aina tärppäsi mutta huono puoli on se, että hamsterit ovat yöeläimiä. Haluan ottaa terraarioon sopivan eläimen ja siksi päätin että Talvikko se on. Luin että talvikot ovat yöeläimiä mutta Saattavat näyttäytyä päivälläkin. Talvikko olisi minulle just eikä melkein sopiva lemmikki. Ne ovat ihania ja juuri oikean kokoisia, sellaisia mitä minä haluan niin näyttäytyykö ne yleensäkkin päivällä? Ainakin toivon niin!
Olen ottamassa jyrsijän
8
305
Vastaukset
- Jpsikka
Kyllä näyttäytyvät päivälläkin. Meillä on 4 talvikkoa ja näen niistä kolmea joka päivä vähintään kerran kun pikkuiset ovat yleensä päivällä syömässä tai nakertelemassa jotain.
- suski87
Riippuu hieman yksilöstä. Silloin kun meillä vielä talvikoita oli, useimmat niistä näyttäytyivät välillä myös päivällä. Hamsterista riippuen sitten vaihteli, oliko näyttäytyminen luokkaa talvikko kävi juomassa ja palasi sitten nukkumaan, vai jäikö se hetkeksi touhuilemaan ja saattoiko sitä jopa käteen silloin ottaa. Täysin tämän varaan ei kuitenkaan voi laskea, sillä osa yksilöistä on myös iltavirkkuja. Meilläkin yksi neiti heräili usein vasta yhdeksän aikaan, ja vanhemmiten sen heräämisajat siirtyivät lähemmäksi yhtätoista. Eli jos yöeläimen ottaa, täytyy varautua myös siihen, ettei eläimen kanssa välttämättä voi päiväsaikaan touhuilla. Etenkään poikasesta kun tulevaa unirytmiä harvemmin näkee.
- 'aloittaja'
Jos kuitenkin ottaa yö eläimen niin silloinhan itsekkin täytyisi olla "yöeläjä" koska muutenhan sen lemmikin kanssa ei voisi koskaan touhuta koska itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki nukkuu. Se varmaan sitten täytyisi olla marsu tai joku chinchilla/degu vai onko nekin yöeläimiä? Ja marsusta sen verran että olen nähnyt kuvissa että ne on ihan koiranpennun kokoisia että kasvaako ne iha hirvittävän isoksi vai onko niitä sellaisia esim. "kääpiöarsuja" avoiko niitä pitää terraariossa?
- 'aloittaja'
'aloittaja' kirjoitti:
Jos kuitenkin ottaa yö eläimen niin silloinhan itsekkin täytyisi olla "yöeläjä" koska muutenhan sen lemmikin kanssa ei voisi koskaan touhuta koska itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki nukkuu. Se varmaan sitten täytyisi olla marsu tai joku chinchilla/degu vai onko nekin yöeläimiä? Ja marsusta sen verran että olen nähnyt kuvissa että ne on ihan koiranpennun kokoisia että kasvaako ne iha hirvittävän isoksi vai onko niitä sellaisia esim. "kääpiöarsuja" avoiko niitä pitää terraariossa?
korjaan :) itse oleilee päivällä ja eläin nukkuu, illalla menen nukkumaan ja lemmikki on hereillä.
- suski87
'aloittaja' kirjoitti:
Marsusta tulee täysinkasvuisena noin kilonpainoinen. Se on laumaeläin ja vaatii ainakin yhden lajitoverin. Marsuille paras asumus on iso (yli 120*60cm) häkki tai tilava aitaus. Terraario ei ole hyvä marsuille, koska ne ulostavat enemmän, ja koska terraarioissa on pohjalla huonompi ilmanvaihto jäisi virtsasta muodostuva ammoniakki sinne herkästi ärsyttämään marsun hengitysteitä.
Chinchilla on yöeläin, joka vaatii tilavan häkin.
Degut ovat kanssa laumaeläimiä, eli niitä olisi hyvä olla ainakin kaksi. Paras asumus on terraarion ja häkin yhdistelmä, koska degut tarvitsevat sekä kaivuu että kiipeilymahdollisuuksia. Vuorokausirytmistä deguilla en tarkemmin tiedä, mutta käsittääkseni on samansuuntainen kuin gerbiileillä että ovat hereillä myös päivisin.
Gerbiileille paras asumus on terraario, ja ne ovat hereillä myös päivällä. Niillä tosin on häntä, mutta degujen tapaan sen on karvapeitteinen. Gerbiilit ovat deguja selvästi pienempiä. Niitäkin tosin pitää olla ainakin se kaksi, eli eivät sovi jos vain yhden yksilön haluaa.
Hiirille terraario on myös paras ratkaisu, ja niitä voi pitää joko yksin (uroksia) tai laumassa (naaraita). Hiirillä on tosin sitten karvaton häntä. Hiiret ovat hämäräaktiivisia, eli usein aktiivisimmillaan illalla, mutta touhuilevat jonkin verran myös päivällä.
Jos on itse kovin iltatorkku, ei yöeläintä kannata toki hankkia. Jos menee nukkumaan esimerkiksi jo yhdeksän aikaan, voi yhteinen aika jäädän kieltämättä vähiin. Omasta mielestäni yöeläimet sopivatkin parhaiten ihmisille, joilla on päivisin paljon menoa, ja ovat kotona sitten enemmän illalla/yöllä. Itse tulee arkena valvottua usein 00-02 asti ja lomilla välillä yli neljään, miksi sitä ei ole kokenut hämärä/yöaktiivisuutta eläimellekään miinukseksi. Sen sijaan osa tutuista on esimerkiksi hamsterista luopunut, kun on kokenut sen tylsäksi kun ensin sitä ei näe koskaan ja sitten ei saa nukuttua kun se rapistelee yöllä. - aloittaja^
suski87 kirjoitti:
Marsusta tulee täysinkasvuisena noin kilonpainoinen. Se on laumaeläin ja vaatii ainakin yhden lajitoverin. Marsuille paras asumus on iso (yli 120*60cm) häkki tai tilava aitaus. Terraario ei ole hyvä marsuille, koska ne ulostavat enemmän, ja koska terraarioissa on pohjalla huonompi ilmanvaihto jäisi virtsasta muodostuva ammoniakki sinne herkästi ärsyttämään marsun hengitysteitä.
Chinchilla on yöeläin, joka vaatii tilavan häkin.
Degut ovat kanssa laumaeläimiä, eli niitä olisi hyvä olla ainakin kaksi. Paras asumus on terraarion ja häkin yhdistelmä, koska degut tarvitsevat sekä kaivuu että kiipeilymahdollisuuksia. Vuorokausirytmistä deguilla en tarkemmin tiedä, mutta käsittääkseni on samansuuntainen kuin gerbiileillä että ovat hereillä myös päivisin.
Gerbiileille paras asumus on terraario, ja ne ovat hereillä myös päivällä. Niillä tosin on häntä, mutta degujen tapaan sen on karvapeitteinen. Gerbiilit ovat deguja selvästi pienempiä. Niitäkin tosin pitää olla ainakin se kaksi, eli eivät sovi jos vain yhden yksilön haluaa.
Hiirille terraario on myös paras ratkaisu, ja niitä voi pitää joko yksin (uroksia) tai laumassa (naaraita). Hiirillä on tosin sitten karvaton häntä. Hiiret ovat hämäräaktiivisia, eli usein aktiivisimmillaan illalla, mutta touhuilevat jonkin verran myös päivällä.
Jos on itse kovin iltatorkku, ei yöeläintä kannata toki hankkia. Jos menee nukkumaan esimerkiksi jo yhdeksän aikaan, voi yhteinen aika jäädän kieltämättä vähiin. Omasta mielestäni yöeläimet sopivatkin parhaiten ihmisille, joilla on päivisin paljon menoa, ja ovat kotona sitten enemmän illalla/yöllä. Itse tulee arkena valvottua usein 00-02 asti ja lomilla välillä yli neljään, miksi sitä ei ole kokenut hämärä/yöaktiivisuutta eläimellekään miinukseksi. Sen sijaan osa tutuista on esimerkiksi hamsterista luopunut, kun on kokenut sen tylsäksi kun ensin sitä ei näe koskaan ja sitten ei saa nukuttua kun se rapistelee yöllä.Gerbiilit kun ovat lauma eläimiä niin pitääkö kumpikin olla samaa suku puolta että poika ja poika/tyttö ja tyttö vai pitääkö ne olla tyttö-poika pari?
- suski87
aloittaja^ kirjoitti:
Gerbiilit kun ovat lauma eläimiä niin pitääkö kumpikin olla samaa suku puolta että poika ja poika/tyttö ja tyttö vai pitääkö ne olla tyttö-poika pari?
Ehdottomasti samaa sukupuolta, eli joko 2-3 naarasta tai 2-3 urosta (toki isompaakin laumaa voi koittaa, mutta niissä riitoja esiintyy helpommin). Eri sukupuolta olevia eläimiä ei tule pitää jatkuvasti yhdessä.
- aloittaja.
suski87 kirjoitti:
Ehdottomasti samaa sukupuolta, eli joko 2-3 naarasta tai 2-3 urosta (toki isompaakin laumaa voi koittaa, mutta niissä riitoja esiintyy helpommin). Eri sukupuolta olevia eläimiä ei tule pitää jatkuvasti yhdessä.
kiitti kaikille vastaajille ja nyt siellä terrassa vipeltää 2 naaras gerbiiliä♥ ihan hyvin on mennyt vaikka ovatkin ensimmäiset jyrsijäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778